Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny varmepumpe: kr 31 500😯

Startet av Jantl, lørdag 26. desember 2020, klokken 23:38

« forrige - neste »

Jantl

Varmeanlegget på vår egolf har aldri vært godt. I fjor høst ble bilen iskald og Møller bil  skiftet to sensorer.  Ny feil (gasslekkasje) ble oppdaget og reparert i september i år.  Mild vinter /lite bruk gjorde at bilen aldri ble skikkelig testet etter dette. I høst kom problemene fram på nytt.  Møller konstaterer at hele varmepumpen/ klimaprossesoren må skiftes. Dette var tre uker etter at  garantien  utløp og Møller vil ikke, med påstand om at dette er en ny feil, dekke skaden. Til overmål fikk vi et sjokkerende høyt prisoverslag for reparasjonen: kr 31 500!
Spørsmål:
1. Noen som har tips om en fagkyndig person som kan se på om at dagens problemer har sammenheng med problemer før garantien utløp?
2. Finnes det andre verksteder i Oslo-området som kan skifte prosessoren?

Electric cars in Norway


02jan

Ok , du har hatt ny flott bil i 5 år, men måtte ta til takke med dårlig Varmeapparat ? Nå er sikker ikke robust og skikkelig varmeaparat så populært lenger, så det skal nok være slik.

Bilene jeg har fra 60 og 70 tallet har fortsatt godt fungerende varmeapparat, Uten at noen har måtte reparere utover at jeg selv har byttet kjøleveske ca hvert 10.år.

Så har du fått påvist diverse feil med egolf varmeapparat, kan det tenkes at dette har ført til at varmeapparatet ( kalles vist varmepumpe idag) har gått istykker pga disse feil/mangler. Jeg forutsetter at varmeapparat skal vare mer en 20 år.
Hvis det er laget for å gå i stykker rett etter garanti, så lurer jeg på hvorfor delen er så kompleks at den da skal ha så høy kostnad.

Bilene vil isåfall få svært kort levetid, mulig det også er ønskelig, da det er bra for miljøet at disse skal resirkulere.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

hemi

Møller + bil utenfor garanti = krise, e-tron feks spår jeg blir virkelig dyrt.

e-golf og varmeanlegg har jo alltid vært ett problem, fra dag 1. Min var jo inne mesteparten av tiden jeg eide den.

Høres ut som følgefeil/det aldri ble reparert sist. Er du NAF medlem eller medlem av noen annen organisasjon bør du søke hjelp der, for møller er ikke de som gir seg lettest.


Trist at vi ser at elbiler er veldig bruk & kast om dagen, og reprasjon tidvis er høyere enn bilens verdi, allerede etter 5 år på enkle små ting og komponenter som drømmeprises utenfor garanti.


Moas

En varmepumpe bør ha mye lengre levetid enn dette.

off topic: Jeg hadde en egolf uten vp i mange år. Her var det også noen ganger problemer med å slå på varmen :o
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

geear

02jan, litt forskjell på varmeapparatene fra 60- og 70-tallet og i dag, altså. Og når det er sagt, få BMWer over 15 år, fra 80- og 90-tallet, som ikke har hatt problemer med "sverdet", feil på ventilen foran torpedoveggen eller lekkasje i varmeregisteret.

Men.. selv stasjonære varmepumper ryker etter fem år, så det kan bli spennende fremover. For egen del hadde jeg hevdet at dårlig effekt henger sammen med havariet, og her må vel Møller sannsynliggjøre at det IKKE gjør det.

02jan

Helt klart forskjell, og jeg kan anta at fungerende varmeapparat er like populært idag, som den gang.

* på min 90 talls «evighetsmaskin» begynte registeret så vidt å lekke for 3 år siden, holdt bare knappe 25 år. Hervar det plastikkmunnstykket inn til registert som
Begynte å sprekke. På de eldre bilene så er munnstykket av metall, så disse varer nok lenger.

Men ok kostet på ny boks/register til 800 kr + ny viftemotor til 1500 kr og drøyt 5 timer for å få register med motor ut.  Antar at jeg hadde brukt kun 3 timer hvis  jobben skulle taes på nytt.

* når varmepumpe ble introdusert til bil, hadde tent at dette var en enkel liten universal varmepumpe til lav pris, enkel plugge ut og inn i bil.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

thrain

Her høres det ut som om du kan sannsynliggjøre at problemene kom før garantien utløp. Jeg mener du bør vurdere å forfølge den saken med juridisk bistand. Sjekk om din hjemforsikring dekker juridisk bistand (kanskje også bilforsikringen?)


hybrid88

Er det noen her som har prøvd dette juridisk mot møller?

Det er horribelt at komponenter på varmeanlegget, sensorer, ac kompressor ryker etter 5-6 år, 50.000km. At man skal betale 30.000-40.000 for rep av varmeapparat på så nye biler?
Uavhengig av garanti på 5 år så mener jeg at det er altfor kort levetid?

Kan ødelagt varmepumpe være en følgefeil av f eks ødelagte sensorer?

I USA har man jo hatt aksjon på disse sensorene og byttet disse på initiativ fra importør. Utrolig at man ikke har gjort det her i Norge
Etron 55
E-golf
911 GT3

hemi

det har vært problemer med dette fra dag 1, eller i mitt tilfelle dag 7? elns stoppet den og ble skifta første gang...

forbrukermakten hadde vært å ikke kjøpe VW golf når det var så mye feil, og så kort levetid, usa versjonen hadde vært classaction lawsuit.


hybrid88

Jeg har konfrontert flere møller verksteder med all info herfra og andre steder.

Dette sier dem alle sammen i Møller:

- Det er "noen" egolfer som har denne feilen men kjenner seg ikke igjen i at det er et stort problem
- De er ikke tvil om kvaliteten på sine biler og produkter og mener at dette er helt normalt
- Man må regne med slike feil ila 5 år
- De sier at TPI finnes på alle typer jobber, servicer etc. Så de mener altså at TPI ikke sier noe om at det er en stor kjent feil etc
- USA har biler som ikke er like de Norske, annen garanti osv osv slik at man ikke kan sammenligne med det Amerikanske markedet



Jeg har aldri hørt om biler hvor varmeapparat streiker i hytt og pine etter 5 år og ac kompressorer som ryker etter 5 år. Så vidt jeg vet er heller ikke norske og amerikanske biler veldig annerledes når det gjelder AC systemet. Det er vel biler med varmepumpe som er hardest ramma tror jeg?

Det er spesielt at man ikke har valgt å følge opp disse problemene i Norge slik man har gjort i USA
Etron 55
E-golf
911 GT3

hemi

De daua jo så mye i perioder at de var tomme for de og hadde ventetid for å få bytta, men glemmer vel fort.


hybrid88

Ja nå har de rest på ac kompressoren til 17.000 og. Og bilopphuggerne er tomme alle sammen. "Det er bare noen biler som har disse problemene"
Etron 55
E-golf
911 GT3

Olepo

Sitat fra: hybrid88 på onsdag 15. desember 2021, klokken 13:32
Jeg har konfrontert flere møller verksteder med all info herfra og andre steder.

Dette sier dem alle sammen i Møller:

- Det er "noen" egolfer som har denne feilen men kjenner seg ikke igjen i at det er et stort problem
- De er ikke tvil om kvaliteten på sine biler og produkter og mener at dette er helt normalt
- Man må regne med slike feil ila 5 år
- De sier at TPI finnes på alle typer jobber, servicer etc. Så de mener altså at TPI ikke sier noe om at det er en stor kjent feil etc
- USA har biler som ikke er like de Norske, annen garanti osv osv slik at man ikke kan sammenligne med det Amerikanske markedet



Jeg har aldri hørt om biler hvor varmeapparat streiker i hytt og pine etter 5 år og ac kompressorer som ryker etter 5 år. Så vidt jeg vet er heller ikke norske og amerikanske biler veldig annerledes når det gjelder AC systemet. Det er vel biler med varmepumpe som er hardest ramma tror jeg?

Det er spesielt at man ikke har valgt å følge opp disse problemene i Norge slik man har gjort i USA

Det kan dessverre virke som om samtlige  Møllerforhandlere har vært på samme obligatoriske kurs i ansvarsfraskrivelse og bortforklaringer... Standardsvar at godt kjente problemer ikke er utbredt og omfatter et større antall biler/tilfeller.

Etter egen og andres tidligere erfaringer er nok Møller verst i klassen når det kommer til reklamasjoner, kundebehandling og "goodwill". Skremmende at de kan holde på slik og fortsatt opprettholde markedsandel.

Vi planlegger bilbytte, og både Enyac og ID4 er aktuelle for oss - men vurderer å droppe de pga tidligere negative erfaringer med Møller. Synd at det er slik.

(Forstår naturligvis at det er store kostnader ifbm med tilbakekallinger, kampanjer og garantireparasjoner. Noe som importør og produsent bør ta ansvar for, men det virker som om forhandlerne avviser uten engang å prøve å ta sakene videre til høyere nivå.) 

nosi1202

Men det er ganske stor forskjell på med og uten garanti da. Jeg kan forstå at Møller ikke fikser biler som er utenfor garanti sånn helt uten videre. Det er i tilfellet dårlig butikk.

For min del har jeg aldri hatt noen utfordringer med mine to VAG-biler når det gjelder Møller. At jeg har vært nødt til å besøke dem med garantisaker på biler som er 2 år gamle er en annen historie.

På Touranen har jeg fått byttet følgende uten problemer i det hele tatt; baklykt (fukt), startknapp, ryggekamera og ledningsnett i bakluke, hjerne til infotainmentsystmet. De to siste var på nærmere 40.000,- til sammen.

Golfen har byttet startknapp og et stag til vindusviskeren 
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA