Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Innvendig kamera, kan det være i bruk?  (Lest 3795 ganger)

Handyman

• Gold Member
  • Dengang DA og hver gang NÅR.
    • Vis profil
Innvendig kamera, kan det være i bruk?
« på: Mandag 18. Januar 2021, klokken 22:51 »
Noen ganger varsler (alarmerer) bilen om at jeg krysser midt-/og kantlinjen. Men det skjer ikke konsekvent.
Jeg har stusset på dette, og prøvd å finne ut hvorfor det bare skjer av og til. Etter tips fra en passasjer syntes jeg å se et mønster i at varselet kun kommer når øynene mine ikke følger med på veien når kryssingen skjer.
Jeg har testet dette flere ganger og klarer bare å trigge varselet når jeg krysser linjene og samtidig ser ned. Altså tilsynelatende ikke følger med på en farlig situasjon i utvikling. Når jeg følger med på veien fremover får "aldri" dette varselet når jeg kutter svingene. Dette skjer på typiske svingete veier med gul midtstripe. NB: jeg kutter svingene kun på oversiktlige strekninger der dette ikke innebærer noen fare!

Er det bare meg som innbiller meg ting, og bare er ute etter å bekrefte min spennende mistanke, eller har flere opplevd dette? Ikke minst er det interessant om noen klarer motbevise/bevise teorien i praksis.
Det er jo en kjent funksjon hos andre bilmerker noe nytt i bilverdenen.

Elon har tidligere sagt at kameraet ikke er i bruk, men i USA kan man nå aktivere det via innstilling på skjermen.

Jeg brakte temaet opp i en annen tråd, men synes det en meget interessant og at det fortjener en egen tråd.

Telsa-hackeren @greentheonly har funnet interessant info om dette i programvaren til en TM3.
https://twitter.com/greentheonly/status/1312607693249667073
Artikkel om samme sak:
https://www.teslarati.com/tesla-cabin-camera-facial-features-safety/
Hvordan bilder fra kameraet ser ut:
https://twitter.com/greentheonly/status/1249145943401824256

Grafflog

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
Sv: Innvendig kamera, kan det være i bruk?
« Svar #1 på: Onsdag 20. Januar 2021, klokken 21:37 »
Har lagt merke til at jeg får noen varsler innimellom men har ikke gjort noe dedikasjon av årsaker.. skal teste dette imorgen om muligheten byr seg.

Men vil det ikke være enkelt å teste dette ved å dekke til kameraet?

kodax

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #2 på: Onsdag 20. Januar 2021, klokken 23:07 »
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Tesla Model Y - tidlig bestilt

Wisd0m

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #3 på: Lørdag 13. Februar 2021, klokken 07:29 »
Har lagt merke til at jeg får noen varsler innimellom men har ikke gjort noe dedikasjon av årsaker.. skal teste dette imorgen om muligheten byr seg.

Men vil det ikke være enkelt å teste dette ved å dekke til kameraet?
Aldri fått noen slike varsler og jeg har tildekket kamera. Hw 2.5

DeepFu

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #4 på: Lørdag 13. Februar 2021, klokken 09:22 »
Mener jeg har lest en uttalelse fra Tesla om at kameraet IKKE er i bruk pr i dag, men at det kan få en funksjon i fremtiden. Vil være et ganske alvorlig brudd på personvernet hvis de filmet kupeen uten å opplyse om det.
TMY LR Reservert
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Wisd0m

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #5 på: Mandag 15. Februar 2021, klokken 09:30 »
Mener jeg har lest en uttalelse fra Tesla om at kameraet IKKE er i bruk pr i dag, men at det kan få en funksjon i fremtiden. Vil være et ganske alvorlig brudd på personvernet hvis de filmet kupeen uten å opplyse om det.
Og en uttalelse litt tilbake i tid er noe du stoler på til det kommer annen beskjed?

DeepFu

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #6 på: Mandag 15. Februar 2021, klokken 10:03 »
Og en uttalelse litt tilbake i tid er noe du stoler på til det kommer annen beskjed?
Tenker man må ta utgangspunkt i at i alle fall NOEN voksne jobber i Tesla. Viser det seg at kameraet i kupeen er aktivt uten at sluttbruker eksplisitt må godkjenne det, regner jeg med at EU kommer til å gå i taket, og gi Tesla en milliardbot for brudd på personvernet.
TMY LR Reservert
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

fonberg

• Gold Member
  • Helelektrisk bilhusholdning
    • Vis profil
« Svar #7 på: Mandag 15. Februar 2021, klokken 10:43 »
Jeg opplever tilsvarende inkonsekvent alarmering som TS, men jeg har en 2017 TMS, dvs. med AP 2.0. Bilen min har vel ikke innvendig kamera - eller?
-2018 i3 FC
-2017 S90D med FSD/HW3.
-2019 Ioniq
---
Model Y bestilt 31.3.2019.
-TOCN-signaturmedlem.

Tesladude

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #8 på: Mandag 15. Februar 2021, klokken 12:06 »
Funksjonen som holder bilen innenfor stripene er kun aktiv i hastigheter over 62 eller 63 km/t

I tillegg til det, er min erfaring at om jeg blinker ved feltskifte på for eks motorvei, så vil bilen krysse linjene helt fint. Men om jeg skifter fil uten å blinke, vil bilen forsøke å holde meg i gjeldende felt.

Begge disse tingene vil jo oppleves som inkonsekvent om man ikke er klar over dette.
Tesla Model 3 LR AWD

Handyman

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #9 på: Mandag 15. Februar 2021, klokken 15:39 »
Funksjonen som holder bilen innenfor stripene er kun aktiv i hastigheter over 62 eller 63 km/t

I tillegg til det, er min erfaring at om jeg blinker ved feltskifte på for eks motorvei, så vil bilen krysse linjene helt fint. Men om jeg skifter fil uten å blinke, vil bilen forsøke å holde meg i gjeldende felt.

Begge disse tingene vil jo oppleves som inkonsekvent om man ikke er klar over dette.
Blinklysfunksjonen var jeg klar over, men ikke hastighetbegrensningen. Har også en Skoda Citigo og der er det slik at lane keep kun er aktiv over 60km/t.

Handyman

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #10 på: Mandag 15. Februar 2021, klokken 15:41 »
Tenker man må ta utgangspunkt i at i alle fall NOEN voksne jobber i Tesla. Viser det seg at kameraet i kupeen er aktivt uten at sluttbruker eksplisitt må godkjenne det, regner jeg med at EU kommer til å gå i taket, og gi Tesla en milliardbot for brudd på personvernet.
Hvis det ikke lagres eller sendes bilder noen steder (kun lokal prosessering for å avgjøre bevissthet) så er det kanskje ikke brudd på personvernet? Noe som VET?

Mobileum

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #11 på: Torsdag 18. Februar 2021, klokken 07:04 »
Regner med at du her mener selvstyring med AP aktivert? Sik virker den på min:

NOTE: For å starte Autostyring når det ikke er noe kjøretøy foran deg må du kjøre i minst 30 km/t på en vei med synlig veimerking. Hvis det oppdages et kjøretøy foran deg, kan du starte Autostyring ved en hvilken som helst hastighet under 150 km/t, selv når du står stille (hvis du er minst 150 cm unna bilen).

Handyman

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #12 på: Torsdag 18. Februar 2021, klokken 13:32 »
Regner med at du her mener selvstyring med AP aktivert? Sik virker den på min:

NOTE: For å starte Autostyring når det ikke er noe kjøretøy foran deg må du kjøre i minst 30 km/t på en vei med synlig veimerking. Hvis det oppdages et kjøretøy foran deg, kan du starte Autostyring ved en hvilken som helst hastighet under 150 km/t, selv når du står stille (hvis du er minst 150 cm unna bilen).
På min bil er "korrigerende styring" definitivt aktivt uten at selvstyring er aktivert.
Noen ganger helt diskret uten lyd, andre ganger med lydvarsel i tillegg.

sjokomelk

• Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
    • Vis profil
« Svar #13 på: Torsdag 18. Februar 2021, klokken 14:53 »
Det er "Unngåelse av filskifte" som fungerer mellom 64 og 145km/t. Den står som aktivert som standard. Hvis man har sett videoene fra kollisjonstestene til Tesla fra EuroNCAP, så tester de nettopp denne funksjonen.

Sakset fra side 129 i manualen til Model 3: Unngåelse av filskifte brukes ved kjøring mellom 64 og 145 km/t på veier med tydelig filmerking.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

Handyman

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #14 på: Torsdag 18. Februar 2021, klokken 21:38 »
Det er "Unngåelse av filskifte" som fungerer mellom 64 og 145km/t. Den står som aktivert som standard. Hvis man har sett videoene fra kollisjonstestene til Tesla fra EuroNCAP, så tester de nettopp denne funksjonen.

Sakset fra side 129 i manualen til Model 3: Unngåelse av filskifte brukes ved kjøring mellom 64 og 145 km/t på veier med tydelig filmerking.
Ja, jeg har flere ganger opplevd denne funksjonen.