Elbilforum.no
Bilmerker => Volkswagen VW => ID.4 => Emne startet av: Bjoris på tirsdag 26. januar 2021, klokken 12:29
Stakk innom «min» selger i dag og selv om de vet like lite som oss sa vedkommende to ting jeg bet meg merke i:
1. De nye utgavene blir mye dyrere og de som kjøpte usett har gjort en meget god handel!
2. Systemet for å bestille 1ST utgavene ble stengt på forrige fredag. De gikk muligens ann å få tak i biler Møller hadde bestilt til lager, men at 1ST nå er på hell virker ganske skkkert.
Jeg tenker det blir interessant å se om påstandene over vil holde mål. Jeg er litt sånn ambivalent da det selvsagt er bra for 1ST om prisene faktisk går opp, men er jo redd AWD utgaven blir dyrere enn jeg hadde tenkt...
Vedkommende presiserer at på toppen av høyere pris kommer hengerfeste, met.lakk, større hjul etc
Dette temaet har blitt diskutert 100 ganger, snart får vi fakta. Tenker de nye utgavene snart må bli lansert med norske priser når det bare er lagerbiler igjen.
Tenker du å bestille 1ST bør en nok ikke vente lengre, men jeg blir ikke veldig overrasket om det også kommer gode tilbud fremover på de ordinære utgavene så helt panikk er det nok ikke grunn til å få om ikke budsjette er helt på maks på 429 som er tilbudet nå med vinterhjul pluss levering. De andre utgavene som kommer vil ha mer utstyr så de blir dyrere bare pga det.
Jeg spekket opp en Skoda IV80 som ID4 Business og vi er da på 495 med vinterhjul!!
Men da får du Matrix, Keeyless, Induk lading av mobil samt at Skodaen og gar 13 tommers skjerm og el førersete, ID4 Business får ikke det, der er der manuelt sete og 10 toms skjerm!!
Sitat fra: Bjoris på tirsdag 26. januar 2021, klokken 12:29
Stakk innom «min» selger i dag og selv om de vet like lite som oss sa vedkommende to ting jeg bet meg merke i:
1. De nye utgavene blir mye dyrere og de som kjøpte usett har gjort en meget god handel!
2. Systemet for å bestille 1ST utgavene ble stengt på forrige fredag. De gikk muligens ann å få tak i biler Møller hadde bestilt til lager, men at 1ST nå er på hell virker ganske skkkert.
Jeg tenker det blir interessant å se om påstandene over vil holde mål. Jeg er litt sånn ambivalent da det selvsagt er bra for 1ST om prisene faktisk går opp, men er jo redd AWD utgaven blir dyrere enn jeg hadde tenkt...
Vedkommende presiserer at på toppen av høyere pris kommer hengerfeste, met.lakk, større hjul etc
Dette temaet har blitt diskutert 100 ganger, snart får vi fakta. Tenker de nye utgavene snart må bli lansert med norske priser når det bare er lagerbiler igjen.
Tenker du å bestille 1ST bør en nok ikke vente lengre, men jeg blir ikke veldig overrasket om det også kommer gode tilbud fremover på de ordinære utgavene så helt panikk er det nok ikke grunn til å få om ikke budsjette er helt på maks på 429 som er tilbudet nå med vinterhjul pluss levering. De andre utgavene som kommer vil ha mer utstyr så de blir dyrere bare pga det.
Jeg spekket opp en Skoda IV80 som ID4 Business og vi er da på 495 med vinterhjul!!
Men da får du Matrix, Keeyless, Induk lading av mobil samt at Skodaen og gar 13 tommers skjerm og el førersete, ID4 Business får ikke det, der er der manuelt sete og 10 toms skjerm!!
Da har vi jo gjort en god handel da :)
På wv.nl er 1.st og life utgaven priset nesten likt. Hvis man tar utgangspunktet i en life utgave og legger til 20" hjul, metallic lakk, hengerfeste og varmepumpe. Da blir 1.st € 3 885 billigere. Noe som tilsvarer nesten 41 000 kr. Vil vi se noe tilsvarende i Norge også?
For oss som har bestilt ID4 1st og i tillegg reservert ID4 med AWD er jo dette i og for seg gode nyheter. Psykologisk er det ikke noe gøy å gå på en stor smell i bruktmarkedet før man oppgraderer til 4x4. Blir avstanden for stor kan man glede seg over å ha gjort en god handel med RWD.
Når man ser på prisene til enyaq så er det ganske tydelig at prisene til id4 kommer nok til å gå opp, er ganske logisk at man får billigere pris for å være prøvekanin for ny modell når man går for 1st.
Vil tippe id4 non 1st vil starte på 450 med mindre de kommer med en modell med mindre batteri slik enyaq har.
Gjenstår å se dette, det er logisk, men samtidig ser vi jo at de som kjøpte ID3 tidlig gikk på en ikke ubetydelig smell...
Håper fortsatt på en AWD ID4 med litt mer utstyr enn 1ST til 499 med vinterhjul🤩
Forskjellen er jo at ID3 var uforståelig dyr mens ID4 var uforståelig billig (sammenlignet med forventningene og konkurransen)
Billigste ID4 77kwh koster ca 385.000 kr i Tyskland. Euroen har en fallende trend. Så ingenting ang prisen er garantert.
Sitat fra: Bjoris på tirsdag 26. januar 2021, klokken 12:29
Men da får du Matrix, Keeyless, Induk lading av mobil samt at Skodaen og gar 13 tommers skjerm og el førersete, ID4 Business får ikke det, der er der manuelt sete og 10 toms skjerm!!
Du har jo hatt eNiro tidligere, hvilke utstyr er det man mister og hva får man på 1ST utgaven om man sammenligner?
Jeg vet man får hengerfeste, mer plass, tregere bil og større skjerm og app, men mister induktiv ladning, skinnseter, ventilerte seter, elektriske seter m/minne og kjekke "dobbelt-taster" fordi man på eNiro kan betjene mye enten med touch på skjerm eller fysiske knapper.
Noe vesentlig ellers man mister ift eNiro? Er nemlig i tenkeboksen på om jeg vil ha en mer moderne bil, som har mer plass, ser bedre ut, er verre å parkere og går tregere og betyr en del penger ut av konto og muligens ikke er feilfri som min eNiro.
Sitat fra: ihaal på tirsdag 26. januar 2021, klokken 14:55
Forskjellen er jo at ID3 var uforståelig dyr mens ID4 var uforståelig billig (sammenlignet med forventningene og konkurransen)
Ja, det er ett vesentlig moment. Misforstå meg rett, jeg tror også at prisene går en god del opp!
Sitat fra: Olemann på tirsdag 26. januar 2021, klokken 18:26
Sitat fra: Bjoris på tirsdag 26. januar 2021, klokken 12:29
Men da får du Matrix, Keeyless, Induk lading av mobil samt at Skodaen og gar 13 tommers skjerm og el førersete, ID4 Business får ikke det, der er der manuelt sete og 10 toms skjerm!!
Du har jo hatt eNiro tidligere, hvilke utstyr er det man mister og hva får man på 1ST utgaven om man sammenligner?
Jeg vet man får hengerfeste, mer plass, tregere bil og større skjerm og app, men mister induktiv ladning, skinnseter, ventilerte seter, elektriske seter m/minne og kjekke "dobbelt-taster" fordi man på eNiro kan betjene mye enten med touch på skjerm eller fysiske knapper.
Noe vesentlig ellers man mister ift eNiro? Er nemlig i tenkeboksen på om jeg vil ha en mer moderne bil, som har mer plass, ser bedre ut, er verre å parkere og går tregere og betyr en del penger ut av konto og muligens ikke er feilfri som min eNiro.
Tror du har fått med det meste, men det er mange små detaljer jeg liker. Se nederst.
Jeg er spent på forbruket, ENiroen var utrolig bra på det området, både sommer og vinter. Mistenker at ID4 vil ha større forskjeller fra sommer til vinter og tross større batteri og bedre WLTP så tror jeg den vil slite med ENiro, den var så lett å kjøre langt med under alle forhold at det var en fryd.
Men det er mye som jeg setter pris på med ID4 utover det du nevner, som ikke gjør at jeg ser meg tilbake til ENiro likevel;
ID4 lader vesentlig fortere, blir høyst sannsynlig både mer komfortabel og mer støysvak. Du har 3 nivå på ratt varme, oppvarmet og lydisolert frontrute, skiluke, ekstra rom til ladekabel, pluss mye større bagasjerom. Avansert stemmestyring, ID Light, flat gulv i baksete, USB ladere i baksete, 12 volt i bagasjerom, spyling på ryggekamera, og mye bedre oppløsning på skjerm, men det er kanskje blitt like bra på den mye ENiroen med 10,25 toms skjerm.
Så kommer også std med 11 Kw lading, ambiente lys, vedlikeholdsfrie trommelbremser bak (eneste problem på ENiro var mye rust på bremseskiver som da ikke dekkes på garanti). Mye sjeldnere service enn på ENiro, kjøling i hanskerom, OTA programvare oppdatering, dette vil gjøre at en kan få nye funksjoner og småfiks uten å gå på verksted. På ENiroen ble navigasjonen vesentlig bedre på 30.000 km service, typisk ting som du kunne fått via nettet på en mer moderne bil...
Ja, det nok enda litt til, jeg liker jo bedre alkantara setetrekk enn skinn på vinteren tross varme og kjøling, men en må ikke glemme at ENiro har 7 års garanti, jeg har faktisk i dag vært på EU kontroll med Soulen vi kjøpte fordi IDen ble så forsinket, den er akkurat passer 5 år, men nye endeledd gikk fortsatt på garanti selv om jeg tror noen merker ville argumentert for at dette er slitedeler.
Vel, glede meg til ID, men kan lett bli Kia igjen, tror Kia CV blir veldig bra!!
Takk for ryddig svar!
Forbruk er også noe jeg tenker på, nå gjorde heldigvis ID3 det bra på effektivitet på den store vintertesten til Elbilforeningen, sammenlignet med bl.a. Polestar, men det betyr jo ikke at ID4 er på eNiro nivå, blir spennende dette.
Sitat fra: Bjoris på tirsdag 26. januar 2021, klokken 19:41
Sitat fra: Olemann på tirsdag 26. januar 2021, klokken 18:26
Sitat fra: Bjoris på tirsdag 26. januar 2021, klokken 12:29
Men da får du Matrix, Keeyless, Induk lading av mobil samt at Skodaen og gar 13 tommers skjerm og el førersete, ID4 Business får ikke det, der er der manuelt sete og 10 toms skjerm!!
Du har jo hatt eNiro tidligere, hvilke utstyr er det man mister og hva får man på 1ST utgaven om man sammenligner?
Jeg vet man får hengerfeste, mer plass, tregere bil og større skjerm og app, men mister induktiv ladning, skinnseter, ventilerte seter, elektriske seter m/minne og kjekke "dobbelt-taster" fordi man på eNiro kan betjene mye enten med touch på skjerm eller fysiske knapper.
Noe vesentlig ellers man mister ift eNiro? Er nemlig i tenkeboksen på om jeg vil ha en mer moderne bil, som har mer plass, ser bedre ut, er verre å parkere og går tregere og betyr en del penger ut av konto og muligens ikke er feilfri som min eNiro.
Tror du har fått med det meste, men det er mange små detaljer jeg liker. Se nederst.
Jeg er spent på forbruket, ENiroen var utrolig bra på det området, både sommer og vinter. Mistenker at ID4 vil ha større forskjeller fra sommer til vinter og tross større batteri og bedre WLTP så tror jeg den vil slite med ENiro, den var så lett å kjøre langt med under alle forhold at det var en fryd.
Men det er mye som jeg setter pris på med ID4 utover det du nevner, som ikke gjør at jeg ser meg tilbake til ENiro likevel;
ID4 lader vesentlig fortere, blir høyst sannsynlig både mer komfortabel og mer støysvak. Du har 3 nivå på ratt varme, oppvarmet og lydisolert frontrute, skiluke, ekstra rom til ladekabel, pluss mye større bagasjerom. Avansert stemmestyring, ID Light, flat gulv i baksete, USB ladere i baksete, 12 volt i bagasjerom, spyling på ryggekamera, og mye bedre oppløsning på skjerm, men det er kanskje blitt like bra på den mye ENiroen med 10,25 toms skjerm.
Så kommer også std med 11 Kw lading, ambiente lys, vedlikeholdsfrie trommelbremser bak (eneste problem på ENiro var mye rust på bremseskiver som da ikke dekkes på garanti). Mye sjeldnere service enn på ENiro, kjøling i hanskerom, OTA programvare oppdatering, dette vil gjøre at en kan få nye funksjoner og småfiks uten å gå på verksted. På ENiroen ble navigasjonen vesentlig bedre på 30.000 km service, typisk ting som du kunne fått via nettet på en mer moderne bil...
Ja, det nok enda litt til, jeg liker jo bedre alkantara setetrekk enn skinn på vinteren tross varme og kjøling, men en må ikke glemme at ENiro har 7 års garanti, jeg har faktisk i dag vært på EU kontroll med Soulen vi kjøpte fordi IDen ble så forsinket, den er akkurat passer 5 år, men nye endeledd gikk fortsatt på garanti selv om jeg tror noen merker ville argumentert for at dette er slitedeler.
Vel, glede meg til ID, men kan lett bli Kia igjen, tror Kia CV blir veldig bra!!
Sitat fra: ENTO på onsdag 27. januar 2021, klokken 00:52
Vel ! VW id4 max m/lanseringspakke med 20'' sorte Loen vinterhjul, Eaysee lader og lakkforsegling:
Kr. 502.000 må vel være bra !!! Gleder meg .:D
Du har gjort ett kupp:)
Det ble mye bråk av dette tilbudet så det endte jo med at de måtte trekke det for ID4 sin del, men forstod på folk at de fortsatt fikk det om de spurte. Vel, vi får bare se hva som skjer fremover. Jeg må si at prispolitikken til VAG ikke har vært noe positiv opplevelse for meg. De som har fått best pris av alle er selvsagt fornøyd, men de som ser dette og betaler full pris blir tilsvarende misfornøyd og jeg kan ikke forstå at Møller tjener på dette totalt sett.
Jeg var innom Skoda i går for å se og ta på Enyaq da jeg må si det er litt mer tillitvekkende hos dem akkurat dette med pris og forsåvidt levering også. Jeg gikk jo på ID både ifht pris og leveringtid. Begge deler har jo blitt mye rot med syns jeg, men jeg ser frem til bilen kommer og det blir sikkert bra, men når jeg satt i Skodaen så innser jeg at jeg kommer til å irritere meg over at setene i IDen ikke er elektriske. Jeg stakk over til VW og satte meg i en ID3 og det er jo veldig mye jekking av sete, pluss at spaken for å justere frem og tilbake er helt innerst. Ganske håpløst for oss med frue som er så liten at vi må justere sete bak før vi setter oss inn, men, men... Hva gjør en ikke for å spare litt penger:) haha
Sitat fra: Bjoris på onsdag 27. januar 2021, klokken 08:35
Jeg var innom Skoda i går for å se og ta på Enyaq da jeg må si det er litt mer tillitvekkende hos dem akkurat dette med pris og forsåvidt levering også. Jeg gikk jo på ID både ifht pris og leveringtid. Begge deler har jo blitt mye rot med syns jeg, men jeg ser frem til bilen kommer og det blir sikkert bra, men når jeg satt i Skodaen så innser jeg at jeg kommer til å irritere meg over at setene i IDen ikke er elektriske. Jeg stakk over til VW og satte meg i en ID3 og det er jo veldig mye jekking av sete, pluss at spaken for å justere frem og tilbake er helt innerst. Ganske håpløst for oss med frue som er så liten at vi må justere sete bak før vi setter oss inn, men, men... Hva gjør en ikke for å spare litt penger:) haha
Sete utfordringen kan løses med å beholde Kia soul som kone bil. Da blir det mindre justering av sete ;)
Men enig i at det har blitt vel my rot, og skoda rykker nå opp på oppløpssiden og kanskje passerer vw. Bilene er jo ganske like, og er spent på om skoda har kontroll på sw, eller om de har arvet utfordringer fra vw. Går det knirkefritt der og fortsatt utfordringer hos vw etter at siste programvare er lansert, så har vi kanskje gjort et feil valg.
Er det rabatter å hente på Skoda? De færreste her på forumet har vel betalt fullpris for ID4. Hvis du speccer en
Enyaq med bakhjulsdrift og alt med utstyr ender du opp på nesten 600 000. En ferdigkrysset ID4 Max får man vel for litt over 500 000 med vinterdekk hvis man har fått en god deal.
Skal de prise seg helt ut med AWD, så finnes det nok av konkurrenter. Godt en har mange alternativer i 2021 og 2022.
Det at selgere hos Møller nå prøver å si at prisene skal opp etter 1st er/blir utsolgt må man ta med en klype salt. Selgerne er opptatt av å selge flest mulig biler NÅ. id4 er nå priset ca likt som mach-e, setter VW opp prisen vil mach-e bli mer attraktiv. I forhold til VAG sine egne biler, både Enyaq og id3, er id4 priset alt for lavt, så at prisen blir hevet er ikke utenkelig. VAG har jo vist med prisingen av id4 at de har blitt uforutsigbare, så hvordan prisingen blir fremover er vanskelig å spå ;)
Sitat fra: HelEl på onsdag 27. januar 2021, klokken 08:58
Men enig i at det har blitt vel my rot, og skoda rykker nå opp på oppløpssiden og kanskje passerer vw. Bilene er jo ganske like, og er spent på om skoda har kontroll på sw, eller om de har arvet utfordringer fra vw. Går det knirkefritt der og fortsatt utfordringer hos vw etter at siste programvare er lansert, så har vi kanskje gjort et feil valg.
Vil tro at Enyaq vil få akkurat de samme problemene som id4 evt vil ha. Bilene bruker de samme komponentene, datamaskinene er helt like og software er sannsynligvis helt lik (bortsett fra logoen/lydene når du starter opp). VAG er VAG, samme biler med forskjellig innpakning (karosseri og interiør). At id4/Enyaq er feilfrie fra start (ei heller etter flere år, de fleste elbilene har noen kameler man må svelge) tror jeg ikke, men at de har fikset de største feilene fra id3 (feks 12V) regner jeg med.
Fikk trykke litt på Enyaq infotainment i går og det kan bekreftes at det er akkurat samme software, bare med et annet skall.
Tviler på om norske distributører (inkludert nevnte selger) faktisk vet hvordan prisingen på AWD blir ennå. Hvis så var tilfelle burde det ha lekket ut mer konkrete antydninger om prisnivå nå.
Min gjetning blir derfor at VW sentralt kan ha gått ut med en antydning om at en ikke kan forvente like offensiv prising på AWD som på bilene som gikk ut først - for å forberede markedet/de som har forhåndsreservert.
Men, så spørs det jo hvor mye VW kan skru opp prisene hvis de har ambisjoner om at ID.4 skal nå veldig høyt opp på salgslistene. Da bør de jo helst ende opp med å "overraske" markedet positivt uansett.
Jeg regner med at flere enn meg allerede har valgt å stå over minst en bil pga lite attraktiv prising.
Sitat fra: telcontar på onsdag 27. januar 2021, klokken 10:08
Skal de prise seg helt ut med AWD, så finnes det nok av konkurrenter. Godt en har mange alternativer i 2021 og 2022.
+1
En venn av meg vurderer også å bestille. Han fikk denne meldingen av forhandler han var i kontakt med:
"fabrikken stopper å produsere disse på førstkommende torsdag. Da vil likt utstyrt biler gå opp ca 30-40.000.- Så her må man bestille bil i dag"
Så Bjoris har antagelig rett sine antagelser.
Det må da være Max i så fall? Kan ikke forstå at 1st skal koste 40.000 mer.
Hehe. Ikke første eller siste gang en selger sier at kunden må kjappe seg for å få god pris :D
Tipper det blir som ved prisøkning for andre modeller. En kampanje avsluttes, en annen starter. Noen ganger skjult i lave renter og "med på kjøpet" opplegg, andre ganger ved at rabattene sitter løsere. Jeg har i hvert fall ikke god erfaring med pris på biler fra VAG i de verste pressperiodene. Langt mer hyggelig å diskutere pris når ventelistene har gått ned :)
Det kan være veiledende pris justeres litt opp, men det blir helt sikkert mulig å gjøre gode ID4 kjøp i 2021-22 og fremover. For øvrig dukker dette temaet opp igjen og igjen og igjen. Må si jeg er overrasket over hvor ekstremt fokuset er på prisen på ID4 ST vs kommende kampanjer. Har du lyst på bilen, kjøp den. Har man ikke lyst på den, dropp å kjøpe. Om prisen oppleves så ekstremt usikker og risikabel bør en nok vurdere om det å kjøpe bil fra VAG er det rette. De kjører ofte forskjellige typer kampanjer, pakkepriser, forskjellige rabatt-fleksibilitet osv. Alt avhengig av salgsmål og etterspørsel.
Sitat fra: unik42 på onsdag 27. januar 2021, klokken 13:34
Det må da være Max i så fall? Kan ikke forstå at 1st skal koste 40.000 mer.
Nei dette var First. Vi får vel svaret ganske snart. Men ser ikke grunn til at de skal skrive dette uten at det begrunnet. Tenker vi får nye priser på hele modell rekka (med unntak 4wd) i løpet av uka :)
Sitat fra: HelEl på onsdag 27. januar 2021, klokken 13:27
"fabrikken stopper å produsere disse på førstkommende torsdag. Da vil likt utstyrt biler gå opp ca 30-40.000.- Så her må man bestille bil i dag"
Det kan godt hende, men da går jo sikkert 10-11.000 til 20 tom hjul som de fleste ikke vil kjøpe. Og så er det vel tillegg for sort tak og sølvlisten, som de fleste ville betalt for å slippe. Så det koker sikkert ned til 10-20K for en aktuell bil. Det er jo penger det også, men så kommer det sikkert en kampanje til våren der prisen er under dagens pris på 1St. 😉
Sitat fra: Trond.m på onsdag 27. januar 2021, klokken 14:50
Sitat fra: HelEl på onsdag 27. januar 2021, klokken 13:27
"fabrikken stopper å produsere disse på førstkommende torsdag. Da vil likt utstyrt biler gå opp ca 30-40.000.- Så her må man bestille bil i dag"
Det kan godt hende, men da går jo sikkert 10-11.000 til 20 tom hjul som de fleste ikke vil kjøpe. Og så er det vel tillegg for sort tak og sølvlisten, som de fleste ville betalt for å slippe. Så det koker sikkert ned til 10-20K for en aktuell bil. Det er jo penger det også, men så kommer det sikkert en kampanje til våren der prisen er under dagens pris på 1St. 😉
Helt enig, jeg hadde ikke tatt 20" hjulene om jeg hadde fått oppgraderingen gratis og jeg hadde vurdert å betale for å slippe sølvlisten.
Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 26. januar 2021, klokken 16:27
Billigste ID4 77kwh koster ca 385.000 kr i Tyskland. Euroen har en fallende trend. Så ingenting ang prisen er garantert.
Trekker frem denne igjen. Folk ser ut til å glemme effekten euroen har på bilpriser. Ingen grunn til at de skal opp på sikt. Kan skje et kortsiktig hopp, men hvis prisen i utlandet er mye lavere vil det tvinge møller til å sette ned prisen
385 000 pluss varmepumpe (8000), vinterdekk (20000), metalikk (7000), hengerfeste (10 000) osv? Da lander du på 430ish, over det en 1st koster hvis du har fått en grei del.
Sitat fra: ihaal på onsdag 27. januar 2021, klokken 21:36
385 000 pluss varmepumpe (8000), vinterdekk (20000), metalikk (7000), hengerfeste (10 000) osv? Da lander du på 430ish, over det en 1st koster hvis du har fått en grei del.
Regner med at dette er tipping 😉. Mener varmepumpen er priset til over 11000 på id.3 city utgaven, men det er nok mest for å få folk til å kjøpe mer påkostede modeller. Prisene skal vel komme i løpet av helgen, så da får vi faciten.
Er oppvarmet og isolert frontrute standardutstyr på alle utgaver?
Sitat fra: unik42 på torsdag 28. januar 2021, klokken 08:36
Er oppvarmet og isolert frontrute standardutstyr på alle utgaver?
Det vet vi vel ikke før vi har fått sett de nye modellene.
Sitat fra: Trond.m på torsdag 28. januar 2021, klokken 07:08
Sitat fra: ihaal på onsdag 27. januar 2021, klokken 21:36
385 000 pluss varmepumpe (8000), vinterdekk (20000), metalikk (7000), hengerfeste (10 000) osv? Da lander du på 430ish, over det en 1st koster hvis du har fått en grei del.
Regner med at dette er tipping 😉. Mener varmepumpen er priset til over 11000 på id.3 city utgaven, men det er nok mest for å få folk til å kjøpe mer påkostede modeller.
Jeg fikk tilbud om 215.000 kr totalt for 3 år/45000 km for ID3 City. Åpenbart at de ikke vil selge den når du får ID4 1st forn samme totalkostnad og ID3 1st Plus for 162000.
Sitat fra: chargedup på onsdag 27. januar 2021, klokken 10:15
Det at selgere hos Møller nå prøver å si at prisene skal opp etter 1st er/blir utsolgt må man ta med en klype salt. Selgerne er opptatt av å selge flest mulig biler NÅ. id4 er nå priset ca likt som mach-e, setter VW opp prisen vil mach-e bli mer attraktiv. I forhold til VAG sine egne biler, både Enyaq og id3, er id4 priset alt for lavt, så at prisen blir hevet er ikke utenkelig. VAG har jo vist med prisingen av id4 at de har blitt uforutsigbare, så hvordan prisingen blir fremover er vanskelig å spå ;)
Sitat fra: HelEl på onsdag 27. januar 2021, klokken 08:58
Men enig i at det har blitt vel my rot, og skoda rykker nå opp på oppløpssiden og kanskje passerer vw. Bilene er jo ganske like, og er spent på om skoda har kontroll på sw, eller om de har arvet utfordringer fra vw. Går det knirkefritt der og fortsatt utfordringer hos vw etter at siste programvare er lansert, så har vi kanskje gjort et feil valg.
Vil tro at Enyaq vil få akkurat de samme problemene som id4 evt vil ha. Bilene bruker de samme komponentene, datamaskinene er helt like og software er sannsynligvis helt lik (bortsett fra logoen/lydene når du starter opp). VAG er VAG, samme biler med forskjellig innpakning (karosseri og interiør). At id4/Enyaq er feilfrie fra start (ei heller etter flere år, de fleste elbilene har noen kameler man må svelge) tror jeg ikke, men at de har fikset de største feilene fra id3 (feks 12V) regner jeg med.
Er det riktig at ID4 er priset likt som Mach-e? Jeg fikk iallefall ca pris når jeg prøvde Mach-e på 470 for tilsvarende
utstyrt som ID4. Da har du mindre hengervekt, ikke taklast mulighet og ørliten skiluke.
Listepris på ID4 går nok ikke veldig mye opp, men du må putte på hengerfeste, met.lakk, større hjul mv så en må sammenligne like biler, samtidig kan det for noen komme annerledes ut om en ikke verdsetter hengerfeste, større hjul og met.lakk f.eks, men normalt er dette ting som må på en SUV.
Hele poenget med denne tråden var egentlig å dra den frem igjen når vi har fått fakta så kan vi se da om vi kan stole på selgere eller ikke:) Egentlig tror jeg ikke de har peiling på hva prisene blir på de nye utgavene, men de antar at den blir mye dyere og det er jo en logikk i dette som vi har diskutert til det kjedsommelige:)
Vi vet jo alle at vi må være forsiktige med å stole på selgere, som andre påpeker er jobben deres å selge biler nå, ikke i morgen! Derfor er det også slik at selgere får ikke vite om fremtidig salgsstrategier siden slik info ville gjort det vanskelig for dem å selge nå, dersom de vet at kjøperen gjør ett bedre kjøp neste mnd...
Blir mye pris-snakk på ID4, det er det ikke på Enyaq forumene. Den åpenbare forskjellen er at de som kjøper ID4 har kjøpt den mye pga bedre pris så da regner jeg med at vi er det mest prissensitive av kjøperene ;D En annen ting jeg mener er en større del av forklaringen er at prispolitikken til Skoda ikke vingler i hytt og pine som på VW.
Nå blir det ganske stor forskjell på utstyr i de kommende utgavene ifht 1ST så noen direkte prissammenligning blir det uansett ikke. Jeg tenker at "ingen" kjøper denne bilen uten ryggekamera og dermed blir det Business versjonen som blir billigste utgave, da får en Matrix, keyless access og mobilpakke f.eks inkludert så det blir jo interssant å se hvilken pris den får da.
Vi får vite i morgen. Siste nytt fra Møller:
"I dag er siste mulighet til å bestille de to gunstige lanseringsmodellene av Volkswagen ID.4. Vi har åpent til kl. 19 i dag om du ønsker deg en ID.4 1ST eller ID.4 1ST Max med levering til våren.
I morgen fredag åpner vi for nye og ferdigspesifiserte utstyrsmodeller samt en mindre batteripakke"
Sitat fra: ihaal på torsdag 28. januar 2021, klokken 10:13
Vi får vite i morgen. Siste nytt fra Møller:
"I dag er siste mulighet til å bestille de to gunstige lanseringsmodellene av Volkswagen ID.4. Vi har åpent til kl. 19 i dag om du ønsker deg en ID.4 1ST eller ID.4 1ST Max med levering til våren.
I morgen fredag åpner vi for nye og ferdigspesifiserte utstyrsmodeller samt en mindre batteripakke"
Spennende tipper den minste batteri pakka vil starte på 349 900
Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 28. januar 2021, klokken 10:33
Sitat fra: ihaal på torsdag 28. januar 2021, klokken 10:13
Vi får vite i morgen. Siste nytt fra Møller:
"I dag er siste mulighet til å bestille de to gunstige lanseringsmodellene av Volkswagen ID.4. Vi har åpent til kl. 19 i dag om du ønsker deg en ID.4 1ST eller ID.4 1ST Max med levering til våren.
I morgen fredag åpner vi for nye og ferdigspesifiserte utstyrsmodeller samt en mindre batteripakke"
Spennende tipper den minste batteri pakka vil starte på 349 900
Tipper den minste batteri pakka ikke legges ut, og bare ser alternativer med samme batteri størelse som de som selges nå, dvs 77 netto.
Sitat fra: Bjoris på torsdag 28. januar 2021, klokken 09:37
Er det riktig at ID4 er priset likt som Mach-e? Jeg fikk iallefall ca pris når jeg prøvde Mach-e på 470 for tilsvarende
utstyrt som ID4. Da har du mindre hengervekt, ikke taklast mulighet og ørliten skiluke.
Listepris på ID4 går nok ikke veldig mye opp, men du må putte på hengerfeste, met.lakk, større hjul mv så en må sammenligne like biler, samtidig kan det for noen komme annerledes ut om en ikke verdsetter hengerfeste, større hjul og met.lakk f.eks, men normalt er dette ting som må på en SUV.
Skal sies at jeg verken har gått over id4 prisliste med lupe eller konfigurator til mach-e med lupe. Skulle jeg ha kjøpt mach-e ville jeg ikke valgt noe annet enn metallic og da endt på ca 430, akkurat det samme som id4 (som da hadde vært ink vinterhjul). Hengerfeste og metallic lakk er jeg enig i at de fleste kommer til å legge til. Større hjul ser vi jo av tråden at endel helst ikke vil ha, pga rekkevidde. Mach-e har feks keyless som id4 1st ikke har, så å sammenligne epler og epler er vanskelig ettersom begge har satte utstyrsnivå pr nå.
Sitat fra: Bjoris på torsdag 28. januar 2021, klokken 10:04
Blir mye pris-snakk på ID4, det er det ikke på Enyaq forumene. Den åpenbare forskjellen er at de som kjøper ID4 har kjøpt den mye pga bedre pris så da regner jeg med at vi er det mest prissensitive av kjøperene ;D En annen ting jeg mener er en større del av forklaringen er at prispolitikken til Skoda ikke vingler i hytt og pine som på VW.
Er ikke tvil om at de mest prissensitive gikk for id4, eller ble fryktelig skuffet etter å ha skrevet kontrakt på enyaq når de så prisene på id4 ;) Jeg tror prisklassen 400-500' (folkeSUV) har mye mer prissensitive kjøpere (og derav mindre strenge utstyrskrav ift "kjekt å ha" utstyr) enn de dyre SUVene som starter på 600'.
Det er trolig disse som kommer til å bli solgt i Norge når 1st er over!
Må opp på Tech da for å få f.eks. side assist (noe jeg savner på 1st).ID3 Tech starter på 426 100, spent på hva "påslaget" blir for en ID4 blir her.
Sitat fra: ihaal på torsdag 28. januar 2021, klokken 12:46
Må opp på Tech da for å få f.eks. side assist (noe jeg savner på 1st).ID3 Tech starter på 426 100, spent på hva "påslaget" blir for en ID4 blir her.
https://www.neuemodelleautos.de/autos-marken/volkswagen/2021-vw-t-roc-style-preisliste-und-technische-daten-2021-01-28/ (https://www.neuemodelleautos.de/autos-marken/volkswagen/2021-vw-t-roc-style-preisliste-und-technische-daten-2021-01-28/)
https://www.volkswagen.no/no/biler/id3.html
Basert på linkene ovenfor ser det for meg ut til at prisene kan bli som vist.
Jeg har da tatt utgangspunkt i Tyske priser på hhv ID.3 og ID.4 og multiplisert de norske prisene på ID.3 med tilsvarende økning. Mulig at dette ikke blir helt riktig(?)
Mange som sitter hjemme og regner på prisene ser jeg. Men det er vel Møller som sitter på faciten 😏. Kanskje prisene kommer i morgen eller mandag ? Det skal visst også komme pris på 58 kwh utgaven. Men noen ganger bruker Møller lang tid. Da de varslet prisøkning på e-tron i april stoppet de salget i 3 uker før de åpnet med nye priser.
Prosentpåslaget på ID4 1st Max sammenlignet med ID3 1st var vel mye lavere i Norge enn i Tyskland, så blir spennende å se hva som skjer med de ordinære modellene (mest fordi jeg er nysgjerrig på hva en godt speccet utgave kommer til å lande på når du legger til 4x4 på toppen).
https://www.topgear.com/car-news/electric/vw-id4-officially-sale
First Edition £37800 i UK (rundt 420000kr, tror jeg).
Sent from my SM-T590 using Tapatalk
Nå er den nye prislistene lagt ut: https://www.volkswagen.no/idhub/content/dam/onehub_pkw/importers/no/priser-og-brosjyrer/id-4/Prisliste_ID4.pdf (https://www.volkswagen.no/idhub/content/dam/onehub_pkw/importers/no/priser-og-brosjyrer/id-4/Prisliste_ID4.pdf)
460 for Business og 500 for Tech. Virker som det lå en veldig god rabatt i lanseringsmodellene da.
Sitat fra: ihaal på fredag 29. januar 2021, klokken 08:37
460 for Business og 500 for Tech. Virker som det lå en veldig god rabatt i lanseringsmodellene da.
Synes denne prislisten er merkelig. Hvorfor priser man 1St, når den ikke lenger kan bestilles ?
Og er batteriet på innstegsmodellen 52 kwh ? Trodde det var 58 som id.3.
Pris på hengerfeste 24.200 😂.
Synes denne prislisten er laget for å gjøre 1St kundene happy. Jeg finner den heller ikke når jeg går inn via vw.no. Kanskje den har blitt tatt bort på grunn av feil. Jeg ser at ingen av modellene har hengerfeste som standard, bortsett fra 1St. Kan det stemme ?
Sitat fra: Trond.m på fredag 29. januar 2021, klokken 08:42
Synes denne prislisten er laget for å gjøre 1St kundene happy. Jeg finner den heller ikke når jeg går inn via vw.no.
Kommer alltid et kunstig hopp når en kampanje er ferdig. Bare å vente på nye kampanjer, og rabatter som sitter løsere :)
De rabattene skal sitte ganske løst. 460 for business og 25 for hengerfeste får deg opp på 485 før vinterdekk. Selv en kampanje med vinterdekk og hengerfeste inkludert gjør Business ganske mye dyrere enn komplett 1st, selv uten rabatt på 1st som de fleste her vel har fått
Nå har vel id4 blitt dyrere enn enyaq :P
City
Pure Performance 52 kWh 170HK 369 400
Style
Pure Performance 52 kWh 170HK 409 500
Life
Pro Performance 77 kWh 204 HK 425 800
Business
Pro Performance 77 kWh 204 HK 460 600
Family
Pro Performance 77 kWh 204 HK 471 100
Tech
Pro Performance 77 kWh 204 HK 499 700
Max
Pro Performance 77 kWh 204 HK 518 300
Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 29. januar 2021, klokken 09:13
Nå har vel id4 blitt dyrere enn enyaq :P
City
Pure Performance 52 kWh 170HK 369 400
Style
Pure Performance 52 kWh 170HK 409 500
Life
Pro Performance 77 kWh 204 HK 425 800
Business
Pro Performance 77 kWh 204 HK 460 600
Family
Pro Performance 77 kWh 204 HK 471 100
Tech
Pro Performance 77 kWh 204 HK 499 700
Max
Pro Performance 77 kWh 204 HK 518 300
City og Pure uten varmepumpe som standard. Kan ikke se at de blir så attraktive.
Hvis dette stemmer så kan vi jo iallefall konkludere med at selger har sine ord i behold!! Ganske heftig prisøkning, spesielt for 1ST, men en skal merke seg at Business har ganske mye mer utstyr så 1ST er ikke det samme som Business. Du får blant annet Matrix, keyless, induksjonslading av mobil, men selvsagt listprismessig blir dette ganske vilt.
Business: 460
Hengerfeste: 24
Met.lakk: 5 (så ikke pris for det, men gratis blir det neppe)
vinterhjul: 22
SUM: 511
For en Tech (500) med firehjulsdrift ender du fort opp nærmere 600 da (etter hengerfeste (24), metallic (5), leveringskostnader (13), vinterhjul (22) og påslag for 4x4 (30) er du på 594). Der røyk i hvert fall min plan om å flippe til høsten.
Sitat fra: ihaal på fredag 29. januar 2021, klokken 09:52
For en Tech (500) med firehjulsdrift ender du fort opp nærmere 600 da (etter hengerfeste (24), metallic (5), leveringskostnader (13), vinterhjul (22) og påslag for 4x4 (30) er du på 594). Der røyk i hvert fall min plan om å flippe til høsten.
Tiden med flipping på elbil er nok over, er så mange elbiler som kommer fremover men tipper de som har first kan sikkert tjene litt.
Vet vel ikke enda hva påslagget på 4x4 blir men i og med at hengerfeste er på 24k mot 10k hos skoda så kan fort vw finne på å ta 50 lapper for 4x4
24K for hengerfeste henger ikke på greip. Men det er mulig at det er gjort for å holde relativt lave pris på bilen. Med hengerfeste ønsker de å prise den tettere opp mot konkurrenter med hengerfeste, og derfor blir det en kunstig høy pris. For alt vi vet kan fabrikken ha leveringsproblemer med hengerfeste. Det kunststykket har jo Audi klart tidligere ;-)
Sitat fra: ihaal på fredag 29. januar 2021, klokken 09:52
For en Tech (500) med firehjulsdrift ender du fort opp nærmere 600 da (etter hengerfeste (24), metallic (5), leveringskostnader (13), vinterhjul (22) og påslag for 4x4 (30) er du på 594). Der røyk i hvert fall min plan om å flippe til høsten.
Samme konklusjon her, planen om overgang til AWD gikk i dass, SÅ store rabatter tror jeg ikke kommer, men disse prisen, ja hva skal en si. Jeg slutter aldri å bli overrasket over Møller for å si det slik!! Før var det veldig billig, men nå er det jo blitt veldig dyrt!!
Sitat fra: Trond.m på fredag 29. januar 2021, klokken 10:03
24K for hengerfeste henger ikke på greip. Men det er mulig at det er gjort for å holde relativt lave pris på bilen. Med hengerfeste ønsker de å prise den tettere opp mot konkurrenter med hengerfeste, og derfor blir det en kunstig høy pris. For alt vi vet kan fabrikken ha leveringsproblemer med hengerfeste. Det kunststykket har jo Audi klart tidligere ;-)
Tenkte det samme at de kan "gi bort" HF og kunden tenker han har fått en stor rabatt, det er jo samme trikset med vinterhjul, blod pris og så får du dette inkludert og tenker du har gjort en god deal, mens forhandler bare taper noen få tusenlapper:)
Men hva er normal pris fra VAG på svingbartHF?
På passat er det del av en pakke til 20k som inkluderer Fjernbetjent parkeringsvarmer, nettingvegg, svingbart tilhengerfeste og bagasjeromsnett.
Mener å huske at hf typisk har kostet 12-14k.
Husk også at Passat-prisene er inkl 25% mva
Edit: koster 9900,- inkl mva på Tiguan
Så vidt jeg så er induksjonslading standard på alle modellene, bortsett fra 1st. Det må jeg si er smålig av VW. Noe håp om at det kanskje er på 1st og? Noen som har sjekka det?
Hf er 9k da, 24k for ettermontert
Sitat fra: telcontar på fredag 29. januar 2021, klokken 10:24
Hf er 9k da, 24k for ettermontert
Det høres fornuftig ut. Men da har de glemt å skrive det i prislisten.
Der står det forøvrig at 24K er prisen eks. mva fakturert sammen med bil.
*Priser på tilbehør gjelder ved kjøp og fakturering sammen med ny bil. Hvis utstyret kjøpes i etterkant vil 25% mva påløpe. Rett til endring uten forvarsel forbeholdes
Sitat fra: unik42 på fredag 29. januar 2021, klokken 10:20
Så vidt jeg så er induksjonslading standard på alle modellene, bortsett fra 1st. Det må jeg si er smålig av VW. Noe håp om at det kanskje er på 1st og? Noen som har sjekka det?
Kanskje det betyr at også 1St kommer med det. Eller det er feil i prislisten...som det alltid er.
Så var prislisten borte, så får vi vente i spenning på om det vare er HF som var feil😂😂
var hengerfeste, man kan fortsatt åpne gamle linken men nå står hf 9400
https://www.volkswagen.no/idhub/content/dam/onehub_pkw/importers/no/priser-og-brosjyrer/id-4/Prisliste_ID4.pdf
Sitat fra: Bjoris på fredag 29. januar 2021, klokken 11:00
Så var prislisten borte, så får vi vente i spenning på om det vare er HF som var feil😂😂
Ifølge Møller så koster hf 9400 når du bestiller med bilen. Den som var oppgitt var ettermontering.
Sitat fra: Bjoris på fredag 29. januar 2021, klokken 09:48
Hvis dette stemmer så kan vi jo iallefall konkludere med at selger har sine ord i behold!! Ganske heftig prisøkning, spesielt for 1ST, men en skal merke seg at Business har ganske mye mer utstyr så 1ST er ikke det samme som Business. Du får blant annet Matrix, keyless, induksjonslading av mobil, men selvsagt listprismessig blir dette ganske vilt.
Business: 460
Hengerfeste: 24
Met.lakk: 5 (så ikke pris for det, men gratis blir det neppe)
vinterhjul: 22
SUM: 511
Met.lakk 6500... ifølge møller
Regnet akkurat bilen min (1.st) med utgangspunkt i en Life-variant, og da har jeg "spart" ca. 50.000 kr. I tillegg har Life noe mindre utstyr enn 1.st. Alt i alt fornøyd med at jeg hoppet på 1.st-variantene. Kommer sikkert kampanjer og slik da, men allikevel.
Sitat fra: unik42 på fredag 29. januar 2021, klokken 10:20
Så vidt jeg så er induksjonslading standard på alle modellene, bortsett fra 1st. Det må jeg si er smålig av VW. Noe håp om at det kanskje er på 1st og? Noen som har sjekka det?
Det er ikke på 1st (spurte en på YouTube fra Nederland som har lagt ut film av bilen, som bekreftet at hans versjon ikke hadde det).
Sitat fra: Bjoris på fredag 29. januar 2021, klokken 10:03
Sitat fra: ihaal på fredag 29. januar 2021, klokken 09:52
For en Tech (500) med firehjulsdrift ender du fort opp nærmere 600 da (etter hengerfeste (24), metallic (5), leveringskostnader (13), vinterhjul (22) og påslag for 4x4 (30) er du på 594). Der røyk i hvert fall min plan om å flippe til høsten.
Samme konklusjon her, planen om overgang til AWD gikk i dass, SÅ store rabatter tror jeg ikke kommer, men disse prisen, ja hva skal en si. Jeg slutter aldri å bli overrasket over Møller for å si det slik!! Før var det veldig billig, men nå er det jo blitt veldig dyrt!!
Nå er ikke AWD lansert enda, så det er vel å anta at de kommer til å tilby en pakke her også. 1st ed AWD (?) eller om de kaller det noe annet.
Men kjenner jeg møller rett så prøver de å melke markedet, fyrer derfor opp prisene på RWD ID4 slik at den høye prisen som nå kommer på AWD 1D4 ikke virker så gal. De vet jo hvor gærne nordmenn er etter AWD. Så utover mot høsten når first movers har bestilt så kjører de kampanjer for å få igang etterspørselen igjen. Er ihvertfall ingen grunn til å hoppe på AWD hvis de ikke priser den som 1st edition + et lite påslag på feks 30 000. Tilsvarende for max edition.
Sitat fra: ihaal på fredag 29. januar 2021, klokken 13:22
Sitat fra: unik42 på fredag 29. januar 2021, klokken 10:20
Så vidt jeg så er induksjonslading standard på alle modellene, bortsett fra 1st. Det må jeg si er smålig av VW. Noe håp om at det kanskje er på 1st og? Noen som har sjekka det?
Det er ikke på 1st (spurte en på YouTube fra Nederland som har lagt ut film av bilen, som bekreftet at hans versjon ikke hadde det).
Ikke at jeg kommer til å savne det no særlig, men det virker jo rart at VW går ut av sin vei for å tilby en bil uten, når samtlige andre modellvarianter har. Men de sparte vel 12 euro på det.
Sitat fra: Galilee på fredag 29. januar 2021, klokken 11:34
Regnet akkurat bilen min (1.st) med utgangspunkt i en Life-variant, og da har jeg "spart" ca. 50.000 kr. I tillegg har Life noe mindre utstyr enn 1.st. Alt i alt fornøyd med at jeg hoppet på 1.st-variantene. Kommer sikkert kampanjer og slik da, men allikevel.
Men LIFE blir neppe så populær, uten ryggekamera og den har ikke disse oppgraderte setene, mangler skiluke og div anna. Tror nok de fleste havner på Business eller Family så kan en kjøpe på elsete pakke til 11 kNOK feks
Nei, blir det AWD så er nok Enyaq minst like aktuell nå
Er dette riktig !?
Kan se ut for at jeg har spart. Kr. 66.800,- ved å kjøpe id4 1st max ift å kjøpe en max idag med tilsvarende utstyr.
Id4. Max diff 20.900
Metallic 6.500
Style eksteriør pakke. 6.800
Style plus interiør. 11.500
Hengerfeste. 9.400
Stoffmatter. 1.200
21'' hjul. 10.500
Tot. spart. Kr. 66.800,-
:D
Ser riktig ut.
Jeg la akkurat merke til at på Style og City så er dekk "optional" ;) ingen standardleveranse.
Sitat fra: ENTO på fredag 29. januar 2021, klokken 16:56
Er dette riktig !?
Kan se ut for at jeg har spart. Kr. 66.800,- ved å kjøpe id4 1st max ift å kjøpe en max idag med tilsvarende utstyr.
Id4. Max diff 20.900
Metallic 6.500
Style eksteriør pakke. 6.800
Style plus interiør. 11.500
Hengerfeste. 9.400
Stoffmatter. 1.200
21'' hjul. 10.500
Tot. spart. Kr. 66.800,-
:D
Spart, men hadde du tatt med style pakkene og de store hjulene? Jeg tror nok 2.håndsmarkedet ikke betaler særlig mye for disse tingene, men ok pris uansett og sort tak ble veldig bra på noen av fargene syns jeg
Skjønte ikke helt det. Hva blir Style og City levert med av hjul i utgangspunktet ?
Sitat fra: ENTO på fredag 29. januar 2021, klokken 18:35
Skjønte ikke helt det. Hva blir Style og City levert med av hjul i utgangspunktet ?
Tror faktisk det er stålfelger
Så vidt jeg kan se, så er det Life modellen som er mest lik 1St.
Pris Life 425.800
20 tom 5.200
Hengerfeste 9.200
Stoffmatter. 1.200
Metallic. 6.500
Style ekst. 6.800
Sum 454.700
Life mangler vel designseter og mørke vinduer, men har til gjengjeld stådløs lading. Synes likevel 1St framstår som en gunstig pakke, spesielt etter at prisen gikk ned 10.000 kr :+1:
Min mening er at First har en mindre pen interiørfarge som gjør at det ikke er så sikkert at de blir så lettsolgte målt opp mot biler med sorte seter f.eks. Har hatt bil med ukurant farge og måtte gi stor rabatt for å få solgt. I tillegg mangler billigste Matrix, det blir som biler uten xenon for noen år siden.
Sitat fra: Dieselgubben på fredag 29. januar 2021, klokken 19:31
Min mening er at First har en mindre pen interiørfarge som gjør at det ikke er så sikkert at de blir så lettsolgte målt opp mot biler med sorte seter f.eks. Har hatt bil med ukurant farge og måtte gi stor rabatt for å få solgt. I tillegg mangler billigste Matrix, det blir som biler uten xenon for noen år siden.
Det synes jeg høres usannsynlig ut. Matrix har heller ikke altfor stor betydning for prisen, så lenge det er gode LED lys med fjernlysassistent. Husk at folk kjøper e-tron til 600+ K i bøtter og spann uten Matrix lys. De har ikke fjernlysassistent heller.
Har du sær ekteriørfarge så er det nok vanskeligere. Tror kanskje ikke gule biler vil være de mest lettsolgte etter en tid, men trender innen farge er vanskelig å spå. Grå seter og brunt kunstskinn tror jeg ikke er noe problem hvos det er stoff av god kvalitet som holder deg pene.
Sitat fra: Dieselgubben på fredag 29. januar 2021, klokken 19:31
Min mening er at First har en mindre pen interiørfarge som gjør at det ikke er så sikkert at de blir så lettsolgte målt opp mot biler med sorte seter f.eks. Har hatt bil med ukurant farge og måtte gi stor rabatt for å få solgt. I tillegg mangler billigste Matrix, det blir som biler uten xenon for noen år siden.
Nei, dette er vi ikke enige om. Hvilke andre biler til rett over 400 har Matrix? Det er bare ID3 såvidt jeg vet. Du må på ID4 Business og Enyaq til +500 komplett, før du på Matrix.
Jeg er ikke stor fan av det brune innslaget, men jeg tror det ser bedre ut i virkeligheten og inntrykket er at dette fortsetter i de nye utgavene og at det bare er Style og Max som får andre seter, Style setene blir uten «Alcantara», Max med fast hodestøtte som jeg ikke tror «alle» vil ha.
Sitat fra: Bjoris på fredag 29. januar 2021, klokken 22:12
Sitat fra: Dieselgubben på fredag 29. januar 2021, klokken 19:31
Min mening er at First har en mindre pen interiørfarge som gjør at det ikke er så sikkert at de blir så lettsolgte målt opp mot biler med sorte seter f.eks. Har hatt bil med ukurant farge og måtte gi stor rabatt for å få solgt. I tillegg mangler billigste Matrix, det blir som biler uten xenon for noen år siden.
Nei, dette er vi ikke enige om. Hvilke andre biler til rett over 400 har Matrix? Det er bare ID3 såvidt jeg vet. Du må på ID4 Business og Enyaq til +500 komplett, før du på Matrix.
Jeg er ikke stor fan av det brune innslaget, men jeg tror det ser bedre ut i virkeligheten og inntrykket er at dette fortsetter i de nye utgavene og at det bare er Style og Max som får andre seter, Style setene blir uten «Alcantara», Max med fast hodestøtte som jeg ikke tror «alle» vil ha.
corsa-e og moca-e kan fåes med matrix led som tillegg.
Jeg har sett stoffprøver av setene hos Møller og ble positivt overrasket. Ser bedre ut enn på bildene, så dette tror jeg ikke folk kommer til å skjemmes av. Matrix og trådløs lading er begge nice to have men ikke need to have for de aller fleste, mangel på ryggekamera derimot er deal-breaker for mange. Så personlig tror jeg 1st kommer til å være mye mer attraktiv i bruktmarkedet enn Life og ikke så veldig mye mindre attraktiv enn Business.
Sitat fra: Trond.m på fredag 29. januar 2021, klokken 19:15
Så vidt jeg kan se, så er det Life modellen som er mest lik 1St.
Pris Life 425.800
20 tom 5.200
Hengerfeste 9.200
Stoffmatter. 1.200
Metallic. 6.500
Style ekst. 6.800
Sum 454.700
Life mangler vel designseter og mørke vinduer, men har til gjengjeld stådløs lading. Synes likevel 1St framstår som en gunstig pakke, spesielt etter at prisen gikk ned 10.000 kr :+1:
Legg til varmepumpe 13.600 så ser det enda bedre ut.
Style og City er ført opp med «Falun» 8x18'' alufelger som std.
Sitat fra: Breivikingen på fredag 29. januar 2021, klokken 23:05
Sitat fra: Trond.m på fredag 29. januar 2021, klokken 19:15
Så vidt jeg kan se, så er det Life modellen som er mest lik 1St.
Pris Life 425.800
20 tom 5.200
Hengerfeste 9.200
Stoffmatter. 1.200
Metallic. 6.500
Style ekst. 6.800
Sum 454.700
Life mangler vel designseter og mørke vinduer, men har til gjengjeld stådløs lading. Synes likevel 1St framstår som en gunstig pakke, spesielt etter at prisen gikk ned 10.000 kr :+1:
Legg til varmepumpe 13.600 så ser det enda bedre ut.
Varmepumpe er inkludert i Life uten pristillegg.
Personlig bestilte jeg ikke billigste first pga 3 ting: interiørfarge, mangel på led matrix og ikke 4wd.
Erfaringer viser vel at SUV'er uten 4wd faller raskere i pris og er mer tungsolgt enn biler med? Har ikke noen dokumentasjon, dette er min oppfatning. Biler uten led matrix vil konkurrere med biler som har dette, også søstermodeller og biler fra samme konsern.
Poenget mitt er at det ikke er sikkert at dagens kjøp av billigste Id 4 vil være like lukrativt når man tar høyde for verdifall. Det er trolig ingen gratis lunsjer der ute ;)
På den annen side må man i dag ut med 400k for en Kia Soul, så lenge det ikke er mange alternativer vil prisen holde seg.
Vi er nok litt unige der, og det er greit. Min erfaring er at ekstrautstyr som ikke er helt nødvendig faller raskt i verdi. Om 3 år vil nok de som er ute etter en brukt bil fokusere mest på nytteverdien. Lang rekkevidde vil være viktigst, og de som ønsker bil med mye utstyr vil nok legge til AWD på ønskelisten. Da tror jeg en RWD med alt utstyr ikke blir verdsatt høyere i % av nypris enn en standard 1St. Da blir verditapet i kroner høyere, men man har jo hatt glede av utstyret da.
Min mening om 4 hjulstrekk er at det å kjøre/ha det er 70% følelse og 30% nytteverdi. Har selv kjørt 4 hjulstrekk i 6 år nå. Skoda Octavia 4x4 og de siste tre årene VW T- roc og 4 hjulstrekk er ikke overvinnelig. Det er min erfaring. Husk vi kjører laaaaangt over halvparten i året på et føre hvor dette ikke kreves.
Min erfaring etter mange bilsalg/kjøp er det følgende:
- AWD er for noen et krav, de gidder ikke engang lese annonser for annet.
- Hengerfeste; ditto.
- Rekkevidde; betyr mest av de variable kravene
- Plass: betyr sammen med rekkevidde mest
- Utstyr; Betyr mindre og mindre jo eldre bilen blir, ettersom tilstand og pris betyr mer og mer
Ved salg før bilen er 2-3 år gammel, kan noe utstyr bety mye og mangel gjøre bilen tungsolgt, og i noen tilfelle må prisen ned mer enn det utstyret kostet nytt, men det er sjeldent og gjelder kun spesifikt utstyr. Feks. navi i en periode, xenon i en periode.
ID4.1St vil nok pga plass og rekkevidde og grei nypris holde seg godt, om man beholder den 2-3 år. Salg innen 1 år er mer usikkert hvor lurt er prismessig.
Man må sammenligne med hva man får tilsvarende pris. En BMW iX3 med bakhjulsdrift konkurrerer nesten utelukkende med biler med firehjulsdrift og da kan mangelen på 4wd bli et stort problem i bruktmarkedet. Fakta er at ingen elbiler tilbyr firehjulsdrift, mer enn 50 mil rekkevidde, mer enn 1000 kg hengerlast, eller større plass til 415 000 kr. Matrix-lys er heller ikke vanlig i denne prisklassen. Er ganske mange biler det skal bli vanskelig å få solgt hvis 1st skal slite på bruktmarkedet, tenker jeg.
1st Max blir litt annerledes fordi man kan få firehjulsdrift til den prisen, også på ID4 sannsynligvis. Selger anslo lavere prosentfall på Max men høyere kronetap. Det høres jo ikke urimelig ut.
Skikkelig god deal for de som bestilte denne tidlig. Herlig :+1:
Per i dag ser det bra ut, men det kommer jo en rekke farlige konkurrenter. Bare i år kommer sannsynligvis 2wd utgavene av Tesla Model Y, Mercedes EQA, Hyunday Ioniq 5, Kia CV og Nissan Ariya. Tipper intromodeller med 2wd kommer til å legge seg rundt Vw ID First i prising. Har de penere interiør (fargevalg), raskere aks og Led matrix (det kommer garantert folk til å ønske selv på intromodell - blir spennende å se hvem som tilbyr det) så vil det gi utslag i bruktprisen på Id4 First.
I tillegg kommer jo VAG konsernet med flere søsken. Prising av disse avhenger av hva konkurrentene gjør. Blir det stor etterspørsel etter elbiler globalt og liten prodkapasitet pga covid trekker det i motsatt retning for ID 4 (hvis man får den snart) - blir spennende å se. Men at man skal få noen voldsom gevinst har jeg ikke tro på, man får nok like gode dealer igjen.
Kampanjer kommer sikkert senere og konkurrenter vil nok ikke la VW få for stor markedsandel. Men at man nå har kunnet kjøpe en familiebil med hengerfeste og ca 500 km rekkevidde til ca 400K er en milepæl. La oss suge litt på den karamellen en stund :)
Sitat fra: ihaal på fredag 29. januar 2021, klokken 22:41
Jeg har sett stoffprøver av setene hos Møller og ble positivt overrasket. Ser bedre ut enn på bildene, så dette tror jeg ikke folk kommer til å skjemmes av. Matrix og trådløs lading er begge nice to have men ikke need to have for de aller fleste, mangel på ryggekamera derimot er deal-breaker for mange. Så personlig tror jeg 1st kommer til å være mye mer attraktiv i bruktmarkedet enn Life og ikke så veldig mye mindre attraktiv enn Business.
Største bummeren på 1ST er jo mangel å keyless access. Jeg var å kikket på Enyaq her om dagen og selger flirte i sjegget over at 1ST ikke har keyless, det "går ikke ann på en 2021" modell. Vel, så noe offer har en jo måttet gi for å få så mye bil for pengene. Jeg har nå en ventepølse Soul fra 2016 som har dette og en varebil der en må låse opp med nøkkel og ja, det er jo litt mer styr å lete frem nøkkelen, men nå er ikke tanken min sånn umiddelbart å ha denne bilen lengre enn AWD er tilgjengelig, men vi får se, tenker at det blir utrolig billig bil denne IDen også så kanskje vi bare skal være super fornufige denne gangen:)
Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 30. januar 2021, klokken 08:41
Personlig bestilte jeg ikke billigste first pga 3 ting: interiørfarge, mangel på led matrix og ikke 4wd.
Erfaringer viser vel at SUV'er uten 4wd faller raskere i pris og er mer tungsolgt enn biler med? Har ikke noen dokumentasjon, dette er min oppfatning. Biler uten led matrix vil konkurrere med biler som har dette, også søstermodeller og biler fra samme konsern.
Poenget mitt er at det ikke er sikkert at dagens kjøp av billigste Id 4 vil være like lukrativt når man tar høyde for verdifall. Det er trolig ingen gratis lunsjer der ute ;)
På den annen side må man i dag ut med 400k for en Kia Soul, så lenge det ikke er mange alternativer vil prisen holde seg.
Det er noen minimum ting en bil må ha, jeg syns 1ST har dette, tross mangel på Matrix og keyless. En stor familiebil med 500 km rekkevidde til 429 med hengerfeste, vinterhjul og met.lakk blir jo ikke noe tapsbombe i 2. håndsmarkedet. Det er jo veldig mange flere som kan kjøpe en bil til 400 enn 500. Dersom det er slik at bedre utstyret utgaver kommer ned på samme pris vil disse være mer attraktive, men da har dem tapt seg ca 100 mer og jeg tror ikke det blir slik at en 1ST må selges for 300 når en 1ST Max selges for 400...
Samme gjelder AWD, ja mange vil ha det på en SUV, men hvem andre gir deg dette til 400? Jeg tenker at det kan bli mer en issue med 1ST Max der mindre utstyrte utgaver vil havne på det samme MED AWD.
Vi får se, men jeg tenker at verdifallet på 1ST blir veldig lavt, den krysser utrolig mange bokser i denne prisklassen. Merk at en Tesla Model 3 SR (RWD og minste batteri med kortere rekkevidde enn ID4) kommer på 450 med vinterhjul, hengerfeste og met.lakk...
@Bjoris: «Største bummeren på 1ST er jo mangel å keyless access»
Jeg har hatt mange biler med keyless, men ser forstsatt ikke hva som er så fint med det. e-tron Business modellen mangler jo også dette. Ved salg av e-tron har dette ikke vært noe tema, da bilen tross alt har nøkkel-løs start. Jeg kjenner faktisk mange som synes det er en fordel uten keyless. Da kan man ta i dørhåndtaket for å sjekke at bilen er låst før man forlater den. Og man slipper at den låser og åpner seg hele tiden når man vasker bilen. I prisklassen 400K mener jeg at det ikke har noen betydning ved salg.
Når bilen står til lading må man uansett åpne med nøkkelen for å få ut kabelen (er i alle fall slik på egolfen min). Tror det er helt greit uten keyless, men litt rart.
Forskjellige preferanser. Keyless ligger langt ned på lista for min del. Skulle gjerne hatt side assist og 360-kamera, men for denne prisen lever jeg godt uten.
Sitat fra: Galilee på lørdag 30. januar 2021, klokken 20:00
Når bilen står til lading må man uansett åpne med nøkkelen for å få ut kabelen (er i alle fall slik på egolfen min). Tror det er helt greit uten keyless, men litt rart.
Hvis du toucher dørhåndtaket på vei til ladekabelen får du den løs uten å bruke fjernkontrollen på e-Golf
Sitat fra: nosi1202 på lørdag 30. januar 2021, klokken 20:48
Sitat fra: Galilee på lørdag 30. januar 2021, klokken 20:00
Når bilen står til lading må man uansett åpne med nøkkelen for å få ut kabelen (er i alle fall slik på egolfen min). Tror det er helt greit uten keyless, men litt rart.
Hvis du toucher dørhåndtaket på vei til ladekabelen får du den løs uten å bruke fjernkontrollen på e-Golf
Riktig. Etter fire år med e-Golf tror jeg fortsatt at jeg har til gode å bruke knappene på nøkkelen. Det eneste jeg savner i denne forbindelse er sensorer også på bakdørene.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sitat fra: Galilee på lørdag 30. januar 2021, klokken 20:00
Når bilen står til lading må man uansett åpne med nøkkelen for å få ut kabelen (er i alle fall slik på egolfen min). Tror det er helt greit uten keyless, men litt rart.
Det må man ikke på BMW i3. Der holder det med å åpne døra «keyless».
Sitat fra: SveinJ på søndag 31. januar 2021, klokken 09:04
Sitat fra: Galilee på lørdag 30. januar 2021, klokken 20:00
Når bilen står til lading må man uansett åpne med nøkkelen for å få ut kabelen (er i alle fall slik på egolfen min). Tror det er helt greit uten keyless, men litt rart.
Det må man ikke på BMW i3. Der holder det med å åpne døra «keyless».
Les innleggene over så ser du at du ikke trenger å bruke nøkkelen på e-Golf heller.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sitat fra: SveinJ på søndag 31. januar 2021, klokken 09:04
Sitat fra: Galilee på lørdag 30. januar 2021, klokken 20:00
Når bilen står til lading må man uansett åpne med nøkkelen for å få ut kabelen (er i alle fall slik på egolfen min). Tror det er helt greit uten keyless, men litt rart.
Det må man ikke på BMW i3. Der holder det med å åpne døra «keyless».
Kunne godt hatt Keyless, men for en fullt utstyrt bil til 415 tusen med vinterdekk kan jeg svelge noen kameler. Keyless er ikke helt smooth på alle biler uansett.
Det ser ut til at man må opp på Id.4 Business for å få ryggekamera og stort batteri. Det gjør at prisen starter på 460 + metallic og hengerfeste. Det betyr at id.4 1St framstår som en veldig attraktiv pakke.
Sjekket også den tyske versjonen av tekniske data. Der manglet også ryggekamera på Life, så modellene er nok harmonisert i Europa. Setene på Business ser like ut som på 1St, men Life har et stoff som likner mer på det i id.3.
Sitat fra: Trond.m på onsdag 03. februar 2021, klokken 14:27
Det ser ut til at man må opp på Id.4 Business for å få ryggekamera og stort batteri. Det gjør at prisen starter på 460 + metallic og hengerfeste. Det betyr at id.4 1St framstår som en veldig attraktiv pakke.
Sjekket også den tyske versjonen av tekniske data. Der manglet også ryggekamera på Life, så modellene er nok harmonisert i Europa. Setene på Business ser like ut som på 1St, men Life har et stoff som likner mer på det i id.3.
Ja, Life mangler ikke bare rykkekamera, men også skiluke som jeg tror mange setter pris på. Videre er det mindre viktige ting som disse Velour setene og ambientebelysning som også mangler på Life. Selv om det er mindre viktig og noen ikke liker det brune innslaget så tror jeg lanseringsmodellen ser mer påkostet ut med disse tingene så jeg tror faktisk jeg hadde vært villig til å legge på litt for å få både bedre seter og disse lysene. Men jeg hadde ikke lagt på penger for 20 toms hjul. Jeg hadde nok også droppet sort tak, men da hadde jeg ikke valgt hvit bil som jeg har gjort nå pga alle de sorte detaljene:)
Life blir jo 24.800 dyrere selv om en ser bort fra større hjul og ext design pakken med sort tak så lanseringsmodellene ble ett kupp sålangt, hva som skjer videre vet ingen, men jeg er uansett bygd slik at sålenge en har fått bilen så kan en ikke klage om prisen går ned, tilbud og etterspørsel rår og en importør må forholde seg til det. Det nytter ikke å ikke få solgt biler fordi en skal blidgjøre eksisterende kunder...
Hvis du velger budsjettmodellen ID4 City (34 mil rekkevidde og uten ryggekamera) og legger på metallic, stoffmatter, hengerfeste og varmepumpe kommer du nord for 400 000. Da er 17 000 opp for ID4 1st et kupp selvsagt. Får litt vondt av de som speccer opp City uten å forhandle om pris og i tillegg må betale for vinterhjul og levering.
Sitat fra: ihaal på torsdag 04. februar 2021, klokken 11:29
Hvis du velger budsjettmodellen ID4 City (34 mil rekkevidde og uten ryggekamera) og legger på metallic, stoffmatter, hengerfeste og varmepumpe kommer du nord for 400 000. Da er 17 000 opp for ID4 1st et kupp selvsagt. Får litt vondt av de som speccer opp City uten å forhandle om pris og i tillegg må betale for vinterhjul og levering.
Da er det bedre å gå for enyaq60 så får man med varmepumpe,legge til ryggekamera for 7000 så er man opp på rundt 400 000, litt mer hvis man ønsker navigasjon men man kan like gjerne bruke carplay/android auto istedenfor så har man ihvertfall relativt oppdaterte kart.
1st-kontrakten ser nesten gullkantet ut med de nye prisene ute.
Virker som en fantastisk bil. Ser ut til at det finnes mulighet for å bruke mobil som nøkkel også - spent på om det blir aktivert snart.
Provoserende at VW i det hele tatt produserer ID.3 og 4 uten ryggekamera.
Sitat fra: elektro på mandag 08. mars 2021, klokken 20:59
Provoserende at VW i det hele tatt produserer ID.3 og 4 uten ryggekamera.
De som vil ha en skrapa bil kan jo kjøpe City eller Lite, om de ikke ønsker dette. Men de går jo da glipp av veldig mange andre tekniske/praktiske funksjoner.
Sitat fra: elektro på mandag 08. mars 2021, klokken 20:59
Provoserende at VW i det hele tatt produserer ID.3 og 4 uten ryggekamera.
Var å så på den nye Porsche Taycan Cross Turismo i går. Den hadde heller ikke ryggekamera, men ratt og bremser var heldigvis inkludert i prisen. Men ikke reparasjonssett for dekk, varme i forseter og type 2 ladekabel. At ryggekamera er ekstrautstyr er greit nok, men det burde være mulig å legge til på all utstyrsnivåer.
Sitat fra: Trond.m på tirsdag 09. mars 2021, klokken 07:17
Sitat fra: elektro på mandag 08. mars 2021, klokken 20:59
Provoserende at VW i det hele tatt produserer ID.3 og 4 uten ryggekamera.
Var å så på den nye Porsche Taycan Cross Turismo i går. Den hadde heller ikke ryggekamera, men ratt og bremser var heldigvis inkludert i prisen. Men ikke reparasjonssett for dekk, varme i forseter og type 2 ladekabel. At ryggekamera er ekstrautstyr er greit nok, men det burde være mulig å legge til på all utstyrsnivåer.
Hørte rykter at enkelte forhørte seg om blinklysene var en opsjon..............
Sitat fra: elektro på mandag 08. mars 2021, klokken 20:59
Provoserende at VW i det hele tatt produserer ID.3 og 4 uten ryggekamera.
Hadde nok kjøpt ID3 1st om den billigste hadde nettopp det.
Ble kostbart med 50000 for den ene tingen.
At Volkswagen dropper ryggekamera uten mulighet til å legge det på, er bare absurd. De kunne like gjerne droppet varme i setene i samme slengen. Tipper mange som kjøper forventer at ryggekamera er standard på ny biler i dag og kjøper blindt uten å sjekke nøye om det er med.
Enig i dette - norske forhandlere burde kreve en slags minste standard på de modellene de tar inn til landet.
Fremdeles mange ting som går under "kjekt å ha" :)
Velger en av de to billigste variantene ønsker en jo en "skrapa" bil, til rimeligst beløp.
Hvorfor skal da dette være en till. mulighet ?
Til og med mer støy må en forvente da dette ikke er inkludet:
- Varmeisolerende og støydempende glass i sideruter bak og bakrute.