Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

Haggish

#1155
Sitat fra: El_Dorado på søndag 01. januar 2023, klokken 11:41
Sitat fra: Haggish på søndag 01. januar 2023, klokken 09:13


Ja og hvit/sort MYP m/vinterhjul ble over 54k dyrere 😲, men fortsatt vesentlig rimligere en i Sverige og Danmark. 😉🙏

Det står bare moms, men hva med vektavgift da?

Rimligeste TMYP m/vinterhjul. I Nkr slik jeg ser det.
Norge     nkr 698390,-
Sverige   nkr 813096,-
Danmark nkr 936534,-

Danmark er vel landet det er mest riktig og sammenligne med, da de har normalt høye bilavgifter på ICE biler som vi også har her i landet,
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

geear

Mer å spare på å kjøpe uoriginale vinterhjul nå, så er nok enda flere som vil gjøre det.

Haggish

Sitat fra: geear på søndag 01. januar 2023, klokken 12:43
Mer å spare på å kjøpe uoriginale vinterhjul nå, så er nok enda flere som vil gjøre det.

Om ikke dekkforhandlerne nå ser sitt snitt til og øke prisene😉. Ikke unormalt det😉🙏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

Radial

Sitat fra: Haggish på søndag 01. januar 2023, klokken 12:49
Sitat fra: geear på søndag 01. januar 2023, klokken 12:43
Mer å spare på å kjøpe uoriginale vinterhjul nå, så er nok enda flere som vil gjøre det.

Om ikke dekkforhandlerne nå ser sitt snitt til og øke prisene😉. Ikke unormalt det😉🙏

I motsetning til visse andre markeder, fungerer dette dekk/felg-markedet veldig godt prismessig.
Tror prisene står seg godt.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Ja, ikke så lurt å vente med å bestille Model Y til de setter ned prisen....LR har og steget greit....
Tesla Model Y                         2021-

Magnus Hansen

Blir et veldig interessant år for Tesla (og resten av bilbransjen). Redusert kjøpekraft grunnet renter og inflasjon bør logisk sett gi redusert etterspørsel etter nye biler. Kanskje det endelig fører til reduserte priser? 😊

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 02. januar 2023, klokken 14:27
Blir et veldig interessant år for Tesla (og resten av bilbransjen). Redusert kjøpekraft grunnet renter og inflasjon bør logisk sett gi redusert etterspørsel etter nye biler. Kanskje det endelig fører til reduserte priser? 😊

Ja, de har jo gått fra 0% styringsrente i Euro-sonen til 2,5% på et halvt år, og i USA har de skrudd den opp til 4,5%, så det kan jo fort bli en del reduksjon på bilkjøp i mange land...selv om det fremdeles er moderate renter...
Tesla Model Y                         2021-

Haggish

Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 02. januar 2023, klokken 14:27
Blir et veldig interessant år for Tesla (og resten av bilbransjen). Redusert kjøpekraft grunnet renter og inflasjon bør logisk sett gi redusert etterspørsel etter nye biler. Kanskje det endelig fører til reduserte priser? 😊

Ja, noen venter til vi får mva på hele beløpet for så og si at styresmaktene er uberegnelig. Når salg på ICE biler går ned, må staten ha sine inntekter. Det er ikke sikkert de klarer og holde på lovnaden om og holde dagens mva på kun over 500k. Eventuelt kommer det nok noen andre avgifter. Husk at vi har fortsatt de beste rabattene på elbiler i verden selv med de nye avgiftene😉🙏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

Magnus Hansen

Svekket etterspørsel i Norge er i alle fall ikke i seg selv nok for reduserte priser. Da er det bare å sende bilene et annet sted.

advale

Tesla leverte 405', men produserte 439'. Så det er ikke bare å levere bilene et annet sted i dagens marked.

Dette til tross for rabatter på 75 000 og masse insentiver og (ekstremt) salg-push. Europa henger litt etter, men US eller Kina må (videre) ned i pris. Europa kommer nok etterhvert, om ikke denne Q så neste Q.

Haggish

Sitat fra: advale på tirsdag 03. januar 2023, klokken 18:07
Tesla leverte 405', men produserte 439'. Så det er ikke bare å levere bilene et annet sted i dagens marked.

Dette til tross for rabatter på 75 000 og masse insentiver og (ekstremt) salg-push. Europa henger litt etter, men US eller Kina må (videre) ned i pris. Europa kommer nok etterhvert, om ikke denne Q så neste Q.

Det kan f.eks. skyldes at de ikke fikk solgt alle alle som ikke kom på båt fra Kina før det var for sent. Det tar tross alt tid og frakte de derfra. Produksjonen stoppet jo ikke selv om siste båt var reist. Tror ikke de sitter på biler som ikke er solgt selv om de ikke er levert enda. 😉🙏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

Otkristo

Sitat fra: Haggish på tirsdag 03. januar 2023, klokken 19:06
Sitat fra: advale på tirsdag 03. januar 2023, klokken 18:07
Tesla leverte 405', men produserte 439'. Så det er ikke bare å levere bilene et annet sted i dagens marked.

Dette til tross for rabatter på 75 000 og masse insentiver og (ekstremt) salg-push. Europa henger litt etter, men US eller Kina må (videre) ned i pris. Europa kommer nok etterhvert, om ikke denne Q så neste Q.

Det kan f.eks. skyldes at de ikke fikk solgt alle alle som ikke kom på båt fra Kina før det var for sent. Det tar tross alt tid og frakte de derfra. Produksjonen stoppet jo ikke selv om siste båt var reist. Tror ikke de sitter på biler som ikke er solgt selv om de ikke er levert enda. 😉🙏
Solgt, men ikke levert
3000 biler står fortsatt i Berlin som skal til Taiwan.
4000 biler som skal  leveres i Australia står fortsatt ombord på skip pga kapasitetsutfordringer i lokale havner.
I tillegg er det flere tusen ombord på skip til Europa. 

rlnd

Synkende priser i Kina, vil det smitte over på EU? Før prisene er ikke så langt i fra de norske..

https://electrek.co/2023/01/06/tesla-tsla-slashes-prices-china-raising-demand-concerns/

Sitat
USD Equivalents
Model           Price Before   Price After   Percent Change
Model 3(RWD)   $ 38,712.41   $ 33,471.16   -13.54%
Model 3 Perf   $ 50,941.98   $ 48,030.17   -5.72%
Model Y(RWD)   $ 42,060.98   $ 37,838.87   -10.04%
Model Y LR   $ 52,106.70   $ 45,118.37   -13.41%
Model Y Perf   $ 57,930.30   $ 52,397.88   -9.55%
2023 TMY LR - 2021 TM3 LR (solgt) - 2019 TM3 LR (solgt) - 2015 eGolf (solgt)

arthur

Kanskje,men hva hjelper det når norske kroner fortsetter sin svekkelde?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Daniel_0007

Sitat fra: rlnd på fredag 06. januar 2023, klokken 16:03
Synkende priser i Kina, vil det smitte over på EU? Før prisene er ikke så langt i fra de norske..

https://electrek.co/2023/01/06/tesla-tsla-slashes-prices-china-raising-demand-concerns/

Sitat
USD Equivalents
Model           Price Before   Price After   Percent Change
Model 3(RWD)   $ 38,712.41   $ 33,471.16   -13.54%
Model 3 Perf   $ 50,941.98   $ 48,030.17   -5.72%
Model Y(RWD)   $ 42,060.98   $ 37,838.87   -10.04%
Model Y LR   $ 52,106.70   $ 45,118.37   -13.41%
Model Y Perf   $ 57,930.30   $ 52,397.88   -9.55%

Tviler på det, ser at flere spekulerer med at prisene gikk ned pga stor konkuranse fra andre kinesiske merker. Så lenge model y selger bra i Norge så har tesla ingen grunn til å sette ned prisen, vw har satt opp prisen og i tillegg til de nye avgiftene.
Model 3 2019 LR Rwd

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA