Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, man 21. des 2020, kl. 16:14

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: Otkristo på tor 29. jul 2021, kl. 18:30
Hvis denne plaseringen av ladestolper blir den nye standarden kan Taycan of e-Tron lade uten problem. Bildet er fra en ny Supercharger i Tyskland.
Har ikke e-tron på venstre side som standard, men er mulig å bestille med port på begge sider? Vil jo i så fall blokkere p-plassen ment for motsatt lader...

Otkristo

Sitat fra: geear på fre 30. jul 2021, kl. 16:40
Sitat fra: Otkristo på tor 29. jul 2021, kl. 18:30
Hvis denne plaseringen av ladestolper blir den nye standarden kan Taycan of e-Tron lade uten problem. Bildet er fra en ny Supercharger i Tyskland.
Har ikke e-tron på venstre side som standard, men er mulig å bestille med port på begge sider? Vil jo i så fall blokkere p-plassen ment for motsatt lader...
Trodde DC/AC kontakten var på høyre, men kan i tillegg ha kun AC på venstre.

turfsurf

Sitat fra: Otkristo på fre 30. jul 2021, kl. 17:47
Trodde DC/AC kontakten var på høyre, men kan i tillegg ha kun AC på venstre.
Motsatt
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på fre 30. jul 2021, kl. 09:24
Sitat fra: Counterpointer på tor 29. jul 2021, kl. 23:02
Slik Elon tweeter så skiller han ikke på Chademo biler heller. Det er jo litt av en nøtt.
Det er jo ikke det. ChaDeMo er jo ikke en standard man må tilby. I Europa er den uansett på vei ut.
Enig i at Chademo er på vei ut. Men Elon sier «all» cars. Og de lagde Chademoadapter til egne biler. Da kan en både selge adapter og få mange kunder....
Leaf er en av verdens mest solgte elbiler.
Skal en først utvide inntjeningsgrunnlaget må en jo ta med de som lader hele tiden

Amatøren

De laget CHAdeMO adapter for å bruke CHAdeMO ladekabel inn på Teslakontakten, ikke for å lade biler med CHAdeMO kontakt.

Sikkert ikke umulig å laget et omvendt adapter fra CCS2 til CHAdeMO, men spørs om Musk vil bruke penger på det. Han mente nok lade alle som CCS2 pluggen passer inn i.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

CorsoDante

Litt overrasket over at Tesla tar dette grepet nå (snart), men absolutt kjærkomment.

Kjenner jeg er hakket mer positivt innstilt på biltur dersom Tesla-laderne gjøres tilgjengelige, og er det noe jeg savner fra forrige bilhold så er det nettopp det eminente ladenettverket.

Kjedelig for MER, selvsagt.

''So is Tesla actually going to open up their supercharger network this time? And if so, will it actually make things better, or worse?''

Dette er vel første gangen Musk går ut og proklamerer at de skal åpne for allmuen? Relativt kort tidshorisont taler også for at dette snart blir en realitet.

At det blir bedre for den gjengse MER-forbrukeren er en selvfølge... Tipper samtidig det ikke blir mye verre for Tesla-eieren, all den tid det er mye ledig kapasitet på ladestasjonene rundt om.

Tesla har selvsagt veid for og imot mht. hva dette betyr for salgbarheten av bilene sine vs. inntjening på ladestasjonene. Og; De kan jo bare kutte tilgangen til ikke-Teslaer etter en periode, av hensyn til Tesla-eierne, så står røkla der igjen med skjegget i postkassen. I mellomtiden har kanskje det offentlige her og der trenert investering i ladeinfrastruktur...  :D
TMYP HW4 / TM3P Atom

MuskElBil

Også omtalt i Itavisen i kveld ifm ny versjon av Tesla appen:
https://itavisen.no/2021/08/02/tesla-oppgraderer-eieropplevelsen/
Skal visstnok inkludere bl.a nye animasjoner, Tesla Shop og non-Tesla supercharging.
2019 TMS 100D Deep Blue Metallic FSD

Jeronan

#382
I personally do not think it's going to be any time soon.

First, the SuC's right now are communicating directly with your Tesla. Tesla will have to figure out a solution for non-Tesla's. This will take a lot of time in software/SuC firmware development and testing.
So, since Elon Musk is typical Elon Musk, when he says before end this year... take it with a huge grain of salt as usual. It will most definitely take longer.
To public authorities he has promised it will be opened latest Q2 2022. Which is a much more realistic estimate.

Then there is the fact, that the current Tesla Superchargers have a very short cable optimized for Tesla's with charge port on left back side.
99% of the other EV's on the market have the charge port on the other side and/or front.
This will produce a huge problem on many existing SuC's where these EV's will cause double/wrong parking by non-Tesla's trying to charge and taking up two spots and so effectively half the capacity of the Charging site.

It will be total chaos and produce a lot of anger. So I really hope Tesla takes enough time to find a proper solution.
In worse case excluding charging locations like Eidsvoll Verk/Nebbenes where its absolutely necessary for EV's to have the charge port on left back side.
But even on SuC's where you back in to charge, it will cause double parking issues for people with the charge port on the wrong side, due to too short cables.

I am all for Tesla opening up the SuC's for everyone, since like others already said, most SuC's are empty most of the day and it's missed income for Tesla to get better SuC use.
In the end it means more income for Tesla and means more investment in SuC expansion. More over, direct competition with other providers, like LadeMer, who really need a heavy kick in the butt for their terrible service with many of their Charge stations being out of order all the time.

But! Tesla really needs to take their time with this and to avoid complete parking chaos at existing SuperCharger sites, will most likely have to start updating existing sites with much longer cables. For one.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Otkristo

Sitat fra: Jeronan på tir 03. aug 2021, kl. 13:43
I personally do not think it's going to be any time soon.

First, the SuC's right now are communicating directly with your Tesla. Tesla will have to figure out a solution for non-Tesla's. This will take a lot of time in software/SuC firmware development and testing.
So, since Elon Musk is typical Elon Musk, when he says before end this year... take it with a huge grain of salt as usual. It will most definitely take longer.
To public authorities he has promised it will be opened latest Q2 2022. Which is a much more realistic estimate.

Then there is the fact, that the current Tesla Superchargers have a very short cable optimized for Tesla's with charge port on left back side.
99% of the other EV's on the market have the charge port on the other side and/or front.
This will produce a huge problem on many existing SuC's where these EV's will cause double/wrong parking by non-Tesla's trying to charge and taking up two spots and so effectively half the capacity of the Charging site.

It will be total chaos and produce a lot of anger. So I really hope Tesla takes enough time to find a proper solution.
In worse case excluding charging locations like Eidsvoll Verk/Nebbenes where its absolutely necessary for EV's to have the charge port on left back side.
But even on SuC's where you back in to charge, it will cause double parking issues for people with the charge port on the wrong side, due to too short cables.

I am all for Tesla opening up the SuC's for everyone, since like others already said, most SuC's are empty most of the day and it's missed income for Tesla to get better SuC use.
In the end it means more income for Tesla and means more investment in SuC expansion. More over, direct competition with other providers, like LadeMer, who really need a heavy kick in the butt for their terrible service with many of their Charge stations being out of order all the time.

But! Tesla really needs to take their time with this and to avoid complete parking chaos at existing SuperCharger sites, will most likely have to start updating existing sites with much longer cables. For one.
I think this tweet is the most important: «Over time, all countries»
US first because of Bidens infrastructure bill
It can take years for other countries like Norway.
Even the chargers with funding from Vestland fylke don't mean that much yet.

ToWalkOrDrive

Det som er verdt å merke seg er at det kun er V3 som skal åpnes opp for alle. Det er vel de med kun 1 CCS-ledning stikkende ut av seg. Er svært få V3-superchargers rundt omkring, siden de vel begynte med dette for ikke så veldig lenge siden. Noen som har status på hvor mange V3 det finnes i forhold til V2? Så mens e-tron'ene parkerer på tvers foran V3-laderne kan Tesla-eierne rygge fint inntil V2, dog med bitte litt lavere ladehastighet.
Tesla Model Y                         2021-

Otkristo

Som vi alle har snakket om tidligere er dette bekreftelsen på hvorfor Elon Musk plutselig fikk hastverk med å åpne opp Superchargernettverket i USA (!).
Å få en del av kaken på over 70 milliarder kroner fristet nok.
Hvis de åpner opp i Europa tror jeg det forutsetter noe tilsvarende offentlig funding for at det skal værer intererssant.
Ville ikke holdt pusten hvis jeg kjøpte annet merke i dag i tro om åpning med det første. 

geear

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 03. aug 2021, kl. 14:37
Det som er verdt å merke seg er at det kun er V3 som skal åpnes opp for alle. Det er vel de med kun 1 CCS-ledning stikkende ut av seg. Er svært få V3-superchargers rundt omkring, siden de vel begynte med dette for ikke så veldig lenge siden. Noen som har status på hvor mange V3 det finnes i forhold til V2? Så mens e-tron'ene parkerer på tvers foran V3-laderne kan Tesla-eierne rygge fint inntil V2, dog med bitte litt lavere ladehastighet.
Det begynner å bli en del v3. Bare E18/E39 på sørlandet har Liertoppen, Fokserød, Bamble, mulig Brokelandsheia nå har fått noen v3, Lyngdal er i gang med v3.. i tillegg skal det vel komme i Krsand nå. Vi snakker nok mange flere 250kW v3-staller på dette strekket enn alle andre lynladere samlet (Ionity, Mer, Recharge, Bilkraft..), så Tesla har et kjempegrep om lademarkedet dersom de åpner.

oto

Sitat fra: geear på tir 03. aug 2021, kl. 20:19
i tillegg skal det vel komme i Krsand nå.

Skal det komme superlader i Kristiansand? Mer info please! :)
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

geear

Sitat fra: oto på tir 03. aug 2021, kl. 23:09
Sitat fra: geear på tir 03. aug 2021, kl. 20:19
i tillegg skal det vel komme i Krsand nå.

Skal det komme superlader i Kristiansand? Mer info please! :)
Ehh, ble veldig usikker nå, mente det ble nevnt i supercharger detektiv-tråden for litt siden, men ser den ikke i Tesla sitt kart, og ikke på supercharge.info, så ta det med en stor klype salt.

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 03. aug 2021, kl. 14:37
Så mens e-tron'ene parkerer på tvers foran V3-laderne kan Tesla-eierne rygge fint inntil V2, dog med bitte litt lavere ladehastighet.
Unnskyld men dette stemmer virkelig ikke. Satt i går i Lillesand på V2 og fikk knapt 62 kW, koblet ut og kjørte videre til Brokelandsheia på V3 og fikk 251 kW, vi ladet 80% mens vi var på do omtrent.
Så forskjellen når det er trykk på SuC er enorm. Deler du lader på V2 kan du sammenligne den med standard 50 kW lader

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA