Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny varmepumpe: kr 31 500😯

Startet av Jantl, lørdag 26. desember 2020, klokken 23:38

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

#30
Trist sak! Møller burde skamme seg! Dette er feil VW i alle land burde reparert gratis.

Les dette: https://autoac.no/volkswagen-air-condition/e-golf-varmepumpe-og-air-condition/

Kopi under med bilde.

Kopi:

Om air-condition og varmeapparatet på e-Golf

e-Golf ble lansert i 2014, og var i 2019 og 2020 norges mest solgte nybil, bak e-Tron. Noen av e-Golfene er produsert med tradisjonell air-condition (kjøling) og varmeapparatet benyttet strøm fra batteriene. For å bruke mindre strøm på oppvarming og forlenge kjørelengden, blir e-Golf også levert med en varmepumpe, etter samme prinsipp som den du kanskje har i huset ditt? Det gjør at hvis du har en e-Golf med varmepumpe, så må den bl.a. ha «kjølegass» for at varmapparatet skal fungere om vinteren. Dessverre har e-Golf sin varmepumpe vist seg å være et lite problembarn


Kjente svakheter og feil på varmeapparat og varmepumpe på e-Golf
Sensorene G395(1), G826 (2), G827(3), G828(4) og G829(5)
Om du har en e-Golf med varmepumpe, så har dette systemet 5 sensorer som vist seg å ha mye problemer. Varmepumpen skal kjøle bilen innvendig om sommeren (air-condition delen) og to av sensorene styrer dette. Når du skrur på varmeapparatet bruker varmepumpen (varmeapparatet) de tre andre sensorene.

Er en av sensorene i varmedelen ødelagt(tre stk), så fungerer ikke varmeapparatet. Det samme gjelder kjøledelen(to stk). Det er her det kan bli dyrt fordi det fra fabrikk ble montert som fem forskjellige sensorer, avhengig plassering og oppgave. Sensorer som selges nå er like, og plassering styres av bilen datasystem. Man kan ikke blande gamle og nye typen sensorer blandet i samme kjede, kjøledel 2 stk og varmedel 3 stk.

Har en av tre sensorer i varmedelen røket, må alle tre sensorene byttes. Det samme gjelder for kjøledelen, som har to sensorer. Har du én defekt sensor i både varmedel og kjøledel, må alle 5 sensorene byttes. I skrivende stund så koster de 1603,-+/stk hos Møller.

.Er det ingen måte man kan bytte kun én sensor?
Det fortsatt mulig å finne de gamle sensorene på nett, via e-bay etc, men mange velger likevel å bytte alle fem, fordi det har en kostnad å bytte sensorene(tømme systemet for gass, bytte, kalibrere og fylle opp igjen) og siden de ser ut til å ryke en etter en, så blir fort dyrere å bytte én om gangen, og risikoen øker naturlig nok jo eldre bilen er.

Vi har nye typen sensorer på lager og to typer av den gamle originale typen som er mest utsatt, vi har også noe brukt liggende, for de som velger å kjøre absolutt billigste utvei, men da er det ikke noe garanti fra vår side.

Hvorfor går sensorene til varmepumpen på e-Golf så fort i stykker?

Vi har diskutert dette og lest om dette problemet i ulike fagfora og artikler. Vår egen konklusjon er at e-biler generelt ikke har noe varme i motorrommet som tørker opp fukt, slik en forbrenningsmotor naturlig nok vil ha. Kravene til komponenters evne til å hindre inntrenging av fukt må derfor være bedre, spesielt i Norge med mye salting på veiene som er drepen for elektriske komponenter. Sensorene som ble levert fra fabrikk har kanskje ikke vært gode nok.

Hvordan bytter man sensorene på varmepumpen til e-Golf?

På de fleste biler kan man bare skru ut gamle sensoren(e) og sette inn en ny. På e-Golf man tømme systemet og ta vare på kjølegassen til varmepumpen, før man kan demontere sensorene. Derfor må man etter at de nye sensorene er montert, utføre en full AC-Service med vakumisering og fylle på evt. kjølegass som måtte mangle i utgangspunktet. På e-Golf må man i tillegg koble seg på bilen datasystem å åpne alle ventiler før man tømmer og fyller kjølegass. Etter at sensorene er byttet, må man igjen koble seg på bilen datasystem og programmere inn de nye delene (adapatation) og testkjøre varmeapparatet/air condition.

KOMPRESSOR TIL VARMEPUMPE PÅ E-GOLF

Etter vår erfaring så ryker desverre kompressor ganske ofte på e-Golf. Mye oftere enn andre biler vi har inne til reparasjon. Kompressor på en fosilbil er en ganske enkel konstruksjon, som drives av en reim og ofte billig. På elektriske biler så består kompressor også av en elektromotor som er koblet på bilens 400V system. Enten slutter kompressor å fungere fordi en elektrisk styreenhet eller ventil har sluttet å fungere, eller kompressor har havarert.

Ventil eller elektrisk komponent har sluttet å fungere på kompressor
Er du «heldig» så har ikke din kompressor havarert, men komponent har sluttet å fungere. Da kan vi bytte kompressor på e-Golf med ny fra Volkswagen eller en brukt fra en nyere kollisjonsskadet bil til en hyggelig pris, som matcher bilens verdi(?).

Havarert kompressor på e-Golf

Er du uheldig så har din kompressor havarert, dvs. at skovlene i kompressor har «gnagd» på selv og sent en strøm av metallspon rundt i anlegget sammen med kjølegassen og oljen. På e-Golf ser vi at dette skjer mye oftere enn andre modeller og bilmerker. Da må vi foreta en havarirens av anlegget før vi kan sette inn ny kompressor og andre komponenter.
Som man kan se på denne demonterte kompressoren har den gått helt i oppløsning og fullpakket med metallspon som også har forurenset resten av systemet. Etter og ha flushet systemet og montert ny kompressor, fikk vi 53C ut fra dysene i dashbord på full varme (testet inne i 20C).

Havarirens av kompressor på e-Golf

Om kompressor / varmepumpen på din e-Golf har havarert, så må man foreta en havarirens. Det er dessverre en omfattende og grisete jobb om dette skal gjøres ordentlig, fordi når systemet ditt har blitt fylt opp med metallspon i alle kroker og kanter, så må dette renses ut før man kan montere nye deler og fylle opp anlegget med kjølegass. For å gjøre dette må man demontere mange deler av systemet, og skylle disse med en spesiell renseveske. Kondensere(bør) og tørkefilter må byttes.

Er det mulig å gjøre havarirens på e-Golf billigere?

Man kan gjøre enkelte ting enklere, som ikke er godkjent av produsent, som vil korte ned levetiden til nye anlegget. Vi gir ikke noen garanti på slike jobber heller. Men er bilen gammel, og du skal kun ha den ett par år til, så blir det opp til deg å velge hvor nøye du vil ha dette gjort. Det er mulig å bare bytte tørkefilter, og montere en sil som fanger opp de fleste metallpartikler i systemet. Dette er noe vi har gjort på enkelte eldre fosilbiler som kun har få år igjen. Men der dreier det seg kun om air-condition, som er «nice to have» og som ikke kreves for å drive varmeapparatet om vinteren. Vi jobber med å finne bedre prosesser for havarirens på e-Golf slik at vi kan få ned prisene, da vi ser at mange av e-Golfene vi får inn har havarert varmepumpe.

Skal du velge å erstatte defekt kompressor på e-Golf med ny orginal, ny uorginal eller brukt orginal?
Prisen på nye orginale kompressorer koster 18.123,- fra Møller i Norge 2022. Vi kan nå skaffe orginale fra Europa for 13.900,- inkl. toll, frakt og mva. Så langt har vi kun satt inn brukte kompressorer fra kollisjonsskadde biler fra Norge, som er 1-2 år gamle og lav kilometer.
Vi har enda ikke forsøkt oss på uorginale kompressorer da Volkswagen har hatt mye problemer med egen programvare, og vi ser for oss uforutsette problemer med urginale deler nå det gjelder kommunikasjon mellom kompressor og bilens hjerne. Det er også tilbakemelding vi har fått fra et par leverandører, som har sluttet import grunnet dette.
Så det vi tilbyr nå er orginal kompressor til 13.900,- eller brukt, om vi finner passende del i tide, som da koster mellom 4.000,- til 7.000,-. Volkswagen har oppgradert sine kompressorer 5 ganger siden salget kom her i 2015. Derfor vil vi ikke sette inn brukte kompressorer som ikke er av siste generasjon, og det er ikke alltid tilgjenglig da vi er avhengig av kondemnerte biler. Generelt er leveranse av deler nå vanskelig grunnet Corona og andre situasjoner på verdensmarkedet.

Video på 7,5 min som forklarer ulike scenarioer og valg du har ved bytte av kompressor hos oss pr. januar 2022.

................se video lenke og mer tekst på den siden.........

Jeg kjenner ikke til dette verkstedet.
Beskrivelsen er det som er interessant her.

VW burde dekke dette kostnadsfritt for bileiere selv om garanti har gått ut.

Jeg fant dette over når jeg goglet på "e-Golf varmepumpe defekt" her:

https://www.google.com/search?q=egolf+varmepumpe+defekt&oq=&aqs=chrome.0.35i39i362l15.-1j0j7&client=ms-android-samsung-gs-rev1&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8

Orbit

Sitat fra: RJK på torsdag 03. mars 2022, klokken 01:10
Tesla er vel de eneste som har "kastet ut" PTC-element da de kom med varmepumpe og den berømmelige "Octovalve"-enheten sin for fordeling av varme/kjøling.
Ja, de har droppet PTC-varmer, men har fremdeles også direkte elektrisk oppvarming. Ved å styre fremdriftsmotor slik at denne får (unødvendig) store varmetap, får de varme derfra som kan brukes i de situasjonene varmepumpen ikke kan bidra. Det er i Tesla-ånd å hente flere funksjoner ut av samme enhet.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hybrid88

Dette gir seg aldri! Vi bytta kompressor og sensor 5 og 3 i vinter. Nå funker ikke aircondition og jeg tror heller ikke anlegget gir varme.

Kan noen fortelle meg hvilke sensorer som er for kald og varm luft?
Etron 55
E-golf
911 GT3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA