Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En av Norges mest solgte biler er en rustfelle

Startet av BMW850, mandag 14. desember 2020, klokken 20:24

« forrige - neste »

Contango

Nei, det er du som forteller oss hva vi skal gjøre med våre biler. Vask etc etc. Jeg  dri... i din Fiat Uno.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Counterpointer

En ting som plager meg litt er at det bygges opp under fordommer. I dette tilfellet at amerikanske biler er pr opprinnelsesland mer utsatt for rust enn f.eks tyske.

Det er veldig mange forhold som spiller inn i disse forutsetningene, så det blir for enkelt med overskrifter og bransjeaktører som snakker for sin egen syke mor.

Er egentlig Model 3 en «rustfelle»? Det vet vi enda lite om. Jeg skjønner godt at noen vil være føre var og bruke noen tusen i forebyggende hensikt. Men jeg skjønner også at Tesla ikke vil bytte lykter som er sprutet ned med rustbeskyttelse på baksiden.

Det er argumenter i begge retninger.

Counterpointer

Sitat fra: Contango på lørdag 19. desember 2020, klokken 21:21
.....forteller oss hva vi skal gjøre med våre biler. Vask etc etc.
Vask av bil er noe av det mest forebyggende tiltaket en kan gjøre, samt at det er billig og noe en kan gjøre selv.

Etc etc er mer vanskelig å forholde seg til!

Contango

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 19. desember 2020, klokken 21:23
Men jeg skjønner også at Tesla ikke vil bytte lykter som er sprutet ned med rustbeskyttelse på baksiden.
Hvorfor skulle de ikke det? Skitne på henda eller fordi rustbehandlingen evt skulle skape en feil på lykten?

Jeg er forøvrig ikke så bortreist at jeg ikke skjønner at det er lurt å vaske bilen. Men det er altså min vurdering at det sannsynligvis ikke er nok. Men jeg VET det ikke og har heller aldri forfektet det.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Counterpointer

Sitat fra: Contango på lørdag 19. desember 2020, klokken 21:29
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 19. desember 2020, klokken 21:23
Men jeg skjønner også at Tesla ikke vil bytte lykter som er sprutet ned med rustbeskyttelse på baksiden.
Hvorfor skulle de ikke det? Skitne på henda eller fordi rustbehandlingen evt skulle skape en feil på lykten?

Jeg er forøvrig ikke så bortreist at jeg ikke skjønner at det er lurt å vaske bilen. Men det er altså min vurdering at det sannsynligvis ikke er nok. Men jeg VET det ikke og har heller aldri forfektet det.
Kan skape skadelig overoppheting i lykten.

Det er grunnen til at jeg synes Tesla burde skille mellom metoder. Det er forskjell på dem og det burde de anerkjent.

Contango

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 19. desember 2020, klokken 21:34
Kan skape skadelig overoppheting i lykten.
Overoppheting av en lykt som ikke en gang fjerner isen på linsen?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

thebadger

Sitat fra: Contango på lørdag 19. desember 2020, klokken 21:21
Nei, det er du som forteller oss hva vi skal gjøre med våre biler. Vask etc etc. Jeg  dri... i din Fiat Uno.
Denne tråden handler om at model3 er en rustfelle, og du klager på at jeg promoterer det beste rådet mot rust, altså rengjøring?
Mens andre her inne promoterer tiltak som bryter med garantivilkår, men at jeg ber folk om å vaske bilen er så fornærmende for deg at du ikke klarer å tiltale Uno-en min med den respekten den fortjener?
Fysj på deg

Contango

På vegne av alle her inne takker jeg for det unike rådet. Men skal vi tro at selv de mest senile har fått det med seg nå?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Elbil-66

#98
Sitat fra: Contango på lørdag 19. desember 2020, klokken 21:29
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 19. desember 2020, klokken 21:23
Men jeg skjønner også at Tesla ikke vil bytte lykter som er sprutet ned med rustbeskyttelse på baksiden.
Hvorfor skulle de ikke det? Skitne på henda eller fordi rustbehandlingen evt skulle skape en feil på lykten?

Jeg er forøvrig ikke så bortreist at jeg ikke skjønner at det er lurt å vaske bilen. Men det er altså min vurdering at det sannsynligvis ikke er nok. Men jeg VET det ikke og har heller aldri forfektet det.

På baksiden av lyktene finnes det en ventil som er dekt med er stoff som minner om gore tex som skal ventilere ut ev. fuktighet. Hvis det blir dekt med antiruststoff så skjønner jeg god at Tesla ikke skifter lykten pga fuktighet.

Contango

Her er lyktene. Tar gjerne i mot gode råd på hva man skal passe på. Og da helst fra noen som faktisk vet hvordan det ser ut i innfestingen.

https://www.amazon.com/Tesla-Model-Headlights-Passenger-Driver/dp/B07NYV8YGC
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

thebadger

Sitat fra: Contango på lørdag 19. desember 2020, klokken 22:00
På vegne av alle her inne takker jeg for det unike rådet. Men skal vi tro at selv de mest senile har fått det med seg nå?
Jeg liker at du spurte om jeg følte meg plaget  :D

RJK

Et kjapt spørsmål bare, når de sprayer bilene med antirustbehandling, så regnet jeg ikke med at de sprayet ned motorer og alt annet i motorrommet, men fortrinnsvis kun der det er metall som er utsatt, og inni kanaler og åpninger?


Trodde man dekket til litt av det som ikke skal ha slikt middel på seg som er utsatt for for middel på avveie, inkludert lyktehus i plast, om de sprayer veldig nært disse.


Men det er altså ikke tilfellet? Her sauset tilnærmet alt ned?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

thebadger

Sitat fra: RJK på lørdag 19. desember 2020, klokken 22:37
Et kjapt spørsmål bare, når de sprayer bilene med antirustbehandling, så regnet jeg ikke med at de sprayet ned motorer og alt annet i motorrommet, men fortrinnsvis kun der det er metall som er utsatt, og inni kanaler og åpninger?


Trodde man dekket til litt av det som ikke skal ha slikt middel på seg som er utsatt for for middel på avveie, inkludert lyktehus i plast, om de sprayer veldig nært disse.


Men det er altså ikke tilfellet? Her sauset tilnærmet alt ned?
Mistenker at det er avhengig av hvem du bruker, på samme måte som all bilbehandling man får utført av andre.

Contango

Jeg tviler på at de spruter midt under men må opp med frunkbøtta for å svare på det på vår bil (hvilket jeg ikke har planer om). De er mest opptattav hjulbrønnene.

https://youtu.be/IRjjS_yY2Qg


10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Elbil-66

Sitat fra: Contango på lørdag 19. desember 2020, klokken 22:21
Her er lyktene. Tar gjerne i mot gode råd på hva man skal passe på. Og da helst fra noen som faktisk vet hvordan det ser ut i innfestingen.

https://www.amazon.com/Tesla-Model-Headlights-Passenger-Driver/dp/B07NYV8YGC

Her er et eksempel på den ventilen jeg snakket om. Dette er i fra baklykten på Tesla Model 3.
Alle lykter må ha en form ventilasjon. Jeg vet det var en sak på dette hos Tesla der det var brukt antirust middel på lykta og at Tesla nektet skifte den pga dette.
https://youtu.be/HgLlj04SLrA?t=248

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA