Varmepumpe problemer, utrolig at det ikke er mere om det her

Startet av Woodbear, søndag 03. januar 2021, klokken 22:43

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: stefse på mandag 01. februar 2021, klokken 22:58
Sitat fra: Handyman på mandag 01. februar 2021, klokken 22:27
Sitat fra: stefse på mandag 01. februar 2021, klokken 21:18
Fin video ja, den har vært linket til før.
Grunnen til at det mases om PTC er:
Fordeler:
- Instant varme
- Ingen bevegelige deler
- Driftsikkert
- Stille

Ulemper:
- Ikke mulig å hente varme fra omgivelsene.
- Strømslukende
Du antyder at VP-systemet i TMY er "tregt"/at det bruker lang tid på å gi varme. Er de noe du har info om, eller er det antagelser du har? Jeg har ikke funnet noe om det... jeg har snarere sett info om at det leverer både rask og mye varme.
Jeg tor også at PTC er raskere enn VP, men tror ikke det dreier seg om så mange sekunder.
Den antydningen må være godt skjult :laugh:
Hør her, jeg mener at VP er et absolutt pre, men at de produsentene som har valgt en kombinasjonsløsning kanskje har hatt et poeng de også.
Det var bla. kommentaren din under jeg siktet til. Det virker som at du mener at VP er tregere enn PTC. Jeg har ikke testet selv, men har ikke kommet over info om at påstanden din stemmer.
Sitat fra: stefse på mandag 01. februar 2021, klokken 09:28.... men ikke like hurtig varme som vi etterhvert har blitt vant til fra elbiler.
Når deg gjelder Teslas overgang til en ren VP-løsning har det foreløpig vært et feiltrinn, men tror de klarer å ordne det med SW. Den største ulempen jeg ser er slitasjen på VP-anlegget ved kulde og COP=1 (høy slitasje og ingen energigevinst). Å kjøre VPer på COP ned mot 1 genererer bare ekstrakostnader i form av slitasje på VP.
Men det er mulig at driftstiden i biler ikke er et problem, og at anlegget ikke vil trenge service i bilens levetid??
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Woodbear

De fleste kompressorer i vanlige hus vp holder 15 år . Noen gir seg kortere.
Husk at de også står på mye mere enn man kjører. Tror nok under vanlige forhold at kompressoren i bilen vil holde like lenge som bilen.

Eller minst 5år og 1 mnd 😂
2021 model 3 hvit performance.

Radial

Hvis VP pakka er billig å skifte etter 5-8år, så er det vel greit nok.. men jeg tror ikke den er billig når jeg ser hvor mye stål og elektronikk som er der😂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

jlan

Sitat fra: stefse på mandag 01. februar 2021, klokken 21:18
Sitat fra: Handyman på mandag 01. februar 2021, klokken 10:43
Du virker skråsikker på at kraftelektronikken og 400V tilkoblingene fortsatt finnes. Hvordan vet du det? Tesla har for vane å fjerne unødvendige komponenter (og derav kostnader). Jeg tror opplegget for PTC komponentene er fjernet.
Det kan hende kraftuttaket er okkupert av varmepumpen, så du har forsåvidt et poeng der.
Kraftelektronikken for PTC sitter på selve enheten. Det er bare 400V og CAN bus tilkobling. Så tilkoblingen tror jeg er forholdsvis enkel, men hovedproblemet er vel at kondeseren har tatt den fysiske plassen i varmeapparatet, så det må i tilfelle lages en ny kombinert Condenser/PTC. Jeg blir overrasket hvis det blir tilgjengelig for eksisterende biler.

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

stefse

Det er indikasjoner på at varmen er tregere, men for en ekte test må man sette opp 2 biler som har parkert i kulda og starte dem opp iskalde fra scratch. Det er vel forsåvidt noe TB kunne ha gjort med sin bilpark.

Den VP'en går ikke med COP=1 det er vel litt av poenget med blekksprutventilen og tilleggsvarme fra her og der. Men det blir litt som å sette en vifteovn inn i mot utedelen på varmepumpa hjemme. Den vil da jobbe med bedre effektivitet som sådan, men det hjelper ikke på total effektivitet. Det tilfører bare prakk i forhold til å sette vifteovnen inne i huset som skal varmes opp.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

jlan

stefse

Sitat fra: jlan på tirsdag 02. februar 2021, klokken 12:01
Sitat fra: stefse på tirsdag 02. februar 2021, klokken 11:54
Den VP'en går ikke med COP=1
"Here how it works":
https://youtu.be/kJJBmQ-5bNs?t=96
Jada, men det gir ikke helt mening å kjøre den modusen pga støy og slitasje, og mye mulig er det ikke nok guffe i den heller til at bare friksjonsvarme fra sirkulasjon er nok til å varme kabinen. Kompressoren bør da være på minst 2000W, altså kraftigere enn vanlig på hus. Jeg tror nok basert på TB sin youtube video at den kompressoren stort sett jobber i rolig tempo og får hjelp fra oppvarmet væske gjennom blekksprutsystemet.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Kim-

Ser når jeg står i ro, og kjører varmeapparatet på MAX trekker det ca 8kW fra batteriet, uten at noen av motorene står på som varming.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

sjokomelk

Sitat fra: Kim- på tirsdag 02. februar 2021, klokken 12:27
Ser når jeg står i ro, og kjører varmeapparatet på MAX trekker det ca 8kW fra batteriet, uten at noen av motorene står på som varming.
Model X med 6/7 seter har 3 varmere på 6kW hver. 6kW PTC til varmeapparat foran, 6kW PTC til varmeapparat bak og 6kW varmekolbe til batteripakken. 5-seter har ikke det bakerste varmeapparatet.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

jlan

Sitat fra: stefse på tirsdag 02. februar 2021, klokken 12:23
Jada, men det gir ikke helt mening å kjøre den modusen pga støy og slitasje, og mye mulig er det ikke nok guffe i den heller til at bare friksjonsvarme fra sirkulasjon er nok til å varme kabinen. Kompressoren bør da være på minst 2000W, altså kraftigere enn vanlig på hus. Jeg tror nok basert på TB sin youtube video at den kompressoren stort sett jobber i rolig tempo og får hjelp fra oppvarmet væske gjennom blekksprutsystemet.
Mulig det, men den må nå uansett jobbe endel hvis den skal begynne å varme kupeen når batteriet ligger på -20°C. Eller er det mulig å hente varme fra motorene, uten å varme batteriet?

Jeg ser ikke det helt store problemet med støy og slitasje -  Viften i varmeapparatet bråker vel like mye uansett når den går på fullt. Kompressoren - jeg har  bergvarmepumpe med en 2kW kompressor, som står inne i et oppholdsrom.  Den bråker ikke mer enn et kjøleskap. Og den har gått 27000 timer over 10 år. Men jeg har riktignok fått byttet en sensor  :)

Woodbear

Humoren hos meg er at jeg har denne måneden hatt tull med alle tee av husets varmepumper, sensor og software på luft/vann pumpa( i orden for øyeblikket etter litt innstillinger endret) bilen, fått 3 nye og funker ( testet høy i ti min rett etter levering og da begynte den med lunk , men ble bra i auto) tesla skal undersøke dette med viftehastighet, ga dem info og kl slett på mail )

Og toppe det hele så klagde varmepumpa i tørketrommelen.. men det ordnet seg med litt støvsuging og rens
2021 model 3 hvit performance.

stefse

Sitat fra: jlan på tirsdag 02. februar 2021, klokken 18:05
Sitat fra: stefse på tirsdag 02. februar 2021, klokken 12:23
Mulig det, men den må nå uansett jobbe endel hvis den skal begynne å varme kupeen når batteriet ligger på -20°C. Eller er det mulig å hente varme fra motorene, uten å varme batteriet?

Jeg ser ikke det helt store problemet med støy og slitasje -  Viften i varmeapparatet bråker vel like mye uansett når den går på fullt. Kompressoren - jeg har  bergvarmepumpe med en 2kW kompressor, som står inne i et oppholdsrom.  Den bråker ikke mer enn et kjøleskap. Og den har gått 27000 timer over 10 år. Men jeg har riktignok fått byttet en sensor  :).
Er nevnt flere ganger tidligere at statorene fungerer som varmelement. Så den henter nok varme fra motorene, men om sløyfa går via batteriet først har jeg ikke studert. Det vil jo føre til forsinkelser i varmen.
Bergvarmen din har sikkert cop 4-5 hele året. Med cop 1 ville du hatt 2000watt. Det er for lite til å få tinet vinduer og få varme i bilen kjapt.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

jlan

Sitat fra: stefse på tirsdag 02. februar 2021, klokken 19:05
Med cop 1 ville du hatt 2000watt. Det er for lite til å få tinet vinduer og få varme i bilen kjapt.
Det var vel du som nevnte 2000W først. Men jeg ser nå bl.a fra A/C tester at kompressoren antagelig er større enn det. Kanskje 6 kW. Den er veldig elastisk opphengt, så det har nok vært fokus på støy:
https://youtu.be/J-lJI1EFdr4?list=TLGGPm11vFtrzngwMjAyMjAyMQ&t=80

stefse

Sitat fra: jlan på tirsdag 02. februar 2021, klokken 21:25
Med cop 1 ville du hatt 2000watt. Det er for lite til å få tinet vinduer og få varme i bilen kjapt.
Det var vel du som nevnte 2000W først. Men jeg ser nå bl.a fra A/C tester at kompressoren antagelig er større enn det. Kanskje 6 kW. Den er veldig elastisk opphengt, så det har nok vært fokus på støy:
https://youtu.be/J-lJI1EFdr4?list=TLGGPm11vFtrzngwMjAyMjAyMQ&t=80
6kW hørtes veldig mye ut på de små radiatorene. Men den kan jo ha innebygget varmeelement for alt jeg vet.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

emmern

Er nevnt flere ganger tidligere at statorene fungerer som varmelement. Så den henter nok varme fra motorene, men om sløyfa går via batteriet først har jeg ikke studert. Det vil jo føre til forsinkelser i varmen.
Bergvarmen din har sikkert cop 4-5 hele året. Med cop 1 ville du hatt 2000watt. Det er for lite til å få tinet vinduer og få varme i bilen kjapt.

Alt er i samme sløyfe, men Octovalve kan stenge av f.eks. sløyfa til batteriet, eller åpne for å bruke batterivarme til kupe, noe som er issue med Model 3 Performance
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA