Elbilforum.no

Bilmerker => Volkswagen VW => e-Golf => Emne startet av: Jantl på lørdag 26. desember 2020, klokken 23:38

Tittel: Ny varmepumpe: kr 31 500😯
Skrevet av: Jantllørdag 26. desember 2020, klokken 23:38
Varmeanlegget på vår egolf har aldri vært godt. I fjor høst ble bilen iskald og Møller bil  skiftet to sensorer.  Ny feil (gasslekkasje) ble oppdaget og reparert i september i år.  Mild vinter /lite bruk gjorde at bilen aldri ble skikkelig testet etter dette. I høst kom problemene fram på nytt.  Møller konstaterer at hele varmepumpen/ klimaprossesoren må skiftes. Dette var tre uker etter at  garantien  utløp og Møller vil ikke, med påstand om at dette er en ny feil, dekke skaden. Til overmål fikk vi et sjokkerende høyt prisoverslag for reparasjonen: kr 31 500!
Spørsmål:
1. Noen som har tips om en fagkyndig person som kan se på om at dagens problemer har sammenheng med problemer før garantien utløp?
2. Finnes det andre verksteder i Oslo-området som kan skifte prosessoren?
Tittel: Sv: Ny varmepumpe: kr 31 500😯
Skrevet av: Electric cars in Norwaylørdag 26. desember 2020, klokken 23:42
Hørt mye bra om https://www.elbilmek.no/ i Asker.
Tittel: Sv: Ny varmepumpe: kr 31 500😯
Skrevet av: 02janmandag 28. desember 2020, klokken 23:39
Ok , du har hatt ny flott bil i 5 år, men måtte ta til takke med dårlig Varmeapparat ? Nå er sikker ikke robust og skikkelig varmeaparat så populært lenger, så det skal nok være slik.

Bilene jeg har fra 60 og 70 tallet har fortsatt godt fungerende varmeapparat, Uten at noen har måtte reparere utover at jeg selv har byttet kjøleveske ca hvert 10.år.

Så har du fått påvist diverse feil med egolf varmeapparat, kan det tenkes at dette har ført til at varmeapparatet ( kalles vist varmepumpe idag) har gått istykker pga disse feil/mangler. Jeg forutsetter at varmeapparat skal vare mer en 20 år.
Hvis det er laget for å gå i stykker rett etter garanti, så lurer jeg på hvorfor delen er så kompleks at den da skal ha så høy kostnad.

Bilene vil isåfall få svært kort levetid, mulig det også er ønskelig, da det er bra for miljøet at disse skal resirkulere.
Tittel: Sv: Ny varmepumpe: kr 31 500😯
Skrevet av: hemitirsdag 29. desember 2020, klokken 03:38
Møller + bil utenfor garanti = krise, e-tron feks spår jeg blir virkelig dyrt.

e-golf og varmeanlegg har jo alltid vært ett problem, fra dag 1. Min var jo inne mesteparten av tiden jeg eide den.

Høres ut som følgefeil/det aldri ble reparert sist. Er du NAF medlem eller medlem av noen annen organisasjon bør du søke hjelp der, for møller er ikke de som gir seg lettest.


Trist at vi ser at elbiler er veldig bruk & kast om dagen, og reprasjon tidvis er høyere enn bilens verdi, allerede etter 5 år på enkle små ting og komponenter som drømmeprises utenfor garanti.

Tittel: Sv: Ny varmepumpe: kr 31 500😯
Skrevet av: Moastirsdag 29. desember 2020, klokken 11:04
En varmepumpe bør ha mye lengre levetid enn dette.

off topic: Jeg hadde en egolf uten vp i mange år. Her var det også noen ganger problemer med å slå på varmen :o
Tittel: Sv: Ny varmepumpe: kr 31 500😯
Skrevet av: geeartirsdag 29. desember 2020, klokken 22:03
02jan, litt forskjell på varmeapparatene fra 60- og 70-tallet og i dag, altså. Og når det er sagt, få BMWer over 15 år, fra 80- og 90-tallet, som ikke har hatt problemer med "sverdet", feil på ventilen foran torpedoveggen eller lekkasje i varmeregisteret.

Men.. selv stasjonære varmepumper ryker etter fem år, så det kan bli spennende fremover. For egen del hadde jeg hevdet at dårlig effekt henger sammen med havariet, og her må vel Møller sannsynliggjøre at det IKKE gjør det.
Tittel: Sv: Ny varmepumpe: kr 31 500😯
Skrevet av: 02jantirsdag 29. desember 2020, klokken 23:01
Helt klart forskjell, og jeg kan anta at fungerende varmeapparat er like populært idag, som den gang.

* på min 90 talls «evighetsmaskin» begynte registeret så vidt å lekke for 3 år siden, holdt bare knappe 25 år. Hervar det plastikkmunnstykket inn til registert som
Begynte å sprekke. På de eldre bilene så er munnstykket av metall, så disse varer nok lenger.

Men ok kostet på ny boks/register til 800 kr + ny viftemotor til 1500 kr og drøyt 5 timer for å få register med motor ut.  Antar at jeg hadde brukt kun 3 timer hvis  jobben skulle taes på nytt.

* når varmepumpe ble introdusert til bil, hadde tent at dette var en enkel liten universal varmepumpe til lav pris, enkel plugge ut og inn i bil.
Tittel: Sv: Ny varmepumpe: kr 31 500😯
Skrevet av: thrainsøndag 03. januar 2021, klokken 14:36
Her høres det ut som om du kan sannsynliggjøre at problemene kom før garantien utløp. Jeg mener du bør vurdere å forfølge den saken med juridisk bistand. Sjekk om din hjemforsikring dekker juridisk bistand (kanskje også bilforsikringen?)

Tittel: Sv: Ny varmepumpe: kr 31 500😯
Skrevet av: hybrid88fredag 10. desember 2021, klokken 19:22
Er det noen her som har prøvd dette juridisk mot møller?

Det er horribelt at komponenter på varmeanlegget, sensorer, ac kompressor ryker etter 5-6 år, 50.000km. At man skal betale 30.000-40.000 for rep av varmeapparat på så nye biler?
Uavhengig av garanti på 5 år så mener jeg at det er altfor kort levetid?

Kan ødelagt varmepumpe være en følgefeil av f eks ødelagte sensorer?

I USA har man jo hatt aksjon på disse sensorene og byttet disse på initiativ fra importør. Utrolig at man ikke har gjort det her i Norge
Tittel: Sv: Ny varmepumpe: kr 31 500😯
Skrevet av: hemifredag 10. desember 2021, klokken 19:37
det har vært problemer med dette fra dag 1, eller i mitt tilfelle dag 7? elns stoppet den og ble skifta første gang...

forbrukermakten hadde vært å ikke kjøpe VW golf når det var så mye feil, og så kort levetid, usa versjonen hadde vært classaction lawsuit.

Tittel: Sv: Ny varmepumpe: kr 31 500😯
Skrevet av: hybrid88onsdag 15. desember 2021, klokken 13:32
Jeg har konfrontert flere møller verksteder med all info herfra og andre steder.

Dette sier dem alle sammen i Møller:

- Det er "noen" egolfer som har denne feilen men kjenner seg ikke igjen i at det er et stort problem
- De er ikke tvil om kvaliteten på sine biler og produkter og mener at dette er helt normalt
- Man må regne med slike feil ila 5 år
- De sier at TPI finnes på alle typer jobber, servicer etc. Så de mener altså at TPI ikke sier noe om at det er en stor kjent feil etc
- USA har biler som ikke er like de Norske, annen garanti osv osv slik at man ikke kan sammenligne med det Amerikanske markedet



Jeg har aldri hørt om biler hvor varmeapparat streiker i hytt og pine etter 5 år og ac kompressorer som ryker etter 5 år. Så vidt jeg vet er heller ikke norske og amerikanske biler veldig annerledes når det gjelder AC systemet. Det er vel biler med varmepumpe som er hardest ramma tror jeg?

Det er spesielt at man ikke har valgt å følge opp disse problemene i Norge slik man har gjort i USA
Tittel: Sv: Ny varmepumpe: kr 31 500😯
Skrevet av: hemionsdag 15. desember 2021, klokken 14:02
De daua jo så mye i perioder at de var tomme for de og hadde ventetid for å få bytta, men glemmer vel fort.

Tittel: Sv: Ny varmepumpe: kr 31 500😯
Skrevet av: hybrid88onsdag 15. desember 2021, klokken 16:24
Ja nå har de rest på ac kompressoren til 17.000 og. Og bilopphuggerne er tomme alle sammen. "Det er bare noen biler som har disse problemene"
Tittel: Sv: Ny varmepumpe: kr 31 500😯
Skrevet av: Olepofredag 17. desember 2021, klokken 11:00
Sitat fra: hybrid88 på onsdag 15. desember 2021, klokken 13:32
Jeg har konfrontert flere møller verksteder med all info herfra og andre steder.

Dette sier dem alle sammen i Møller:

- Det er "noen" egolfer som har denne feilen men kjenner seg ikke igjen i at det er et stort problem
- De er ikke tvil om kvaliteten på sine biler og produkter og mener at dette er helt normalt
- Man må regne med slike feil ila 5 år
- De sier at TPI finnes på alle typer jobber, servicer etc. Så de mener altså at TPI ikke sier noe om at det er en stor kjent feil etc
- USA har biler som ikke er like de Norske, annen garanti osv osv slik at man ikke kan sammenligne med det Amerikanske markedet



Jeg har aldri hørt om biler hvor varmeapparat streiker i hytt og pine etter 5 år og ac kompressorer som ryker etter 5 år. Så vidt jeg vet er heller ikke norske og amerikanske biler veldig annerledes når det gjelder AC systemet. Det er vel biler med varmepumpe som er hardest ramma tror jeg?

Det er spesielt at man ikke har valgt å følge opp disse problemene i Norge slik man har gjort i USA

Det kan dessverre virke som om samtlige  Møllerforhandlere har vært på samme obligatoriske kurs i ansvarsfraskrivelse og bortforklaringer... Standardsvar at godt kjente problemer ikke er utbredt og omfatter et større antall biler/tilfeller.

Etter egen og andres tidligere erfaringer er nok Møller verst i klassen når det kommer til reklamasjoner, kundebehandling og "goodwill". Skremmende at de kan holde på slik og fortsatt opprettholde markedsandel.

Vi planlegger bilbytte, og både Enyac og ID4 er aktuelle for oss - men vurderer å droppe de pga tidligere negative erfaringer med Møller. Synd at det er slik.

(Forstår naturligvis at det er store kostnader ifbm med tilbakekallinger, kampanjer og garantireparasjoner. Noe som importør og produsent bør ta ansvar for, men det virker som om forhandlerne avviser uten engang å prøve å ta sakene videre til høyere nivå.) 
Tittel: Sv: Ny varmepumpe: kr 31 500😯
Skrevet av: nosi1202søndag 19. desember 2021, klokken 21:48
Men det er ganske stor forskjell på med og uten garanti da. Jeg kan forstå at Møller ikke fikser biler som er utenfor garanti sånn helt uten videre. Det er i tilfellet dårlig butikk.

For min del har jeg aldri hatt noen utfordringer med mine to VAG-biler når det gjelder Møller. At jeg har vært nødt til å besøke dem med garantisaker på biler som er 2 år gamle er en annen historie.

På Touranen har jeg fått byttet følgende uten problemer i det hele tatt; baklykt (fukt), startknapp, ryggekamera og ledningsnett i bakluke, hjerne til infotainmentsystmet. De to siste var på nærmere 40.000,- til sammen.

Golfen har byttet startknapp og et stag til vindusviskeren 
Tittel: Sv: Ny varmepumpe: kr 31 500😯
Skrevet av: hybrid88mandag 20. desember 2021, klokken 01:51
Så du mener at holdbarhet på 5 år 50.000km på kompressor og sensorer er ok? En jobb til 40000 kr når bilen er verdt 100.000 etter 5 år.

Tittel: Sv: Ny varmepumpe: kr 31 500😯
Skrevet av: hemimandag 20. desember 2021, klokken 10:29
ac kompressor på den ene bilen min med nypris 2,5 mill, koster bare 5000, og etter 5 år er det fortsatt 0 behov for å skifte (noe annet hadde vært rart) (ikke VAG)

Så mye tilsier at de operere med litt urimelige priser på deler på en bil til 250-350 ny,  tilegg burde jo delene uansett holde lenger.

Jeg har kranglet litt med møller om ymse siste 1-2 årene og er ikke så imponert, det er bil til 1+ ny :|
De har vært dårligere enn teslaene mine, det er jo imponerende.
Tittel: Sv: Ny varmepumpe: kr 31 500😯
Skrevet av: Olepomandag 20. desember 2021, klokken 23:04
Sitat fra: nosi1202 på søndag 19. desember 2021, klokken 21:48
Men det er ganske stor forskjell på med og uten garanti da. Jeg kan forstå at Møller ikke fikser biler som er utenfor garanti sånn helt uten videre. Det er i tilfellet dårlig butikk.

For min del har jeg aldri hatt noen utfordringer med mine to VAG-biler når det gjelder Møller. At jeg har vært nødt til å besøke dem med garantisaker på biler som er 2 år gamle er en annen historie.

Innenfor eller utenfor garanti er utvilsomt to helt ulike situasjoner ja, og har full forståelse for at de ikke kan ta ansvar for alle feil som dukker opp etter garantiutløp.

MEN, når samme feil rammer et stort antall/alle biler enten rett før eller rett etter garantiutløp på komponenter som bør ha betydelig lenger levetid må det jo være en feil/svakhet i selve delen eller en konstruksjonsfeil. Da burde kanskje delene vært byttet på kampanje når problemet ble kjent.

Min generelle oppfatning, (uavhengig av varmeproblematikk i e-Golf), er at Møller naturligvis har kjennskap til svakheter og gjengangerfeil, men de unnlater å gjøre noe som helst og håper feilen ikke oppstår eller avdekkes før dagen etter garantiutløp. Da gnir de seg i hendene og finner frem den "store" kalkulatoren når deler og reparasjoner skal prises for den uheldige kunden.

Også spesielt at de fleste andre verksteder har god kjennskap til gjengangerfeil og hva de skal se etter på VAG produkter, mens Møller som merkeforhandler ved direkte spørsmål "alltid" hevder at det er få tilfeller eller at de ikke har noe statistikk på det aktuelle problemet.

Heldigvis står man fortsatt fritt til å velge en annen produsent om man ikke er fornøyd :).
Tittel: Sv: Ny varmepumpe: kr 31 500😯
Skrevet av: TBmandag 20. desember 2021, klokken 23:58
Hørte en historie:

VW eGolf med feil på lader, bil var utenfor garanti. Eier ble spurt av verksted "har du maskinskadeforsikring?"
Eier hadde ikke dette.

Da var svaret "tegn maskinskadeforsikring" og kom tilbake etter det...

Eier valgte å ikke begå forsikringssvindel, måtte dekke deler av reparasjonen selv, og selger dekket resten.
Ved at forsikringsselskap i en del tilfeller dekker reparasjonen har kanskje ikke prisen så mye å si?
Tittel: Sv: Ny varmepumpe: kr 31 500😯
Skrevet av: Electric cars in Norwaytirsdag 21. desember 2021, klokken 00:20
Her er den gode fixen som Sveinung lagde... VW Norge skal betale for dette. Reklamasjonsrett i minst 8 år. VW burde skamme seg.

https://elbilforum.no/index.php?topic=55543.msg968740;topicseen#msg968740
Tittel: Sv: Ny varmepumpe: kr 31 500😯
Skrevet av: superterje76søndag 02. januar 2022, klokken 12:11
Sitat fra: hybrid88 på mandag 20. desember 2021, klokken 01:51
Så du mener at holdbarhet på 5 år 50.000km på kompressor og sensorer er ok? En jobb til 40000 kr når bilen er verdt 100.000 etter 5 år.
Samme feil her, 2015/70.000km og kompressor har skjært seg, pris fra Møller 42.500,-.
Jeg har tidligere hatt en bil hvor aircondition tok kvelden når bilen var 6 år og under 100.000km. Da mente produsenten at aircondition skal vare lenger enn 6 år og tok kostnaden på delene, mens jeg dekket arbeidet.
Jeg har kontaktet Volkswagen og spurt hva de tenker om denne situasjonen, siden det er ganske mange som opplever nettopp denne feilen.

Får sikkert avslag fra Volkswagen, så har sendt ut forespørsler til andre verksteder i Asker&Bærum og foreløpig fått ned prisen noe.
Tittel: Sv: Ny varmepumpe: kr 31 500😯
Skrevet av: hybrid88søndag 02. januar 2022, klokken 16:26
Har gått en runde med noen vw verksteder selv og fått ned prisen en del. De opererer med helt ulike priser på Østlandet. Men alikevel legger ikke jeg igjen en krone hos møller etter denne opplevelsen. Jeg har hatt 10 vag biler som er servet på møller verksteder. Når det ikke betyr en møkk for dem så kan de ryke og reise en lang vei. Kvaliteten er blitt altfor dårlig.

Har dialog med et annet uavhengig verksted som gjør denne jobben mye billigere med brukt kompressor. Bare å kontakte meg hvis noen ønsker info
Tittel: Sv: Ny varmepumpe: kr 31 500😯
Skrevet av: geearsøndag 02. januar 2022, klokken 17:43
Hva er det som gjør at dette er så sinnsvakt dyr reparasjon? Er det en kjempestor jobb? Bør være uproblematisk å få tak i brukte deler for en rimelig penge, og så ryker det kanskje tre tusenlapper i gass, olje og lekkasjetest.
Tittel: Sv: Ny varmepumpe: kr 31 500😯
Skrevet av: hybrid88søndag 02. januar 2022, klokken 19:43
Sitat fra: geear på søndag 02. januar 2022, klokken 17:43
Hva er det som gjør at dette er så sinnsvakt dyr reparasjon? Er det en kjempestor jobb? Bør være uproblematisk å få tak i brukte deler for en rimelig penge, og så ryker det kanskje tre tusenlapper i gass, olje og lekkasjetest.

Kompressoren alene skal de ha 18000kr for. Også skal de rense anlegget for spon som visstnok er en stor jobb med div deler.

Og alt skal vi betale for pga møkkakvalitet på produktene
Tittel: Sv: Ny varmepumpe: kr 31 500😯
Skrevet av: Amatørenmandag 03. januar 2022, klokken 07:54
Stemmer det med spon i systemet når kompressoren ryker.

Har hatt det for snaut år siden på en 2919 modell.

Krever grundig skylling av systemet til det ikke kommer mer spon ut i følge Møller bil Asker og Bærum.
Tittel: Sv: Ny varmepumpe: kr 31 500😯
Skrevet av: hybrid88mandag 03. januar 2022, klokken 19:45
Sitat fra: Amatøren på mandag 03. januar 2022, klokken 07:54
Stemmer det med spon i systemet når kompressoren ryker.

Har hatt det for snaut år siden på en 2919 modell.

Krever grundig skylling av systemet til det ikke kommer mer spon ut i følge Møller bil Asker og Bærum.

Så dette skjedde på din som da ikke var 2 år engang?

Det er jo helt katastrofalt dårlig kvalitet på disse komponentene.
Tittel: Sv: Ny varmepumpe: kr 31 500😯
Skrevet av: Håkon77onsdag 02. mars 2022, klokken 16:01
Er varmepumpen eneste varmekilde i elbiler eller er det i tillegg til vanlig varmeapparat?
Tittel: Sv: Ny varmepumpe: kr 31 500😯
Skrevet av: Orbitonsdag 02. mars 2022, klokken 16:50
Det er på de fleste (alle?) elbiler også et elektrisk drevet varmeelement (PTC). Men det er ofte at kupevarmer nekter å starte når det er en feil i systemet, selv om den kunne varmet bilen uten varmepumpe.
Tittel: Sv: Ny varmepumpe: kr 31 500😯
Skrevet av: Håkon77onsdag 02. mars 2022, klokken 22:29
Selvfølgelig. Ellers ville mange kanskje latt være å reparere varmepumpen.
Tittel: Sv: Ny varmepumpe: kr 31 500😯
Skrevet av: RJKtorsdag 03. mars 2022, klokken 01:10
Sitat fra: Orbit på onsdag 02. mars 2022, klokken 16:50
Det er på de fleste (alle?) elbiler også et elektrisk drevet varmeelement (PTC). Men det er ofte at kupevarmer nekter å starte når det er en feil i systemet, selv om den kunne varmet bilen uten varmepumpe.
Tesla er vel de eneste som har "kastet ut" PTC-element da de kom med varmepumpe og den berømmelige "Octovalve"-enheten sin for fordeling av varme/kjøling.

Så må det og sies at varmepumpe er ikke først og fremst ment for kjøling eller oppvarming av kupéen, men for å hjelpe til med kjøling og varming av batteripakka. Og hos noen så inngår vel og elektromotoren.

Men slik Hyundai har vist med sine tidlige elbiler, så kan de spare masse energiforbruk på å la oppvarming og kjøling av batteriet, foregå i en syklus som involverer kupélufta. Er jo smart å varme kupéen med varmluften som kommer fra et varmt batteri som trenger kjøling, eller å kjøle ned batteriet med luft fra kupéen som er kaldere enn utelufta.

Og så kan varmeveksleren jobbe med lufttemperaturen utenfor bilen, når intern varmeutveksling ikke er tilstrekkelig, og PTC-heateren kun slår inn når man har kaldt batteri og kald kupé, og det er viktigst å raskt få en OK temperatur innvendig i kupéen i starten.

Og når "driftstemperatur" i kupéen er varm nok, så kan varmluften være med å varme batteriet utover det indre spenning fra batterier i bruk, klarer å få til.
Tittel: Sv: Ny varmepumpe: kr 31 500😯
Skrevet av: Electric cars in Norwaytorsdag 03. mars 2022, klokken 04:39
Trist sak! Møller burde skamme seg! Dette er feil VW i alle land burde reparert gratis.

Les dette: https://autoac.no/volkswagen-air-condition/e-golf-varmepumpe-og-air-condition/

Kopi under med bilde.

Kopi:

Om air-condition og varmeapparatet på e-Golf

e-Golf ble lansert i 2014, og var i 2019 og 2020 norges mest solgte nybil, bak e-Tron. Noen av e-Golfene er produsert med tradisjonell air-condition (kjøling) og varmeapparatet benyttet strøm fra batteriene. For å bruke mindre strøm på oppvarming og forlenge kjørelengden, blir e-Golf også levert med en varmepumpe, etter samme prinsipp som den du kanskje har i huset ditt? Det gjør at hvis du har en e-Golf med varmepumpe, så må den bl.a. ha «kjølegass» for at varmapparatet skal fungere om vinteren. Dessverre har e-Golf sin varmepumpe vist seg å være et lite problembarn


Kjente svakheter og feil på varmeapparat og varmepumpe på e-Golf
Sensorene G395(1), G826 (2), G827(3), G828(4) og G829(5)
Om du har en e-Golf med varmepumpe, så har dette systemet 5 sensorer som vist seg å ha mye problemer. Varmepumpen skal kjøle bilen innvendig om sommeren (air-condition delen) og to av sensorene styrer dette. Når du skrur på varmeapparatet bruker varmepumpen (varmeapparatet) de tre andre sensorene.

Er en av sensorene i varmedelen ødelagt(tre stk), så fungerer ikke varmeapparatet. Det samme gjelder kjøledelen(to stk). Det er her det kan bli dyrt fordi det fra fabrikk ble montert som fem forskjellige sensorer, avhengig plassering og oppgave. Sensorer som selges nå er like, og plassering styres av bilen datasystem. Man kan ikke blande gamle og nye typen sensorer blandet i samme kjede, kjøledel 2 stk og varmedel 3 stk.

Har en av tre sensorer i varmedelen røket, må alle tre sensorene byttes. Det samme gjelder for kjøledelen, som har to sensorer. Har du én defekt sensor i både varmedel og kjøledel, må alle 5 sensorene byttes. I skrivende stund så koster de 1603,-+/stk hos Møller.

.Er det ingen måte man kan bytte kun én sensor?
Det fortsatt mulig å finne de gamle sensorene på nett, via e-bay etc, men mange velger likevel å bytte alle fem, fordi det har en kostnad å bytte sensorene(tømme systemet for gass, bytte, kalibrere og fylle opp igjen) og siden de ser ut til å ryke en etter en, så blir fort dyrere å bytte én om gangen, og risikoen øker naturlig nok jo eldre bilen er.

Vi har nye typen sensorer på lager og to typer av den gamle originale typen som er mest utsatt, vi har også noe brukt liggende, for de som velger å kjøre absolutt billigste utvei, men da er det ikke noe garanti fra vår side.

Hvorfor går sensorene til varmepumpen på e-Golf så fort i stykker?

Vi har diskutert dette og lest om dette problemet i ulike fagfora og artikler. Vår egen konklusjon er at e-biler generelt ikke har noe varme i motorrommet som tørker opp fukt, slik en forbrenningsmotor naturlig nok vil ha. Kravene til komponenters evne til å hindre inntrenging av fukt må derfor være bedre, spesielt i Norge med mye salting på veiene som er drepen for elektriske komponenter. Sensorene som ble levert fra fabrikk har kanskje ikke vært gode nok.

Hvordan bytter man sensorene på varmepumpen til e-Golf?

På de fleste biler kan man bare skru ut gamle sensoren(e) og sette inn en ny. På e-Golf man tømme systemet og ta vare på kjølegassen til varmepumpen, før man kan demontere sensorene. Derfor må man etter at de nye sensorene er montert, utføre en full AC-Service med vakumisering og fylle på evt. kjølegass som måtte mangle i utgangspunktet. På e-Golf må man i tillegg koble seg på bilen datasystem å åpne alle ventiler før man tømmer og fyller kjølegass. Etter at sensorene er byttet, må man igjen koble seg på bilen datasystem og programmere inn de nye delene (adapatation) og testkjøre varmeapparatet/air condition.

KOMPRESSOR TIL VARMEPUMPE PÅ E-GOLF

Etter vår erfaring så ryker desverre kompressor ganske ofte på e-Golf. Mye oftere enn andre biler vi har inne til reparasjon. Kompressor på en fosilbil er en ganske enkel konstruksjon, som drives av en reim og ofte billig. På elektriske biler så består kompressor også av en elektromotor som er koblet på bilens 400V system. Enten slutter kompressor å fungere fordi en elektrisk styreenhet eller ventil har sluttet å fungere, eller kompressor har havarert.

Ventil eller elektrisk komponent har sluttet å fungere på kompressor
Er du «heldig» så har ikke din kompressor havarert, men komponent har sluttet å fungere. Da kan vi bytte kompressor på e-Golf med ny fra Volkswagen eller en brukt fra en nyere kollisjonsskadet bil til en hyggelig pris, som matcher bilens verdi(?).

Havarert kompressor på e-Golf

Er du uheldig så har din kompressor havarert, dvs. at skovlene i kompressor har «gnagd» på selv og sent en strøm av metallspon rundt i anlegget sammen med kjølegassen og oljen. På e-Golf ser vi at dette skjer mye oftere enn andre modeller og bilmerker. Da må vi foreta en havarirens av anlegget før vi kan sette inn ny kompressor og andre komponenter.
Som man kan se på denne demonterte kompressoren har den gått helt i oppløsning og fullpakket med metallspon som også har forurenset resten av systemet. Etter og ha flushet systemet og montert ny kompressor, fikk vi 53C ut fra dysene i dashbord på full varme (testet inne i 20C).

Havarirens av kompressor på e-Golf

Om kompressor / varmepumpen på din e-Golf har havarert, så må man foreta en havarirens. Det er dessverre en omfattende og grisete jobb om dette skal gjøres ordentlig, fordi når systemet ditt har blitt fylt opp med metallspon i alle kroker og kanter, så må dette renses ut før man kan montere nye deler og fylle opp anlegget med kjølegass. For å gjøre dette må man demontere mange deler av systemet, og skylle disse med en spesiell renseveske. Kondensere(bør) og tørkefilter må byttes.

Er det mulig å gjøre havarirens på e-Golf billigere?

Man kan gjøre enkelte ting enklere, som ikke er godkjent av produsent, som vil korte ned levetiden til nye anlegget. Vi gir ikke noen garanti på slike jobber heller. Men er bilen gammel, og du skal kun ha den ett par år til, så blir det opp til deg å velge hvor nøye du vil ha dette gjort. Det er mulig å bare bytte tørkefilter, og montere en sil som fanger opp de fleste metallpartikler i systemet. Dette er noe vi har gjort på enkelte eldre fosilbiler som kun har få år igjen. Men der dreier det seg kun om air-condition, som er «nice to have» og som ikke kreves for å drive varmeapparatet om vinteren. Vi jobber med å finne bedre prosesser for havarirens på e-Golf slik at vi kan få ned prisene, da vi ser at mange av e-Golfene vi får inn har havarert varmepumpe.

Skal du velge å erstatte defekt kompressor på e-Golf med ny orginal, ny uorginal eller brukt orginal?
Prisen på nye orginale kompressorer koster 18.123,- fra Møller i Norge 2022. Vi kan nå skaffe orginale fra Europa for 13.900,- inkl. toll, frakt og mva. Så langt har vi kun satt inn brukte kompressorer fra kollisjonsskadde biler fra Norge, som er 1-2 år gamle og lav kilometer.
Vi har enda ikke forsøkt oss på uorginale kompressorer da Volkswagen har hatt mye problemer med egen programvare, og vi ser for oss uforutsette problemer med urginale deler nå det gjelder kommunikasjon mellom kompressor og bilens hjerne. Det er også tilbakemelding vi har fått fra et par leverandører, som har sluttet import grunnet dette.
Så det vi tilbyr nå er orginal kompressor til 13.900,- eller brukt, om vi finner passende del i tide, som da koster mellom 4.000,- til 7.000,-. Volkswagen har oppgradert sine kompressorer 5 ganger siden salget kom her i 2015. Derfor vil vi ikke sette inn brukte kompressorer som ikke er av siste generasjon, og det er ikke alltid tilgjenglig da vi er avhengig av kondemnerte biler. Generelt er leveranse av deler nå vanskelig grunnet Corona og andre situasjoner på verdensmarkedet.

Video på 7,5 min som forklarer ulike scenarioer og valg du har ved bytte av kompressor hos oss pr. januar 2022.

................se video lenke og mer tekst på den siden.........

Jeg kjenner ikke til dette verkstedet.
Beskrivelsen er det som er interessant her.

VW burde dekke dette kostnadsfritt for bileiere selv om garanti har gått ut.

Jeg fant dette over når jeg goglet på "e-Golf varmepumpe defekt" her:

https://www.google.com/search?q=egolf+varmepumpe+defekt&oq=&aqs=chrome.0.35i39i362l15.-1j0j7&client=ms-android-samsung-gs-rev1&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8
Tittel: Sv: Ny varmepumpe: kr 31 500😯
Skrevet av: Orbittorsdag 03. mars 2022, klokken 07:49
Sitat fra: RJK på torsdag 03. mars 2022, klokken 01:10
Tesla er vel de eneste som har "kastet ut" PTC-element da de kom med varmepumpe og den berømmelige "Octovalve"-enheten sin for fordeling av varme/kjøling.
Ja, de har droppet PTC-varmer, men har fremdeles også direkte elektrisk oppvarming. Ved å styre fremdriftsmotor slik at denne får (unødvendig) store varmetap, får de varme derfra som kan brukes i de situasjonene varmepumpen ikke kan bidra. Det er i Tesla-ånd å hente flere funksjoner ut av samme enhet.
Tittel: Sv: Ny varmepumpe: kr 31 500😯
Skrevet av: hybrid88tirsdag 05. juli 2022, klokken 08:25
Dette gir seg aldri! Vi bytta kompressor og sensor 5 og 3 i vinter. Nå funker ikke aircondition og jeg tror heller ikke anlegget gir varme.

Kan noen fortelle meg hvilke sensorer som er for kald og varm luft?