Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varmepumpe problemer, utrolig at det ikke er mere om det her

Startet av Woodbear, søndag 03. januar 2021, klokken 22:43

« forrige - neste »

DagfinnN

TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Sterkepetter

Sitat fra: sjokomelk på onsdag 17. mars 2021, klokken 07:52
Er ikke et problem lenger. Var kun på den batchen som ble sendt rett før jul.

Det var en gledelig nyhet.  Takk.

lars667

Har desemberutlevert LR selv, og har aldri hatt noe som helst problem med varmepumpe annet enn at det virker som om den noen ganger fokuserer litt mer på å varme batteri, da går temp litt ned i kupé noen minutter. Har heller ikke fått noen innkalling, og sensorer har ikke vært skiftet. Om det skulle være av interesse for noen..-..
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Tom

Sitat fra: Sterkepetter på onsdag 17. mars 2021, klokken 07:40
Noen som vet om nye biler som leveres ut nå har fikset dette problemet?

Eller bør man booke servicetime med en gang?

Tenker å ta noen langturer de første dagene og er ikke gira på å plutselig måtte stoppe fordi det ikke er noen varme.

(Har forsøkt å lese tråden, men blir ikke helt klok.)

Det er fixet på nye biler.
Her fra haugesund for en uke siden.
Alle uten skilt..

 

daktari

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 17. mars 2021, klokken 07:58
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 06. mars 2021, klokken 19:16

Det antas at det bare er ved absolutt fare at bilene at bilene innkalles ved slike servicebulletins..:+1: og det er for eksempel ved defekt airbag. Ellers tas det som endel av vanlig service.

Her det bare VP issues og nå som sommeren kommer så er det heller ingen fare for is på rutene...men jeg  vet jo ikke...

Her må jeg si meg uenig. Hva om man er på langtur i kulda, gjerne sprengkulda? "In the middle of nowhere" streiker så varmepumpen, og det blir iskaldt inne i bilen. Med deg på tur har du en bedre halvdel samt to barn på 1 og 3 år. Man vil jo selvsagt normalt ha med seg tilstrekkelig med varme klær. Men hvor lenge er det forsvarlig at man skal kunne kjøre rundt i en iskald bil?

Nedkjøling har også sine effekter på sjåførens evner til å kjøre bil. Hvor forsvarlig er det?

Absolutt en safety-sak i mitt hode.
Skulle gjerne sett en aktiv tilbakekalling for dette problemet.

Samtidig tenker jeg at bilen er safe å bruke så lenge varmeapparatet faktisk funker når turen starter. Dog ikke dumt å ha noen ekstra tepper liggende i frunken kanskje; samt ha med noen luer i reserve. Det er få steder i Norge man ikke kan kjøres i møte av en varm taxi i løpet av 30-60 minutter. Det hender jo varmen ryker i andre biler også; ingen biler meg bekjent har redundans på varmeapparat.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Kim-

Ser det er meldt ned mot 20 blå over Hardangervidden i morgen når jeg skal over. Risky!
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

OlaM

Sitat fra: Kim- på fredag 18. februar 2022, klokken 19:19
Ser det er meldt ned mot 20 blå over Hardangervidden i morgen når jeg skal over. Risky!

Kos deg med turen, det er flottest når det er skikkelig kaldt.  :)
'21 3LR

El Rolfo

Brr.. jeg fikk utlevert min tm3p rett før jul, typisk. Noen mulighet til å se hvilken vin som var med i batchen med feil? Har ikke lyst til å stå fast på fjellet med 2 unger i baksetet uten noe varme ::)

Radial

Sitat fra: El Rolfo på lørdag 19. februar 2022, klokken 13:56
Brr.. jeg fikk utlevert min tm3p rett før jul, typisk. Noen mulighet til å se hvilken vin som var med i batchen med feil? Har ikke lyst til å stå fast på fjellet med 2 unger i baksetet uten noe varme ::)

Har du VP, er du i faresonen uansett dessverre.
Ha strøm på telefonen, isskrape etc og varmt tøy i bilen uansett.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

HKS

Sitat fra: El Rolfo på lørdag 19. februar 2022, klokken 13:56
Brr.. jeg fikk utlevert min tm3p rett før jul, typisk. Noen mulighet til å se hvilken vin som var med i batchen med feil? Har ikke lyst til å stå fast på fjellet med 2 unger i baksetet uten noe varme ::)
Du er klar over at du svarer på en tråd om biler levert i slutten av 2020 og begynnelsen av 2021?
Tesla Model 3 Long Range

El Rolfo

Sitat fra: HKS på lørdag 19. februar 2022, klokken 17:10
Sitat fra: El Rolfo på lørdag 19. februar 2022, klokken 13:56
Brr.. jeg fikk utlevert min tm3p rett før jul, typisk. Noen mulighet til å se hvilken vin som var med i batchen med feil? Har ikke lyst til å stå fast på fjellet med 2 unger i baksetet uten noe varme ::)
Du er klar over at du svarer på en tråd om biler levert i slutten av 2020 og begynnelsen av 2021?

Hm. nei, haha.. . Da satser jeg på at min er "trygg" å bruke :)

RJK

Sitat fra: HKS på lørdag 19. februar 2022, klokken 17:10
Sitat fra: El Rolfo på lørdag 19. februar 2022, klokken 13:56
Brr.. jeg fikk utlevert min tm3p rett før jul, typisk. Noen mulighet til å se hvilken vin som var med i batchen med feil? Har ikke lyst til å stå fast på fjellet med 2 unger i baksetet uten noe varme ::)
Du er klar over at du svarer på en tråd om biler levert i slutten av 2020 og begynnelsen av 2021?
Er du klar over at flere har meldt at problemet var tilbake nå i vinter, også på nyere modeller, og at problemet likevel ikke var løst?

Dessuten, det er alt for mange som starter nye tråder på ting det allerede finnes tråder på. I mange tilfeller er gjerne svarene gitt, eller de verktøy man trenger, så som søk etter VIN-nummer mot båtlast, allerede delt ut. Men likevel kommer nye tråder der man etterspør info som allerede finnes.

Skal sies at søkefunksjonen suger, så det forklarer fort at mange spør om ting som allerede er besvart. Men det blir fort uoversiktlig når man har 5 og 10  eller mer tråder, som alle omhandler det samme for samme bil.

Og, ja, jeg er klar over at måten Tesla gjør ting på, så er ting som feiler/feilet en tidligere årsmodell allerede rettet på. Men da er det jo fint om det gjerne tas med i samme tråd.

Noen tema er dog slik at det er best å opprette en ny tråd, men svært ofte ikke. Dermed synes jeg det blir feil å "klage" eller hinte om at det er gammel tråd, når tema er like aktuelt. Da kan man heller svare ut om dette er løst problem eller ikke, noe det i dette tilfellet ikke var likevel.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Contango

@RJK - du skrev sikkert noe klokt der, men det var ikke helt lett å følge "tråden". Er historien at det var en feil i varmepumpen som er rettet i de "nye" modellene, men at det har vært problemer med SW styringen i i kombinasjon med frosne spjeld foran som har laget problemer i vinter også?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Radial

Sitat fra: Contango på søndag 20. februar 2022, klokken 11:11
@RJK - du skrev sikkert noe klokt der, men det var ikke helt lett å følge "tråden". Er historien at det var en feil i varmepumpen som er rettet i de "nye" modellene, men at det har vært problemer med SW styringen i i kombinasjon med frosne spjeld foran som har laget problemer i vinter også?

Spot on👍 problemet var absolutt til stede før jul
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

RJK

Sitat fra: Radial på søndag 20. februar 2022, klokken 11:15
Sitat fra: Contango på søndag 20. februar 2022, klokken 11:11
@RJK - du skrev sikkert noe klokt der, men det var ikke helt lett å følge "tråden". Er historien at det var en feil i varmepumpen som er rettet i de "nye" modellene, men at det har vært problemer med SW styringen i i kombinasjon med frosne spjeld foran som har laget problemer i vinter også?

Spot on👍 problemet var absolutt til stede før jul
Jupp, samme problem som kom tilbake, og som også visste seg på nye biler der fiksen skulle være implementert. Det var vel bare mangel på veldig kalde dager som hindret de å se at problemet ikke egentlig var løst.

Tesla har derfor slitt med å finne årsak, og fikk tydeligvis hjelp fra Canada, husker ikke om det var Tesla Owners Club Canada, eller om det var fra eget testsenter, som oppdaget det problemet med fastfrosset spjeld. Men dette finnes det flere tråder om... (sukk, kunne det ikke kommet med her;))

Har håp og tro om at de denne gangen fikser problemet permanent, og ikke bare en SW-workaround.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA