Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

Petter-S

Ah, stemmer.  Vektavgift blir 18 750 for long range.  Så MVA 31 908,- (Gitt bilpris som nevnt over)  tilsammen økning på 50 658,-

olavxxx

Sitat fra: tornaldo på lørdag 03. desember 2022, klokken 08:59
Mer fortjeneste på Long Range enn Performance nå tipper jeg. Det har kommet tusenvis P de siste ukene, og mye færre LR, det presser jo prisen.

Hvis tilgangen på P og LR hadde vært lik fra Berlin, ville nok andelen P vært mye lavere enn den er i dag.

Og hvis man selger med EAP eller FSD, er det penger man nå kan se langt etter å få igjen ved et salg. Som vanlig.

Her er Yene med skilt i Norge:
CN-LR 15318
DE-P 6344
DE-LR 2209

Sum LR: 15318 + 2209 = 17527
Sum P: 6344

Skulle vel tilsi 36% er P for Y.
Det er på en måte "overraskende høyt", på 3, S og X er tallet mye lavere på P-modellene.
Men det kan ha noe å gjøre med at YP bare kom fra Tyskland og at mange ville ha bil fra Tyskland?

Men nå kommer også LR fra Tyskland, samt jeg tror i årene fremover vil det komme YP fra Kina også (litt random hva man får da evt). Men uansett så ser jeg ikke noe grunn til at YLR skal ha høyere fortjeneste på flipping ut av logikken din, da det tross alt er flere LR på skilt.

Jeg tror heller det at en dyrere bil (som YP er), som får mer moms - derfor blir enda dyrere med mer moms.
Så der er det kanskje muligheter for å ha noe mer gevinst. YP med vektavgift og moms (+ vinterdekk), er jo rundt 700.000kr i startpris (med hengerfeste også, men uten EAP osv).

RJK

Sitat fra: olavxxx på fredag 16. desember 2022, klokken 16:49
Sitat fra: tornaldo på lørdag 03. desember 2022, klokken 08:59
Mer fortjeneste på Long Range enn Performance nå tipper jeg. Det har kommet tusenvis P de siste ukene, og mye færre LR, det presser jo prisen.

Hvis tilgangen på P og LR hadde vært lik fra Berlin, ville nok andelen P vært mye lavere enn den er i dag.

Og hvis man selger med EAP eller FSD, er det penger man nå kan se langt etter å få igjen ved et salg. Som vanlig.

Her er Yene med skilt i Norge:
CN-LR 15318
DE-P 6344
DE-LR 2209

Sum LR: 15318 + 2209 = 17527
Sum P: 6344

Skulle vel tilsi 36% er P for Y.
Det er på en måte "overraskende høyt", på 3, S og X er tallet mye lavere på P-modellene.
Men det kan ha noe å gjøre med at YP bare kom fra Tyskland og at mange ville ha bil fra Tyskland?

Men nå kommer også LR fra Tyskland, samt jeg tror i årene fremover vil det komme YP fra Kina også (litt random hva man får da evt). Men uansett så ser jeg ikke noe grunn til at YLR skal ha høyere fortjeneste på flipping ut av logikken din, da det tross alt er flere LR på skilt.

Jeg tror heller det at en dyrere bil (som YP er), som får mer moms - derfor blir enda dyrere med mer moms.
Så der er det kanskje muligheter for å ha noe mer gevinst. YP med vektavgift og moms (+ vinterdekk), er jo rundt 700.000kr i startpris (med hengerfeste også, men uten EAP osv).
Når produksjonen i Berlin har tatt seg godt nok opp, så vil vel leveransene fra Kina stoppe opp, og de bilene vil heller selges i andre/nye markeder som er nærmere. Thailand er jo åpnet opp nå, og samme med Australia. Men kan jo godt være 1-3 år igjen før vi når en slik situasjon.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

snakkesalig

I natt ble det lagt ut en splitter ny hvit YP i inventory til 582.662 (over 30.000 i rabatt).
En glipp eller tegn på at det er i ferd med å skje noe med prisene?

geear

Sitat fra: olavxxx på fredag 16. desember 2022, klokken 16:49
Sitat fra: tornaldo på lørdag 03. desember 2022, klokken 08:59
Mer fortjeneste på Long Range enn Performance nå tipper jeg. Det har kommet tusenvis P de siste ukene, og mye færre LR, det presser jo prisen.

Hvis tilgangen på P og LR hadde vært lik fra Berlin, ville nok andelen P vært mye lavere enn den er i dag.

Og hvis man selger med EAP eller FSD, er det penger man nå kan se langt etter å få igjen ved et salg. Som vanlig.

Her er Yene med skilt i Norge:
CN-LR 15318
DE-P 6344
DE-LR 2209

Sum LR: 15318 + 2209 = 17527
Sum P: 6344

Skulle vel tilsi 36% er P for Y.
Det er på en måte "overraskende høyt", på 3, S og X er tallet mye lavere på P-modellene.
Men det kan ha noe å gjøre med at YP bare kom fra Tyskland og at mange ville ha bil fra Tyskland?
Og at de har produsert flere P enn behovet tilsier, ser/hører at det er mange totalt uinteresserte i P som har blitt "presset" til å ta ut P i stedet for Long Range, ettersom de kan få bil i 2022 om de tar P, og må vente til 23 og betale det samme for en LR som for en P, om de vil ha det de egentlig har bestilt. Gjelder for eksempel en kollega som ikke har noe som helst forhold til ytelser eller bremser eller senking, men bare ville ha bil...

Sitat fra: tornaldo på fredag 02. desember 2022, klokken 17:40
Sitat fra: Geir Tore Simonsen på fredag 02. desember 2022, klokken 16:45
Denne gikk fort, men det kan ikke ha vært noe fortjeneste å snakke om:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=283152227

Fortsatt flere som mottar biler på gamle bestillinger. Kan fort ha tjent 50-60000. (Husker ikke 2020-prisen)
Tviler på det ettersom dette var en sort bil. Alle sorte P-er til lav pris må ha vært unnagjort for lenge siden? Jeg bestilte vel i midten av mars eller noe, og fikk min sorte P i juni...

Andre farger derimot...

snakkesalig

Sitat fra: snakkesalig på torsdag 22. desember 2022, klokken 09:17
I natt ble det lagt ut en splitter ny hvit YP i inventory til 582.662 (over 30.000 i rabatt).
En glipp eller tegn på at det er i ferd med å skje noe med prisene?

Ny inventory lagt ut nå med 30k avslag..
(TM3 RWD, 402.632)

Taben

Sitat fra: snakkesalig på torsdag 22. desember 2022, klokken 12:27
Sitat fra: snakkesalig på torsdag 22. desember 2022, klokken 09:17
I natt ble det lagt ut en splitter ny hvit YP i inventory til 582.662 (over 30.000 i rabatt).
En glipp eller tegn på at det er i ferd med å skje noe med prisene?

Ny inventory lagt ut nå med 30k avslag..
(TM3 RWD, 402.632)

Hei. Den ble solgt raskt, ny bil. Det stod at den var priset med prisavslag grunnet utstilt i butikk.
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

Electroelectro

Sitat fra: geear på torsdag 22. desember 2022, klokken 09:26
Sitat fra: olavxxx på fredag 16. desember 2022, klokken 16:49
Sitat fra: tornaldo på lørdag 03. desember 2022, klokken 08:59
Mer fortjeneste på Long Range enn Performance nå tipper jeg. Det har kommet tusenvis P de siste ukene, og mye færre LR, det presser jo prisen.

Hvis tilgangen på P og LR hadde vært lik fra Berlin, ville nok andelen P vært mye lavere enn den er i dag.

Og hvis man selger med EAP eller FSD, er det penger man nå kan se langt etter å få igjen ved et salg. Som vanlig.

Her er Yene med skilt i Norge:
CN-LR 15318
DE-P 6344
DE-LR 2209

Sum LR: 15318 + 2209 = 17527
Sum P: 6344

Skulle vel tilsi 36% er P for Y.
Det er på en måte "overraskende høyt", på 3, S og X er tallet mye lavere på P-modellene.
Men det kan ha noe å gjøre med at YP bare kom fra Tyskland og at mange ville ha bil fra Tyskland?
Og at de har produsert flere P enn behovet tilsier, ser/hører at det er mange totalt uinteresserte i P som har blitt "presset" til å ta ut P i stedet for Long Range, ettersom de kan få bil i 2022 om de tar P, og må vente til 23 og betale det samme for en LR som for en P, om de vil ha det de egentlig har bestilt. Gjelder for eksempel en kollega som ikke har noe som helst forhold til ytelser eller bremser eller senking, men bare ville ha bil...

Sitat fra: tornaldo på fredag 02. desember 2022, klokken 17:40
Sitat fra: Geir Tore Simonsen på fredag 02. desember 2022, klokken 16:45
Denne gikk fort, men det kan ikke ha vært noe fortjeneste å snakke om:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=283152227

Fortsatt flere som mottar biler på gamle bestillinger. Kan fort ha tjent 50-60000. (Husker ikke 2020-prisen)
Tviler på det ettersom dette var en sort bil. Alle sorte P-er til lav pris må ha vært unnagjort for lenge siden? Jeg bestilte vel i midten av mars eller noe, og fikk min sorte P i juni...

Andre farger derimot...



Presset til å ta en P var jo litt hardt å ta i.
Det er kommet såpass mange biler at valget mellom P og LR er der.
Alt blir jo solgt så virker ikke som de har problemer å bli kvitt bilene.
Skjønner mange skal svartmale prisene og håper markedet raser men om du ser hva en P feks koster i andre land så har dem fortsatt mye å går på her i Norge .

snakkesalig

Sitat fra: Taben på torsdag 22. desember 2022, klokken 12:46
Sitat fra: snakkesalig på torsdag 22. desember 2022, klokken 12:27
Sitat fra: snakkesalig på torsdag 22. desember 2022, klokken 09:17
I natt ble det lagt ut en splitter ny hvit YP i inventory til 582.662 (over 30.000 i rabatt).
En glipp eller tegn på at det er i ferd med å skje noe med prisene?

Ny inventory lagt ut nå med 30k avslag..
(TM3 RWD, 402.632)

Hei. Den ble solgt raskt, ny bil. Det stod at den var priset med prisavslag grunnet utstilt i butikk.

Ok så ikke det. Mulig de har mange utstillingsbiler å selge da, kommet flere nye biler i inventory i dag, alle med 30k avslag.

geear

Sitat fra: Electroelectro på torsdag 22. desember 2022, klokken 16:17
Sitat fra: geear på torsdag 22. desember 2022, klokken 09:26
Sitat fra: olavxxx på fredag 16. desember 2022, klokken 16:49
Sitat fra: tornaldo på lørdag 03. desember 2022, klokken 08:59
Mer fortjeneste på Long Range enn Performance nå tipper jeg. Det har kommet tusenvis P de siste ukene, og mye færre LR, det presser jo prisen.

Hvis tilgangen på P og LR hadde vært lik fra Berlin, ville nok andelen P vært mye lavere enn den er i dag.

Og hvis man selger med EAP eller FSD, er det penger man nå kan se langt etter å få igjen ved et salg. Som vanlig.

Her er Yene med skilt i Norge:
CN-LR 15318
DE-P 6344
DE-LR 2209

Sum LR: 15318 + 2209 = 17527
Sum P: 6344

Skulle vel tilsi 36% er P for Y.
Det er på en måte "overraskende høyt", på 3, S og X er tallet mye lavere på P-modellene.
Men det kan ha noe å gjøre med at YP bare kom fra Tyskland og at mange ville ha bil fra Tyskland?
Og at de har produsert flere P enn behovet tilsier, ser/hører at det er mange totalt uinteresserte i P som har blitt "presset" til å ta ut P i stedet for Long Range, ettersom de kan få bil i 2022 om de tar P, og må vente til 23 og betale det samme for en LR som for en P, om de vil ha det de egentlig har bestilt. Gjelder for eksempel en kollega som ikke har noe som helst forhold til ytelser eller bremser eller senking, men bare ville ha bil...

Sitat fra: tornaldo på fredag 02. desember 2022, klokken 17:40
Sitat fra: Geir Tore Simonsen på fredag 02. desember 2022, klokken 16:45
Denne gikk fort, men det kan ikke ha vært noe fortjeneste å snakke om:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=283152227

Fortsatt flere som mottar biler på gamle bestillinger. Kan fort ha tjent 50-60000. (Husker ikke 2020-prisen)
Tviler på det ettersom dette var en sort bil. Alle sorte P-er til lav pris må ha vært unnagjort for lenge siden? Jeg bestilte vel i midten av mars eller noe, og fikk min sorte P i juni...

Andre farger derimot...



Presset til å ta en P var jo litt hardt å ta i.
Det er kommet såpass mange biler at valget mellom P og LR er der.
Alt blir jo solgt så virker ikke som de har problemer å bli kvitt bilene.
Skjønner mange skal svartmale prisene og håper markedet raser men om du ser hva en P feks koster i andre land så har dem fortsatt mye å går på her i Norge .
Kall det hva du vil, men dette er folk som har bestilt LR med levering i 2022, og så når Tesla ikke klarer å levere og får klager, så gir de opsjonen å vente på bilen man faktisk har bestilt, med vektavgift og moms på toppen, eller betale 40k ekstra og få en P med en gang. Okke som er slutten på viss at kunden må betale mer enn hen egentlig skulle. Jeg vil kalle det press.

Jeg har inne bestilling på en LR selv, fra juni, og på bestillingstidspunktet skulle jeg få bil i august. Ingen tegn på bil i år i det hele tatt. Tyst som i graven.

Slarre40

Jeg hadde LR i bestilling (tidlig Juni), men levering ville i følge Tesla ikke bli før i januar/februar 23.
De kunne levere en MYP. Det takket jeg ja til.
LR ville blitt omtrent 50 000 dyrere over nyttår, og da blir jo en P i år billigere enn en LR neste år.
Det er jo en grei deal det?
Trondheim

k1

Dersom de ikke endrer pris ja. Kan fort være at de setter ned noe for å kompensere for de nye avgiftene. Vi får se hva etterspørselen blir i q1 og q2 - selv tviler jeg på at den blir like høy som rushet før nyttår er.

Marzo

Sitat fra: k1 på torsdag 22. desember 2022, klokken 22:10
Dersom de ikke endrer pris ja. Kan fort være at de setter ned noe for å kompensere for de nye avgiftene. Vi får se hva etterspørselen blir i q1 og q2 - selv tviler jeg på at den blir like høy som rushet før nyttår er.

Tesla gir nå 75.000 i rabatt for alle som handler bil før nyttår i USA.
https://mashable.com/article/tesla-discount-model-3-model-y

Chimp

Sitat fra: k1 på torsdag 22. desember 2022, klokken 22:10
Dersom de ikke endrer pris ja. Kan fort være at de setter ned noe for å kompensere for de nye avgiftene. Vi får se hva etterspørselen blir i q1 og q2 - selv tviler jeg på at den blir like høy som rushet før nyttår er.

Er en forventning om at bilforhandlere må kjøre gode kampanjer fremover for å få folk til å kjøpe bil. "Alle har kjøpt bil i 2022" som en sa til meg.

Chimp

Sitat fra: Taben på torsdag 22. desember 2022, klokken 12:46
Sitat fra: snakkesalig på torsdag 22. desember 2022, klokken 12:27
Sitat fra: snakkesalig på torsdag 22. desember 2022, klokken 09:17
I natt ble det lagt ut en splitter ny hvit YP i inventory til 582.662 (over 30.000 i rabatt).
En glipp eller tegn på at det er i ferd med å skje noe med prisene?

Ny inventory lagt ut nå med 30k avslag..
(TM3 RWD, 402.632)

Hei. Den ble solgt raskt, ny bil. Det stod at den var priset med prisavslag grunnet utstilt i butikk.

Hvordan er det generelt med slitasjen på disse? Jeg så et par Y LR dukke opp i inventory med samme rabatt, men slo ikke til. Tenkte at en utstillingsbil blir klådd mye på

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA