Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Chimp på torsdag 01. desember 2022, klokken 19:13
Sitat fra: Jonny85 på torsdag 01. desember 2022, klokken 15:31
Jeg har akkurat hentet meg ut en MYP og har en Tesla Y Long range med estimert levering 15-30 desember. Vil det være lurt å ta denne ut og ordne med lån osv for så å selge den? Eller er det så lite penger å tjene på dette at det ikke er verdt risikoen ? Hva kan jeg forvente å få for den ? Det er en hvit long range Y med sorte seter

Kjedelig å risikere å tape på det også, selv om det skal litt til med tanke på momsen som skal opp og vekt avgiften som kommer fra 2023.

Noen som har noen tanker ?
På forhånd takk for alle svar  :D

Tror ikke det er en krone å tjene. Bilmarkedet er dødt, kjøperne uteblir - renteøkninger har sendt folk i sparebluss. I tillegg flommer markedet over av model y

Blir drøyt å si at "bilmarkedet er dødt" når det ble utlevert over 17.000 elbiler i november, som det ikke har vært i nærheten av de siste par årene. Dersom folk var så i sparebluss ville de ikke tatt ut Tesla-bilen de hadde bestilt ettersom Tesla har ganske snille kanselleringsvilkår. Når folk fremdeles averterer 1 år gamle biler til nybilpris (og 80.000 mer enn de ga for bilen), så er ikke det et tegn på "dødt bilmarked", selv om det har blitt kjølt ned litt.

Men hvis man med "dødt" mener at en ikke kan selge en brukt vare for mye mer enn en ny vare, så er det dødt  ;D

Er fremdeles ikke mettet marked på familie-el-suv
Tesla Model Y                         2021-

Jonny85

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 02. desember 2022, klokken 08:56
Sitat fra: Chimp på torsdag 01. desember 2022, klokken 19:13
Sitat fra: Jonny85 på torsdag 01. desember 2022, klokken 15:31
Jeg har akkurat hentet meg ut en MYP og har en Tesla Y Long range med estimert levering 15-30 desember. Vil det være lurt å ta denne ut og ordne med lån osv for så å selge den? Eller er det så lite penger å tjene på dette at det ikke er verdt risikoen ? Hva kan jeg forvente å få for den ? Det er en hvit long range Y med sorte seter

Kjedelig å risikere å tape på det også, selv om det skal litt til med tanke på momsen som skal opp og vekt avgiften som kommer fra 2023.

Noen som har noen tanker ?
På forhånd takk for alle svar  :D

Tror ikke det er en krone å tjene. Bilmarkedet er dødt, kjøperne uteblir - renteøkninger har sendt folk i sparebluss. I tillegg flommer markedet over av model y

Blir drøyt å si at "bilmarkedet er dødt" når det ble utlevert over 17.000 elbiler i november, som det ikke har vært i nærheten av de siste par årene. Dersom folk var så i sparebluss ville de ikke tatt ut Tesla-bilen de hadde bestilt ettersom Tesla har ganske snille kanselleringsvilkår. Når folk fremdeles averterer 1 år gamle biler til nybilpris (og 80.000 mer enn de ga for bilen), så er ikke det et tegn på "dødt bilmarked", selv om det har blitt kjølt ned litt.

Men hvis man med "dødt" mener at en ikke kan selge en brukt vare for mye mer enn en ny vare, så er det dødt  ;D

Er fremdeles ikke mettet marked på familie-el-suv


Nei tror ikke det er dødt jeg heller og ser jeg på finn så får man vel nesten ikke en longe range Y for under 600 000 ´620 000 kr

Vil anta at man lett kan tjene 20 000 - 30 000 kr på å ta den ut og selge den med en gang ?Hva hadde dere gjort ? tatt den ut eller ikke verdt stresset med å ta lån og selge. Har null erfaring med bilsalg og sikkert litt ekstra ekstra greier når man har lån på bilen vil jeg tro?

Geir Tore Simonsen


Jonny85

Sitat fra: LFC på fredag 02. desember 2022, klokken 06:59
Sitat fra: Jonny85 på torsdag 01. desember 2022, klokken 22:38


Tror ikke det er en krone å tjene. Bilmarkedet er dødt, kjøperne uteblir - renteøkninger har sendt folk i sparebluss. I tillegg flommer markedet over av model y


Ja du har kanskje rett. Unødvendig risiko å ta for å tjene 20-30 k
Må ta lån og hente bilen og sikkert endel arbeid med å selge og har heller ikke noe erfaring med å selge bil.
Best å la den ligge og heller tape depositum på 2500 kr da ? Er vel ikke noe mulighet for at jeg kan få depositum tilbake heller vil jeg tro

Hvis du bestilte den i Mars til 568.000,- så tjener du lett noen kroner.
Jeg tjente 40.000,- på en LR som jeg hadde fra September til November.
Det kommer helt an på hva du har betalt for bilen.
[/quote]

Jeg skylder 571 800 kr. Har bare betalt depositum på 2500 kr. Det er vel 560 000 + 11 842 kr som er leverings og dokumentasjonsgebyr
Bestilte den i juni i år. Tror ikke prisen har gått opp etter jeg bestilte, men nå får vi jo vekt avgift + moms over 500k
Tror kanskje tesla kan finne på å sette ned prisene over nyttår, men tviler på at dette skjer allerede i januar... kanskje februar - mars hvis de i det hele tatt setter den ned da ?

tornaldo

Sitat fra: Geir Tore Simonsen på fredag 02. desember 2022, klokken 16:45
Denne gikk fort, men det kan ikke ha vært noe fortjeneste å snakke om:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=283152227

Fortsatt flere som mottar biler på gamle bestillinger. Kan fort ha tjent 50-60000. (Husker ikke 2020-prisen)
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

jlan

Sitat fra: Jonny85 på fredag 02. desember 2022, klokken 16:42
Vil anta at man lett kan tjene 20 000 - 30 000 kr på å ta den ut og selge den med en gang ?Hva hadde dere gjort ? tatt den ut eller ikke verdt stresset med å ta lån og selge. Har null erfaring med bilsalg og sikkert litt ekstra ekstra greier når man har lån på bilen vil jeg tro?
På det mest hektiske var det mulig å inngå avtale med bruktbilforhandler før bilen var hentet ut. Men jeg tror nok de vil forvente å tjene minst 25000.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

LFC

Ikke sikkert det blir noe vektavgift 01.01.23.
Hørte i dag at politikerne ikke har hjemmel i lovverket til å innføre det så raskt.
Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

tornaldo

Sitat fra: LFC på fredag 02. desember 2022, klokken 23:14
Ikke sikkert det blir noe vektavgift 01.01.23.
Hørte i dag at politikerne ikke har hjemmel i lovverket til å innføre det så raskt.

Hvor hørte du det?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Chimp

Sitat fra: Jonny85 på fredag 02. desember 2022, klokken 16:42
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 02. desember 2022, klokken 08:56
Sitat fra: Chimp på torsdag 01. desember 2022, klokken 19:13
Sitat fra: Jonny85 på torsdag 01. desember 2022, klokken 15:31
Jeg har akkurat hentet meg ut en MYP og har en Tesla Y Long range med estimert levering 15-30 desember. Vil det være lurt å ta denne ut og ordne med lån osv for så å selge den? Eller er det så lite penger å tjene på dette at det ikke er verdt risikoen ? Hva kan jeg forvente å få for den ? Det er en hvit long range Y med sorte seter

Kjedelig å risikere å tape på det også, selv om det skal litt til med tanke på momsen som skal opp og vekt avgiften som kommer fra 2023.

Noen som har noen tanker ?
På forhånd takk for alle svar  :D

Tror ikke det er en krone å tjene. Bilmarkedet er dødt, kjøperne uteblir - renteøkninger har sendt folk i sparebluss. I tillegg flommer markedet over av model y

Blir drøyt å si at "bilmarkedet er dødt" når det ble utlevert over 17.000 elbiler i november, som det ikke har vært i nærheten av de siste par årene. Dersom folk var så i sparebluss ville de ikke tatt ut Tesla-bilen de hadde bestilt ettersom Tesla har ganske snille kanselleringsvilkår. Når folk fremdeles averterer 1 år gamle biler til nybilpris (og 80.000 mer enn de ga for bilen), så er ikke det et tegn på "dødt bilmarked", selv om det har blitt kjølt ned litt.

Men hvis man med "dødt" mener at en ikke kan selge en brukt vare for mye mer enn en ny vare, så er det dødt  ;D

Er fremdeles ikke mettet marked på familie-el-suv


Nei tror ikke det er dødt jeg heller og ser jeg på finn så får man vel nesten ikke en longe range Y for under 600 000 ´620 000 kr

Vil anta at man lett kan tjene 20 000 - 30 000 kr på å ta den ut og selge den med en gang ?Hva hadde dere gjort ? tatt den ut eller ikke verdt stresset med å ta lån og selge. Har null erfaring med bilsalg og sikkert litt ekstra ekstra greier når man har lån på bilen vil jeg tro?

Jeg ser det på mange biler. Ta for deg i4 m50. På 2 uker har det gått fra at billigste bil koster 770 på finn.no til at det nå står 690 000. Det er en annen bil og en annen saga selvsagt.

Dødt er en definisjonssak, det er ingen tvil om at det har falt mye de siste månedene. Jeg hører om biloppkjøpere som ikke vil ha flere biler i 2022 fordi de sier at markedet har stoppet opp. Så jeg står ved det jeg sa. Men jeg kjenner ikke din kostpris nei, bare min egen - min YP vil jeg tape penger på å flippe pt

tornaldo

Mer fortjeneste på Long Range enn Performance nå tipper jeg. Det har kommet tusenvis P de siste ukene, og mye færre LR, det presser jo prisen.

Hvis tilgangen på P og LR hadde vært lik fra Berlin, ville nok andelen P vært mye lavere enn den er i dag.

Og hvis man selger med EAP eller FSD, er det penger man nå kan se langt etter å få igjen ved et salg. Som vanlig.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

LFC

Sitat fra: tornaldo på fredag 02. desember 2022, klokken 23:40
Sitat fra: LFC på fredag 02. desember 2022, klokken 23:14
Ikke sikkert det blir noe vektavgift 01.01.23.
Hørte i dag at politikerne ikke har hjemmel i lovverket til å innføre det så raskt.

Hvor hørte du det?

En nabo som jobber på Mobile.
Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

Petter-S

Nå er både MVA og vektavgiften vedtatt for neste år.  For en Model Y long range med sort farge, turbin-felger og vinterhjul få en MVA på (627 632 - 500 000 x 0,25 ) = 31 908,-  samt en vektavgift på 33 510,-
Tilsammen 65 418,- dyrere fra 1/1/23

ELTesla

Er ikke vektavgiften 12,5 x egenvekt - 500kg?
Blir vel ikke mva heller på denne? (Selv om det ikke skulle forundre meg)

Petter-S

Stemmer, MVA renges ikke vektavgiften. Tallet på vektavgift er tatt fra ofv.no

kaistian

Sitat fra: Petter-S på fredag 16. desember 2022, klokken 12:39
Stemmer, MVA renges ikke vektavgiften. Tallet på vektavgift er tatt fra ofv.no
Hvis du leser teksten over kalkulatoren til ofv.no ser du at de inkluderer moms og vektavgift, så 33 510 inkluderer begge.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA