Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varmepumpe problemer, utrolig at det ikke er mere om det her

Startet av Woodbear, søndag 03. januar 2021, klokken 22:43

« forrige - neste »

stefse

Sitat fra: jlan på tirsdag 12. januar 2021, klokken 17:51
Sitat fra: stefse på tirsdag 12. januar 2021, klokken 15:04
Elbilprodusentene er nok klar over dette fenomenet, samt de begrensede muligheter til å gjøre de-ising i fart.
Ford har et patent(US20160332504A1) på de-ising under kjøring, hvor de akkurat nevner problemet med at varmen i bilen blir slått av mens en de-iser. Men her har Tesla en fordel, ved at de nå kjører "kjølevann"  i radiatoren, og overfører varmen til kjølemiddelet via en varmeveksler (Chiller). Dermed kan de koble radiatoren og chilleren inn i batterikretsen for de-ising, samtidig som varmen i bilen opprettholdes.
Research også ja. Tesla kan jo snart bare lese forumet så skjønner de hva som må gjøres.  :+1:
Litt spesielt å få patent på en softwaresnutt på å kjøre varmepumpen i revers for å avrime. Denne funksjonen har jo omtrent alle varmepumper for bygg. Men, det kan hende patentet må tas hensyn til, og dermed har Ford blokkert alle biler fra å bruke VP til mer enn å lunke litt på utelufta. Hvilket ikke bare er synd, men veldig spesielt. Men som du nevner kan man kanskje omgå patentet ved å definere forskjellige måter å avrime på.
Uansett vil det bli mye varme som skal kastes vekk for å avrime noe som står i en fartsvind på 70 km/t og -15°, så dette blir en balansegang med hvor mye resistiv varme man skal bruke, kontra hvor mye isoppbygging man kan tillate.
Eller om man skal ha et enda mer sinnrikt system med flapper som blokkerer fartsvinden under avriming etc.
For en mest mulig effektiv VP bør man også ha kontroll på luftfuktigheten, en billig sensor forsåvidt. Alle temperaturer under duggpunktstemperatur på radiatoren må da unngås for å slippe rim. Det betyr dårlig virkningsgrad i snøvær f.eks, men mulighet for å dra på  om det tørker opp med innlandskulde.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Handyman

Sitat fra: stefse på tirsdag 12. januar 2021, klokken 22:23
Sitat fra: jlan på tirsdag 12. januar 2021, klokken 17:51
Sitat fra: stefse på tirsdag 12. januar 2021, klokken 15:04
Elbilprodusentene er nok klar over dette fenomenet, samt de begrensede muligheter til å gjøre de-ising i fart.
Ford har et patent(US20160332504A1) på de-ising under kjøring, hvor de akkurat nevner problemet med at varmen i bilen blir slått av mens en de-iser. Men her har Tesla en fordel, ved at de nå kjører "kjølevann"  i radiatoren, og overfører varmen til kjølemiddelet via en varmeveksler (Chiller). Dermed kan de koble radiatoren og chilleren inn i batterikretsen for de-ising, samtidig som varmen i bilen opprettholdes.
...Eller om man skal ha et enda mer sinnrikt system med flapper som blokkerer fartsvinden .....
Det sinnrike systemet har de allerede. Det er motoriserte spjeld foran inntaket til radiatoren under frunken. Spjeldene åpner og lukker automatisk alt etter kjølebehov. Ved SuC på høy effekt kan du se at de åpner og du ka se rett inn.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

stefse

Sitat fra: Handyman på tirsdag 12. januar 2021, klokken 22:52
Sitat fra: stefse på tirsdag 12. januar 2021, klokken 22:23
Sitat fra: jlan på tirsdag 12. januar 2021, klokken 17:51
Sitat fra: stefse på tirsdag 12. januar 2021, klokken 15:04
Elbilprodusentene er nok klar over dette fenomenet, samt de begrensede muligheter til å gjøre de-ising i fart.
Ford har et patent(US20160332504A1) på de-ising under kjøring, hvor de akkurat nevner problemet med at varmen i bilen blir slått av mens en de-iser. Men her har Tesla en fordel, ved at de nå kjører "kjølevann"  i radiatoren, og overfører varmen til kjølemiddelet via en varmeveksler (Chiller). Dermed kan de koble radiatoren og chilleren inn i batterikretsen for de-ising, samtidig som varmen i bilen opprettholdes.
...Eller om man skal ha et enda mer sinnrikt system med flapper som blokkerer fartsvinden .....
Det sinnrike systemet har de allerede. Det er motoriserte spjeld foran inntaket til radiatoren under frunken. Spjeldene åpner og lukker automatisk alt etter kjølebehov. Ved SuC på høy effekt kan du se at de åpner og du ka se rett inn.
Når du sier det - Har hørt noe periodevis surring fremmi der som kan rime med åpning og lukking av noe sånt ja.

Er det forresten noen som har undersøkt om det disse angivelig defekte sensorene rapporterer, kan avleses via ODBII? TeslaBjørn?
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

rlnd

Da var det min tur, plutselig blåste bilen kaldt på vei til jobb, kundemottaker nevnte noe om sensorer som kunne være problematiske.

Bilen er levert ut 16. desember, det så ut som om en del fra min nummerserie stod parkert utenfor Tesla Kokstad. Andre gang på SC på to uker, fikk i det minste lånebil denne gangen...

Spent på om det bare er et spørsmål om tid før alle feiler? Da får de det travelt fremover.
2023 TMY LR - 2021 TM3 LR (solgt) - 2019 TM3 LR (solgt) - 2015 eGolf (solgt)

trdedekam

Sitat fra: rlnd på onsdag 13. januar 2021, klokken 10:12
Da var det min tur, plutselig blåste bilen kaldt på vei til jobb, kundemottaker nevnte noe om sensorer som kunne være problematiske.

Bilen er levert ut 16. desember, det så ut som om en del fra min nummerserie stod parkert utenfor Tesla Kokstad. Andre gang på SC på to uker, fikk i det minste lånebil denne gangen...

Spent på om det bare er et spørsmål om tid før alle feiler? Da får de det travelt fremover.

skjedde med meg torsdag sist uke på en 4 uker gammel bil. leverte inn dagen etter, fikk den tilbake igår med nye sensorer. alt fungerer nå som det skal

rlnd

Sitat fra: trdedekam på onsdag 13. januar 2021, klokken 11:13
Sitat fra: rlnd på onsdag 13. januar 2021, klokken 10:12
Da var det min tur, plutselig blåste bilen kaldt på vei til jobb, kundemottaker nevnte noe om sensorer som kunne være problematiske.

Bilen er levert ut 16. desember, det så ut som om en del fra min nummerserie stod parkert utenfor Tesla Kokstad. Andre gang på SC på to uker, fikk i det minste lånebil denne gangen...

Spent på om det bare er et spørsmål om tid før alle feiler? Da får de det travelt fremover.

skjedde med meg torsdag sist uke på en 4 uker gammel bil. leverte inn dagen etter, fikk den tilbake igår med nye sensorer. alt fungerer nå som det skal

Kanskje det er håp i løpet av uken da, håper de har sensorer på lager.
2023 TMY LR - 2021 TM3 LR (solgt) - 2019 TM3 LR (solgt) - 2015 eGolf (solgt)

Haggish

Jeg var på K100 SC i går ang noen småting som jeg sendte inn fra appen dagen etter overlevering 14/12. Følte jeg fikk meget god service og alt blir fixet. :) Jeg har ikke hatt noen VP problemer, men spurte for og være litt proaktiv om de hadde noen kontroll på hvilke produksjoner dette skjedde med, men det svarte at det fortsatt ikke hadde noe svar på det.
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

Oysteins

Ble ringt opp av Tesla i dag. De ville ha bilen min inn for å bytte sensorer til varmepumpen. Har ikke hatt noen problemer, men de ringte for å være proaktive og eventuelt komme meg i forkjøpet. De sa de skulle kalle inn alle som har kjøpt 2021-modell.

Woodbear

2021 model 3 hvit performance.

Pass

Leverte bilen til Tesla i Kristiansand. Fortalte ham om VP som sluttet å virke i -12 grader og kjøring i stivfrosset bil i 21/2. han spurte om den virket nå. Jeg bekreftet at den virket dagen etter. Han var tvilende til om de da ville gjøre noe? De i Belgia ville nok ikke tillate skift av sensorer når han ikke hadde en aktiv feilmelding? Hentet bilen 28.12.

rlnd

Fikk bilen min tilbake i dag etter fem timer, spent på om det kommer tilbake etterhvert.. Effektive på Kokstad!
2023 TMY LR - 2021 TM3 LR (solgt) - 2019 TM3 LR (solgt) - 2015 eGolf (solgt)

Electric cars in Norway

Sitat fra: rlnd på onsdag 13. januar 2021, klokken 18:57
Fikk bilen min tilbake i dag etter fem timer, spent på om det kommer tilbake etterhvert.. Effektive på Kokstad!

Herlig og håper det holder seg iorden nå da for din del :+1: :+1:Bytta begge sensorene? eller alle tre?

Kim-

Sitat fra: Pass på onsdag 13. januar 2021, klokken 18:51
Leverte bilen til Tesla i Kristiansand. Fortalte ham om VP som sluttet å virke i -12 grader og kjøring i stivfrosset bil i 21/2. han spurte om den virket nå. Jeg bekreftet at den virket dagen etter. Han var tvilende til om de da ville gjøre noe? De i Belgia ville nok ikke tillate skift av sensorer når han ikke hadde en aktiv feilmelding? Hentet bilen 28.12.
Jeg hadde ingen feilmeldinger, kun kald luft i perioder og dårlig varme. Hadde ikke godtatt det svaret der når de vet at det er store problemer med VP.

Edit: er det noen som har fått kald luft igjen etter bytte av sensorer ?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Electric cars in Norway


Edit: er det noen som har fått kald luft igjen etter bytte av sensorer ?
[/quote]

La oss nå håpe at 2 slike enkle sensorer og medhørende pakninginger ikke må byttes flere ganger da. :+1:

Bilde fra FB TM3 GR

Woodbear

Sitat fra: Pass på onsdag 13. januar 2021, klokken 18:51
Leverte bilen til Tesla i Kristiansand. Fortalte ham om VP som sluttet å virke i -12 grader og kjøring i stivfrosset bil i 21/2. han spurte om den virket nå. Jeg bekreftet at den virket dagen etter. Han var tvilende til om de da ville gjøre noe? De i Belgia ville nok ikke tillate skift av sensorer når han ikke hadde en aktiv feilmelding? Hentet bilen 28.12.


Jeg fikk feilmelding første gang for snart 2 uker siden og kald luft uten feilmelding en gang fortige lørdag

Ordnet time, men fant mailen til lokalt sc og skrev om det, lurte på om de kunne foreta den remotescan før timen (har litt karosseri ting på timen og)
fikk beskjed tilbake mail fort om å gi tidspunker for varmetap. Gjorde det
Dagen etter fikk jeg mail om å godkjenne 2 stykk hp sensorer og 1 stk lp sensor bytte til 0 kr.
Gjorde det og fikk mail fra sc om at delene var i bestilling allerede til min bil og klare til 28.1, samt booket loaner tilfelle alt på bilen min går over en dag.

Så du trenger ikke aktiv feilmelding .
2021 model 3 hvit performance.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA