Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, mandag 21. desember 2020, klokken 16:14

« forrige - neste »

ladov

Det er et element av eksperimentering i dette. Tesla åpner opp også på steder hvor kapasiteten kunne vært bedre. Så får de svaret på om de har gjettet riktig. ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

ToWalkOrDrive

En kan jo og si at det ikke ville vært mye til en test om det kun ble valgt "tomme" superladere. En bør jo velge noen som er på kanten av kapasiteten for å se hvordan det utspiller seg. På den annen side så vil ikke den virkelige testen før en åpner alle superladere (som skal være med i ordningen). Først da vil de store folkemengdene bruke Tesla som sin foretrukne hurtigladestasjon, og først da får en se hvor mange det er...gjerne i kombinasjon med utfartsdager.
Tesla Model Y                         2021-

Motorwatt

Tror ikke noe på at Tesla skal se det an. Dette er nok bestemt allerede, og utsagnet er nok bare gitt for å myke opp overgangen for perplekse Tesla-eiere.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 10. februar 2022, klokken 09:34
Tror ikke noe på at Tesla skal se det an. Dette er nok bestemt allerede, og utsagnet er nok bare gitt for å myke opp overgangen for perplekse Tesla-eiere.

Jeg tror Tesla ser for seg verdensherredømme på hurtiglading, og har funnet ut at måten de får det på er å bygge ut fortere enn køen vokser, og at det derfor er over 30 nye superlader-lokasjoner på kartet nå over planlagte superladere. De gjør det ikke for å være snille, men fordi å vinne hurtigladekrigen er som å stjele snop fra unger...veldig lett....ettersom konkurrentene ikke bygger før de vet de får nok ladesalg.
Tesla Model Y                         2021-

Dank

Hva med ikke-tesla biler som er krasjet/kondemnert og reparert igjen av en 3. part ?
Får de lade på SuC igjen sånt uten videre ? Altså uten inspeksjon av Tesla ?

I så fall, så er det veldig urettferdig at Tesla-bilene må først godkjennes av Tesla Servicecenter
mens de andre kan bare stille opp på Suc og lade når de er reparert/gjenoppbygget ......

Han fyren her får ikke lenge lade på SuC ( mulig han kan levere inn bilen sin før inspeksjon da... ) :

https://www.youtube.com/watch?v=AAY9cHadwhc

2023 Model S Plaid
2024 i4M50

Motorwatt

Kanskje godkjenningen bare gjelder Tesla-biler med ubegrenset gratis lading i bilens levetid?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

Sitat fra: Dank på fredag 11. februar 2022, klokken 18:11
Hva med ikke-tesla biler som er krasjet/kondemnert og reparert igjen av en 3. part ?

I så fall, så er det veldig urettferdig at Tesla-bilene må først godkjennes av Tesla Servicecenter
mens de andre kan bare stille opp på Suc og lade når de er reparert/gjenoppbygget ......

Han fyren her får ikke lenge lade på SuC ( mulig han kan levere inn bilen sin før inspeksjon da... ) :

Det er litt spesielt i USA for de bygger opp igjen kondemnerte biler. Det skjer ikke her heldigvis.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

geear

Hvor har du det fra at det ikke skjer her? Så lenge man er godkjent oppretter så mener jeg det er fritt frem å gjenoppbygge kondemnerte biler her i landet. Det er heller ikke tilsvarende register som i USA, som forteller om
Slik historikk.

Det skrotes biler her fordi repkostnader med nye originale deler ofte blir skyhøye, mens de burde repareres, så fra et klimahensyn er det nok en god ting å gjenoppbygge.

automat

Sitat fra: Dank på fredag 11. februar 2022, klokken 18:11

Han fikk jo superladet i videoen da. Nå orket jeg ikke å høre på alt preiket i videoen. Men han har altså tidligere prøvd å bruke sin nye TMS Plaid som ubåt og kjørt den helt ned under vann. (Finnes en egen video om det) I den forbindelse har det kommet endel feilkoder som normalt kommer ved større ulykker. Som gjør at mye SW i bilen ikke funker.

Det jeg fikk ut av videoen var at han krangler med Tesla om sletting av disse feilkodene, og hvilken grad Tesla skal få kontrollere bilen før de evt gjør det.

Man kan selvfølgelig stille spørsmål ved om hvor mye kontroll Tesla skal ha på sletting av slike feilkoder.

Men det er ikke urimelig at kreves en viss kontroll av høyspenningsdeler og batteri på biler som har vært utsatt for større ytre påvirkning.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

daktari

Sitat fra: geear på lørdag 12. februar 2022, klokken 09:57
Hvor har du det fra at det ikke skjer her? Så lenge man er godkjent oppretter så mener jeg det er fritt frem å gjenoppbygge kondemnerte biler her i landet. Det er heller ikke tilsvarende register som i USA, som forteller om
Slik historikk.

Det skrotes biler her fordi repkostnader med nye originale deler ofte blir skyhøye, mens de burde repareres, så fra et klimahensyn er det nok en god ting å gjenoppbygge.
Det var et avisoppslag for mange år siden om en fyr som holdt på med dette på sørlandet. Han ble anmeldt. Kan du vise til noe som sier at det er ok å fikse opp igjen en kondemnert bil?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Handyman

Sitat fra: daktari på lørdag 12. februar 2022, klokken 14:23
Slik historikk.

Det var et avisoppslag for mange år siden om en fyr som holdt på med dette på sørlandet. Han ble anmeldt. Kan du vise til noe som sier at det er ok å fikse opp igjen en kondemnert bil?
Det er jo helt vanlig praksis på reparere kondemnerte biler. Kondemnering har ingenting med sikkerhet å gjøre, bare kostnader. En kondemnert bil blir forsikringsselskapets eiendom, og de selger dem gjerne videre til verksteder som finner det lønnsomt å reparere dem og selge dem igjen.
Et enkelt søk på nettet bør gi deg mange gode svar.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

IvarAndreas

Sitat fra: daktari på lørdag 12. februar 2022, klokken 14:23Det var et avisoppslag for mange år siden om en fyr som holdt på med dette på sørlandet. Han ble anmeldt. Kan du vise til noe som sier at det er ok å fikse opp igjen en kondemnert bil?
Samboeren min ble påkjørt av en trailer i vår 6 uker gamle Audi Q7 for 4 års tid siden. Bilen ble kondemnert og vi fikk en ny. DNB forsikring solgte så "vraket" for 283K til en oppretter på Vestlandet.

geear

Sitat fra: daktari på lørdag 12. februar 2022, klokken 14:23
Slik historikk.

Da har han nok drevet med noe snusk i den forbindelse, som å ikke opplyse kjøper om historikken.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA