Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Innvendig kamera, kan det være i bruk?

Startet av Handyman, mandag 18. januar 2021, klokken 22:51

« forrige - neste »

Handyman

Noen ganger varsler (alarmerer) bilen om at jeg krysser midt-/og kantlinjen. Men det skjer ikke konsekvent.
Jeg har stusset på dette, og prøvd å finne ut hvorfor det bare skjer av og til. Etter tips fra en passasjer syntes jeg å se et mønster i at varselet kun kommer når øynene mine ikke følger med på veien når kryssingen skjer.
Jeg har testet dette flere ganger og klarer bare å trigge varselet når jeg krysser linjene og samtidig ser ned. Altså tilsynelatende ikke følger med på en farlig situasjon i utvikling. Når jeg følger med på veien fremover får "aldri" dette varselet når jeg kutter svingene. Dette skjer på typiske svingete veier med gul midtstripe. NB: jeg kutter svingene kun på oversiktlige strekninger der dette ikke innebærer noen fare!

Er det bare meg som innbiller meg ting, og bare er ute etter å bekrefte min spennende mistanke, eller har flere opplevd dette? Ikke minst er det interessant om noen klarer motbevise/bevise teorien i praksis.
Det er jo en kjent funksjon hos andre bilmerker noe nytt i bilverdenen.

Elon har tidligere sagt at kameraet ikke er i bruk, men i USA kan man nå aktivere det via innstilling på skjermen.

Jeg brakte temaet opp i en annen tråd, men synes det en meget interessant og at det fortjener en egen tråd.

Telsa-hackeren @greentheonly har funnet interessant info om dette i programvaren til en TM3.
https://twitter.com/greentheonly/status/1312607693249667073
Artikkel om samme sak:
https://www.teslarati.com/tesla-cabin-camera-facial-features-safety/
Hvordan bilder fra kameraet ser ut:
https://twitter.com/greentheonly/status/1249145943401824256
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Grafflog

Har lagt merke til at jeg får noen varsler innimellom men har ikke gjort noe dedikasjon av årsaker.. skal teste dette imorgen om muligheten byr seg.

Men vil det ikke være enkelt å teste dette ved å dekke til kameraet?

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Wisd0m

Sitat fra: Grafflog på onsdag 20. januar 2021, klokken 21:37
Har lagt merke til at jeg får noen varsler innimellom men har ikke gjort noe dedikasjon av årsaker.. skal teste dette imorgen om muligheten byr seg.

Men vil det ikke være enkelt å teste dette ved å dekke til kameraet?
Aldri fått noen slike varsler og jeg har tildekket kamera. Hw 2.5

DeepFu

Mener jeg har lest en uttalelse fra Tesla om at kameraet IKKE er i bruk pr i dag, men at det kan få en funksjon i fremtiden. Vil være et ganske alvorlig brudd på personvernet hvis de filmet kupeen uten å opplyse om det.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Wisd0m

Sitat fra: DeepFu på lørdag 13. februar 2021, klokken 09:22
Mener jeg har lest en uttalelse fra Tesla om at kameraet IKKE er i bruk pr i dag, men at det kan få en funksjon i fremtiden. Vil være et ganske alvorlig brudd på personvernet hvis de filmet kupeen uten å opplyse om det.
Og en uttalelse litt tilbake i tid er noe du stoler på til det kommer annen beskjed?

DeepFu

Sitat fra: Wisd0m på mandag 15. februar 2021, klokken 09:30
Sitat fra: DeepFu på lørdag 13. februar 2021, klokken 09:22
Mener jeg har lest en uttalelse fra Tesla om at kameraet IKKE er i bruk pr i dag, men at det kan få en funksjon i fremtiden. Vil være et ganske alvorlig brudd på personvernet hvis de filmet kupeen uten å opplyse om det.
Og en uttalelse litt tilbake i tid er noe du stoler på til det kommer annen beskjed?
Tenker man må ta utgangspunkt i at i alle fall NOEN voksne jobber i Tesla. Viser det seg at kameraet i kupeen er aktivt uten at sluttbruker eksplisitt må godkjenne det, regner jeg med at EU kommer til å gå i taket, og gi Tesla en milliardbot for brudd på personvernet.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

fonberg

Jeg opplever tilsvarende inkonsekvent alarmering som TS, men jeg har en 2017 TMS, dvs. med AP 2.0. Bilen min har vel ikke innvendig kamera - eller?
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Tesladude

Funksjonen som holder bilen innenfor stripene er kun aktiv i hastigheter over 62 eller 63 km/t

I tillegg til det, er min erfaring at om jeg blinker ved feltskifte på for eks motorvei, så vil bilen krysse linjene helt fint. Men om jeg skifter fil uten å blinke, vil bilen forsøke å holde meg i gjeldende felt.

Begge disse tingene vil jo oppleves som inkonsekvent om man ikke er klar over dette.
Tesla Model 3 LR AWD

Handyman

Sitat fra: Tesladude på mandag 15. februar 2021, klokken 12:06
Funksjonen som holder bilen innenfor stripene er kun aktiv i hastigheter over 62 eller 63 km/t

I tillegg til det, er min erfaring at om jeg blinker ved feltskifte på for eks motorvei, så vil bilen krysse linjene helt fint. Men om jeg skifter fil uten å blinke, vil bilen forsøke å holde meg i gjeldende felt.

Begge disse tingene vil jo oppleves som inkonsekvent om man ikke er klar over dette.
Blinklysfunksjonen var jeg klar over, men ikke hastighetbegrensningen. Har også en Skoda Citigo og der er det slik at lane keep kun er aktiv over 60km/t.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: DeepFu på mandag 15. februar 2021, klokken 10:03
Sitat fra: Wisd0m på mandag 15. februar 2021, klokken 09:30
Sitat fra: DeepFu på lørdag 13. februar 2021, klokken 09:22
Mener jeg har lest en uttalelse fra Tesla om at kameraet IKKE er i bruk pr i dag, men at det kan få en funksjon i fremtiden. Vil være et ganske alvorlig brudd på personvernet hvis de filmet kupeen uten å opplyse om det.
Og en uttalelse litt tilbake i tid er noe du stoler på til det kommer annen beskjed?
Tenker man må ta utgangspunkt i at i alle fall NOEN voksne jobber i Tesla. Viser det seg at kameraet i kupeen er aktivt uten at sluttbruker eksplisitt må godkjenne det, regner jeg med at EU kommer til å gå i taket, og gi Tesla en milliardbot for brudd på personvernet.
Hvis det ikke lagres eller sendes bilder noen steder (kun lokal prosessering for å avgjøre bevissthet) så er det kanskje ikke brudd på personvernet? Noe som VET?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Mobileum

Sitat fra: Tesladude på mandag 15. februar 2021, klokken 12:06
Funksjonen som holder bilen innenfor stripene er kun aktiv i hastigheter over 62 eller 63 km/t
Regner med at du her mener selvstyring med AP aktivert? Sik virker den på min:

NOTE: For å starte Autostyring når det ikke er noe kjøretøy foran deg må du kjøre i minst 30 km/t på en vei med synlig veimerking. Hvis det oppdages et kjøretøy foran deg, kan du starte Autostyring ved en hvilken som helst hastighet under 150 km/t, selv når du står stille (hvis du er minst 150 cm unna bilen).
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Handyman

Sitat fra: Mobileum på torsdag 18. februar 2021, klokken 07:04
Sitat fra: Tesladude på mandag 15. februar 2021, klokken 12:06
Funksjonen som holder bilen innenfor stripene er kun aktiv i hastigheter over 62 eller 63 km/t
Regner med at du her mener selvstyring med AP aktivert? Sik virker den på min:

NOTE: For å starte Autostyring når det ikke er noe kjøretøy foran deg må du kjøre i minst 30 km/t på en vei med synlig veimerking. Hvis det oppdages et kjøretøy foran deg, kan du starte Autostyring ved en hvilken som helst hastighet under 150 km/t, selv når du står stille (hvis du er minst 150 cm unna bilen).
På min bil er "korrigerende styring" definitivt aktivt uten at selvstyring er aktivert.
Noen ganger helt diskret uten lyd, andre ganger med lydvarsel i tillegg.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

sjokomelk

Det er "Unngåelse av filskifte" som fungerer mellom 64 og 145km/t. Den står som aktivert som standard. Hvis man har sett videoene fra kollisjonstestene til Tesla fra EuroNCAP, så tester de nettopp denne funksjonen.

Sakset fra side 129 i manualen til Model 3: Unngåelse av filskifte brukes ved kjøring mellom 64 og 145 km/t på veier med tydelig filmerking.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Handyman

Sitat fra: sjokomelk på torsdag 18. februar 2021, klokken 14:53
Det er "Unngåelse av filskifte" som fungerer mellom 64 og 145km/t. Den står som aktivert som standard. Hvis man har sett videoene fra kollisjonstestene til Tesla fra EuroNCAP, så tester de nettopp denne funksjonen.

Sakset fra side 129 i manualen til Model 3: Unngåelse av filskifte brukes ved kjøring mellom 64 og 145 km/t på veier med tydelig filmerking.
Ja, jeg har flere ganger opplevd denne funksjonen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA