Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Prisene kraftig opp på ID4?

Startet av Bjoris, tirsdag 26. januar 2021, klokken 12:29

« forrige - neste »

Trond.m

#75
Så vidt jeg kan se, så er det Life modellen som er mest lik 1St.

Pris Life    425.800
20 tom        5.200
Hengerfeste 9.200
Stoffmatter.  1.200
Metallic.       6.500
Style ekst.    6.800

Sum           454.700

Life mangler vel designseter og mørke vinduer, men har til gjengjeld stådløs lading. Synes likevel 1St framstår som en gunstig pakke, spesielt etter at prisen gikk ned 10.000 kr  :+1:


Dieselgubben

Min mening er at First har en mindre pen interiørfarge som gjør at det ikke er så sikkert at de blir så lettsolgte målt opp mot biler med sorte seter f.eks. Har hatt bil med ukurant farge og måtte gi stor rabatt for å få solgt. I tillegg mangler billigste Matrix, det blir som biler uten xenon for noen år siden.

Trond.m

#77
Sitat fra: Dieselgubben på fredag 29. januar 2021, klokken 19:31
Min mening er at First har en mindre pen interiørfarge som gjør at det ikke er så sikkert at de blir så lettsolgte målt opp mot biler med sorte seter f.eks. Har hatt bil med ukurant farge og måtte gi stor rabatt for å få solgt. I tillegg mangler billigste Matrix, det blir som biler uten xenon for noen år siden.
Det synes jeg høres usannsynlig ut. Matrix har heller ikke altfor stor betydning for prisen, så lenge det er gode LED lys med fjernlysassistent. Husk at folk kjøper e-tron til 600+ K i bøtter og spann uten Matrix lys. De har ikke fjernlysassistent heller.
Har du sær ekteriørfarge så er det nok vanskeligere. Tror kanskje ikke gule biler vil være de mest lettsolgte etter en tid, men trender innen farge er vanskelig å spå. Grå seter og brunt kunstskinn tror jeg ikke er noe problem hvos det er stoff av god kvalitet som holder deg pene.

Bjoris

Sitat fra: Dieselgubben på fredag 29. januar 2021, klokken 19:31
Min mening er at First har en mindre pen interiørfarge som gjør at det ikke er så sikkert at de blir så lettsolgte målt opp mot biler med sorte seter f.eks. Har hatt bil med ukurant farge og måtte gi stor rabatt for å få solgt. I tillegg mangler billigste Matrix, det blir som biler uten xenon for noen år siden.

Nei, dette er vi ikke enige om. Hvilke andre biler til rett over 400 har Matrix? Det er bare ID3 såvidt jeg vet. Du må på ID4 Business og Enyaq til +500 komplett, før du på Matrix.

Jeg er ikke stor fan av det brune innslaget, men jeg tror det ser bedre ut i virkeligheten og inntrykket er at dette fortsetter i de nye utgavene og at det bare er Style og Max som får andre seter, Style setene blir uten «Alcantara», Max med fast hodestøtte som jeg ikke tror «alle» vil ha.



Daniel_0007

Sitat fra: Bjoris på fredag 29. januar 2021, klokken 22:12
Sitat fra: Dieselgubben på fredag 29. januar 2021, klokken 19:31
Min mening er at First har en mindre pen interiørfarge som gjør at det ikke er så sikkert at de blir så lettsolgte målt opp mot biler med sorte seter f.eks. Har hatt bil med ukurant farge og måtte gi stor rabatt for å få solgt. I tillegg mangler billigste Matrix, det blir som biler uten xenon for noen år siden.

Nei, dette er vi ikke enige om. Hvilke andre biler til rett over 400 har Matrix? Det er bare ID3 såvidt jeg vet. Du må på ID4 Business og Enyaq til +500 komplett, før du på Matrix.

Jeg er ikke stor fan av det brune innslaget, men jeg tror det ser bedre ut i virkeligheten og inntrykket er at dette fortsetter i de nye utgavene og at det bare er Style og Max som får andre seter, Style setene blir uten «Alcantara», Max med fast hodestøtte som jeg ikke tror «alle» vil ha.

corsa-e og moca-e kan fåes med matrix led som tillegg.
Model 3 2019 LR Rwd

ihaal

Jeg har sett stoffprøver av setene hos Møller og ble positivt overrasket. Ser bedre ut enn på bildene, så dette tror jeg ikke folk kommer til å skjemmes av. Matrix og trådløs lading er begge nice to have men ikke need to have for de aller fleste, mangel på ryggekamera derimot er deal-breaker for mange. Så personlig tror jeg 1st kommer til å være mye mer attraktiv i bruktmarkedet enn Life og ikke så veldig mye mindre attraktiv enn Business.
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

Breivikingen

Sitat fra: Trond.m på fredag 29. januar 2021, klokken 19:15
Så vidt jeg kan se, så er det Life modellen som er mest lik 1St.

Pris Life    425.800
20 tom        5.200
Hengerfeste 9.200
Stoffmatter.  1.200
Metallic.       6.500
Style ekst.    6.800

Sum           454.700

Life mangler vel designseter og mørke vinduer, men har til gjengjeld stådløs lading. Synes likevel 1St framstår som en gunstig pakke, spesielt etter at prisen gikk ned 10.000 kr  :+1:

Legg til varmepumpe 13.600 så ser det enda bedre ut.

ENTO

#82
Style og City er ført opp med «Falun» 8x18'' alufelger som std.

Trond.m

Sitat fra: Breivikingen på fredag 29. januar 2021, klokken 23:05
Sitat fra: Trond.m på fredag 29. januar 2021, klokken 19:15
Så vidt jeg kan se, så er det Life modellen som er mest lik 1St.

Pris Life    425.800
20 tom        5.200
Hengerfeste 9.200
Stoffmatter.  1.200
Metallic.       6.500
Style ekst.    6.800

Sum           454.700

Life mangler vel designseter og mørke vinduer, men har til gjengjeld stådløs lading. Synes likevel 1St framstår som en gunstig pakke, spesielt etter at prisen gikk ned 10.000 kr  :+1:

Legg til varmepumpe 13.600 så ser det enda bedre ut.
Varmepumpe er inkludert i Life uten pristillegg.

Dieselgubben

Personlig bestilte jeg ikke billigste first pga 3 ting: interiørfarge, mangel på led matrix og ikke 4wd.

Erfaringer viser vel at SUV'er uten 4wd faller raskere i pris og er mer tungsolgt enn biler med? Har ikke noen dokumentasjon, dette er min oppfatning. Biler uten led matrix vil konkurrere med biler som har dette, også søstermodeller og biler fra samme konsern.

Poenget mitt er at det ikke er sikkert at dagens kjøp av billigste Id 4 vil være like lukrativt når man tar høyde for verdifall. Det er trolig ingen gratis lunsjer der ute  ;)

På den annen side må man i dag ut med 400k for en Kia Soul, så lenge det ikke er mange alternativer vil prisen holde seg.


Trond.m

#85
Vi er nok litt unige der, og det er greit. Min erfaring er at ekstrautstyr som ikke er helt nødvendig faller raskt i verdi. Om 3 år vil nok de som er ute etter en brukt bil fokusere mest på nytteverdien. Lang rekkevidde vil være viktigst, og de som ønsker bil med mye utstyr vil nok legge til AWD på ønskelisten. Da tror jeg en RWD med alt utstyr ikke blir verdsatt høyere i % av nypris enn en standard 1St. Da blir verditapet i kroner høyere, men man har jo hatt glede av utstyret da.

ENTO

Min mening om 4 hjulstrekk er at det å kjøre/ha det er 70% følelse og 30% nytteverdi. Har selv kjørt 4 hjulstrekk i 6 år nå. Skoda Octavia 4x4 og de siste tre årene VW T- roc og 4 hjulstrekk er ikke overvinnelig. Det er min erfaring. Husk vi kjører laaaaangt over halvparten i året på et føre hvor dette ikke kreves.

Olemann

Min erfaring etter mange bilsalg/kjøp er det følgende:

- AWD er for noen et krav, de gidder ikke engang lese annonser for annet.
- Hengerfeste; ditto.
- Rekkevidde; betyr mest av de variable kravene
- Plass: betyr sammen med rekkevidde mest
- Utstyr; Betyr mindre og mindre jo eldre bilen blir, ettersom tilstand og pris betyr mer og mer

Ved salg før bilen er 2-3 år gammel, kan noe utstyr bety mye og mangel gjøre bilen tungsolgt, og i noen tilfelle må prisen ned mer enn det utstyret kostet nytt, men det er sjeldent og gjelder kun spesifikt utstyr.  Feks. navi i en periode, xenon i en periode.

ID4.1St vil nok pga plass og rekkevidde og grei nypris holde seg godt, om man beholder den 2-3 år. Salg innen 1 år er mer usikkert hvor lurt er prismessig.

ihaal

Man må sammenligne med hva man får tilsvarende pris. En BMW iX3 med bakhjulsdrift konkurrerer nesten utelukkende med biler med firehjulsdrift og da kan mangelen på 4wd bli et stort problem i bruktmarkedet. Fakta er at ingen elbiler tilbyr firehjulsdrift, mer enn 50 mil rekkevidde, mer enn 1000 kg hengerlast, eller større plass til 415 000 kr. Matrix-lys er heller ikke vanlig i denne prisklassen. Er ganske mange biler det skal bli vanskelig å få solgt hvis 1st skal slite på bruktmarkedet, tenker jeg. 
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

ihaal

1st Max blir litt annerledes fordi man kan få firehjulsdrift til den prisen, også på ID4 sannsynligvis. Selger anslo lavere prosentfall på Max men høyere kronetap. Det høres jo ikke urimelig ut.
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA