Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

Dieselgubben

Ved å la være å bestille, signaliserer man at dagens pris er for høy og at vi i Norge ikke skal betale en høyere pris enn andre. Bidra til minst mulig ordrebacklog i det norske markedet slik at Tesla Norge har insentiv til å være konkurransedyktig på pris når bilen kommer i salg. 

Basert på nylig Kina priser, bør bilen kunne selges i Norge for under 480' kr.

Thomas Parsli

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Dieselgubben

Troll. La meg gjette, du har bestilt TMY til lav pris? Og er veldig fornøyd med det.

Tviler meget sterkt på at du har noe som helst  å lære meg når det gjelder økonomi.

Logikken din gjelder for ting produsert i Norge. Ellers er du dessverre på tynn is. Du er klar over at du sammeligner med konsumentvarer? Og du vet kanskje også at Teslaer produseres i USA og Kina med innsatsfaktorer fra disse markedene hovedsakelig? Og at det ikke er toll eller mva på elbiler?


kodax

TMY kommer nok til å selge særdeles godt, men de må prise seg riktig ift konkurrentene. Det gjenstår å se hva riktig pris blir, men at noen få personer her på forumet følger din oppfordring vil nok gjøre null med prisene.
Disclaimer: Jeg har reservert bilen til en lav pris, så kanskje jeg sier det bare for å opprettholde min gunstige fordel ;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

hELgenen

Q4 2021..Tipper vi ser noe lignende for TMY som vi har sett for TM3 i Q4 2020. Det beste tilbudet får du da helt på tampen av året. Å reservere tidlig hos Tesla har dessverre ikke vært noen vinner så langt

Dieselgubben

Sitat fra: kodax på fredag 01. januar 2021, klokken 15:36
Disclaimer: Jeg har reservert bilen til en lav pris, så kanskje jeg sier det bare for å opprettholde min gunstige fordel ;)

He he, ikke noe er så irriterende som når naboen får kjøpt samme bil til lavere pris. Angrer på at jeg ikke forhåndsbestilte.

Vet ikke om det har noe å si hva som skrives her. Men jeg tror det. På samme måte som aksjeamatører på hegnar forum kan bevege kursen i Norwegian.

ProsjektX

Tenker selv å be om refusjon av depositum, nettopp pga prisnivået ikke samsvarer med andre land for tiden.

Når det er sagt så har jeg også mistet troen på MY, tror rett og slett Tesla kommer for sent i gang og viktige konkurrenter vil lansere og levere biler utover året nå, biler som fremstår som bedre og mer spennende alternativ, som Enyaq, id.4, iX, eTron, Q4, Ioniq 5, Kia CV, Ariya osv... Berlin er nok heller ikke igang før slutten av 2021. så tror dermed Tesla kollapser litt til å bli mindre betydelig i løpet av året her i Europa, evt når de har fått tatt unna en viss backlog på MY. Entry-level prisnivå på MY ligger nå an til å være for høyt, og Tesla har heller ingen 2WD entry-level opsjon som de andre. Kjøper heller en 2WD id.4 til 100k lavere pris enn MY for å si det sånn
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

DagfinnN

Sitat fra: ProsjektX på fredag 01. januar 2021, klokken 16:54
Når det er sagt så har jeg også mistet troen på MY, tror rett og slett Tesla kommer for sent i gang og viktige konkurrenter vil lansere og levere biler utover året nå, biler som fremstår som bedre og mer spennende alternativ, som Enyaq, id.4, iX, eTron, Q4, Ioniq 5, Kia CV, Ariya osv... Berlin er nok heller ikke igang før slutten av 2021. så tror dermed Tesla kollapser litt til å bli mindre betydelig i løpet av året her i Europa, evt når de har fått tatt unna en viss backlog på MY. Entry-level prisnivå på MY ligger nå an til å være for høyt, og Tesla har heller ingen 2WD entry-level opsjon som de andre. Kjøper heller en 2WD id.4 til 100k lavere pris enn MY for å si det sånn
Mener at jeg har hørt tilsvarende før (i ca 8 år). Time will show.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

hELgenen

Ja,Tesla har jo pratet om TMY i flere år nå uten at vi i Europa har sett snurten av den. ID.4 var f.eks helt ukjent i flere år samtidig som TMY var daglig i media. Og plutselig ser vi id.4 lanseres og leveres til kunder i Europa samtidig som leveransene for TMY er helt i det blå. Tesla har plutselig havnet helt bakpå mens produsent etter produsent ruller ut biler i samme segment lenge før Tesla klarer å levere.

Magnus Hansen

Sitat fra: hELgenen på fredag 01. januar 2021, klokken 17:20
Ja,Tesla har jo pratet om TMY i flere år nå uten at vi i Europa har sett snurten av den. ID.4 var f.eks helt ukjent i flere år samtidig som TMY var daglig i media. Og plutselig ser vi id.4 lanseres og leveres til kunder i Europa samtidig som leveransene for TMY er helt i det blå. Tesla har plutselig havnet helt bakpå mens produsent etter produsent ruller ut biler i samme segment lenge før Tesla klarer å levere.

Du har jo nå en utrolig selektiv hukommelse. Id.4 var før kjent som id.crozz og ble lansert i 2017. Model Y ble derimot lansert så sent som i 2019. Dog ble den jo hintet om tilbake i 2017. Men at id.4 var ukjent i mange år mens Tesla snakket om Model Y er jo i alle fall riv ruskende galt

keepitsimple

Det blir vel fort parallell import om de ikke går ned i pris.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

Dieselgubben

Sitat fra: keepitsimple på fredag 01. januar 2021, klokken 18:36
Det blir vel fort parallell import om de ikke går ned i pris.

Vet ikke om det går an, det har jo vært en del støy rundt US biler importert til Norge.

DagfinnN

Sitat fra: hELgenen på fredag 01. januar 2021, klokken 17:20
Ja,Tesla har jo pratet om TMY i flere år nå uten at vi i Europa har sett snurten av den. ID.4 var f.eks helt ukjent i flere år samtidig som TMY var daglig i media. Og plutselig ser vi id.4 lanseres og leveres til kunder i Europa samtidig som leveransene for TMY er helt i det blå. Tesla har plutselig havnet helt bakpå mens produsent etter produsent ruller ut biler i samme segment lenge før Tesla klarer å levere.
Det er greit for meg at du er Tesla hater. Du har vel produsert over 1000 innlegg siste året og det eneste jeg oppfatter du mener er bra med Tesla, er ladenettverket som du helst vil ha åpnet for alle.
Men å komme med slik falsk info som ovenfor, er over grensa. Se innlegg ovenfor som bekrefter dette.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

hELgenen

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 01. januar 2021, klokken 17:44
Sitat fra: hELgenen på fredag 01. januar 2021, klokken 17:20
Ja,Tesla har jo pratet om TMY i flere år nå uten at vi i Europa har sett snurten av den. ID.4 var f.eks helt ukjent i flere år samtidig som TMY var daglig i media. Og plutselig ser vi id.4 lanseres og leveres til kunder i Europa samtidig som leveransene for TMY er helt i det blå. Tesla har plutselig havnet helt bakpå mens produsent etter produsent ruller ut biler i samme segment lenge før Tesla klarer å levere.

Du har jo nå en utrolig selektiv hukommelse. Id.4 var før kjent som id.crozz og ble lansert i 2017. Model Y ble derimot lansert så sent som i 2019. Dog ble den jo hintet om tilbake i 2017. Men at id.4 var ukjent i mange år mens Tesla snakket om Model Y er jo i alle fall riv ruskende galt

ID Crozz var en prototype. Mange prototyper ender ikke i produksjon. Ford Mach-e er også en konkurrent til TMY som plutselig var i produksjon og klar for leveranser i Europa lenge før TMY.
Poenget er at Tesla nå plutselig henger etter sine konkurrenter mhp å levere til Europa.


DagfinnN

Sitat fra: hELgenen på fredag 01. januar 2021, klokken 19:31
ID Crozz var en prototype. Mange prototyper ender ikke i produksjon. Ford Mach-e er også en konkurrent til TMY som plutselig var i produksjon og klar for leveranser i Europa lenge før TMY.
Poenget er at Tesla nå plutselig henger etter sine konkurrenter mhp å levere til Europa.
Henger etter???
Ta en titt på global ev-sales og faktasjekk din egen påstand.
Den er faktisk: helt feil
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA