Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe brukt Model 3 - mye steinsprut?

Startet av perage, tirsdag 19. april 2022, klokken 15:44

« forrige - neste »

perage

Hei,

Har vært på utkikk etter en Model 3 en stund og ønsker primært blå med sort interiør. Har funnet og reservert en nå, og har fått et bilde av steinsprut som jeg synes virker litt mye. Har dessverre ikke kikket på så mange av disse, så har lite referanser. Skjønner at jeg må kjøpe skvettlapper med en gang.

Basert på deres erfaring - er dette helt innafor eller i overkant mye? Det er en 2021 LR. Jeg synes jo den nesten ser sandblåst ut og lurer på om jeg bør vente på et penere alternativ.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

På forhånd takk for svar.

filtvet

Vanskelig å se men synd at Tesla har så dårlig lakk (tynn).

Har allerede steinsprutskader etter 4 mndr. Finnes folie å sette på i akkurat dette området. På panseret ser det ut som endel jobb å installere.

Ludde

Dette er dessverre ikke unormalt. Min så helt lik ut etter ca 20 000 km uten skvettlapper eller folie. Har kjørt 50 000 til med skvettlapper og det nedre feltet du ser på bildet (ca 4*8cm) er nå helt uten blåfarge og er hvitt/gult. Så folie er det eneste som hjelper skikkelig i området nede foran bakhjulene..

pekle

Omtrent sånn min røde så ut etter et år også. La på folie da, og har holdt seg uendret etter det. Mener en del nyere (2021) biler ble levert ferdigfolierte der, men det gjaldt kanskje ikke alle.

perage

Skjønner! Legger man på gjennomsiktig folie da? Ser det bra ut? Heller litt mot å finne en uten så mye steinsprut og så fikse folie og skvettlapper med en gang. Bare kjedelig å sitte og vente på Finn-annonser  :o

Trultefan

2021 modell er vel levert med skvettlapper foran. Å montere bak hjelper ikke på problemet
Tesla Model Y Performance MY23
Morris Garages 4 Standard MY24

perage

Ok :) Men lakkstift hjelper vel ikke her? Må ha skikkelig lakkering for at den skal bli strøken? Eller er jeg for pirkete her? Sitter med en S-Max som er vasket 4x i året, men aldri for sent å skjerpe seg...

Hideyowife

Vi har ikke noe slikt på vår 2021 M3 etter 14.000km på norske vinterveier. Tror mye skyldes hard kjøring   ::) Vi som eier en slik bil i samme farge som du ønsker deg, er klar over at lakken sies å være dårlig. Så på grusete vei kjører vi sakte og meget pent, ALLTID. Skjønner at det på sikt mer eller mindre er umulig å unngå disse merkene.
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

filtvet

Sitat fra: perage på tirsdag 19. april 2022, klokken 21:07
Ok :) Men lakkstift hjelper vel ikke her? Må ha skikkelig lakkering for at den skal bli strøken? Eller er jeg for pirkete her? Sitter med en S-Max som er vasket 4x i året, men aldri for sent å skjerpe seg...

Tviler på at lakkstift hjelper, men kanskje mot rust. Skal det bli pent må en kunne lakkere + klarlakk oppå. Lakkstift bør du ha uansett, kjøpte et sett fra bilfärg.se

De selger vel også spraybokser.

Handyman

Skvettlapper foran er viktig for å unngå dette. På vår mars -19 TM3 som hadde gått 46kkm hadde vi lite skader da den ble solgt. Jeg monterte skvettlappene (inkl. de lange) straks jeg fikk dem. Den lange delen må klippes av ca. 3cm hvis man ikke vil at den helet tiden skal subbe i bakken.

Skal det bli pent må området lakkeres. Det er flere firmaer som tilbyr slike utbedringer uten at store deler av bilen må lakkeres om, til en ofte helt OK pris. Legg gjerne på folie.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Ingeniøren

Det finnes voks med farge som mulig kan maskere en del av den hvite grunningen. Trolig ikke lurt å legge folie oppå voks, mangler erfaring her, men kan være en billigere løsning sammen med skvettlapper.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

OlaM

Mye av det som ser hvitt ut på bildet er nok bare hakk i klarlakken som gir refleks på et sterkt lyssatt bilde. En proff poleringsjobb og skvettlapper fremme så er det meste gjort og resten kan du leve med. Ein skigard kan'kje vara evig veit du.
'21 3LR

Handyman

Sitat fra: OlaM på fredag 22. april 2022, klokken 00:18
Mye av det som ser hvitt ut på bildet er nok bare hakk i klarlakken som gir refleks på et sterkt lyssatt bilde. En proff poleringsjobb og skvettlapper fremme så er det meste gjort og resten kan du leve med. Ein skigard kan'kje vara evig veit du.
Dersom det kun er i klarlakken så er det ikke synlig når lakken er våt. Hvis det fortsatt er synlig når overflaten er våt så er det gjennom den fargede lakken og ikke mulig å slipe/rubbe/polere bort.
Sjekkes enkelt med å dra en våt klut over.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

perage

Takk for alle svar - bra community dette :) Endte mer å gå 10k opp i pris og en helt strøken som hadde gått halvparten :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA