Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

tornaldo

På Finn ligger det nå nye Model Y i nærheten av "kostpris". Det tror jeg er midlertidig, og grunnen er nok at de som har tviholdt på Berlin-utlevering med gammel pris (480-490k), nå har måtte eller frivillig tatt i mot bilen for videresalg. For de er det jo uproblematisk å gå ned til dagens nypris, og likevel tjene 100k.

Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Thob

Jeg tror også det har en del med dagens usikre økonomiske utsikter å gjøre. Jeg solgte min model 3 nylig når jeg fikk model Y, og det var overraskende lite respons. Måtte en god del ned i pris for å få solgt på tross av at den var priset lavt i utgangspunktet. Var så lite respons at jeg også la ut model Y i tilfelle 3 ikke ble solgt, og også der var det lite respons. Så jeg tror rett og slett folk vegrer seg for å handle bil akkurat nå. Har flippet noen elbiler de siste årene og det var stooor forskjell på da og nå

casall

Sitat fra: tornaldo på lørdag 17. september 2022, klokken 07:28
På Finn ligger det nå nye Model Y i nærheten av "kostpris". Det tror jeg er midlertidig, og grunnen er nok at de som har tviholdt på Berlin-utlevering med gammel pris (480-490k), nå har måtte eller frivillig tatt i mot bilen for videresalg. For de er det jo uproblematisk å gå ned til dagens nypris, og likevel tjene 100k.

Når du sier i nærheten av kostpris er det vel fortsatt en god del over? Kan ikke si jeg ser mange som er veldig nære kostpris som nesten ikke har kjørt km.

Haggish

Sitat fra: casall på lørdag 17. september 2022, klokken 20:26
Sitat fra: tornaldo på lørdag 17. september 2022, klokken 07:28
På Finn ligger det nå nye Model Y i nærheten av "kostpris". Det tror jeg er midlertidig, og grunnen er nok at de som har tviholdt på Berlin-utlevering med gammel pris (480-490k), nå har måtte eller frivillig tatt i mot bilen for videresalg. For de er det jo uproblematisk å gå ned til dagens nypris, og likevel tjene 100k.

Når du sier i nærheten av kostpris er det vel fortsatt en god del over? Kan ikke si jeg ser mange som er veldig nære kostpris som nesten ikke har kjørt km.

Enig, billigste til 584k med over 17k på telleren er vel en god del over kostpris😉🙏🙏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

tornaldo

Lå en helt ny 2022 hvit LR med sommer og vinterhjul ute tidligere i dag, for 610 eller 615. Det er 10-15 tusen over nypris, minus obligatorisk pruting. Ergo ikke mange tusenlapper over nypris.

Den bilen er borte nå ser det ut til.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Haggish

Sitat fra: tornaldo på lørdag 17. september 2022, klokken 23:03
Lå en helt ny 2022 hvit LR med sommer og vinterhjul ute tidligere i dag, for 610 eller 615. Det er 10-15 tusen over nypris, minus obligatorisk pruting. Ergo ikke mange tusenlapper over nypris.

Den bilen er borte nå ser det ut til.

Ja, noen legger den ut til lav pris og får buderunde, og noen legger ut høyt for pruting. Vanskelig og tolke pris ut i fra noen av de.😉😉😉🙏🙏🙏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

TRM

Sitat fra: Haggish på lørdag 17. september 2022, klokken 23:29
Sitat fra: tornaldo på lørdag 17. september 2022, klokken 23:03
Lå en helt ny 2022 hvit LR med sommer og vinterhjul ute tidligere i dag, for 610 eller 615. Det er 10-15 tusen over nypris, minus obligatorisk pruting. Ergo ikke mange tusenlapper over nypris.

Den bilen er borte nå ser det ut til.

Ja, noen legger den ut til lav pris og får buderunde, og noen legger ut høyt for pruting. Vanskelig og tolke pris ut i fra noen av de.😉😉😉🙏🙏🙏
Har selv en kliss ny svart Model Y Performance til salgs, og kan "avsløre" at basert på interesse er riktig pris rundt 645.000. Dette for en bil uten hengerfeste og vinterhjul.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Contango

Prisene er på vei ned - ingen tvil om det og tror ikke det er temporært. Dette er en kombinasjon av renter, strømsjokk, og en langsomt bedret leveransesituasjon generelt.

TRM - ikke hengerfeste? Kommer P fremdeles uten det?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

TRM

Sitat fra: Contango på søndag 18. september 2022, klokken 13:15
Prisene er på vei ned - ingen tvil om det og tror ikke det er temporært. Dette er en kombinasjon av renter, strømsjokk, og en langsomt bedret leveransesituasjon generelt.

TRM - ikke hengerfeste? Kommer P fremdeles uten det?
Ja, bestilt i mai 2022, før hengerfeste ble standard.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Dieselgubben

#909
Sitat fra: Contango på søndag 18. september 2022, klokken 13:15
Prisene er på vei ned - ingen tvil om det og tror ikke det er temporært. Dette er en kombinasjon av renter, strømsjokk, og en langsomt bedret leveransesituasjon generelt.

TRM - ikke hengerfeste? Kommer P fremdeles uten det?

Hva med mva som innføres over 500k fra 1/1? Hvor lenge tror man at mva fribeløp på 500 k opprettholdes? Og strømstøtte med 90% tilbake over70 øre? Og det meldes at flere fabrikker stenger ned pga komponentmangel. Høy pris for fossilt drivstoff. Høy inflasjon og prisøkning på alt. Og alle skal ha elbil, ikke bare vi i Norge.

Er ikke like sikker på at prisene skal ned til tross for punktene du nevner.

Contango

Beklager, mente inflaterte bruktpriser siden det var siste tema. Nypriser, det er jeg ikke så sikker på.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Dieselgubben

Sitat fra: Contango på søndag 18. september 2022, klokken 19:49
Beklager, mente inflaterte bruktpriser siden det var siste tema. Nypriser, det er jeg ikke så sikker på.

Skjønner, men nypriser smitter ofte over på brukt. Men hva vet jeg...som trådstarter med treffende overskrift kan det godt hende jeg tar feil igjen.

daktari

Sitat fra: Otkristo på mandag 05. september 2022, klokken 19:54
Sitat fra: Dieselgubben på mandag 05. september 2022, klokken 19:05
Sitat fra: Otkristo på mandag 05. september 2022, klokken 18:30
For de som klager/forventer at Tesla skal snart sette ned prisene.
Hvorfor skal de det med en backlog som er på flere hundre tusen pr 4aug/sept.

Grafen din gir ikke mening. Det viktigste er at den ikke sier noe om Teslas produksjonskapasitet, som er økt betydelig. Hadde man delt fabrikk kap på backlog og funnet antall dager, hadde tallene gitt en verdi.
Hvis denne tabellen stemmer er det ca 3-3,5 måneders backlog i Europa/Kina. Og det er med Berlin på sakte fart. Det er vel ikke mer enn det burde være.

USA på 5 måneders backlog,  der er vel Texas i saktemodus enda.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Snuskmusk

Har en YP svart med levering neste uke. Litt usikker om eg skal ta den ut å prøve selge den eller beholde den. Virker som det er vanskeligere å selge med gevinst nå enn i sommer. Blir markedet snart fullt av nye Y til salgs?

RJK

Sitat fra: Dieselgubben på søndag 18. september 2022, klokken 17:49
Sitat fra: Contango på søndag 18. september 2022, klokken 13:15
Prisene er på vei ned - ingen tvil om det og tror ikke det er temporært. Dette er en kombinasjon av renter, strømsjokk, og en langsomt bedret leveransesituasjon generelt.

TRM - ikke hengerfeste? Kommer P fremdeles uten det?

Hva med mva som innføres over 500k fra 1/1? Hvor lenge tror man at mva fribeløp på 500 k opprettholdes? Og strømstøtte med 90% tilbake over70 øre? Og det meldes at flere fabrikker stenger ned pga komponentmangel. Høy pris for fossilt drivstoff. Høy inflasjon og prisøkning på alt. Og alle skal ha elbil, ikke bare vi i Norge.

Er ikke like sikker på at prisene skal ned til tross for punktene du nevner.
Regjeringen lovte at mva-grensen skulle ligge fast til 2025, dog intet om det var 1/1 eller 31/12. Og AP har da vel allerede brutt flere av sine lovnader, som at grensen skulle bli 600 K, så så lenge dagens regjering får fortsette,er vel ingenting sikkert og intet er hellig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA