Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: carlings på onsdag 30. juni 2021, klokken 22:26
Tilbake on topic: selv etter de siste USA-prisøkningene er norgespåslaget over 80.000 kroner. Til sammenligning tar Tesla kun 15k mer her til lands enn i moderlandet for Model 3 SR.

Tenk hvis Tesla faktisk skrur ned prisen til rundt 460.000 kroner, i tråd med dagens kurs. Da tror jeg MEB-bilene kan få det tøft.

Ja, Tesla har tidligere vist, blant annet med Model 3, at i perioder hvor de venter på noe...mens det er lang leveringstid...så justerer de ikke ned prisene pga valuta. Er jo en helt grei måte å gjøre det på så køene ikke blir for lange og folk blir sure ved ytterlige forsinkelser. Per nå er det Model X som har den verste vekslingskursen...nettopp pga utsatt levering.

MEB-biler og andre kan og få det tøft mot Hyundai Ioniq 5, dersom de kan levere nok biler. Ser at de gjør mye likt som Tesla, ved å bake masse utstyr inn i grunnprisen, som setevarme i alle seter, elektriske seter osv. I tillegg er setene ventilerte, som ikke er feil nå om dagen. For under 500.000 så får en mye bil, selv om bilen er 11,5cm kortere, 3cm smalere, og 2cm lavere enn Tesla Model Y. Virker som det er bagasjeplassen en ofrer mest, selv om den heller ikke er verst. Er litt høyere bak, så det hjelper jo Ioniq'en. Poenget er i hvert fall at Hyundai kommer til å presse både Tesla og de andre til lavere priser.
https://s7g10.scene7.com/is/content/hyundaiautoever/IONIQ+5+26.04.2021pdf

En annen ting å tenke på er at det fort er mulig at kostnadene ved å lage og selge en Model Y fra Berlin fort kan være annerledes enn i USA / Kina. Er nærliggende å tenke at de kan ta hensyn til det når prisene blir mer endelige. Både fagforeninger, myndigheter og generelt lønnsnivå kan jo påvirke det...hvis de ikke klarer å kutte enda mer behov for personell med 1-cast-måten, og andre forbedringer. Ser f.eks. at Tesla tar ulike priser på strøm innad i Norge, med over 3 kroner per kWh i Lyngdal, og langt under 3 i Notodden f.eks...sikkert pga ulike avtaler med grunneiere.
Tesla Model Y                         2021-

Daniel_0007

Jeg er enig det er smart å bake inn utstyr i prisen men er mange som ikke bryr seg og skal ha billigst mulig bil for minst mulig penger, id4 1st var jo utsolgt ganske fort selv om den mangler en del utstyr men var billig.
Samme blir nok med q4-etron tipper er mange som heller går for en mer ribba versjon av den over ioniq 5 eller model y.
Personlig tror jeg meb bilene til vag kommer til selge bedre enn ioniq 5 her i Norge, vag merkene er godt likt, ioniq 5 designet er kanskje litt for sært for noen, for mange er ventetid på bil en viktig faktor, går som regel kjappere å få en bil som er bygd i Europa over en som er bygd i Asia
Model 3 2019 LR Rwd

hELgenen

Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 01. juli 2021, klokken 09:57
Jeg er enig det er smart å bake inn utstyr i prisen men er mange som ikke bryr seg og skal ha billigst mulig bil for minst mulig penger, id4 1st var jo utsolgt ganske fort selv om den mangler en del utstyr men var billig.

Eier en 1st og har en GTX i bestilling - gidder ikke vente på Y. Synes heller ikke 1st er ribbet - den har det jeg trenger og mer til - så skjønner at mange gikk for den. Tror MEB bilene kommer til å mette markedet mye i dette segmentet før Tesla starter sine salgsfremstøt på model Y. Så her er det er det duket for en real priskrig vil nå jeg mene. Det vil si - om Tesla ønsker å prioritere salg i vårt marked da. VW har også begynt å sette ned prisen løpende - ja til og med leverte biler får refund - så her jobber man intenst med å kuppe markedet lenge før model Y kommer . Ioniq 5 er også et godt alternativ - så jeg kan ikke fatte å begripe annet enn at skal Tesla ta nye markedsandeler i dette segmentet her i vårt marked - så MÅ de kjøre på med salgskampanjer. Men det kan jo tenkes at de ser andre land som mer lukrative - bare Tesla vet hva Tesla vil.... 

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på torsdag 01. juli 2021, klokken 12:51

Eier en 1st og har en GTX i bestilling - gidder ikke vente på Y. Synes heller ikke 1st er ribbet - den har det jeg trenger og mer til - så skjønner at mange gikk for den. Tror MEB bilene kommer til å mette markedet mye i dette segmentet før Tesla starter sine salgsfremstøt på model Y. Så her er det er det duket for en real priskrig vil nå jeg mene. Det vil si - om Tesla ønsker å prioritere salg i vårt marked da. VW har også begynt å sette ned prisen løpende - ja til og med leverte biler får refund - så her jobber man intenst med å kuppe markedet lenge før model Y kommer . Ioniq 5 er også et godt alternativ - så jeg kan ikke fatte å begripe annet enn at skal Tesla ta nye markedsandeler i dette segmentet her i vårt marked - så MÅ de kjøre på med salgskampanjer. Men det kan jo tenkes at de ser andre land som mer lukrative - bare Tesla vet hva Tesla vil....

Ja, når Tesla er den som har den mest solgte bilmodellen med en "uspiselig sedan" som mange vil kalle den (ikke meg), så kan de nok få et veldig bra salg med Model Y og, om de kjører samme type kampanjer der med 0,25% rente og rimelige priser. Men er klart konkurransen går opp flere hakk med Audi Q4, Enyaq, ID4 og ikke minst Ioniq 5. Særlig imponerende hvordan Hyundai plutselig har fått inn 800 volt i en så rimelig bil, og mulighet til veldig rask lading...

Når Tesla får opp Berlin-fabrikken og den i Texas så kan det fort være de ikke trenger å prioritere, og kan lage så mange de selger. Fordelen med å ha svært begrenset med valg i utstyrsnivå (bra til alle) er at de bare kan produsere etter salgstrender, og selge de mens de er på vei over havet...tenker da på Hyundai og til nå Tesla. Bestiller du Tesla nå vil du bli tildelt bil mens den er underveis over sjøen...dette reduserer leveringstiden veldig når de kan levere nok biler.

Produksjonen blir jo og mye enklere når du putter inn samme utstyr i alle biler, så en sparer en del kostnader på det. Føler ikke det er så mye utstyr som folk flest ikke vil ha glede av i Tesla og Ioniq 5...f.eks. minne på setet synes jeg er helt genialt...men er klart om en kun er 1 person per bil så har det jo begrenset nytte. Men sånn som Audi gjør med å putte fancy lykter i alle e-tron 55'er, men stenger funksjoner med mindre du betaler flere titalls tusen...det ser jeg ikke som veldig samfunnsnyttig....da betaler de få som kjøper dette for at alle de andre skal kjøre rundt med avstengte lykter uten å betale...men hvis alle bare hadde fått den funksjonen så hadde det gjerne vært 1/3-del av kosten for alle som vil ha lyktene...

Skal en gjette samme statistikk halvår 1 - 2022....
1 - Tesla Model Y (oppsamlingseffekt)
2 - BMW iX (oppsamlingseffekt)
3 - VW ID4
4 - Hyundai Ioniq 5
Hyundai
Tesla Model Y                         2021-

Otkristo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 01. juli 2021, klokken 15:58
Sitat fra: hELgenen på torsdag 01. juli 2021, klokken 12:51

Ja, når Tesla er den som har den mest solgte bilmodellen med en "uspiselig sedan" som mange vil kalle den (ikke meg), så kan de nok få et veldig bra salg med Model Y og, om de kjører samme type kampanjer der med 0,25% rente og rimelige priser. Men er klart konkurransen går opp flere hakk med Audi Q4, Enyaq, ID4 og ikke minst Ioniq 5. Særlig imponerende hvordan Hyundai plutselig har fått inn 800 volt i en så rimelig bil, og mulighet til veldig rask lading...

Når Tesla får opp Berlin-fabrikken og den i Texas så kan det fort være de ikke trenger å prioritere, og kan lage så mange de selger. Fordelen med å ha svært begrenset med valg i utstyrsnivå (bra til alle) er at de bare kan produsere etter salgstrender, og selge de mens de er på vei over havet...tenker da på Hyundai og til nå Tesla. Bestiller du Tesla nå vil du bli tildelt bil mens den er underveis over sjøen...dette reduserer leveringstiden veldig når de kan levere nok biler.

Produksjonen blir jo og mye enklere når du putter inn samme utstyr i alle biler, så en sparer en del kostnader på det. Føler ikke det er så mye utstyr som folk flest ikke vil ha glede av i Tesla og Ioniq 5...f.eks. minne på setet synes jeg er helt genialt...men er klart om en kun er 1 person per bil så har det jo begrenset nytte. Men sånn som Audi gjør med å putte fancy lykter i alle e-tron 55'er, men stenger funksjoner med mindre du betaler flere titalls tusen...det ser jeg ikke som veldig samfunnsnyttig....da betaler de få som kjøper dette for at alle de andre skal kjøre rundt med avstengte lykter uten å betale...men hvis alle bare hadde fått den funksjonen så hadde det gjerne vært 1/3-del av kosten for alle som vil ha lyktene...

Skal en gjette samme statistikk halvår 1 - 2022....
1 - Tesla Model Y (oppsamlingseffekt)
2 - BMW iX (oppsamlingseffekt)
3 - VW ID4
4 - Hyundai Ioniq 5
Hyundai
:+1:

makki

Tesla sikkert skal kjøre rente kompanje(TMY), men må vente minst 2 år til.

Dieselgubben

My guess:

1. Skoda Enyaq
2. Tesla Model Y
3. Kia EV 6
4. Audi Q4-Etron
5. VW Id4

JorEl

Sitat fra: makki på fredag 02. juli 2021, klokken 09:15
Tesla sikkert skal kjøre rente kompanje(TMY), men må vente minst 2 år til.
Model Y gjør rent bord med en gang den kommer. Så kan Tesla velge å pushe forskjellige modeller. De kan balansere enda mer med prisreduksjoner, gode rentebetingelser, og mer standard utstyr. Det vil sikre mange gull-sølv og bronse de neste årene.

Ikke merkelig at andre bilforhandlere hater Tesla sin salgsmodell, når de ikke kan pushe "ekstra" utsyr.
Men de har nok lært en del allerede, siden de har startet å kopiere mye fra TeslaVerdenen.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

elektro

Nå er det vel Volkswagen som har den mest solgte modellen i år, bare at de kaller den ENYAQ, ID.4 og Q4. :) Leveransene har imidlertid knapt startet og foreløpig kun med bakhjulstrekk. At Model Y skal selge mer enn disse tre bilene til sammen over noe tid, finner jeg veldig usannsynlig. Og «rent bord».. :laugh:

I tillegg er det flere om beinet, som f.eks. MB EQA i den mindre enden og etterhvert EQB og Nissan Ariya, Mach-E, XC40 (og Polestar 2) og BMW iX40/iX3 (og i4) etc. etc. Og selvfølgelig IONIQ 5. Men den har dessverre litt for dårlig plass og lasteløsninger til å bli hamle opp med både Model Y og MEB bilene i samme klasse, tror jeg. Selv om den utvilsomt vil selge veldig bra. Samme gjelder vel EV6, eller har den større bagasjeplass?
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Vaduz

Nå kan man bestille MY LR i konfigurator til 534k, er ikke det kraftig redusert pris?

Thob

Sitat fra: Vaduz på lørdag 10. juli 2021, klokken 20:52
Nå kan man bestille MY LR i konfigurator til 534k, er ikke det kraftig redusert pris?

Nei, er samme pris som har vært i lang tid nå. Du kommer ikke unna leveringsomkostninger så minste pris er 549

turfsurf

Sitat fra: elektro på lørdag 10. juli 2021, klokken 20:16
Men den har dessverre litt for dårlig plass og lasteløsninger til å bli hamle opp med både Model Y og MEB bilene i samme klasse, tror jeg. Selv om den utvilsomt vil selge veldig bra. Samme gjelder vel EV6, eller har den større bagasjeplass?
Det er flere grunner til at vi nok ikke ender opp med Ioniq 5 eller EV6, men bagasjeplass er ikke en av de. Så lenge det er nok av noe (les: bagasjeplass, ytelse, bakseteplass, hengervekt) så spiller det liten rolle om andre er bedre på det det er nok av. Bagasjeplass og bakseteplass er stort sett noe barnefamilier og superbesteforeldre er opptatt av.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vaduz

Sitat fra: Thob på lørdag 10. juli 2021, klokken 20:58
Sitat fra: Vaduz på lørdag 10. juli 2021, klokken 20:52

Nei, er samme pris som har vært i lang tid nå. Du kommer ikke unna leveringsomkostninger så minste pris er 549

Ok, takk. Er jo ikke for galt egentlig, veldig komplett bil, havner jo fort rundt der med tilsvarende bil fra andre leverandører.

JorEl

elektro... At Model Y skal selge mer enn disse tre bilene til sammen over noe tid, finner jeg veldig usannsynlig. Og «rent bord».. :laugh:

Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man. :)
Vi får se når det virkelig teller, dvs når Tesla begynner og levere modelY på alvor.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

hemi

skal man hente ut  Y performance? eller bare si med en gang at man hopper av er da spm...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA