Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny varmepumpe: kr 31 500😯

Startet av Jantl, lørdag 26. desember 2020, klokken 23:38

« forrige - neste »

hybrid88

Så du mener at holdbarhet på 5 år 50.000km på kompressor og sensorer er ok? En jobb til 40000 kr når bilen er verdt 100.000 etter 5 år.

Etron 55
E-golf
911 GT3

hemi

ac kompressor på den ene bilen min med nypris 2,5 mill, koster bare 5000, og etter 5 år er det fortsatt 0 behov for å skifte (noe annet hadde vært rart) (ikke VAG)

Så mye tilsier at de operere med litt urimelige priser på deler på en bil til 250-350 ny,  tilegg burde jo delene uansett holde lenger.

Jeg har kranglet litt med møller om ymse siste 1-2 årene og er ikke så imponert, det er bil til 1+ ny :|
De har vært dårligere enn teslaene mine, det er jo imponerende.

Olepo

Sitat fra: nosi1202 på søndag 19. desember 2021, klokken 21:48
Men det er ganske stor forskjell på med og uten garanti da. Jeg kan forstå at Møller ikke fikser biler som er utenfor garanti sånn helt uten videre. Det er i tilfellet dårlig butikk.

For min del har jeg aldri hatt noen utfordringer med mine to VAG-biler når det gjelder Møller. At jeg har vært nødt til å besøke dem med garantisaker på biler som er 2 år gamle er en annen historie.

Innenfor eller utenfor garanti er utvilsomt to helt ulike situasjoner ja, og har full forståelse for at de ikke kan ta ansvar for alle feil som dukker opp etter garantiutløp.

MEN, når samme feil rammer et stort antall/alle biler enten rett før eller rett etter garantiutløp på komponenter som bør ha betydelig lenger levetid må det jo være en feil/svakhet i selve delen eller en konstruksjonsfeil. Da burde kanskje delene vært byttet på kampanje når problemet ble kjent.

Min generelle oppfatning, (uavhengig av varmeproblematikk i e-Golf), er at Møller naturligvis har kjennskap til svakheter og gjengangerfeil, men de unnlater å gjøre noe som helst og håper feilen ikke oppstår eller avdekkes før dagen etter garantiutløp. Da gnir de seg i hendene og finner frem den "store" kalkulatoren når deler og reparasjoner skal prises for den uheldige kunden.

Også spesielt at de fleste andre verksteder har god kjennskap til gjengangerfeil og hva de skal se etter på VAG produkter, mens Møller som merkeforhandler ved direkte spørsmål "alltid" hevder at det er få tilfeller eller at de ikke har noe statistikk på det aktuelle problemet.

Heldigvis står man fortsatt fritt til å velge en annen produsent om man ikke er fornøyd :).

TB

Hørte en historie:

VW eGolf med feil på lader, bil var utenfor garanti. Eier ble spurt av verksted "har du maskinskadeforsikring?"
Eier hadde ikke dette.

Da var svaret "tegn maskinskadeforsikring" og kom tilbake etter det...

Eier valgte å ikke begå forsikringssvindel, måtte dekke deler av reparasjonen selv, og selger dekket resten.
Ved at forsikringsselskap i en del tilfeller dekker reparasjonen har kanskje ikke prisen så mye å si?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Electric cars in Norway

#19
Her er den gode fixen som Sveinung lagde... VW Norge skal betale for dette. Reklamasjonsrett i minst 8 år. VW burde skamme seg.

https://elbilforum.no/index.php?topic=55543.msg968740;topicseen#msg968740

superterje76

Sitat fra: hybrid88 på mandag 20. desember 2021, klokken 01:51
Så du mener at holdbarhet på 5 år 50.000km på kompressor og sensorer er ok? En jobb til 40000 kr når bilen er verdt 100.000 etter 5 år.
Samme feil her, 2015/70.000km og kompressor har skjært seg, pris fra Møller 42.500,-.
Jeg har tidligere hatt en bil hvor aircondition tok kvelden når bilen var 6 år og under 100.000km. Da mente produsenten at aircondition skal vare lenger enn 6 år og tok kostnaden på delene, mens jeg dekket arbeidet.
Jeg har kontaktet Volkswagen og spurt hva de tenker om denne situasjonen, siden det er ganske mange som opplever nettopp denne feilen.

Får sikkert avslag fra Volkswagen, så har sendt ut forespørsler til andre verksteder i Asker&Bærum og foreløpig fått ned prisen noe.

hybrid88

Har gått en runde med noen vw verksteder selv og fått ned prisen en del. De opererer med helt ulike priser på Østlandet. Men alikevel legger ikke jeg igjen en krone hos møller etter denne opplevelsen. Jeg har hatt 10 vag biler som er servet på møller verksteder. Når det ikke betyr en møkk for dem så kan de ryke og reise en lang vei. Kvaliteten er blitt altfor dårlig.

Har dialog med et annet uavhengig verksted som gjør denne jobben mye billigere med brukt kompressor. Bare å kontakte meg hvis noen ønsker info
Etron 55
E-golf
911 GT3

geear

Hva er det som gjør at dette er så sinnsvakt dyr reparasjon? Er det en kjempestor jobb? Bør være uproblematisk å få tak i brukte deler for en rimelig penge, og så ryker det kanskje tre tusenlapper i gass, olje og lekkasjetest.

hybrid88

Sitat fra: geear på søndag 02. januar 2022, klokken 17:43
Hva er det som gjør at dette er så sinnsvakt dyr reparasjon? Er det en kjempestor jobb? Bør være uproblematisk å få tak i brukte deler for en rimelig penge, og så ryker det kanskje tre tusenlapper i gass, olje og lekkasjetest.

Kompressoren alene skal de ha 18000kr for. Også skal de rense anlegget for spon som visstnok er en stor jobb med div deler.

Og alt skal vi betale for pga møkkakvalitet på produktene
Etron 55
E-golf
911 GT3

Amatøren

Stemmer det med spon i systemet når kompressoren ryker.

Har hatt det for snaut år siden på en 2919 modell.

Krever grundig skylling av systemet til det ikke kommer mer spon ut i følge Møller bil Asker og Bærum.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

hybrid88

Sitat fra: Amatøren på mandag 03. januar 2022, klokken 07:54
Stemmer det med spon i systemet når kompressoren ryker.

Har hatt det for snaut år siden på en 2919 modell.

Krever grundig skylling av systemet til det ikke kommer mer spon ut i følge Møller bil Asker og Bærum.

Så dette skjedde på din som da ikke var 2 år engang?

Det er jo helt katastrofalt dårlig kvalitet på disse komponentene.
Etron 55
E-golf
911 GT3

Håkon77

Er varmepumpen eneste varmekilde i elbiler eller er det i tillegg til vanlig varmeapparat?
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Orbit

Det er på de fleste (alle?) elbiler også et elektrisk drevet varmeelement (PTC). Men det er ofte at kupevarmer nekter å starte når det er en feil i systemet, selv om den kunne varmet bilen uten varmepumpe.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Håkon77

Selvfølgelig. Ellers ville mange kanskje latt være å reparere varmepumpen.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

RJK

Sitat fra: Orbit på onsdag 02. mars 2022, klokken 16:50
Det er på de fleste (alle?) elbiler også et elektrisk drevet varmeelement (PTC). Men det er ofte at kupevarmer nekter å starte når det er en feil i systemet, selv om den kunne varmet bilen uten varmepumpe.
Tesla er vel de eneste som har "kastet ut" PTC-element da de kom med varmepumpe og den berømmelige "Octovalve"-enheten sin for fordeling av varme/kjøling.

Så må det og sies at varmepumpe er ikke først og fremst ment for kjøling eller oppvarming av kupéen, men for å hjelpe til med kjøling og varming av batteripakka. Og hos noen så inngår vel og elektromotoren.

Men slik Hyundai har vist med sine tidlige elbiler, så kan de spare masse energiforbruk på å la oppvarming og kjøling av batteriet, foregå i en syklus som involverer kupélufta. Er jo smart å varme kupéen med varmluften som kommer fra et varmt batteri som trenger kjøling, eller å kjøle ned batteriet med luft fra kupéen som er kaldere enn utelufta.

Og så kan varmeveksleren jobbe med lufttemperaturen utenfor bilen, når intern varmeutveksling ikke er tilstrekkelig, og PTC-heateren kun slår inn når man har kaldt batteri og kald kupé, og det er viktigst å raskt få en OK temperatur innvendig i kupéen i starten.

Og når "driftstemperatur" i kupéen er varm nok, så kan varmluften være med å varme batteriet utover det indre spenning fra batterier i bruk, klarer å få til.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA