Det er på de fleste (alle?) elbiler også et elektrisk drevet varmeelement (PTC). Men det er ofte at kupevarmer nekter å starte når det er en feil i systemet, selv om den kunne varmet bilen uten varmepumpe.
Tesla er vel de eneste som har "kastet ut" PTC-element da de kom med varmepumpe og den berømmelige "Octovalve"-enheten sin for fordeling av varme/kjøling.
Så må det og sies at varmepumpe er ikke først og fremst ment for kjøling eller oppvarming av kupéen, men for å hjelpe til med kjøling og varming av batteripakka. Og hos noen så inngår vel og elektromotoren.
Men slik Hyundai har vist med sine tidlige elbiler, så kan de spare masse energiforbruk på å la oppvarming og kjøling av batteriet, foregå i en syklus som involverer kupélufta. Er jo smart å varme kupéen med varmluften som kommer fra et varmt batteri som trenger kjøling, eller å kjøle ned batteriet med luft fra kupéen som er kaldere enn utelufta.
Og så kan varmeveksleren jobbe med lufttemperaturen utenfor bilen, når intern varmeutveksling ikke er tilstrekkelig, og PTC-heateren kun slår inn når man har kaldt batteri og kald kupé, og det er viktigst å raskt få en OK temperatur innvendig i kupéen i starten.
Og når "driftstemperatur" i kupéen er varm nok, så kan varmluften være med å varme batteriet utover det indre spenning fra batterier i bruk, klarer å få til.