Varmepumpe problemer, utrolig at det ikke er mere om det her

Startet av Woodbear, søndag 03. januar 2021, klokken 22:43

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Ja VP er sikkert testet i laaaaang tid før den ble satt inn TMY, men feil kan skje etter beta test perioden er over. Men det er jo nettopp dette Tesla er så veldig god på , det å sørge for kontinuerlig forbedring nesten uten at kundene vet om dette gjennom OTA fix og algoritme tuninger.

Men akkuratt i dette tilfelle er det ikke vanskelig å være enig om at beta perioden skulle vart lengre i kaldere strøk for implementering i TMY og TM3. Men gjort er gjort og spist er spist.

Nå gjelder det å rette opp denne feilen asap. Jeg har trua på at Tesla ordner dette. Enten med impl av PTC i tillegg eller uten...

Woodbear

Siden systemet har mulighet til å fixe varme uansett utetemp med octovalvens funksjon og mulighet til å bruke varmen i bilen til å fake riktig temp for vp til å gi cop uansett utetemp er nok dette kun styring

Høy klarer den ikke og heller ikke manuell vifte over 6 i lengre tid i kjøring i kaldt vær. Men forskjellen før og etter mitt sensor skift er at varmen umiddelbart tilbake i auto

Kompis som kjører 800-1000km i uka har hatt varm bil in3 uker nå. Han kjører kun i auto og bruker høy kun under forvarming og fjerning av dugg i i typ noen minutter når det trengs.  Ikke hatt kald bil på omtrent 2500-3000km  etter skift .

Men dette er noe tesla sikkert fikser nå som de får mye data. Inkludert kaldt batteri effekt problem under 30% på p modellene.

Mistenker første løsning blir å ha timer på vifte hastighet over 6 og høy til typ 5 min og automatisk nedjustering. Hehe
2021 model 3 hvit performance.

Handyman

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 31. januar 2021, klokken 08:28
Er en type PTC løsningen på sikt?
Selv tenker at om Tesla finner ut at det ikke holder med å sette på nye sensorerer hele tiden så får de heller sette inn igjen den noe ale den den gamle PTC varmeren som var på pre 2021 modeller.
Å ettermontere PTC tror jeg neppe på. Husk at dette er et 400V element og vil kreve en ny vifteenhet, ny "høyspent" kabling og antakelig ny styreenhet. Det vil nok medføre en omfattende montasjejobb.
Jeg tipper på at løsningen hovedsaklig er oppdatering av SW.
Jeg tror også dette problemet er godt kjent på alle nivåer i Tesla, og at det jobbes intenst med å løse det.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

TM3P2021

Denne helgen opplevde jeg også problemer med VP. Aldri hatt problemer før.

Var på fjellet.
- På lørdag stod bilen stille en hel dag med 85% batteri. Minus 15.
- Skulle kjøre kl 16 og da var den iskald og ble heller aldri varm. Heller ikke etter ca 30 min kjøring. Måtte stoppe og skrape utsiden av frontruta.
- Kjørte innom superlader på Leira og stod i 10 minutter. Problemet var at jeg hadde nesten full "tank" og iskaldt batteri. Ble ikke mye til lading og heller ikke til varme.

Søndag morgen ville heller ikke bilen varme. Hadde ladet hele natten med vanlig stikkontakt og den stod fortsatt i. Appen sa også at klima ikke kunne startes.

Tok en reset og bilen begynte å varme med en gang og forble varm hele kjøreturen hjem (250km).

stefse

Sitat fra: Handyman på søndag 31. januar 2021, klokken 12:19
Selv tenker at om Tesla finner ut at det ikke holder med å sette på nye sensorerer hele tiden så får de heller sette inn igjen den noe ale den den gamle PTC varmeren som var på pre 2021 modeller.
Å ettermontere PTC tror jeg neppe på. Husk at dette er et 400V element og vil kreve en ny vifteenhet, ny "høyspent" kabling og antakelig ny styreenhet. Det vil nok medføre en omfattende montasjejobb.
Jeg tror også dette problemet er godt kjent på alle nivåer i Tesla, og at det jobbes intenst med å løse det.
En PTC-grill og et par kabler tar ikke så veldig mye plass, og elektronikken finnes jo allerede. Problemet blir monteringen. Hvis de går for dette, må antagelig må hele varmeapparat-registeret redesignes, og eksisterende biler må få denne byttet. Tja, ikke vet jeg, men det er jo noe "fossilt" over løsningen med å vente på kjølevannet varmes opp av en motor, også pumpe varmen videre over i kupelufta. Sikkert smart på mange vis, men ikke like hurtig varme som vi etterhvert har blitt vant til fra elbiler.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Handyman

Sitat fra: stefse på mandag 01. februar 2021, klokken 09:28
Sitat fra: Handyman på søndag 31. januar 2021, klokken 12:19
En PTC-grill og et par kabler tar ikke så veldig mye plass, og elektronikken finnes jo allerede. Problemet blir monteringen. Hvis de går for dette, må antagelig må hele varmeapparat-registeret redesignes, og eksisterende biler må få denne byttet. Tja, ikke vet jeg, men det er jo noe "fossilt" over løsningen med å vente på kjølevannet varmes opp av en motor, også pumpe varmen videre over i kupelufta. Sikkert smart på mange vis, men ikke like hurtig varme som vi etterhvert har blitt vant til fra elbiler.
Du virker skråsikker på at kraftelektronikken og 400V tilkoblingene fortsatt finnes. Hvordan vet du det? Tesla har for vane å fjerne unødvendige komponenter (og derav kostnader). Jeg tror opplegget for PTC komponentene er fjernet.

Woodbear

Bare å få drop in time for å bytte sensorer Tm3p2021. 

Det er ikke nødvendig med ptc varmer, kompressor på COP 1 gjør samme jobben. Varmepumper til hus slutter å funke ofte da det når 1, pga at det ikke er lønnsomt lenger, teslaen jobber bare på cop1 i enkelte forhold.    Men for de som vil ha litt innføring i hvordan systemet funker, her er en 3 delt video som er episk bra.  Problemer med styring og defekte sensorer, er ting som utbedres fortløpende, så tror ikke det er noe behov for en backup i ptc.  Ganske sikker på at om sensorene gir feil data, så ville ikke den startet heller :-P

https://www.youtube.com/watch?fbclid=IwAR0TJIKn6CfNrUz5PB3VBBL0ZGjiMCgKVg88I_ajwD3dCoasMfAPvoCHhGU&v=rgmBpEQtJ1s&feature=youtu.be

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Woodbear

Merka det trengtes etter alt gnaget om ptc. Kompressor gjør samme jobben.. gi den 2kwh i 1 cop vær og du får 2kwh tilbake.. osv. så teslaene har det de trenger for å gi all varme som trengs, men systemet er rimelig komplekst, så her må alle komponenter ivolvert i styring gi korrekte verdier for at softwaret skal gjøre jobben... noe vi har sett tydelig bevis på at tesla må jobbe for å luke ut bugs og dårlige komponenter

Contango

Tror dessverre du snakker for døve ører. Dette med PTC som løsning har en magisk tiltrekkingskraft på mange. Men har selv sett etter en oversikt over systemet i M3 og du ga meg det. Dette kommer i S også.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Woodbear

Prøvde bare å si at en kompressor kan gi samme varme og at det ikke hjelper med noe backup system hvis bilen ikke skjønner at du fryser 🙈

Her er det bare å kjøre 21 modell som prøvekanin eller vente til de ikke feiler lenger, for med tanke på effekten som øker med kulda( helt opp til 30% ifølge sandt munroe)  kontra de standard vp med ptc backup som kanskje gir deg 5% på en god dag.

Men personlig, hadde heller hatt problemfri varmer og mindre rekkevidde, hadde mere en. nok med lr19 om vintern uansett.  Men det er personlig

stefse

Fin video ja, den har vært linket til før.
Grunnen til at det mases om PTC er:
Fordeler:
- Instant varme
- Ingen bevegelige deler
- Driftsikkert
- Stille

Ulemper:
- Ikke mulig å hente varme fra omgivelsene.
- Strømslukende

Sitat fra: Handyman på mandag 01. februar 2021, klokken 10:43
Du virker skråsikker på at kraftelektronikken og 400V tilkoblingene fortsatt finnes. Hvordan vet du det? Tesla har for vane å fjerne unødvendige komponenter (og derav kostnader). Jeg tror opplegget for PTC komponentene er fjernet.
Det kan hende kraftuttaket er okkupert av varmepumpen, så du har forsåvidt et poeng der.
Btw. varmen kommer evt. inn annet steds fra i kretsen så den slipper COP = 1 som sådan, selv om bilen som helhetlig system ender opp der.

Som en avsporing ble det snakket en del om installasjon av Webastoer i eGolf's unge dager, og noen gjorde vistnok dette. Håper vi ikke ender opp der  ;D
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Handyman

Sitat fra: stefse på mandag 01. februar 2021, klokken 21:18
Fordeler:
- Instant varme
- Ingen bevegelige deler
- Driftsikkert
- Stille

Ulemper:
- Strømslukende
Du antyder at VP-systemet i TMY er "tregt"/at det bruker lang tid på å gi varme. Er de noe du har info om, eller er det antagelser du har? Jeg har ikke funnet noe om det... jeg har snarere sett info om at det leverer både rask og mye varme.
Jeg tor også at PTC er raskere enn VP, men tror ikke det dreier seg om så mange sekunder.

stefse

Sitat fra: Handyman på mandag 01. februar 2021, klokken 22:27
Sitat fra: stefse på mandag 01. februar 2021, klokken 21:18
Fordeler:
- Instant varme
- Ingen bevegelige deler
- Driftsikkert
- Stille

Ulemper:
- Strømslukende
Du antyder at VP-systemet i TMY er "tregt"/at det bruker lang tid på å gi varme. Er de noe du har info om, eller er det antagelser du har? Jeg har ikke funnet noe om det... jeg har snarere sett info om at det leverer både rask og mye varme.
Jeg tor også at PTC er raskere enn VP, men tror ikke det dreier seg om så mange sekunder.
Den antydningen må være godt skjult :laugh:
Hør her, jeg mener at VP er et absolutt pre, men at de produsentene som har valgt en kombinasjonsløsning kanskje har hatt et poeng de også.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Woodbear

Merka ærlig talt ikke noe raskere ellere
varme på 19 lånebilen kontra min egen på vei fra service eller forvarmings hastighet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA