Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Tesla SW og AP => Emne startet av: Handyman på mandag 18. januar 2021, klokken 22:51
Noen ganger varsler (alarmerer) bilen om at jeg krysser midt-/og kantlinjen. Men det skjer ikke konsekvent.
Jeg har stusset på dette, og prøvd å finne ut hvorfor det bare skjer av og til. Etter tips fra en passasjer syntes jeg å se et mønster i at varselet kun kommer når øynene mine ikke følger med på veien når kryssingen skjer.
Jeg har testet dette flere ganger og klarer bare å trigge varselet når jeg krysser linjene og samtidig ser ned. Altså tilsynelatende ikke følger med på en farlig situasjon i utvikling. Når jeg følger med på veien fremover får "aldri" dette varselet når jeg kutter svingene. Dette skjer på typiske svingete veier med gul midtstripe. NB: jeg kutter svingene kun på oversiktlige strekninger der dette ikke innebærer noen fare!
Er det bare meg som innbiller meg ting, og bare er ute etter å bekrefte min spennende mistanke, eller har flere opplevd dette? Ikke minst er det interessant om noen klarer motbevise/bevise teorien i praksis.
Det er jo en kjent funksjon hos andre bilmerker noe nytt i bilverdenen.
Elon har tidligere sagt at kameraet ikke er i bruk, men i USA kan man nå aktivere det via innstilling på skjermen.
Jeg brakte temaet opp i en annen tråd, men synes det en meget interessant og at det fortjener en egen tråd.
Telsa-hackeren @greentheonly har funnet interessant info om dette i programvaren til en TM3.
https://twitter.com/greentheonly/status/1312607693249667073
Artikkel om samme sak:
https://www.teslarati.com/tesla-cabin-camera-facial-features-safety/
Hvordan bilder fra kameraet ser ut:
https://twitter.com/greentheonly/status/1249145943401824256
Har lagt merke til at jeg får noen varsler innimellom men har ikke gjort noe dedikasjon av årsaker.. skal teste dette imorgen om muligheten byr seg.
Men vil det ikke være enkelt å teste dette ved å dekke til kameraet?
Denne idioten må vel da evt ha dekket til kameraet: https://electrek.co/2021/01/20/tiktok-star-criminally-tesla-autopilot-posts-video-evidence/
Sitat fra: Grafflog på onsdag 20. januar 2021, klokken 21:37
Har lagt merke til at jeg får noen varsler innimellom men har ikke gjort noe dedikasjon av årsaker.. skal teste dette imorgen om muligheten byr seg.
Men vil det ikke være enkelt å teste dette ved å dekke til kameraet?
Aldri fått noen slike varsler og jeg har tildekket kamera. Hw 2.5
Mener jeg har lest en uttalelse fra Tesla om at kameraet IKKE er i bruk pr i dag, men at det kan få en funksjon i fremtiden. Vil være et ganske alvorlig brudd på personvernet hvis de filmet kupeen uten å opplyse om det.
Sitat fra: DeepFu på lørdag 13. februar 2021, klokken 09:22
Mener jeg har lest en uttalelse fra Tesla om at kameraet IKKE er i bruk pr i dag, men at det kan få en funksjon i fremtiden. Vil være et ganske alvorlig brudd på personvernet hvis de filmet kupeen uten å opplyse om det.
Og en uttalelse litt tilbake i tid er noe du stoler på til det kommer annen beskjed?
Sitat fra: Wisd0m på mandag 15. februar 2021, klokken 09:30
Sitat fra: DeepFu på lørdag 13. februar 2021, klokken 09:22
Mener jeg har lest en uttalelse fra Tesla om at kameraet IKKE er i bruk pr i dag, men at det kan få en funksjon i fremtiden. Vil være et ganske alvorlig brudd på personvernet hvis de filmet kupeen uten å opplyse om det.
Og en uttalelse litt tilbake i tid er noe du stoler på til det kommer annen beskjed?
Tenker man må ta utgangspunkt i at i alle fall NOEN voksne jobber i Tesla. Viser det seg at kameraet i kupeen er aktivt uten at sluttbruker eksplisitt må godkjenne det, regner jeg med at EU kommer til å gå i taket, og gi Tesla en milliardbot for brudd på personvernet.
Jeg opplever tilsvarende inkonsekvent alarmering som TS, men jeg har en 2017 TMS, dvs. med AP 2.0. Bilen min har vel ikke innvendig kamera - eller?
Funksjonen som holder bilen innenfor stripene er kun aktiv i hastigheter over 62 eller 63 km/t
I tillegg til det, er min erfaring at om jeg blinker ved feltskifte på for eks motorvei, så vil bilen krysse linjene helt fint. Men om jeg skifter fil uten å blinke, vil bilen forsøke å holde meg i gjeldende felt.
Begge disse tingene vil jo oppleves som inkonsekvent om man ikke er klar over dette.
Sitat fra: Tesladude på mandag 15. februar 2021, klokken 12:06
Funksjonen som holder bilen innenfor stripene er kun aktiv i hastigheter over 62 eller 63 km/t
I tillegg til det, er min erfaring at om jeg blinker ved feltskifte på for eks motorvei, så vil bilen krysse linjene helt fint. Men om jeg skifter fil uten å blinke, vil bilen forsøke å holde meg i gjeldende felt.
Begge disse tingene vil jo oppleves som inkonsekvent om man ikke er klar over dette.
Blinklysfunksjonen var jeg klar over, men ikke hastighetbegrensningen. Har også en Skoda Citigo og der er det slik at lane keep kun er aktiv over 60km/t.
Sitat fra: DeepFu på mandag 15. februar 2021, klokken 10:03
Sitat fra: Wisd0m på mandag 15. februar 2021, klokken 09:30
Sitat fra: DeepFu på lørdag 13. februar 2021, klokken 09:22
Mener jeg har lest en uttalelse fra Tesla om at kameraet IKKE er i bruk pr i dag, men at det kan få en funksjon i fremtiden. Vil være et ganske alvorlig brudd på personvernet hvis de filmet kupeen uten å opplyse om det.
Og en uttalelse litt tilbake i tid er noe du stoler på til det kommer annen beskjed?
Tenker man må ta utgangspunkt i at i alle fall NOEN voksne jobber i Tesla. Viser det seg at kameraet i kupeen er aktivt uten at sluttbruker eksplisitt må godkjenne det, regner jeg med at EU kommer til å gå i taket, og gi Tesla en milliardbot for brudd på personvernet.
Hvis det ikke lagres eller sendes bilder noen steder (kun lokal prosessering for å avgjøre bevissthet) så er det kanskje ikke brudd på personvernet? Noe som VET?
Sitat fra: Tesladude på mandag 15. februar 2021, klokken 12:06
Funksjonen som holder bilen innenfor stripene er kun aktiv i hastigheter over 62 eller 63 km/t
Regner med at du her mener selvstyring med AP aktivert? Sik virker den på min:
NOTE: For å starte Autostyring når det ikke er noe kjøretøy foran deg må du kjøre i minst 30 km/t på en vei med synlig veimerking. Hvis det oppdages et kjøretøy foran deg, kan du starte Autostyring ved en hvilken som helst hastighet under 150 km/t, selv når du står stille (hvis du er minst 150 cm unna bilen).
Sitat fra: Mobileum på torsdag 18. februar 2021, klokken 07:04
Sitat fra: Tesladude på mandag 15. februar 2021, klokken 12:06
Funksjonen som holder bilen innenfor stripene er kun aktiv i hastigheter over 62 eller 63 km/t
Regner med at du her mener selvstyring med AP aktivert? Sik virker den på min:
NOTE: For å starte Autostyring når det ikke er noe kjøretøy foran deg må du kjøre i minst 30 km/t på en vei med synlig veimerking. Hvis det oppdages et kjøretøy foran deg, kan du starte Autostyring ved en hvilken som helst hastighet under 150 km/t, selv når du står stille (hvis du er minst 150 cm unna bilen).
På min bil er "korrigerende styring" definitivt aktivt uten at selvstyring er aktivert.
Noen ganger helt diskret uten lyd, andre ganger med lydvarsel i tillegg.
Det er "Unngåelse av filskifte" som fungerer mellom 64 og 145km/t. Den står som aktivert som standard. Hvis man har sett videoene fra kollisjonstestene til Tesla fra EuroNCAP, så tester de nettopp denne funksjonen.
Sakset fra side 129 i manualen til Model 3: Unngåelse av filskifte brukes ved kjøring mellom 64 og 145 km/t på veier med tydelig filmerking.
Sitat fra: sjokomelk på torsdag 18. februar 2021, klokken 14:53
Det er "Unngåelse av filskifte" som fungerer mellom 64 og 145km/t. Den står som aktivert som standard. Hvis man har sett videoene fra kollisjonstestene til Tesla fra EuroNCAP, så tester de nettopp denne funksjonen.
Sakset fra side 129 i manualen til Model 3: Unngåelse av filskifte brukes ved kjøring mellom 64 og 145 km/t på veier med tydelig filmerking.
Ja, jeg har flere ganger opplevd denne funksjonen.
Disse tweetene svekker ikke mistanken om at det interne kameraet kan være i brukt til detektering av oppmerksomheten til føreren.
Bra at noen er opptatt av faren for overvåkning, for personlig driter jeg omtrent i det. Hvis det innvendige kameraet berget mitt og passasjerenes liv eller forhindret alvorlig skade eller økonomisk tap, er det knekkende likegyldig om det sitter noen hos Tesla og flirer over at jeg peller meg i nesa.
Hvis man skulle finne på mer private aktiviteter i bilen, ville jeg dog vurdert å dekke det til. Dere har vel ikke web kameraet stående tilkoblet og udekket i stua eller på soverommet hjemme heller håper jeg?
Sitat fra: stefse på lørdag 13. mars 2021, klokken 20:53
Bra at noen er opptatt av faren for overvåkning, for personlig driter jeg omtrent i det. Hvis det innvendige kameraet berget mitt og passasjerenes liv eller forhindret alvorlig skade eller økonomisk tap, er det knekkende likegyldig om det sitter noen hos Tesla og flirer over at jeg peller meg i nesa.
Hvis man skulle finne på mer private aktiviteter i bilen, ville jeg dog vurdert å dekke det til. Dere har vel ikke web kameraet stående tilkoblet og udekket i stua eller på soverommet hjemme heller håper jeg?
Vet ikke om det er meg du sikter til, men det er ikke privatlivets fred denne tråden handler om. (Den diskusjonen hører i så fall hjemme i en egen tråd). Det jeg lurer er om Tesla har tatt i bruk systemet for overvåking av årvåkenheten til sjåføren. Jeg tror det.
Jeg tenker som deg, og er ikke redd for misbruk av kameraet. Jeg tror heller ikke det blir lagret, eller sendt noen bilder fra dette kameraet til Tesla.
Sitat fra: Handyman på lørdag 13. mars 2021, klokken 22:16
Sitat fra: stefse på lørdag 13. mars 2021, klokken 20:53
Bra at noen er opptatt av faren for overvåkning, for personlig driter jeg omtrent i det. Hvis det innvendige kameraet berget mitt og passasjerenes liv eller forhindret alvorlig skade eller økonomisk tap, er det knekkende likegyldig om det sitter noen hos Tesla og flirer over at jeg peller meg i nesa.
Hvis man skulle finne på mer private aktiviteter i bilen, ville jeg dog vurdert å dekke det til. Dere har vel ikke web kameraet stående tilkoblet og udekket i stua eller på soverommet hjemme heller håper jeg?
Vet ikke om det er meg du sikter til, men det er ikke privatlivets fred denne tråden handler om. (Den diskusjonen hører i så fall hjemme i en egen tråd). Det jeg lurer er om Tesla har tatt i bruk systemet for overvåking av årvåkenheten til sjåføren. Jeg tror det.
Jeg tenker som deg, og er ikke redd for misbruk av kameraet. Jeg tror heller ikke det blir lagret, eller sendt noen bilder fra dette kameraet til Tesla.
Egentlig ikke, men jeg vet hvordan slike diskusjoner pleier å ende opp. Enkelte er livredd for at "noen" overvåker dem, mens de legger ut hele livet på SoMe.
Forøvrig har jeg observert det samme, men også det motsatte, å få alarmer mens jeg stirret på objektet jeg var i ferd med å "kollidere" med.
Men, endel av gangene jeg fikk advarselen skal det nevnes at jeg var uoppmerksom, og det var nyttig.
Jeg vil tro dette er et naturlig ledd i neste generasjon autopilot. La oss si at kameraet må brukes, og du må følge med om autopiloten skal tillate videre sevkjøring. For å få selvkjøring må du altså gi tillatelse til at du blir overvåket. Er dette OK for de fleste av oss?
Sitat fra: Handyman på lørdag 13. mars 2021, klokken 17:58
Disse tweetene svekker ikke mistanken om at det interne kameraet kan være i brukt til detektering av oppmerksomheten til føreren.
Det handler nok ganske spesifikt om dem som er medlem av FSD-betaen. De må helt sikkert signere på at bilen 'ser' dem så lenge FSD er aktivert.
Med Tesla er det jo ekstrem overvåking av bilen uansett. Tesla vet alltid hvor du er, hvor fort du kjører osv osv. Om kamera er på gjør ikke store forskjellen.
Er mer skeptisk til Google/Facebook m.fl som aktivt både bruker og selger dataene dine!
SitatDisse tweetene svekker ikke mistanken om at det interne kameraet kan være i brukt til detektering av oppmerksomheten til føreren.
Hvis dette er riktig, hva er da motivasjonen for Tesla å ikke gå åpent ut med det til eiere? De er normalt ikke beskjedene når det gjelder å komme med nyheter. Både sanne og mindre sanne.
Sitat fra: Motorwatt på søndag 14. mars 2021, klokken 21:02
SitatDisse tweetene svekker ikke mistanken om at det interne kameraet kan være i brukt til detektering av oppmerksomheten til føreren.
Hvis dette er riktig, hva er da motivasjonen for Tesla å ikke gå åpent ut med det til eiere? De er normalt ikke beskjedene når det gjelder å komme med nyheter. Både sanne og mindre sanne.
Hvis de har aktivert kameraet i EU nå er det et stort brudd på personvernreglene, dette har vi ikke blitt varslet om.
Vet ikke hva beta-fsd-folka har samtykket til, men det kan jo være litt av hvert...
Ville ikke vært overasket om Tesla undersøker muligheten for å erstatte "beveg på rattet" med data fra det interne kamera for å passe på at sjåførene følger på veien.
Nå har ikke jeg en Tesla med internt kamera, men er det ikke en valg om å bruke kamera til å hente inn anonyme data?
Sitat fra: daktari på søndag 14. mars 2021, klokken 21:39
Sitat fra: Motorwatt på søndag 14. mars 2021, klokken 21:02
SitatDisse tweetene svekker ikke mistanken om at det interne kameraet kan være i brukt til detektering av oppmerksomheten til føreren.
Hvis dette er riktig, hva er da motivasjonen for Tesla å ikke gå åpent ut med det til eiere? De er normalt ikke beskjedene når det gjelder å komme med nyheter. Både sanne og mindre sanne.
Hvis de har aktivert kameraet i EU nå er det et stort brudd på personvernreglene, dette har vi ikke blitt varslet om.
Vet ikke hva beta-fsd-folka har samtykket til, men det kan jo være litt av hvert...
Kan du spesifisere hva slags brudd det er snakk om, dersom det ikke lagres eller sendes ut bilder?
Sitat fra: Handyman på mandag 15. mars 2021, klokken 23:32
Sitat fra: daktari på søndag 14. mars 2021, klokken 21:39
Sitat fra: Motorwatt på søndag 14. mars 2021, klokken 21:02
SitatDisse tweetene svekker ikke mistanken om at det interne kameraet kan være i brukt til detektering av oppmerksomheten til føreren.
Hvis dette er riktig, hva er da motivasjonen for Tesla å ikke gå åpent ut med det til eiere? De er normalt ikke beskjedene når det gjelder å komme med nyheter. Både sanne og mindre sanne.
Hvis de har aktivert kameraet i EU nå er det et stort brudd på personvernreglene, dette har vi ikke blitt varslet om.
Vet ikke hva beta-fsd-folka har samtykket til, men det kan jo være litt av hvert...
Kan du spesifisere hva slags brudd det er snakk om, dersom det ikke lagres eller sendes ut bilder?
Det er kanskje greit å skille diskusjonen i forhold til ett kamera og andre data som samles når du kjører en Tesla, du har allerede gitt ett samtykke for å buke selvkjørings/assistanse.
Det er nok ikke ett brudd på GDPR reglene å bygge en sensor med et kamera som detekterer at det sitter en person i setet og holder i rattet. Utfordringen er at dersom bilen kan identifiserer personen, direkte eller indirekte så er det innsamling av persondata. Derfor må dataene være anonyme, og det er vanskelig å sikre at disse dataene ikke brukes til å samle personinformasjon. De kan for eksempel koples til din mobilnøkkel og lage en profil på deg. Så dette reduseres til om du stoler på at reglene følges.
Se ellers veilederen hos datatilsynet og denne bloggen gir en oversikt over hvor grensene går.
https://www.irisys.net/blog/people-counting-gdpr-privacy (https://www.irisys.net/blog/people-counting-gdpr-privacy)
Sitat fra: Jonoh på tirsdag 16. mars 2021, klokken 09:53
Sitat fra: Handyman på mandag 15. mars 2021, klokken 23:32
Sitat fra: daktari på søndag 14. mars 2021, klokken 21:39
Sitat fra: Motorwatt på søndag 14. mars 2021, klokken 21:02
SitatDisse tweetene svekker ikke mistanken om at det interne kameraet kan være i brukt til detektering av oppmerksomheten til føreren.
Hvis dette er riktig, hva er da motivasjonen for Tesla å ikke gå åpent ut med det til eiere? De er normalt ikke beskjedene når det gjelder å komme med nyheter. Både sanne og mindre sanne.
Hvis de har aktivert kameraet i EU nå er det et stort brudd på personvernreglene, dette har vi ikke blitt varslet om.
Vet ikke hva beta-fsd-folka har samtykket til, men det kan jo være litt av hvert...
Kan du spesifisere hva slags brudd det er snakk om, dersom det ikke lagres eller sendes ut bilder?
Det er nok ikke ett brudd på GDPR reglene å bygge en sensor med et kamera som detekterer at det sitter en person i setet og holder i rattet. Utfordringen er at dersom bilen kan identifiserer personen, direkte eller indirekte så er det innsamling av persondata. Derfor må dataene være anonyme, og det er vanskelig å sikre at disse dataene ikke brukes til å samle personinformasjon. De kan for eksempel koples til din mobilnøkkel og lage en profil på deg. Så dette reduseres til om du stoler på at reglene følges.
Nettopp... altså dersom systemet ikke samler inn data så kan det vel heller ikke identifisere noen? Da kommer det vel ikke inn under GDPR-bestemmelser? Eller tar jeg feil?
Ja jeg mener det er rett, dersom kameraet brukes til å detekterer at det finnes en våken fører som holder i rattet, og bilen ikke lagrer data om det som sees og ikke identifiserer personen, så samles det ikke inn persondate. Men det er mange mulige lovlige løsninger her der formålet er sikkerhet.
Jeg har tenkt mer over dette og må si at jeg faktisk lurer på om det er i bruk. For jeg har ved noen anledninger sett ut av vinduet til venstre, spesielt ved innkjøring i rundkjøringer. Da har det ved noen anledninger pepet godt og rød bil på skjermen de gangene det gått litt unna. Har forsøkt å «rekonstruere» dette med å se fremover og kjøre på med samme fart og noe raskere og da piper den ikke. Den har kun gitt akustisk varsel når jeg ikke har sett rett frem
Sitat fra: Kim- på tirsdag 16. mars 2021, klokken 21:11
Jeg har tenkt mer over dette og må si at jeg faktisk lurer på om det er i bruk.
Sett en teip over, eller kjøp en slik.
https://www.begood.no/products/deksel-kamera-tesla-model-3-y (https://www.begood.no/products/deksel-kamera-tesla-model-3-y)
Se om bilen endrer adferd eller gir feilmeldinger.
Sitat fra: Kim- på tirsdag 16. mars 2021, klokken 21:11
Jeg har tenkt mer over dette og må si at jeg faktisk lurer på om det er i bruk. For jeg har ved noen anledninger sett ut av vinduet til venstre, spesielt ved innkjøring i rundkjøringer. Da har det ved noen anledninger pepet godt og rød bil på skjermen de gangene det gått litt unna. Har forsøkt å «rekonstruere» dette med å se fremover og kjøre på med samme fart og noe raskere og da piper den ikke. Den har kun gitt akustisk varsel når jeg ikke har sett rett frem
Det er antikollisjonssystemet som piper. Du nærmer deg bilen foran med for høy hastighet/uten tegn til å stoppe i tide. Innvendig kamera brukes ikke til dette.
Nei, du har helt rett. Det innvendige kameraet et jo ikke i bruk til noe :)
Sitat fra: Handyman på tirsdag 16. mars 2021, klokken 14:29
Sitat fra: Jonoh på tirsdag 16. mars 2021, klokken 09:53
Sitat fra: Handyman på mandag 15. mars 2021, klokken 23:32
Sitat fra: daktari på søndag 14. mars 2021, klokken 21:39
Sitat fra: Motorwatt på søndag 14. mars 2021, klokken 21:02
SitatDisse tweetene svekker ikke mistanken om at det interne kameraet kan være i brukt til detektering av oppmerksomheten til føreren.
Hvis dette er riktig, hva er da motivasjonen for Tesla å ikke gå åpent ut med det til eiere? De er normalt ikke beskjedene når det gjelder å komme med nyheter. Både sanne og mindre sanne.
Hvis de har aktivert kameraet i EU nå er det et stort brudd på personvernreglene, dette har vi ikke blitt varslet om.
Vet ikke hva beta-fsd-folka har samtykket til, men det kan jo være litt av hvert...
Kan du spesifisere hva slags brudd det er snakk om, dersom det ikke lagres eller sendes ut bilder?
Det er nok ikke ett brudd på GDPR reglene å bygge en sensor med et kamera som detekterer at det sitter en person i setet og holder i rattet. Utfordringen er at dersom bilen kan identifiserer personen, direkte eller indirekte så er det innsamling av persondata. Derfor må dataene være anonyme, og det er vanskelig å sikre at disse dataene ikke brukes til å samle personinformasjon. De kan for eksempel koples til din mobilnøkkel og lage en profil på deg. Så dette reduseres til om du stoler på at reglene følges.
Nettopp... altså dersom systemet ikke samler inn data så kan det vel heller ikke identifisere noen? Da kommer det vel ikke inn under GDPR-bestemmelser? Eller tar jeg feil?
Et kamera som tar video samler inn data...
Sitat fra: Jonoh på tirsdag 16. mars 2021, klokken 20:20
Ja jeg mener det er rett, dersom kameraet brukes til å detekterer at det finnes en våken fører som holder i rattet, og bilen ikke lagrer data om det som sees og ikke identifiserer personen, så samles det ikke inn persondate. Men det er mange mulige lovlige løsninger her der formålet er sikkerhet.
Men selv om disse dataene ikke sendes til USA så er dette databehandling. Data samles inn av kameraet og brukes av en computer i bilen. Jeg vet ikke om vi har samtykket til det.
Hvis dette skjer er jeg også veldig sikker på at Tesla vil ha noe analyse av bruken.
Sitat fra: daktari på fredag 19. mars 2021, klokken 09:54
Sitat fra: Handyman på tirsdag 16. mars 2021, klokken 14:29
Nettopp... altså dersom systemet ikke samler inn data så kan det vel heller ikke identifisere noen? Da kommer det vel ikke inn under GDPR-bestemmelser? Eller tar jeg feil?
Et kamera som tar video samler inn data...
GDPR handler personopplysninger, hva slags personopplysninger tenker du på hvis ingenting lagres eller sendes? "Kameraet" er vel da bare en optisk sensor i en avansert bevegelsesdetektor.
Sitat fra: Handyman på fredag 19. mars 2021, klokken 13:12
Sitat fra: daktari på fredag 19. mars 2021, klokken 09:54
Sitat fra: Handyman på tirsdag 16. mars 2021, klokken 14:29
Nettopp... altså dersom systemet ikke samler inn data så kan det vel heller ikke identifisere noen? Da kommer det vel ikke inn under GDPR-bestemmelser? Eller tar jeg feil?
Et kamera som tar video samler inn data...
GDPR handler personopplysninger, hva slags personopplysninger tenker du på hvis ingenting lagres eller sendes? "Kameraet" er vel da bare en optisk sensor i en avansert bevegelsesdetektor.
Datatilsynet er uenig med deg. Video-opptak er personopplysninger.
https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/kameraovervaking/ og
https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-verktoy/internasjonalt/retningslinjer-og-uttalelser-fra-personvernradet/retningslinjer-for-bruk-av-videoenheter/
Er det ikke en del andre biler som bruker optikk for å vite om føreren er oppmerksom eller ikke? Har brukere av disse bilene skrevet under på noen form for tillatelse til kameraovervåking?
Jeg "unnskylder" ikke Tesla, men er nysgjerrig på hvordan dette løses av andre merker.
Sitat fra: daktari på fredag 19. mars 2021, klokken 14:38
Sitat fra: Handyman på fredag 19. mars 2021, klokken 13:12
Sitat fra: daktari på fredag 19. mars 2021, klokken 09:54
Sitat fra: Handyman på tirsdag 16. mars 2021, klokken 14:29
Nettopp... altså dersom systemet ikke samler inn data så kan det vel heller ikke identifisere noen? Da kommer det vel ikke inn under GDPR-bestemmelser? Eller tar jeg feil?
Et kamera som tar video samler inn data...
GDPR handler personopplysninger, hva slags personopplysninger tenker du på hvis ingenting lagres eller sendes? "Kameraet" er vel da bare en optisk sensor i en avansert bevegelsesdetektor.
Datatilsynet er uenig med deg. Video-opptak er personopplysninger.
https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/kameraovervaking/ og
https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-verktoy/internasjonalt/retningslinjer-og-uttalelser-fra-personvernradet/retningslinjer-for-bruk-av-videoenheter/
Legg merke til ordet 'opptak'. Det betyr at det *lagres* et sted, på disk eller minnebrikke, lokalt eller i skyen. Om bildene befinner seg i RAM noen sekunder før en algoritme svarer 'ja' eller 'nei' på om du følger med kan ikke regnes som lagring.
Sitat fra: ladov på fredag 19. mars 2021, klokken 17:52
Sitat fra: daktari på fredag 19. mars 2021, klokken 14:38
Sitat fra: Handyman på fredag 19. mars 2021, klokken 13:12
Sitat fra: daktari på fredag 19. mars 2021, klokken 09:54
Sitat fra: Handyman på tirsdag 16. mars 2021, klokken 14:29
Nettopp... altså dersom systemet ikke samler inn data så kan det vel heller ikke identifisere noen? Da kommer det vel ikke inn under GDPR-bestemmelser? Eller tar jeg feil?
Et kamera som tar video samler inn data...
GDPR handler personopplysninger, hva slags personopplysninger tenker du på hvis ingenting lagres eller sendes? "Kameraet" er vel da bare en optisk sensor i en avansert bevegelsesdetektor.
Datatilsynet er uenig med deg. Video-opptak er personopplysninger.
https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/kameraovervaking/ og
https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-verktoy/internasjonalt/retningslinjer-og-uttalelser-fra-personvernradet/retningslinjer-for-bruk-av-videoenheter/
Legg merke til ordet 'opptak'. Det betyr at det *lagres* et sted, på disk eller minnebrikke, lokalt eller i skyen. Om bildene befinner seg i RAM noen sekunder før en algoritme svarer 'ja' eller 'nei' på om du følger med kan ikke regnes som lagring.
Nettopp! Det er mitt poeng også! GDPR skal sørge for at personopplysninger behandles sikkert, og dersom det ikke eksiterer noen personopplysninger noe sted som kan komme på avveie så kan det ikke komme inn under GDPR.
Sitat fra: Handyman på fredag 19. mars 2021, klokken 22:09
Sitat fra: ladov på fredag 19. mars 2021, klokken 17:52
Sitat fra: daktari på fredag 19. mars 2021, klokken 14:38
Sitat fra: Handyman på fredag 19. mars 2021, klokken 13:12
Sitat fra: daktari på fredag 19. mars 2021, klokken 09:54
Sitat fra: Handyman på tirsdag 16. mars 2021, klokken 14:29
Nettopp... altså dersom systemet ikke samler inn data så kan det vel heller ikke identifisere noen? Da kommer det vel ikke inn under GDPR-bestemmelser? Eller tar jeg feil?
Et kamera som tar video samler inn data...
GDPR handler personopplysninger, hva slags personopplysninger tenker du på hvis ingenting lagres eller sendes? "Kameraet" er vel da bare en optisk sensor i en avansert bevegelsesdetektor.
Datatilsynet er uenig med deg. Video-opptak er personopplysninger.
https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/kameraovervaking/ og
https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-verktoy/internasjonalt/retningslinjer-og-uttalelser-fra-personvernradet/retningslinjer-for-bruk-av-videoenheter/
Legg merke til ordet 'opptak'. Det betyr at det *lagres* et sted, på disk eller minnebrikke, lokalt eller i skyen. Om bildene befinner seg i RAM noen sekunder før en algoritme svarer 'ja' eller 'nei' på om du følger med kan ikke regnes som lagring.
Nettopp! Det er mitt poeng også! GDPR skal sørge for at personopplysninger behandles sikkert, og dersom det ikke eksiterer noen personopplysninger noe sted som kan komme på avveie så kan det ikke komme inn under GDPR.
Man da gjør du en forutsetning om at data ikke samles. Det må stå eksplisitt i en personvernerklæring.
Uansett samles data inn for analyse selv om det skjer umiddelbart.
Sitat fra: daktari på fredag 19. mars 2021, klokken 23:20
Sitat fra: Handyman på fredag 19. mars 2021, klokken 22:09
Sitat fra: ladov på fredag 19. mars 2021, klokken 17:52
Sitat fra: daktari på fredag 19. mars 2021, klokken 14:38
Sitat fra: Handyman på fredag 19. mars 2021, klokken 13:12
Sitat fra: daktari på fredag 19. mars 2021, klokken 09:54
Sitat fra: Handyman på tirsdag 16. mars 2021, klokken 14:29
Nettopp... altså dersom systemet ikke samler inn data så kan det vel heller ikke identifisere noen? Da kommer det vel ikke inn under GDPR-bestemmelser? Eller tar jeg feil?
Et kamera som tar video samler inn data...
GDPR handler personopplysninger, hva slags personopplysninger tenker du på hvis ingenting lagres eller sendes? "Kameraet" er vel da bare en optisk sensor i en avansert bevegelsesdetektor.
Datatilsynet er uenig med deg. Video-opptak er personopplysninger.
https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/kameraovervaking/ og
https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-verktoy/internasjonalt/retningslinjer-og-uttalelser-fra-personvernradet/retningslinjer-for-bruk-av-videoenheter/
Legg merke til ordet 'opptak'. Det betyr at det *lagres* et sted, på disk eller minnebrikke, lokalt eller i skyen. Om bildene befinner seg i RAM noen sekunder før en algoritme svarer 'ja' eller 'nei' på om du følger med kan ikke regnes som lagring.
Nettopp! Det er mitt poeng også! GDPR skal sørge for at personopplysninger behandles sikkert, og dersom det ikke eksiterer noen personopplysninger noe sted som kan komme på avveie så kan det ikke komme inn under GDPR.
Man da gjør du en forutsetning om at data ikke samles. Det må stå eksplisitt i en personvernerklæring.
Uansett samles data inn for analyse selv om det skjer umiddelbart.
Det er helt korrekt. Det er jo det som er utgangspunktet for denne diskusjonen se posten min Tirsdag 16. Mars 2021, klokken 14:29:
Nettopp... altså dersom systemet ikke samler inn data så kan det vel heller ikke identifisere noen? Da kommer det vel ikke inn under GDPR-bestemmelser? Eller tar jeg feil?
Det er vel først når et system samler inn data at det skal spesifiseres.... og ikke når det ikke samler data?
Eksempel satt på spissen: "Hammeren du holder i hånda nå, samler ikke inn personopplysninger om deg".
Jeg husker ikke helt, men jeg tipper alle som har kjøpt en Tesla har samtykket til ganske mye i utgangspunktet.
However, the publication also argues that there are some privacy concerns since Tesla collects the videos from the cabin camera.
Last week, we reported on Tesla confirming that it is now using the driver-facing camera in the Full Self-Driving Beta program in order to monitor attention.
https://electrek.co/2021/03/23/if-tesla-can-determine-that-drivers-arent-paying-attention-shouldnt-it-warn-drivers-in-the-moment/
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 23. mars 2021, klokken 23:40
However, the publication also argues that there are some privacy concerns since Tesla collects the videos from the cabin camera.
Last week, we reported on Tesla confirming that it is now using the driver-facing camera in the Full Self-Driving Beta program in order to monitor attention.
https://electrek.co/2021/03/23/if-tesla-can-determine-that-drivers-arent-paying-attention-shouldnt-it-warn-drivers-in-the-moment/
Tesla har nå bekreftet at kameraet er i bruk, men har Tesla også bekreftet CRs påstand om at de samler inn videoer fra kameraet?
IMO: Inntil det motsatte er bevist, er jeg helt overbevist om at Tesla lagrer, overfører, og analyserer video fra innekamera. Men respekterer at andre har andre meninger.
Hvis kameraet er i bruk så samles inn data. Data behandles og angir "oppmerksom" eller "uoppmerksom". Dette databehandles videre i FSD-systemet. overveiende sannsynlig har Tesla tilgang til bilens aggregerte data som over, i verste fall alle bilder fra kupeen. Det er dette de må opplyse eierne om. At data bare lagres eller mellomlagres i bilen, men Tesla aldri kan få tilgang, ei heller via logger, må de opplyse om.
Sitat fra: daktari på onsdag 24. mars 2021, klokken 12:44
Hvis kameraet er i bruk så samles inn data.
Der er jeg ikke nødvendigvis enig. Det må lagres for at det skal kunne kalles innsamling. "En kikkert samler ikke inn data siden det ikke lagres noe sted".
Sitat fra: daktari på onsdag 24. mars 2021, klokken 12:44
Data behandles og angir "oppmerksom" eller "uoppmerksom". Dette databehandles videre i FSD-systemet. overveiende sannsynlig har Tesla tilgang til bilens aggregerte data som over, i verste fall alle bilder fra kupeen. Det er dette de må opplyse eierne om. At data bare lagres eller mellomlagres i bilen, men Tesla aldri kan få tilgang, ei heller via logger, må de opplyse om.
Tror dette kan bli et definisjonsspørsmål om hva som er lagring. Jeg mener at prosessering ikke nødvendigvis ikke er lagring.
Uansett så er jeg helt enig i at Tesla tydelig må informere dersom de LAGRER (i bilen) eller sender bilder fra bilen til sine systemer. Foreløpig er det vel bare spekulasjoner?
For de som lurer på hva det innvendige kameraet i Model 3 ser, så har "greentheonly" klart å hente ut video fra det og lagt ut på Youtube nå i dag.
Kjøring på kveld/natt: https://www.youtube.com/watch?v=wyGD4zpGHyk
Kjøring på dagtid: https://www.youtube.com/watch?v=mZ9XvGm4DPo
Så den tidligere i dag, men reagerte på at man ikke ser om henda er på rattet.
Da er det utvilsomt dokumentert at kamera kan brukes og film kan hentes ut.
Hvilket er veldig lite overraskende, da det må være hele poenget med kamera.
Må si at det som er overraskende er hvor dårlig det er og hvor skjermet det blir av speilet.
Videoen beviser jo at det lagres ned data . Dette vil jeg tro kunden må samtykke i. Ellers vil jeg anse det som ulovlig overvåkning. Ikke uvanlig med kamera i buss,taxi osv,men i private biler uten at eieren gir eksplisitt samtykke til det er litt 1984 spør du meg. Bare venter i spenning til noen begynner å skrive om det i riksavisene med fete typer hvorpå Roland igjen vil legge frem undersøkelser at Tesla eierene er mest fornøyd i landet noe de nå kan fremvise med videobevis...
SitatHvilket er veldig lite overraskende, da det må være hele poenget med kamera.
Overraskende fordi mange mente at kamera skulle brukes for å kontrollere at sjåføren hadde kontroll med henda på rattet, og øynene rettet den riktige veien:
In order to keep drivers attentive, IIHS says there are three things that driver-assist systems need to include: multiple methods to monitor the driver, such as a driver-facing camera; the ability to sense manual adjustments of the steering wheel and how quickly the driver responds; and, if the system senses that the driver isn't paying attention, a series of alerts should go off depending on whether the driver regains focus on the road.
"Cadillac uses infrared cameras facing the driver to power its advanced driver assist system, Super Cruise. The camera tracks the driver's eye movements, allowing for a "hands-free" driving experience. If the driver's attention wanders, Super Cruise uses an escalating series of audible and vibrating alerts to ensure the driver keeps their eyes on the road."
Leste mye av tråden til @greentheonly tidligere og vi kan nok fastslå at Tesla i alle fall lagrer bilder på biler i USA.
I min bil kan jeg kun samtykke til at "anonymiserte" bilder fra de eksterne kameraene lagres og sendes til Tesla. Jeg finner ikke noe samtykke til bruken av det innvendige kameraet.
Min foreløpige konklusjon:
- enten er bruken av det innvendige kameraet ikke slik i EU som i USA,
- eller så har Tesla ungått å opplyse om, og derfor ikke innhentet nødvendige samtykker til bruken av kameraet, og derfor antakelig brutt GDPR-regelverket.
Fekk jo spørsmål for ei tid sid om lagring av bilete frå det interne kameraet i tilfelle ulukker?
"Hjelp Tesla til å utvikle stadig tryggere kjøretøy ved å dele kameradata fra kjøretøyet ditt. Denne oppdateringen lar deg aktivere kupékameraet, som befinner seg over bakspeilet. Hvis det er aktivert, vil Tesla automatisk lagre bilder og et kort videoklipp rett før en kollisjon eller sikkerhetshendelse. Disse klippene bruker ingeniørene til å utvikle sikkerhetsfunksjoner og gjøre forbedringer. Som vanlig kan du endre på innstillingene for deling av data ved å trykke på Kontroller > Sikkerhet > DELING AV DATA > Tillate analyser av kupèkameraet.
Merk: Bilder og videoklipp fra kupékameraet blir ikke knyttet til understellsnummeret til kjøretøyet ditt, slik at personvernet opprettholdes."
https://www.notateslaapp.com/nb/programvare-oppdateringer/versjon/2020.24.6.1/utgivelsesnotater
Sitat fra: Thalgar på tirsdag 06. april 2021, klokken 09:48
Fekk jo spørsmål for ei tid sid om lagring av bilete frå det interne kameraet i tilfelle ulukker?
"Hjelp Tesla til å utvikle stadig tryggere kjøretøy ved å dele kameradata fra kjøretøyet ditt. Denne oppdateringen lar deg aktivere kupékameraet, som befinner seg over bakspeilet. Hvis det er aktivert, vil Tesla automatisk lagre bilder og et kort videoklipp rett før en kollisjon eller sikkerhetshendelse. Disse klippene bruker ingeniørene til å utvikle sikkerhetsfunksjoner og gjøre forbedringer. Som vanlig kan du endre på innstillingene for deling av data ved å trykke på Kontroller > Sikkerhet > DELING AV DATA > Tillate analyser av kupèkameraet.
Merk: Bilder og videoklipp fra kupékameraet blir ikke knyttet til understellsnummeret til kjøretøyet ditt, slik at personvernet opprettholdes."
https://www.notateslaapp.com/nb/programvare-oppdateringer/versjon/2020.24.6.1/utgivelsesnotater
Er du sikker på at dette gjelder EU-biler? Valget/samtykket som beskrives finnes ikke i min bil (2020.4.12). Sjekket i går kveld siden @greentheonly nevnte dette i et av sine svar på Twitter.
Hmm, ser ut som du har rett. Syntest å minnast at eg fekk spørsmål om det då den versjonen kom, men kan vera eg surrar ;). Uansett interessant forskjell EU-USA her i så fall.
Sitat fra: Motorwatt på mandag 05. april 2021, klokken 23:04
SitatHvilket er veldig lite overraskende, da det må være hele poenget med kamera.
Overraskende fordi mange mente at kamera skulle brukes for å kontrollere at sjåføren hadde kontroll med henda på rattet, og øynene rettet den riktige veien:
Tesla har vel vært temmelig vage med hva dette kameraet skulle brukes til.
Først sa de at det ikke var i bruk og nå er det forskjellige samtykker (og kanskje bruk) på forskjellige sider av Atlanterhavet.
Mulig det er for kontroll av føreroppmerlsomhet, men kan også være kupeovervåkning for type robotaxi (nevnt av Elon) eller sentryovervåking (ønsket av mange brukere).
Sitat fra: Thalgar på tirsdag 06. april 2021, klokken 09:48
"Hjelp Tesla til å utvikle stadig tryggere kjøretøy ved å dele kameradata fra kjøretøyet ditt. Denne oppdateringen lar deg aktivere kupékameraet, som befinner seg over bakspeilet. Hvis det er aktivert, vil Tesla automatisk lagre bilder og et kort videoklipp rett før en kollisjon eller sikkerhetshendelse. Disse klippene bruker ingeniørene til å utvikle sikkerhetsfunksjoner og gjøre forbedringer. Som vanlig kan du endre på innstillingene for deling av data ved å trykke på Kontroller > Sikkerhet > DELING AV DATA > Tillate analyser av kupèkameraet.
Hvordan løses dette når det er flere brukere av bilen? Samtykket (som popper opp på skjermen) kommer vel bare opp en eneste gang, for en eneste bruker?
Hva da med de som låner ut bilen til andre (nabobil og andre tilsvarende løsninger)?
Innvendig kamera i Kina
https://www.teslarati.com/tesla-cabin-camera-not-active-in-china/
Sitat fra: SurSnasen på onsdag 07. april 2021, klokken 11:29
Sitat fra: Thalgar på tirsdag 06. april 2021, klokken 09:48
"Hjelp Tesla til å utvikle stadig tryggere kjøretøy ved å dele kameradata fra kjøretøyet ditt. Denne oppdateringen lar deg aktivere kupékameraet, som befinner seg over bakspeilet. Hvis det er aktivert, vil Tesla automatisk lagre bilder og et kort videoklipp rett før en kollisjon eller sikkerhetshendelse. Disse klippene bruker ingeniørene til å utvikle sikkerhetsfunksjoner og gjøre forbedringer. Som vanlig kan du endre på innstillingene for deling av data ved å trykke på Kontroller > Sikkerhet > DELING AV DATA > Tillate analyser av kupèkameraet.
Hvordan løses dette når det er flere brukere av bilen? Samtykket (som popper opp på skjermen) kommer vel bare opp en eneste gang, for en eneste bruker?
Hva da med de som låner ut bilen til andre (nabobil og andre tilsvarende løsninger)?
Som med alle andre dingser med samtykke. Den som slår på funksjonen eller setter opp dingsen samtykker. I Tesla kan det være et samtykke for hver profil. Eier plikter å informere brukerne, evt ved bruk av skilt, som i drosjer ol.
"greentheonly" leker seg videre med bilen sin, og ser nå på output fra algoritmene som ser på bildene fra det innvendige kamera. Og for å prøve å "lure" bilen, henger han opp et bilde av seg selv tatt i samme vinkel foran kamera. ;D
https://www.youtube.com/watch?v=pZWR4MQBI4M
Sitat fra: sjokomelk på torsdag 08. april 2021, klokken 08:01
"greentheonly" leker seg videre med bilen sin, og ser nå på output fra algoritmene som ser på bildene fra det innvendige kamera. Og for å prøve å "lure" bilen, henger han opp et bilde av seg selv tatt i samme vinkel foran kamera. ;D
https://www.youtube.com/watch?v=pZWR4MQBI4M
Leste kommentarer om at brukere i USA tydelig har merket at bilen maser mer om å dreie på rattet dersom de ikke er oppmerksomme. Kan virke som at Tesla tester/tuner systemet... i alle fall i USA.