Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

Otkristo

Sitat fra: Dieselgubben på mandag 05. september 2022, klokken 19:05
Sitat fra: Otkristo på mandag 05. september 2022, klokken 18:30
For de som klager/forventer at Tesla skal snart sette ned prisene.
Hvorfor skal de det med en backlog som er på flere hundre tusen pr 4aug/sept.

Grafen din gir ikke mening. Det viktigste er at den ikke sier noe om Teslas produksjonskapasitet, som er økt betydelig. Hadde man delt fabrikk kap på backlog og funnet antall dager, hadde tallene gitt en verdi.

Radial

Spørs vel om Berlin stenger til vinteren, nå som krana til gassen er stengt.

Med mindre Tesla tenkte på dette i designet,og har borra etter varme, dekt hele taket med solceller, verdens største batteribank og eget vannkraftverk.

Europeisk energikrise, vil nok senke disse prisene på en eller annen måte.
Folk vil hverken prioritere eller ha mulighet for å lade doningene sine i 2023, når en stor del av jobbene er borte og med sterkt økte levekostnader i hele EU.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Tesla P85D

Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

tornaldo

Sitat fra: Tesla P85D på mandag 05. september 2022, klokken 21:05
Tja... skal dem konkurrere med Ford E-Mach så bør dem kanskje holde på prisen dem har i dag...

https://www.motor.no/bil/ford-kutter-mach-e-prisene-like-mye-som-momsen/231598

Tviler på at de konkurrerer om særlig mange av de samme kundene. Ford er såvidt inne på topp 10 lista for 2022.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

RJK

Nå har de jo fått opptil "decent" taklastkapasitet (75 kg med solid tak, 65 med soltak), og allerede gått fra 750 kg til 1000 kg tilhengervekt, og går nå opp til 1600 kg på de fleste utgavene, så da er jo to av de største ulempene borte.

Når dette går opp for kjøperne, så kan det føre til bedre salg. Og denne "prisgarantien" vil jo fjerne noe av reservasjonen med å bestille de dyreste versjonene. Kan hende Ford får en salgsboost med dette som rekker godt inn i 2023.

Det viktigste er likevel leveringsevne. Og Tesla med sin sadig økende kapasitet,går jo utenpå de fleste andre. Kanskje med unntak for VW-konsernet om vi regner inn alle 4 merkene som utgjør volumsalget. Men her tror jeg vi nordmenn blir lurt, da det virker som Norge får store deler av produksjonen.

Totalt virker Tesla fremdeles å ligge langt foran konkurrentene i antall BEV produsert og levert.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Daniel_0007

Sitat fra: RJK på mandag 05. september 2022, klokken 22:53
Nå har de jo fått opptil "decent" taklastkapasitet (75 kg med solid tak, 65 med soltak), og allerede gått fra 750 kg til 1000 kg tilhengervekt, og går nå opp til 1600 kg på de fleste utgavene, så da er jo to av de største ulempene borte.

Når dette går opp for kjøperne, så kan det føre til bedre salg. Og denne "prisgarantien" vil jo fjerne noe av reservasjonen med å bestille de dyreste versjonene. Kan hende Ford får en salgsboost med dette som rekker godt inn i 2023.

Det viktigste er likevel leveringsevne. Og Tesla med sin sadig økende kapasitet,går jo utenpå de fleste andre. Kanskje med unntak for VW-konsernet om vi regner inn alle 4 merkene som utgjør volumsalget. Men her tror jeg vi nordmenn blir lurt, da det virker som Norge får store deler av produksjonen.

Totalt virker Tesla fremdeles å ligge langt foran konkurrentene i antall BEV produsert og levert.

Mangler fortsatt varmepumpe såvidt jeg vet på mach-e så er fortsatt noen ulemper med mach-e.
Model 3 2019 LR Rwd

advale

#876
Det er ikke bare Tesla som har store backlog. Kom over en salgsannonse for ID4 med rabatt inntil 37 000. Nå gir også Mach-E prisreduksjon selv om det er fortsatt backlog på Mach-E.

Hva slags backlog Fremont har vel ikke noe å si for Norge fordi bilene kommer ikke hit. Gikk uansett inn i US-siden og der får man YP egentlig på dagen, og Y LR fra desember. Ganske drastisk forskjell mot tidligere som var over 1 år hvis jeg husket riktig. Model 3 får man fra neste måned!

Så skeptisk til den tabellen din. Og den var ekstremt spesifikk. Tesla har vel aldri gitt ut noe slik data tidligere.

Otkristo

Sitat fra: Tesla P85D på mandag 05. september 2022, klokken 21:05
Tja... skal dem konkurrere med Ford E-Mach så bør dem kanskje holde på prisen dem har i dag...

https://www.motor.no/bil/ford-kutter-mach-e-prisene-like-mye-som-momsen/231598
Vel, nå skrudde de opp prisene i april. Klassisk markedsføringstriks slik mange gjør før black friday.

advale

#878
Hehe komisk og høre slike argumenter mot Ford. Hvem er det som setter prisene opp eller ned aller mest i bilbransjen?

overskyet

Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 05. september 2022, klokken 23:36
Sitat fra: RJK på mandag 05. september 2022, klokken 22:53
Nå har de jo fått opptil "decent" taklastkapasitet (75 kg med solid tak, 65 med soltak), og allerede gått fra 750 kg til 1000 kg tilhengervekt, og går nå opp til 1600 kg på de fleste utgavene, så da er jo to av de største ulempene borte.

Når dette går opp for kjøperne, så kan det føre til bedre salg. Og denne "prisgarantien" vil jo fjerne noe av reservasjonen med å bestille de dyreste versjonene. Kan hende Ford får en salgsboost med dette som rekker godt inn i 2023.

Det viktigste er likevel leveringsevne. Og Tesla med sin sadig økende kapasitet,går jo utenpå de fleste andre. Kanskje med unntak for VW-konsernet om vi regner inn alle 4 merkene som utgjør volumsalget. Men her tror jeg vi nordmenn blir lurt, da det virker som Norge får store deler av produksjonen.

Totalt virker Tesla fremdeles å ligge langt foran konkurrentene i antall BEV produsert og levert.

Mangler fortsatt varmepumpe såvidt jeg vet på mach-e så er fortsatt noen ulemper med mach-e.

Helt seriøst? Trodde ikke man fikk kjøpt elbil uten faktisk.

Daniel_0007

Sitat fra: overskyet på onsdag 07. september 2022, klokken 00:07
Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 05. september 2022, klokken 23:36
Sitat fra: RJK på mandag 05. september 2022, klokken 22:53
Nå har de jo fått opptil "decent" taklastkapasitet (75 kg med solid tak, 65 med soltak), og allerede gått fra 750 kg til 1000 kg tilhengervekt, og går nå opp til 1600 kg på de fleste utgavene, så da er jo to av de største ulempene borte.

Når dette går opp for kjøperne, så kan det føre til bedre salg. Og denne "prisgarantien" vil jo fjerne noe av reservasjonen med å bestille de dyreste versjonene. Kan hende Ford får en salgsboost med dette som rekker godt inn i 2023.

Det viktigste er likevel leveringsevne. Og Tesla med sin sadig økende kapasitet,går jo utenpå de fleste andre. Kanskje med unntak for VW-konsernet om vi regner inn alle 4 merkene som utgjør volumsalget. Men her tror jeg vi nordmenn blir lurt, da det virker som Norge får store deler av produksjonen.

Totalt virker Tesla fremdeles å ligge langt foran konkurrentene i antall BEV produsert og levert.

Mangler fortsatt varmepumpe såvidt jeg vet på mach-e så er fortsatt noen ulemper med mach-e.

Helt seriøst? Trodde ikke man fikk kjøpt elbil uten faktisk.

Er flere man kan få uten på, er som regel ekstra utstyr lenger sør men på mach-e er det ikke noe valg heller.
Model 3 2019 LR Rwd

geear

Sitat fra: overskyet på onsdag 07. september 2022, klokken 00:07
Helt seriøst? Trodde ikke man fikk kjøpt elbil uten faktisk.
Det er ikke standard på Taycan heller, der det er standard er det spesifisert/bedt om av importøren. Må passe på hvis du skal kjøpe bruktimportert bil (iallfall fra utenfor Skandinavia). Helt normalt at varmepumpe er opsjon i varmere strøk. Forskjellen er at de aller fleste nå faktisk har varmepumpe som opsjon (og som standard i Norge), men noen henger tydeligvis fortsatt etter.

overskyet

Sitat fra: geear på onsdag 07. september 2022, klokken 10:10
Sitat fra: overskyet på onsdag 07. september 2022, klokken 00:07
Helt seriøst? Trodde ikke man fikk kjøpt elbil uten faktisk.
Det er ikke standard på Taycan

Vet at det ikke er standard der, men det er et corner case. Absolutt _ingenting_ er standard på Taycan. Det er nesten overraskende at du får speil som standard hos Porsche.

geear

Det er ikke noe corner case, og du sa nettopp at du ikke trodde man fikk kjøpt elbil uten varmepumpe, men visste allerede da at Taycan kan kjøpes uten? VAG har heller ikke hatt det som standard, for eksempel på e-Golf. Ekstrautstyr utenfor Norge/Skandinavia, vet ikke hvordan det er på de nye VAG-modellene nå, men ville ikke blitt overrasket om VP er ekstrautstyr i Spania for eksempel. KIA har ikke VP som standard i varmere strøk, og sikkert ikke Hyundai heller. Så ja, man får fortsatt kjøpt elbiler uten varmepumpe, men det er nok fåtallet som ikke tilbyr VP i det hele tatt.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA