Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Model 3 => Emne startet av: BMW850 på mandag 14. desember 2020, klokken 20:24
Her ville jeg virkelig lagt vekt på det Funderud sier i motsetning til Senior Communications Manager Even Sandvold Roland hos Tesla. Rust er virkelig det som tar knekken på bilen. Spesielt i ett land som Norge. Ser virkelig ikke bra ut utifra bildene. https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2020/12/14/195726479/mener-en-av-norges-mest-solgte-biler-er-en-rustfelle
Sitat fra: BMW850 på mandag 14. desember 2020, klokken 20:24
Her ville jeg virkelig lagt vekt på det Funderud sier i motsetning til Senior Communications Manager Even Sandvold Roland hos Tesla. Rust er virkelig det som tar knekken på bilen. Spesielt i ett land som Norge. Ser virkelig ikke bra ut utifra bildene. https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2020/12/14/195726479/mener-en-av-norges-mest-solgte-biler-er-en-rustfelle
Det bekreftes også i en betal artikkel hos Vi Bilägares i Sverige.
Rosttest avslöjar allvarliga brister i Tesla Model 3. Vi Bilägares långtest av Tesla Model 3 avslöjar flera viktiga styrkor – men också allvarliga brister, framför allt när det gäller kaross och rostrisk.
Greit å være høy og mørk:
Teslas rustgaranti dekker gjennomrusting av karosseriplater fra innsiden og ut som følge av material- og produksjonsfeil i 12 år, og med ubegrenset kjørelengde. Denne garantien kan bortfalle ved understellsbehandling av bilen hos tredjepart, fordi slike produkter kan forårsake skader og følgefeil, sier Sandvold Roland.
men kanskje litt vel "eplekjekk"?
Akuratt i denne debatten så velger jeg heller å stole på en som har rust behandlet biler i flere ti år enn 10 år gammel bil leverandør fra California, har vel og vært noen artikler at model 3 i canada har begynt å ruste alt.
Teslas rust garanti er nesten null verdt uansett da rusten vil mest sannsynlig komme andre vei altså utenfra og inn, min forrige bil begynte å ruste etter 10 år men overflate rust på hjulbuer og bakluke og da gjaldt ikke rust garantien.
Hva tenker en om typisk tid før dette evt får følger? Jeg har ikke hatt noe rustproblemer før (som jeg har vært klar over), men har stort sett hatt nye biler, og ikke lenger enn 3 år.
Jeg vil ihvertfall tro at dette vil aktualisere seg lenge før bilen er 10 år. Har hatt ny Mercedes før hvor stålet ble kjøpt fra Kina i en periode på slutten av 90-tallet og hadde dårlig kvalitet. Når rusten først kommer er det begynnelsen på slutten. Og utifra bildene så er dette noe som California-bedriften ikke har hatt fokus på. Sett lite snakk om fordelen av 100% aluminium på Model S men det er en av tingene jeg setter mest pris på med min P85 som jeg har hatt i 6,5 år og skal ha lenge. Hadde jeg hatt Model 3 hadde jeg tatt denne eller annen understellsbehandling umiddelbart uansett hva Tesla måtte si.
Sitat fra: BMW850 på mandag 14. desember 2020, klokken 22:15
Jeg vil ihvertfall tro at dette vil aktualisere seg lenge før bilen er 10 år. Har hatt ny Mercedes før hvor stålet ble kjøpt fra Kina i en periode på slutten av 90-tallet og hadde dårlig kvalitet. Når rusten først kommer er det begynnelsen på slutten. Og utifra bildene så er dette noe som California-bedriften ikke har hatt fokus på. Sett lite snakk om fordelen av 100% aluminium på Model S men det er en av tingene jeg setter mest pris på med min P85 som jeg har hatt i 6,5 år og skal ha lenge. Hadde jeg hatt Model 3 hadde jeg tatt denne eller annen understellsbehandling umiddelbart uansett hva Tesla måtte si.
Helt klart enig.
Jeg har sveiset så vanvittig mye rust på biler de siste 35 årene, og har etter hvert lært litt om hvor det ruster. Så det blir nok en tur til Funderud for full pakke for min del på nyåret ja.
Kan jo ikke plukke ned bilen for å lekke og fuge all amerikansk latmannsarbe heller. Selv om det vel hadde vært det aller beste.
Sitter litt på gjerdet mellom dinitrol og fluidfilm hos funderud. Her er vel meningene mange og forskjellige på hva som er best
Sitat fra: jorgenask på mandag 14. desember 2020, klokken 22:45
Sitter litt på gjerdet mellom dinitrol og fluidfilm hos funderud. Her er vel meningene mange og forskjellige på hva som er best
Det viktigste er å bruke NOE.
Selv fiskeolje (er vel noe lanolin greier, men lukta som fisk) fra Biltema er bedre enn ingenting.
En informasjonssjef uten noen som helst erfaring med rustbehandling (min antakelse) er vel ikke den JEG stoler på når det gjelder dette temaet.
Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 14. desember 2020, klokken 20:56
Akuratt i denne debatten så velger jeg heller å stole på en som har rust behandlet biler i flere ti år enn 10 år gammel bil leverandør fra California, har vel og vært noen artikler at model 3 i canada har begynt å ruste alt.
Teslas rust garanti er nesten null verdt uansett da rusten vil mest sannsynlig komme andre vei altså utenfra og inn, min forrige bil begynte å ruste etter 10 år men overflate rust på hjulbuer og bakluke og da gjaldt ikke rust garantien.
Men hva hjelper understellsbehandling, om rusten kommer i hjulbuer og på bakluke? På vår gamle Touran kom den i skjøten på bakluka samt i dørterskler. Ingen antirustbehandling hadde hjulpet mot det. Vår Model 3 er derimot helfoliert, det har jeg tro på at beskytter en del.
Sitat fra: jkirkebo på mandag 14. desember 2020, klokken 23:04
Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 14. desember 2020, klokken 20:56
Akuratt i denne debatten så velger jeg heller å stole på en som har rust behandlet biler i flere ti år enn 10 år gammel bil leverandør fra California, har vel og vært noen artikler at model 3 i canada har begynt å ruste alt.
Teslas rust garanti er nesten null verdt uansett da rusten vil mest sannsynlig komme andre vei altså utenfra og inn, min forrige bil begynte å ruste etter 10 år men overflate rust på hjulbuer og bakluke og da gjaldt ikke rust garantien.
Men hva hjelper understellsbehandling, om rusten kommer i hjulbuer og på bakluke? På vår gamle Touran kom den i skjøten på bakluka samt i dørterskler. Ingen antirustbehandling hadde hjulpet mot det. Vår Model 3 er derimot helfoliert, det har jeg tro på at beskytter en del.
Understellsbehandling inkluderer selvfølgelig hjulbuer også.
Sitat fra: jkirkebo på mandag 14. desember 2020, klokken 23:04
Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 14. desember 2020, klokken 20:56
Akuratt i denne debatten så velger jeg heller å stole på en som har rust behandlet biler i flere ti år enn 10 år gammel bil leverandør fra California, har vel og vært noen artikler at model 3 i canada har begynt å ruste alt.
Teslas rust garanti er nesten null verdt uansett da rusten vil mest sannsynlig komme andre vei altså utenfra og inn, min forrige bil begynte å ruste etter 10 år men overflate rust på hjulbuer og bakluke og da gjaldt ikke rust garantien.
Men hva hjelper understellsbehandling, om rusten kommer i hjulbuer og på bakluke? På vår gamle Touran kom den i skjøten på bakluka samt i dørterskler. Ingen antirustbehandling hadde hjulpet mot det. Vår Model 3 er derimot helfoliert, det har jeg tro på at beskytter en del.
Helfoliering hjelper ingenting mot rust under, og ja som andre nevner her: Understellsbehandling inkluderer hjulbuer med enten ekstra plastdeksler som funderud , eller et slags slitestoff som feks dinitrol legger på
Så denne bilen må helfolieres utvendig for å hindre rust og gjennomgå en dyr og grundig understellsbehandling for å hindre rust fra undersiden? Ikke en bil å eie så lenge med andre ord.
Sitat fra: arthur på tirsdag 15. desember 2020, klokken 00:06
Så denne bilen må helfolieres utvendig for å hindre rust og gjennomgå en dyr og grundig understellsbehandling for å hindre rust fra undersiden? Ikke en bil å eie så lenge med andre ord.
Er nok slik med fleste biler, ta litt søk på google så finner du fort en del
https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/498vG/denne-bilen-ruster-etter-fire-aar
https://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article10391698.ece
Forskjellen er at noen tilbyr rust behandling som standard/ekstra utstyr mens tesla er imot det
Får da håpe at også Opel har lært noe på de syv årene siden oppslaget om en bil produsert for elleve år siden?
Har ikke erfaring med Dinitrol, men lukter den bedre enn sauefettet?
Vet mange sier det slutter å lukte, men har erfaring med det fra tidligere og jeg syns bilen lukter sau. Ikke så gira på kliss ny bil som lukter kjipt.
Sitat fra: arthur på tirsdag 15. desember 2020, klokken 00:06
Så denne bilen må helfolieres utvendig for å hindre rust og gjennomgå en dyr og grundig understellsbehandling for å hindre rust fra undersiden? Ikke en bil å eie så lenge med andre ord.
Foliering hjelper forsåvidt lite i sammenføyninger etc.
Sitat fra: Stylus på tirsdag 15. desember 2020, klokken 09:32
Har ikke erfaring med Dinitrol, men lukter den bedre enn sauefettet?
Vet mange sier det slutter å lukte, men har erfaring med det fra tidligere og jeg syns bilen lukter sau. Ikke så gira på kliss ny bil som lukter kjipt.
Ja hadde dinitrol på forrige bilen, luktet oljeplatform en uke eller to så var det vekk, hehe
Det høre jo veldig merkelig at bilen skal ruste så fort, dessuten må man også ta i betraktning at mannen i artikkelen selger produkter mot dette, snakk om bukken og havresekken....
Stoler på Tesla her, og bør ikke være nødvendigt og understellbehandle en splitter ny bil med 12 års garanti..
Noen som vet om siste generasjon Tesla model 3 er bygget i Stål eller Alu?
Sitat fra: TM3P878 på tirsdag 15. desember 2020, klokken 10:35
Det høre jo veldig merkelig at bilen skal ruste så fort, dessuten må man også ta i betraktning at mannen i artikkelen selger produkter mot dette, snakk om bukken og havresekken....
Stoler på Tesla her, og bør ikke være nødvendigt og understellbehandle en splitter ny bil med 12 års garanti..
Noen som vet om siste generasjon Tesla model 3 er bygget i Stål eller Alu?
Masse stål, min skal på Dinitrol
Sitat fra: jorgenask på tirsdag 15. desember 2020, klokken 10:36
Sitat fra: TM3P878 på tirsdag 15. desember 2020, klokken 10:35
Det høre jo veldig merkelig at bilen skal ruste så fort, dessuten må man også ta i betraktning at mannen i artikkelen selger produkter mot dette, snakk om bukken og havresekken....
Stoler på Tesla her, og bør ikke være nødvendigt og understellbehandle en splitter ny bil med 12 års garanti..
Noen som vet om siste generasjon Tesla model 3 er bygget i Stål eller Alu?
Masse stål, min skal på Dinitrol
Mener jeg hørte en annen på forumet her sa at bilen er av alu, mens bakluken er av stål?
Sitat fra: TM3P878 på tirsdag 15. desember 2020, klokken 10:57
Sitat fra: jorgenask på tirsdag 15. desember 2020, klokken 10:36
Sitat fra: TM3P878 på tirsdag 15. desember 2020, klokken 10:35
Det høre jo veldig merkelig at bilen skal ruste så fort, dessuten må man også ta i betraktning at mannen i artikkelen selger produkter mot dette, snakk om bukken og havresekken....
Stoler på Tesla her, og bør ikke være nødvendigt og understellbehandle en splitter ny bil med 12 års garanti..
Noen som vet om siste generasjon Tesla model 3 er bygget i Stål eller Alu?
Masse stål, min skal på Dinitrol
Mener jeg hørte en annen på forumet her sa at bilen er av alu, mens bakluken er av stål?
Forsåvidt delvis rett, bakluken er av stål og noe av bilen er alu. Men faktisk det meste er stål
https://www.teslarati.com/tesla-model-3-body-structure-steel-aluminium-composition/#:~:text=News-,Tesla%20Model%203's%20body%20structure%20is%20a%20strategic%20blend,and%20ultra%20high%2Dstrength%20steel&text=Tesla%20uses%20three%20different%20grades,used%20in%20the%20vehicle's%20core.
Kult om noen som har fått 2021-bil kan ta en kikk for å se om Tesla har gjort noen forbedringer mtp. risiko for rust.
Sitat fra: TM3P878 på tirsdag 15. desember 2020, klokken 10:35
Det høre jo veldig merkelig at bilen skal ruste så fort, dessuten må man også ta i betraktning at mannen i artikkelen selger produkter mot dette, snakk om bukken og havresekken....
Stoler på Tesla her, og bør ikke være nødvendigt og understellbehandle en splitter ny bil med 12 års garanti..
/quote]
Ja - Tesla vil jo helst at bilen ruster istykker for da kan de selge deg nok en ny.
Det er på en måte også bukken og havresekken.....
Gjennomrusting garanti kun fra innsiden og ut - ikke utsiden og inn.
Jeg vet hvem jeg ville stolt på......
Sitat fra: jorgenask på tirsdag 15. desember 2020, klokken 10:20
Sitat fra: Stylus på tirsdag 15. desember 2020, klokken 09:32
Har ikke erfaring med Dinitrol, men lukter den bedre enn sauefettet?
Vet mange sier det slutter å lukte, men har erfaring med det fra tidligere og jeg syns bilen lukter sau. Ikke så gira på kliss ny bil som lukter kjipt.
Ja hadde dinitrol på forrige bilen, luktet oljeplatform en uke eller to så var det vekk, hehe
Ja litt oljeplattform lukter bedre enn sau hehe!
(http://www.teslarati.com/wp-content/uploads/2017/08/Tesla-Model-3-structures_front.png)
https://electrek.co/2017/08/22/tesla-model-3-body-alloy-mix/ (http://hhttps://electrek.co/2017/08/22/tesla-model-3-body-alloy-mix/)
Så valet er som følgjer:
1. Gjera ingenting og risikera store rustproblem om eit par år?
2. Rustbehandla og risikera diverse trøbbel med Tesla når det gjeld garanti?
Ja
Tror det letteste er å skrive ut artikkelen, særlig den delen hvor Tesla-Roland sier "don't worry be happy" og arkivere den et sted hvor du kan plukke den frem om det blir rust før de 12 årene er gått, og ta den med til Tesla....
.....og så gjerne vokse / rengjøre steder en vanligvis ikke er så nøye (i hjulbuer).
Så jo veldig rart ut på bildet...som om det manglet deler.
Er sikkert er bra system Funderud har laget til, men er jo litt skeptisk og....hvis de må skru masse huller for å feste dette her, og det nå blir plast mot metall, som ligger akkurat passe tett til at saltlaken kommer til/ligger på oppsiden, men ikke blir spylt vekk ved vask...
...tror jeg må ut og kikke litt ekstra på min 19 måneder gamle TM3...
Mye synsing og spekulering her.
Spørsmålet en kan stille seg etter å ha lest rustgarantien til Tesla:
Er Tesla helt idioter eller vet de hva de holder på med?
(Spar meg for dumme kommentarer om solfylte California. Mange steder i USA er det mye mer saltsørpe enn i Norge.)
Noen som har intelligente funderering?
Kan svar litt meg selv.
At en som lever av rustbehandling kan seg for et stor marked i alle TM3 som ruller på veien er helt åpenbart. Hvor habil vedkommende er, er et helt relevant spørsmål. Men kanskje er han en ærlig person?
Jeg støtter meg på 12-års garantien.
En kommentar på kanskje litt på siden som gjør at jeg automatisk er skeptisk - de som jobber med antirust har en lei tendens til å snakke i store bokstaver. Litt overflaterust så høres det ut som bilen ikke er kjørbar lengre, selv om de samme bilene finnes på veien 10 år etterpå uten tiltak. Om min Model 3 må skrotes om 12 år lever jeg helt fint med det, da er den antagelig totalt utrangert uansett og veldig lav markedsverdi.
Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 15. desember 2020, klokken 14:34
Kan svar litt meg selv.
At en som lever av rustbehandling kan seg for et stor marked i alle TM3 som ruller på veien er helt åpenbart. Hvor habil vedkommende er, er et helt relevant spørsmål. Men kanskje er han en ærlig person?
Jeg tror det - det han driver med er ikke unikt - det er hard konkurranse i dette markedet.
Det han påpeker er relevant for alle TM3 eiere. Og tilbakemeldingene fra andre TM3 eiere i f.eks Finland og Canada viser jo at dette er reellt problem. Bilen leverer rett og slett ikke slik man skulle ønske mhp. rustbeskyttelse. At Tesla "head dude" bare kjører på med sin generelle uttalelse rett fra bibelen i freemont betyr ikke at man som eier i Norge skal høre på alt som kommer derfra. Tesla er kjent for å være toppstyrt - så ledelsen kan være litt overkjørt mhp. sunt norsk bondevett. Vi har f.eks et ganske sterkt lovverk som beskytter forbrukere i Norge - og skulle det dukke opp en sak som helt åpenbart ikke er relatert til f.eks egen rustbestkyttelse og Tesla prøver seg på en unnamanøver og skylder på rustbeskyttelsen - vel så risikerer de og gå på en voldsom smell......Det er nå slik jeg tenker om den saken.........
Jeg synes også at ikke alt Tesla har gjort - ref S og X - har vist at de alltid er langsiktige når de har vurdert design og salg mot driftssikkerhet og bestandighet. Og at de tar problemene når de oppstår mer enn å forskuttere de. Meldingene om rustrisiko synes jeg har kommet ganske jevnt fra flere kilder, men uten at jeg kan vurdere kvaliteten selv. Da jeg rustbehandlet var i alle fall energien hos vedkommende som tok meg i mot ekte. Jeg opplevde henne som genuint rystet over hvordan bilen manglet rustbeskyttelse.
Overflaterust er vanligvis ikke farlig. Noe annet har ikke vært rapportert. Her får vi nok ikke svaret før om 5 - 10 år. Innen den tid har jeg nok for lengst byttet ut vår SR3+ til rustfri Cybertruck versjon Europa :)
Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 15. desember 2020, klokken 15:05
Overflaterust er vanligvis ikke farlig.
Overflaterust er ikke farlig om man tar det så snart som mulig, men den rusten som danner seg der du ikke ser den, eller man velger og overse den, blir det etterhvert til et stort problem. Det er nemlig som overflaterust det starter...
På noen biler kom de jo med dette fra fabrikk (les: MB, VW, Audi med flere) slik at bilene rustet fra innsiden, og så så man det ikke før det krøp gjennom. Og rust er ofte årsak til problemer som sender bilen til huggeren raskest, vil jeg tro. Rustne fjærer, bremser mm.
Det beste middelet mot rust generelt sett (bortsett fra å bruke rustfritt materiale), er grundig hyppig vask inkludert undespyling.
Absolutt alle biler ruster, eller korroderer hvis de er aluminium. En av de værste jeg kan dra frem fra husken er Mercedes E klasse fra rundt 2000, mens E klasse fra sent 1980 tall er kjent som en av verdens beste. Det er ingenting som er opplagt.
Er enig med de som påpeker at understellsbehandlingsaktørene ofte er ute å krisemaksimerer og det tjener de jo på............ Det er også en del understellsbehandlingstyper/metoder som har gitt MER rust, typisk tykke masser som gamle asfaltyper. Også boring av hull har øket eksponeringen.
På den annen side er det en temmelig usmakelig at Tesla ikke skiller på preventive tiltak og bare blankt sier det fjerner garanti.
Jeg fikk bilen rusbehandletme med sauefett... Luktet litt sånn ca måneds tid.... Fikk en kommentar fra mekaniker på 2 års service "bilen ser jo helt ny ut under" så jeg ble jo fornøyd he he {Kia soul EV}
#FTS#
Hvis Teslan er galvanisert slik min gamle 92mod. Audi 100 var er det ikke noe problem, den rusta ikke selv om lakken var borte ;)
Sitat fra: Thalgar på tirsdag 15. desember 2020, klokken 13:43
Så valet er som følgjer:
1. Gjera ingenting og risikera store rustproblem om eit par år?
2. Rustbehandla og risikera diverse trøbbel med Tesla når det gjeld garanti?
Min er nå snart 2 år gsmmel og kjørt 41' den har ikke falt fra hverandre enda....og ikke ser jeg noe rust heller.
Tror ikke en skal være så veldig redd for problemet.
Sitat fra: GOS på tirsdag 15. desember 2020, klokken 22:44
Sitat fra: Thalgar på tirsdag 15. desember 2020, klokken 13:43
Så valet er som følgjer:
1. Gjera ingenting og risikera store rustproblem om eit par år?
2. Rustbehandla og risikera diverse trøbbel med Tesla når det gjeld garanti?
Min er nå snart 2 år gsmmel og kjørt 41' den har ikke falt fra hverandre enda....og ikke ser jeg noe rust heller.
Tror ikke en skal være så veldig redd for problemet.
Over baklyktene er det en stor plast mutter,skru ut denne så tenker jeg du finner rust..
Sitat fra: Tom på tirsdag 15. desember 2020, klokken 22:55
Sitat fra: GOS på tirsdag 15. desember 2020, klokken 22:44
Sitat fra: Thalgar på tirsdag 15. desember 2020, klokken 13:43
Så valet er som følgjer:
1. Gjera ingenting og risikera store rustproblem om eit par år?
2. Rustbehandla og risikera diverse trøbbel med Tesla når det gjeld garanti?
Min er nå snart 2 år gsmmel og kjørt 41' den har ikke falt fra hverandre enda....og ikke ser jeg noe rust heller.
Tror ikke en skal være så veldig redd for problemet.
Over baklyktene er det en stor plast mutter,skru ut denne så tenker jeg du finner rust..
Ikke når jeg sjekket på forsommeren. Har ikke sjekket etter det.
Sitat fra: Haggish på tirsdag 15. desember 2020, klokken 22:38
Hvis Teslan er galvanisert slik min gamle 92mod. Audi 100 var er det ikke noe problem, den rusta ikke selv om lakken var borte ;)
Det finnes vel ikke en moderne bil i dag som ikke er dyppet i et sinkbad? Det er derfor det ofte er over dobbelt så lang garanti på rust innenfra, som det er på resten av bilen. Allikevel ruster stort sett hver eneste bil. Rusten kommer tross alt oftest fra ytre skader som steinsprut. Såkalt galvanisering hjelper ikke mot det.
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 16. desember 2020, klokken 11:38
Sitat fra: Haggish på tirsdag 15. desember 2020, klokken 22:38
Hvis Teslan er galvanisert slik min gamle 92mod. Audi 100 var er det ikke noe problem, den rusta ikke selv om lakken var borte ;)
Det finnes vel ikke en moderne bil i dag som ikke er dyppet i et sinkbad? Det er derfor det ofte er over dobbelt så lang garanti på rust innenfra, som det er på resten av bilen. Allikevel ruster stort sett hver eneste bil. Rusten kommer tross alt oftest fra ytre skader som steinsprut. Såkalt galvanisering hjelper ikke mot det.
En Tesla ruster både innenfra og utenfra ;-) Er bare å åpne baksetene.... https://www.youtube.com/watch?v=HYWeo13G6IA
De aller første Model 3ene må jo begynne å vise tegn hvis det er skikkelig ille, spesielt i USAs rust belt.
Jeg forstår ikke dette hysteriet! Hvorfor gå på akkord med Tesla sine generelle garantier? Hvordan kan man trumfe alle potensielle tekniske problemer med følelsen av god antirust behandling? Ro dere ned, husk at bukken står rett ved havresekken her.
Tror ikke du sier det samme når/om bilen er oppspist av rust om noen år. Men uansett, det er opp til enhver.
Sitat fra: Mr.G på torsdag 17. desember 2020, klokken 20:17
Jeg forstår ikke dette hysteriet! Hvorfor gå på akkord med Tesla sine generelle garantier? Hvordan kan man trumfe alle potensielle tekniske problemer med følelsen av god antirust behandling? Ro dere ned, husk at bukken står rett ved havresekken her.
Fordi Tesla er kjent for å sno seg unna alle mulige lovnader. Så deres garantier er ofte noe kundene må kjempe for å få innfridd.
Siste tilskudd på den stammen:
https://www.nettavisen.no/nyheter/saksokte-tesla-for-a-fa-gratis-lading/s/12-95-3424062209 (https://www.nettavisen.no/nyheter/saksokte-tesla-for-a-fa-gratis-lading/s/12-95-3424062209)
Alle mine nyere biler har jeg rustbehandlet, med god samvittighet. Dette gjelder også vår Model 3.
Jeg sover langt bedre med rustbehandlet Model 3, enn å skulle stole på Tesla sine garantier.
Model Y skal rett på bukk og hulromsbehandles den også når den kommer.
Dette med rustgaranti er ikke helt rett frem.
https://motor.no/ikke-tro-pa-bilfabrikkenes-lange-rust-garantier/112508
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 16. desember 2020, klokken 12:18
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 16. desember 2020, klokken 11:38
Sitat fra: Haggish på tirsdag 15. desember 2020, klokken 22:38
Hvis Teslan er galvanisert slik min gamle 92mod. Audi 100 var er det ikke noe problem, den rusta ikke selv om lakken var borte ;)
Det finnes vel ikke en moderne bil i dag som ikke er dyppet i et sinkbad? Det er derfor det ofte er over dobbelt så lang garanti på rust innenfra, som det er på resten av bilen. Allikevel ruster stort sett hver eneste bil. Rusten kommer tross alt oftest fra ytre skader som steinsprut. Såkalt galvanisering hjelper ikke mot det.
En Tesla ruster både innenfra og utenfra ;-) Er bare å åpne baksetene.... https://www.youtube.com/watch?v=HYWeo13G6IA
Det der er et bilde av baksiden av baksetet. Jeg antar at setene ikke er montert i det de dypper bilen i sink for galvanisering. Er også 99% sikker på at den rusta der ikke utvikler seg videre, med mindre bilen lever i et ekstremt fuktig miljø.
Sitat fra: Haggish på tirsdag 15. desember 2020, klokken 22:38
Hvis Teslan er galvanisert slik min gamle 92mod. Audi 100 var er det ikke noe problem, den rusta ikke selv om lakken var borte ;)
Off topic, men 92 mod Audi 100 er vel absolutt en all time high hva bilkvalitet angår. Det var før VW begynte med hardt kostnadspress på underleverandørene og relativt lite elektronikk.
Spørsmålet er vel om alle karosserideler av stål på Model 3 er galvanisert, og om nok er gjort for å unngå korrosjon mellom stål og aluminium. Ellers gjelder det å spyle undersiden grundig i vått vær for å få vekk veisaltet.
Sitat fra: lars667 på fredag 18. desember 2020, klokken 09:06
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 16. desember 2020, klokken 12:18
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 16. desember 2020, klokken 11:38
Sitat fra: Haggish på tirsdag 15. desember 2020, klokken 22:38
Hvis Teslan er galvanisert slik min gamle 92mod. Audi 100 var er det ikke noe problem, den rusta ikke selv om lakken var borte ;)
Det finnes vel ikke en moderne bil i dag som ikke er dyppet i et sinkbad? Det er derfor det ofte er over dobbelt så lang garanti på rust innenfra, som det er på resten av bilen. Allikevel ruster stort sett hver eneste bil. Rusten kommer tross alt oftest fra ytre skader som steinsprut. Såkalt galvanisering hjelper ikke mot det.
En Tesla ruster både innenfra og utenfra ;-) Er bare å åpne baksetene.... https://www.youtube.com/watch?v=HYWeo13G6IA
Det der er et bilde av baksiden av baksetet. Jeg antar at setene ikke er montert i det de dypper bilen i sink for galvanisering. Er også 99% sikker på at den rusta der ikke utvikler seg videre, med mindre bilen lever i et ekstremt fuktig miljø.
https://insideevs.com/news/403366/tesla-model-3-rusty-seats-apparently-normal/
""If you were to look at a number of seats across the various manufacturers, you will find that about 50 percent do not paint the seat supports (bottom and/or back). They will however paint any area that is visible to the customer – i.e. the lower mount points and sometimes the rails if they are not covered with trim. So most have determined that they can live with a little surface rust on non-visible parts. Besides, eliminating the paint is good for the environment.""
"If you average the two values – which would be more realistic – you end up with seat frames that will last between 133 and 227 years."
Sitat fra: Mr.G på torsdag 17. desember 2020, klokken 20:17
Jeg forstår ikke dette hysteriet! Hvorfor gå på akkord med Tesla sine generelle garantier? Hvordan kan man trumfe alle potensielle tekniske problemer med følelsen av god antirust behandling? Ro dere ned, husk at bukken står rett ved havresekken her.
Bilen er en rustfelle, lakken er elendig, og bilen har masse panel gaps. Bilen er så dårlig fra fabrikk at man må bruke 50k for å den i ordentlig stand. Dette er hva jeg leser mellom linjene og når man summerer opp hva som blir skrevet både her og på facebookgruppa.
Begynner å bli usikker på hva jeg egentlig har kjøpt her og om jeg kanskje bare bør putte bilen i et glassbur i stua. Men jeg skal la tvilen komme Tesla til gode. Stole på rustgarantien deres, se etter panel gaps ved utlevering, holde øyne åpne etter rust og montere på ordentlige skvettlapper. That's it!
Sitat fra: Steffinho på fredag 18. desember 2020, klokken 10:28
Sitat fra: Mr.G på torsdag 17. desember 2020, klokken 20:17
Jeg forstår ikke dette hysteriet! Hvorfor gå på akkord med Tesla sine generelle garantier? Hvordan kan man trumfe alle potensielle tekniske problemer med følelsen av god antirust behandling? Ro dere ned, husk at bukken står rett ved havresekken her.
Bilen er en rustfelle, lakken er bløt og elendig, og bilen har masse panel gaps. Bilen er så dårlig fra fabrikk at man må bruke 50k for å den i ordentlig stand. Dette er hva jeg leser mellom linjene og når man summerer opp hva som blir skrevet både her og på facebookgruppa.
Begynner å bli usikker på hva jeg egentlig har kjøpt her og om jeg kanskje bare bør putte bilen i et glassbur i stua. Men jeg skal la tvilen komme Tesla til gode. Stole på rustgarantien deres, se etter panel gaps ved utlevering, holde øyne åpne etter rust og montere på skvettlapper. That's it!
I alle dager. Vask bilen hver 14. i saltsesongen, drit i panelgaps og kjør ungene til bhg.
De fleste som kjøper ny bil beholder den maks 5 år. Null stress
Sitat fra: 1000kwh på fredag 18. desember 2020, klokken 10:30
Sitat fra: Steffinho på fredag 18. desember 2020, klokken 10:28
Sitat fra: Mr.G på torsdag 17. desember 2020, klokken 20:17
Jeg forstår ikke dette hysteriet! Hvorfor gå på akkord med Tesla sine generelle garantier? Hvordan kan man trumfe alle potensielle tekniske problemer med følelsen av god antirust behandling? Ro dere ned, husk at bukken står rett ved havresekken her.
Bilen er en rustfelle, lakken er bløt og elendig, og bilen har masse panel gaps. Bilen er så dårlig fra fabrikk at man må bruke 50k for å den i ordentlig stand. Dette er hva jeg leser mellom linjene og når man summerer opp hva som blir skrevet både her og på facebookgruppa.
Begynner å bli usikker på hva jeg egentlig har kjøpt her og om jeg kanskje bare bør putte bilen i et glassbur i stua. Men jeg skal la tvilen komme Tesla til gode. Stole på rustgarantien deres, se etter panel gaps ved utlevering, holde øyne åpne etter rust og montere på skvettlapper. That's it!
I alle dager. Vask bilen hver 14. i saltsesongen, drit i panelgaps og kjør ungene til bhg.
De fleste som kjøper ny bil beholder den maks 5 år. Null stress
Enig! Var en litt overdrevet utblåsningen mot et hysteri som aldri tar slutt kan det virke som. Ser folk som driver med akkurat det samme styret på Polestar 2 også. Kan virke som det har blitt en trend å koste på bilene sine store summer i ettertid fordi det antas at det som er på bilen er helt elendig fra fabrikken. Folk skal til og med ha LED bar på en bil (Polestar 2) som har de beste lysene jeg noen gang har vært borti ihvertfall. Jeg synes det har gått for langt. Og enda verre er det at man anbefaler andre å gjøre som en gjør selv. Folk som bare skal ha en Model 3 fordi de likte å kjøre den og synes den ser fin ut, må bli livredde om de begynner å lese på diverse forum og facebook.
Jeg kommer ikke til å koste på så mye av slike ting, men akkurat rust vil jeg være på utkikk etter ved dekkskift og sånt. Fluidfilm kan en jo også ha på når en ser at det begynner å bli antydning. Det er ikke sånn som stenger det inne, har jeg skjønt.
Det er jo typisk videoer fra finner som kjører 40.000km på svingete grusveier som setter standarden for om en bør ha på skvettlapper, f.eks...."bilen blir jo sandblåst". På sørvestlandet bruker de noe som heter asfalt på veiene, så jeg har lagt de gratis skvettlappene jeg fikk tilsendt fra Tesla pent inn i garasjen. Vil ikke ha de på! Den svarte lakken er i mine øyne like fin etter 34.000km på min Model 3P....og ser ikke noe rust heller.
Det blir litt tullete å snakke om at man ikke finner rust etter halvannet år eller at det ikke spiller noen rolle siden man allikevel skal selge innen fem år. Det er verdien på bilen man ivaretar og svaret har vi ikke før om et år eller to. Jeg vet derfor ikke om rustbeskyttelse er en riktig investering eller ikke men hysterisk synes jeg ikke det er å beskytte den.
Jeg får en ny Model 3 Performance i romjulen. Jeg kommer til å koste på en slik rustbehandling. Fra et miljøperspektiv synes jeg det er dumt å tenke: «jeg driter i hvor lenge bilen varer, jeg skal bare ha den i to år». Målet må vel være at bilparken skal vare lengst mulig med tanke på bærekraft. Jeg er opplært til å ta vare på tingene mine og vil ikke med åpne øyne se en dyr bil bli ødelagt hvis jeg på en relativt rimelig måte kunne forhindret det.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Man kjøper ikke ny bil i 2021 og skal måtte rustbehandle bilen.
Jeg bytter nå til TM3P fra en BMW M3 har hatt i 14 år. Ikke en flekk rust på den og aldri gjort annet enn polering og vask.
Forstår Tesla er nytt firma, laget i California etc. Men om bilen ruster i stykker i Canada, Norge etc, så kommer det jo krav om erstatninger og de må ta ansvar.
Om du har rustbehandlet bilen bryter du garanti fra Tesla og de har en god sak, og du en svært dårlig sak (brutt deres godkjente vilkår).
https://www.tesla.com/no_NO/support/vehicle-warranty
Jeg forholder meg til Tesla, så får disse rustfirmaene etterhvert erkjenne sitt «Kodak» moment som årene går.
Sitat fra: Havvo på fredag 18. desember 2020, klokken 17:27
Jeg får en ny Model 3 Performance i romjulen. Jeg kommer til å koste på en slik rustbehandling. Fra et miljøperspektiv synes jeg det er dumt å tenke: «jeg driter i hvor lenge bilen varer, jeg skal bare ha den i to år». Målet må vel være at bilparken skal vare lengst mulig med tanke på bærekraft. Jeg er opplært til å ta vare på tingene mine og vil ikke med åpne øyne se en dyr bil bli ødelagt hvis jeg på en relativt rimelig måte kunne forhindret det.
Sent from my iPhone using Tapatalk
– Det er uheldig at en bedrift som ikke har garantiansvar for biler, uavhengig av merke, kommer med tendensiøse påstander som kan skape frykt og bekymring. Det har ingen hensikt å gå inn i en diskusjon om forhold knyttet til én enkelt bil som eies av en selger av rustbeskyttelse.
– Som bilprodusent har Tesla et ansvar for å sørge for at bilene våre fungerer som de skal i den forventede levetiden. Teslas rustgaranti dekker gjennomrusting av karosseriplater fra innsiden og ut som følge av material- og produksjonsfeil i 12 år, og med ubegrenset kjørelengde. Denne garantien kan bortfalle ved understellsbehandling av bilen hos tredjepart, fordi slike produkter kan forårsake skader og følgefeil, sier Sandvold Roland.
Kjør på! Regner med du har lest dette? Jeg velger å høre på de som skal kunne dette, ihvertfall i teorien. Denne personen som har uttalt seg om mulig rustpotensiale på Model 3 er inhabil som bare det.
Når de 12 åra har gått så ville jeg også ha rustbehandlet den selvfølgelig. Min første bil var en Toyota Celica som var 14 år da jeg kjøpte den i 2012, og den fikk jeg rustbehandlet fordi rusten begynte å komme. Den bilen kjører fortsatt på norske veier ser jeg :)
Det bunner ned i hvem man stoler på. Jeg stoler ikke på Tesla i denne saken og tror ikke kundene blir ivaretatt på noen som helst måte dersom rustproblemer oppstår. Verken om man har rustbehandlet bilen eller ikke.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg solgte nettopp en 12 måneder gammel Long range for å bytte til Performance. Hadde begynt å ruste både her og der så jeg når jeg fikk den opp på bukk.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Og om du klager så sier de selvfølgelig at rusten går fra utsiden og inn og skyldes naturlig slitasje og derfor ikke er dekket. Biler må man ta vare på selv, garantien er knapt nok verd papiret de er skrevet på.
Selvfølgelig er Funderud inhabil, men virker likevel som hel ved etter min vurdering. Hvem andre kan uttale seg om slikt om ikke de som jobber med det. Senior comm manager Tesla har til dags dato ikke kommet med annet enn crap i noen sammenhenger uavhengig av tema som jeg har observert. Basert på min gamle LR, tror jeg Model 3 har potensiale til å ruste sønder og sammen i norsk saltlake.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg har akkurat samme vurderingen som Havvo.
Synes Tesla er uforutsigbar. Noen ganger har de veldig god kundeoppfølging mens andre ganger har de ikke. Oppfølgingen av bakre bærearmer på MS er ikke akkurat prima. Det tok vel godt over et år å få en akseptabel løsning på MCU problemene der de initielt skjøv alt ansvar fra seg. Dersom rust er et problem på M3 er løsningene så kostbare at det blir en hard kamp om definisjonen av rustgarantien. Som jeg har skrevet tidligere er disse rustgarantiene ikke plankekjøring.
Så mange meninger, så lite fornuft.
Alle som diskuterer her har investert rundt en halv million i en bil.
Bilen har gjennomrustingsgaranti fra innsiden og ut.
Det betyr at du må passe på utenfra og inn.
Det gjør du ved å ta vare på bilen, vaske osv. Du vet, den greia du betaler en halv million kroner for. Har du ikke råd til å holde den ren så kjøp en bil til 300k
Da har du nok til cirka 200 ordentlige håndvask hos proffe selskap. Gjør du det annenhver uke i saltsesong og 1 gang i måneden utenfor saltsesong har du råd til 10 år med ordentlig rengjøring. Hvis du har pengene fra før kan du sette dem på høyrentekonto, da får du en del ekstra vask på kjøpet.
Si ifra hvis jeg kan hjelpe med noe mer
Og ellers har du en fin dag og gleder deg til jul?
Han er jo åpenbart et orakel og sitter på fasiten ;)
Sitat fra: thebadger på fredag 18. desember 2020, klokken 19:14
Så mange meninger, så lite fornuft.
Alle som diskuterer her har investert rundt en halv million i en bil.
Bilen har gjennomrustingsgaranti fra innsiden og ut.
Det betyr at du må passe på utenfra og inn.
Det gjør du ved å ta vare på bilen, vaske osv. Du vet, den greia du betaler en halv million kroner for. Har du ikke råd til å holde den ren så kjøp en bil til 300k
Da har du nok til cirka 200 ordentlige håndvask hos proffe selskap. Gjør du det annenhver uke i saltsesong og 1 gang i måneden utenfor saltsesong har du råd til 10 år med ordentlig rengjøring. Hvis du har pengene fra før kan du sette dem på høyrentekonto, da får du en del ekstra vask på kjøpet.
Si ifra hvis jeg kan hjelpe med noe mer
Støttes! Hvis man bare kjører og kjører uten å vaske bilen så vil det selvfølgelig ruste hvis man ikke har sausa den inn i tectyl og sauefett. Den Toyotaen min ble kjøpt med rust (noe jeg fant ut senere dessverre) ellers har ingen av mine biler rustet. Vasker bilene relativt hyppig, og hyppigere på vinteren.
Men vasker man bilen en gang i skuddåret (ja, er en del som ikke vasker bilen, det gjør regnværet sier noen) så kan det sikkert være greit med både coating, folie og sauefett så lakk og stål holder seg.
Jeg antar at de som kjøpte Mercedes, Passat eller A6 i perioden 2000-2005 som også betalte 500k og mer forventet at velrennomerte, erfarne tyske bilfabrikanter hadde mer kontroll på rust enn det som var realiteten -du kunne jo høre bilene rustet...
-Å forvente at Tesla, med den arroganse de viser bare i leverings/ventetiden på ny bil (og jeg har vel forstått at denne arrogansen gjelder hele veien til tingretten om nødvendig), en fabrikant lokalisert i en varm og tørr del av verden, skal ha kontroll på korrosjon...
Kjenner jeg er skeptisk.
Som elektroingeniør, og med mer enn 35 års erfaring med å sveise rust og reparere biler, så stoler jeg bittelitt mer på egne vurderinger i denne saken. Jeg har også tro på at Funderud har en viss kompetanse på det han holder på med.
Husk også at Tesla tjener penger på den bilen de selger deg i dag.
Neste gang de tjener penger på deg, er når du kjøper bil igjen.
Hvis den holder i 25 år, så er det dårlig butikk for Tesla.
Sitat fra: royturbodiesel på fredag 18. desember 2020, klokken 19:43
Neste gang de tjener penger på deg, er når du kjøper bil igjen.
For mange blir det ingen neste gang hvis den ruster opp etter bare noen år. De har et rykte å oppretteholde også, særlig Tesla, som ikke markedsfører seg selv annet igjennom kundene sine.
Hvor lenge har vi ikke hørt at man må vente uker og måneder før man får servicetime hos Tesla? Det ryktet der er i ferd med å snu hvis det ikke allerede har gjort det. Poenget mitt er at hvis Tesla om noen år ender opp med å få et rykte på seg at bilene ruster opp så vil det være veldig kjipt for de, og det vil ta tid å snu det ryktet igjen i et mye tøffere elbilmarked.
Burde be en moderator om å endre trådnavn til "Klagemuren" :laugh:
Sitat fra: 1000kwh på fredag 18. desember 2020, klokken 10:30
Sitat fra: Steffinho på fredag 18. desember 2020, klokken 10:28
Sitat fra: Mr.G på torsdag 17. desember 2020, klokken 20:17
Jeg forstår ikke dette hysteriet! Hvorfor gå på akkord med Tesla sine generelle garantier? Hvordan kan man trumfe alle potensielle tekniske problemer med følelsen av god antirust behandling? Ro dere ned, husk at bukken står rett ved havresekken her.
Bilen er en rustfelle, lakken er bløt og elendig, og bilen har masse panel gaps. Bilen er så dårlig fra fabrikk at man må bruke 50k for å den i ordentlig stand. Dette er hva jeg leser mellom linjene og når man summerer opp hva som blir skrevet både her og på facebookgruppa.
Begynner å bli usikker på hva jeg egentlig har kjøpt her og om jeg kanskje bare bør putte bilen i et glassbur i stua. Men jeg skal la tvilen komme Tesla til gode. Stole på rustgarantien deres, se etter panel gaps ved utlevering, holde øyne åpne etter rust og montere på skvettlapper. That's it!
I alle dager. Vask bilen hver 14. i saltsesongen, drit i panelgaps og kjør ungene til bhg.
De fleste som kjøper ny bil beholder den maks 5 år. Null stress
Det var den mest underlige kommentar jeg kan huske å ha sett her på forumet og det har vært mange av de. Alle som kjøper en ny bil selger den innen fem år så who gives a fuc....k? Bilene i Norge har vel en alder i gjennomsnitt på drøye ti år og mange av de skal leve ytterligere 5-10 år og så skal man ikke bry seg om kvalitet på en bil siden man bare skal ha den i fem år maks? Hvem vil kjøpe denne bilen med det renomeet denne bilen vil måtte slite med, for ikke si eieren av en slik bil?
Ikke sikkert at det er tatt helt ut av løse luften:
''Vi Bilägares långtest av Tesla Model 3 avslöjar flera viktiga styrkor – men också allvarliga brister, framför allt när det gäller kaross och rostrisk.''
Betalingssak så vet ikke noe mer.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Litt på siden; er det noen steder man bør spyle eller definitivt ikke spyle for å skylle av bilen for den verste saltlaken?
Som ny elbilist (og ikke veldig glad i bilpleie) lurer jeg også om lettvinte løsninger for å hindre mest mulig rustdannelse
Sitat fra: Regen på lørdag 19. desember 2020, klokken 14:48
Som ny elbilist (og ikke veldig glad i bilpleie) lurer jeg også om lettvinte løsninger for å hindre mest mulig rustdannelse
Jeg gikk for dette, koster 4 lapper ink montering og så fluidfilm som de legger på bak dekslene. http://www.bilkontroll.no/rustdekselsett.html
Sitat fra: Regen på lørdag 19. desember 2020, klokken 14:48
Som ny elbilist (og ikke veldig glad i bilpleie) lurer jeg også om lettvinte løsninger for å hindre mest mulig rustdannelse
Spør ditt nærmeste Tesla servicecenter, ikke et forum fult av raringer. Medregnet med selv.
Sitat fra: Steffinho på fredag 18. desember 2020, klokken 17:52
Når de 12 åra har gått så ville jeg også ha rustbehandlet den selvfølgelig.
Du vil vente i 12 år før du rustbehandler?! :o Da er det nok helst rustbehandling i betydningen reparasjon vi snakker om. Det finnes masse biler som har rustproblemer ved 12 års alder, og lenge før det også. Om du mener rustbehandling har noe for seg, så få det gjort så tidlig som mulig. I motsatt fall kan man jo bare la være. Alt skal tilbake til gjenvinning før eller siden.
Sitat fra: thebadger på fredag 18. desember 2020, klokken 19:14
Si ifra hvis jeg kan hjelpe med noe mer
Ja, hva tenker du å gjøre under bilen? Og alle andre steder som ikke håndvaskes? I hindre at bilen ruster midt på store flater som panser, dører og tak er den enkleste ting i verden.
Sitat fra: Ferry på lørdag 19. desember 2020, klokken 17:31
Sitat fra: thebadger på fredag 18. desember 2020, klokken 19:14
Si ifra hvis jeg kan hjelpe med noe mer
Ja, hva tenker du å gjøre under bilen? Og alle andre steder som ikke håndvaskes? I hindre at bilen ruster midt på store flater som panser, dører og tak er den enkleste ting i verden.
Dyse med vinkel, oppkjøringsramper, jekk, saksejekk, grop, høy fortauskant, 4 bolere som digger markløft.
Sitat fra: thebadger på lørdag 19. desember 2020, klokken 18:19
Dyse med vinkel,
Er det så enkelt å hindre rust der håndvask ikke kommer til? Da er det ingen sak. Antirust-bransjen kan bare pakke sammen.
Sitat fra: Steffinho på fredag 18. desember 2020, klokken 17:52
– Som bilprodusent har Tesla et ansvar for å sørge for at bilene våre fungerer som de skal i den forventede levetiden. Teslas rustgaranti dekker gjennomrusting av karosseriplater fra innsiden og ut som følge av material- og produksjonsfeil i 12 år, og med ubegrenset kjørelengde. Denne garantien kan bortfalle ved understellsbehandling av bilen hos tredjepart, fordi slike produkter kan forårsake skader og følgefeil, sier Sandvold Roland.
Kjør på! Regner med du har lest dette? Jeg velger å høre på de som skal kunne dette, ihvertfall i teorien. Denne personen som har uttalt seg om mulig rustpotensiale på Model 3 er inhabil som bare det.
Når de 12 åra har gått så ville jeg også ha rustbehandlet den selvfølgelig. Min første bil var en Toyota Celica som var 14 år da jeg kjøpte den i 2012, og den fikk jeg rustbehandlet fordi rusten begynte å komme. Den bilen kjører fortsatt på norske veier ser jeg :)
Husk at Tesla sin rustgaranti nok inneholder spor av:
- Rustgarantien på understellet dekker uansett ikke rustskader før det er gjennomrusting.
- Om det er gjennomrusting, dekkes bare rustskaden dersom det har rustet fra innsida og ut!
- Garantien dekker bare material- og fabrikasjonsfeil.
Sitat fra: Ferry på lørdag 19. desember 2020, klokken 18:37
Sitat fra: thebadger på lørdag 19. desember 2020, klokken 18:19
Dyse med vinkel,
Er det så enkelt å hindre rust der håndvask ikke kommer til? Da er det ingen sak. Antirust-bransjen kan bare pakke sammen.
Du har tydeligvis aldri prøvd hvis du synes det høres enkelt ut.
Anti-rust bransjen finnes fordi folk ikke orker å gjøre de tingene.
Plager det deg personlig at noen av oss rustbehandler? Vi forholder oss til egne biler og vurderinger og har ikke tenkt å påtvinge deg noe som helst.
På de siste 5-6 bilene har jeg ikke hatt noe understellsbehandling, og har nok spart en 40-60k på det. Aldri fått en eneste tilbakemelding ang. rust fra forhandlere eller private som har overtatt bilene. Tenker jeg fortsetter med denne strategien til det evt. skjærer seg :)
Rust er gjerne ikke noe problem de første årene. Litt lakkrust på en noen år gammel bil blir stort sett godtatt som "normalt" og "ufarlig". Ikke får en noe ekstra ved innbytte om bilen er behandlet heller. Dermed behøver ikke de første par eierne bry seg. De som eier bilen når den begynner å bil 10 år og eldre ville dog vært glad for behandling fra ny. Men uten incentiver ingen aksjon...
Min får FluidFilm behandling selv om det skulle vise seg å være unødvendig.
Sitat fra: thebadger på lørdag 19. desember 2020, klokken 19:18
Du har tydeligvis aldri prøvd hvis du synes det høres enkelt ut.
Anti-rust bransjen finnes fordi folk ikke orker å gjøre de tingene.
Var ikke premisset her å betale noen for å håndvaske bilen? Å spyle under med dyse høres ganske enkelt ut. Jeg vasker kun for hånd selv. Ganske ofte også. Til tross for dette rustet den forrige bilen under skiltlysene på bakluka. Og der har jeg vasket ofte og mye! Polert flere ganger i året. Galvanisert karosseri var det også. Å holde undersida rustfri med kun spyling når jeg ikke engang klarte det der det er lett å komme til, mener jeg er helt urealistisk. Og slik så det også ut på undersida da jeg solgte bilen etter 7 år.
Strategien min med den bilen var å IKKE bruke penger og tid på understellsbehandling, og selge den ved ca. 5 års alder. Så det ble egentlig aldri mitt problem. Solgte den usett, til elendig pris. Bilen så helt smashing ut den.
Sitat fra: Contango på lørdag 19. desember 2020, klokken 19:24
Plager det deg personlig at noen av oss rustbehandler? Vi forholder oss til egne biler og vurderinger og har ikke tenkt å påtvinge deg noe som helst.
Det plager meg ikke i det hele tatt hva DU gjør med bilen DIN, men denne tråden har mer enn et par innlegg der alle blir anbefalt og prøvd skremt til å rustbehandling bilen sin, selv om det potensielt kan føre til problemer med garanti.
Jeg hadde en 22 år gammel Fiat UNO 80 uten rust, hadde gått mange hundre tusen kilometer. Anekdotisk bevisføring er vel det denne tråden handler om?
Nei, det er du som forteller oss hva vi skal gjøre med våre biler. Vask etc etc. Jeg dri... i din Fiat Uno.
En ting som plager meg litt er at det bygges opp under fordommer. I dette tilfellet at amerikanske biler er pr opprinnelsesland mer utsatt for rust enn f.eks tyske.
Det er veldig mange forhold som spiller inn i disse forutsetningene, så det blir for enkelt med overskrifter og bransjeaktører som snakker for sin egen syke mor.
Er egentlig Model 3 en «rustfelle»? Det vet vi enda lite om. Jeg skjønner godt at noen vil være føre var og bruke noen tusen i forebyggende hensikt. Men jeg skjønner også at Tesla ikke vil bytte lykter som er sprutet ned med rustbeskyttelse på baksiden.
Det er argumenter i begge retninger.
Sitat fra: Contango på lørdag 19. desember 2020, klokken 21:21
.....forteller oss hva vi skal gjøre med våre biler. Vask etc etc.
Vask av bil er noe av det mest forebyggende tiltaket en kan gjøre, samt at det er billig og noe en kan gjøre selv.
Etc etc er mer vanskelig å forholde seg til!
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 19. desember 2020, klokken 21:23
Men jeg skjønner også at Tesla ikke vil bytte lykter som er sprutet ned med rustbeskyttelse på baksiden.
Hvorfor skulle de ikke det? Skitne på henda eller fordi rustbehandlingen evt skulle skape en feil på lykten?
Jeg er forøvrig ikke så bortreist at jeg ikke skjønner at det er lurt å vaske bilen. Men det er altså min vurdering at det sannsynligvis ikke er nok. Men jeg VET det ikke og har heller aldri forfektet det.
Sitat fra: Contango på lørdag 19. desember 2020, klokken 21:29
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 19. desember 2020, klokken 21:23
Men jeg skjønner også at Tesla ikke vil bytte lykter som er sprutet ned med rustbeskyttelse på baksiden.
Hvorfor skulle de ikke det? Skitne på henda eller fordi rustbehandlingen evt skulle skape en feil på lykten?
Jeg er forøvrig ikke så bortreist at jeg ikke skjønner at det er lurt å vaske bilen. Men det er altså min vurdering at det sannsynligvis ikke er nok. Men jeg VET det ikke og har heller aldri forfektet det.
Kan skape skadelig overoppheting i lykten.
Det er grunnen til at jeg synes Tesla burde skille mellom metoder. Det er forskjell på dem og det burde de anerkjent.
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 19. desember 2020, klokken 21:34
Kan skape skadelig overoppheting i lykten.
Overoppheting av en lykt som ikke en gang fjerner isen på linsen?
Sitat fra: Contango på lørdag 19. desember 2020, klokken 21:21
Nei, det er du som forteller oss hva vi skal gjøre med våre biler. Vask etc etc. Jeg dri... i din Fiat Uno.
Denne tråden handler om at model3 er en rustfelle, og du klager på at jeg promoterer det beste rådet mot rust, altså rengjøring?
Mens andre her inne promoterer tiltak som bryter med garantivilkår, men at jeg ber folk om å vaske bilen er så fornærmende for deg at du ikke klarer å tiltale Uno-en min med den respekten den fortjener?
Fysj på deg
På vegne av alle her inne takker jeg for det unike rådet. Men skal vi tro at selv de mest senile har fått det med seg nå?
Sitat fra: Contango på lørdag 19. desember 2020, klokken 21:29
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 19. desember 2020, klokken 21:23
Men jeg skjønner også at Tesla ikke vil bytte lykter som er sprutet ned med rustbeskyttelse på baksiden.
Hvorfor skulle de ikke det? Skitne på henda eller fordi rustbehandlingen evt skulle skape en feil på lykten?
Jeg er forøvrig ikke så bortreist at jeg ikke skjønner at det er lurt å vaske bilen. Men det er altså min vurdering at det sannsynligvis ikke er nok. Men jeg VET det ikke og har heller aldri forfektet det.
På baksiden av lyktene finnes det en ventil som er dekt med er stoff som minner om gore tex som skal ventilere ut ev. fuktighet. Hvis det blir dekt med antiruststoff så skjønner jeg god at Tesla ikke skifter lykten pga fuktighet.
Her er lyktene. Tar gjerne i mot gode råd på hva man skal passe på. Og da helst fra noen som faktisk vet hvordan det ser ut i innfestingen.
https://www.amazon.com/Tesla-Model-Headlights-Passenger-Driver/dp/B07NYV8YGC
Sitat fra: Contango på lørdag 19. desember 2020, klokken 22:00
På vegne av alle her inne takker jeg for det unike rådet. Men skal vi tro at selv de mest senile har fått det med seg nå?
Jeg liker at du spurte om jeg følte meg plaget :D
Et kjapt spørsmål bare, når de sprayer bilene med antirustbehandling, så regnet jeg ikke med at de sprayet ned motorer og alt annet i motorrommet, men fortrinnsvis kun der det er metall som er utsatt, og inni kanaler og åpninger?
Trodde man dekket til litt av det som ikke skal ha slikt middel på seg som er utsatt for for middel på avveie, inkludert lyktehus i plast, om de sprayer veldig nært disse.
Men det er altså ikke tilfellet? Her sauset tilnærmet alt ned?
Sitat fra: RJK på lørdag 19. desember 2020, klokken 22:37
Et kjapt spørsmål bare, når de sprayer bilene med antirustbehandling, så regnet jeg ikke med at de sprayet ned motorer og alt annet i motorrommet, men fortrinnsvis kun der det er metall som er utsatt, og inni kanaler og åpninger?
Trodde man dekket til litt av det som ikke skal ha slikt middel på seg som er utsatt for for middel på avveie, inkludert lyktehus i plast, om de sprayer veldig nært disse.
Men det er altså ikke tilfellet? Her sauset tilnærmet alt ned?
Mistenker at det er avhengig av hvem du bruker, på samme måte som all bilbehandling man får utført av andre.
Jeg tviler på at de spruter midt under men må opp med frunkbøtta for å svare på det på vår bil (hvilket jeg ikke har planer om). De er mest opptattav hjulbrønnene.
https://youtu.be/IRjjS_yY2Qg
Sitat fra: Contango på lørdag 19. desember 2020, klokken 22:21
Her er lyktene. Tar gjerne i mot gode råd på hva man skal passe på. Og da helst fra noen som faktisk vet hvordan det ser ut i innfestingen.
https://www.amazon.com/Tesla-Model-Headlights-Passenger-Driver/dp/B07NYV8YGC
Her er et eksempel på den ventilen jeg snakket om. Dette er i fra baklykten på Tesla Model 3.
Alle lykter må ha en form ventilasjon. Jeg vet det var en sak på dette hos Tesla der det var brukt antirust middel på lykta og at Tesla nektet skifte den pga dette.
https://youtu.be/HgLlj04SLrA?t=248
Sitat fra: Contango på lørdag 19. desember 2020, klokken 21:37
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 19. desember 2020, klokken 21:34
Kan skape skadelig overoppheting i lykten.
Overoppheting av en lykt som ikke en gang fjerner isen på linsen?
Led's blir jo varme på baksiden.
Det ser man jo tydelig på ledpærer til hovedlykter. Kjøleribben er på baksiden.
(https://image.made-in-china.com/43f34j00QahfHmNRObor/H13-LED-Headlight-4000lm-DC12-24V-LED-Headlight-Bulb-for-Car.jpg)
Sitat fra: Contango på lørdag 19. desember 2020, klokken 22:21
Her er lyktene. Tar gjerne i mot gode råd på hva man skal passe på. Og da helst fra noen som faktisk vet hvordan det ser ut i innfestingen.
https://www.amazon.com/Tesla-Model-Headlights-Passenger-Driver/dp/B07NYV8YGC
Er vel minst 4 forsjellige lykter levert på bilen til nå. Usikker på om det er så store forsjeller på baksiden men burde sjekke ut til den bilen du har for å være sikker.
Sitat fra: Elbil-66 på lørdag 19. desember 2020, klokken 23:02
Sitat fra: Contango på lørdag 19. desember 2020, klokken 22:21
Her er lyktene. Tar gjerne i mot gode råd på hva man skal passe på. Og da helst fra noen som faktisk vet hvordan det ser ut i innfestingen.
https://www.amazon.com/Tesla-Model-Headlights-Passenger-Driver/dp/B07NYV8YGC
Her er et eksempel på den ventilen jeg snakket om. Dette er i fra baklykten på Tesla Model 3.
Alle lykter må ha en form ventilasjon. Jeg vet det var en sak på dette hos Tesla der det var brukt antirust middel på lykta og at Tesla nektet skifte den pga dette.
https://youtu.be/HgLlj04SLrA?t=248
Denne filmen vil garantert gro igjen på norske saltede og pigghakkede vinterveier !
På den annen side skal det lagers sprøyteskjema på alle modeller og som skal følges ved behandling. Er det kritisk at denne pustende duken ikke sprøytes, så skal det angis på skjema og ikke sprøytes og da må antirust firma ta denne regninga om lykta ryker. Vanskeligere er det vel ikke, men det blir kanskje vanskelig om Tesla ikke vi snakke med slike firma ?
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 20. desember 2020, klokken 09:22
Vanskeligere er det vel ikke, men det blir kanskje vanskelig om Tesla ikke vi snakke med slik firma ?
Det er akkurat det som er problemet etter min mening.
Tesla burde ha samarbeidet med noen om dette så det hadde vært enklere.
Tror ikke bilen blir en rustbøtte uten så lenge man tar vare på den, men understellsbehandling hadde vært en kjærkommen luksus for mange. Spesielt småbarnsfamilier der det ikke er så realistisk å stå en halvtime/time med høyttrykkspyler og bøtte 2-3 ganger I januar
@mondeo og @elbil66. Dere er sikkert velmenende, men dere teoritiserer problemer og så anmoder meg om å finne ut av det.
Har kjørt langtur og er rimelig sikker på at bilen støyer mindre. Men her vet jeg at fantasien kan være større enn virkeligheten, så hvis noen planlegger en «Funderud behandling» med deksler hadde det vært interessant å få en før og etter støymåling. TB tar sikkert jobben om han får muligheten.
Sitat fra: Contango på søndag 20. desember 2020, klokken 14:10
Har kjørt langtur og er rimelig sikker på at bilen støyer mindre. Men her vet jeg at fantasien kan være større enn virkeligheten, så hvis noen planlegger en «Funderud behandling» med deksler hadde det vært interessant å få en før og etter støymåling. TB tar sikkert jobben om han får muligheten.
Selv om det sikkert ikke er det beste støydempematerialet, så er det tross alt noe. Så rimelig sikker på at det ikke bare er innbilt, da lydbølgene brytes og dempes i disse, før lyden går gjennom det som ellers ble passert før. Spørsmålet er vel mer hvor mye det merkes, men målt endring er ikke nødvendigvis det samme som opplevd forskjell. Men av og til så er det målbart, men ikke så veldig merkbart, men du merker nok at du blir mindre sliten på tilsvarende langtur før disse tiltakene.
Har fått steinsprut allerede etter 200km og en liten flekk uten lakk på den ene framskjermen. Tips til dekkstift eller lakk for å hindre rust i nakent metall mottas med takk. Ellers helt fantastisk bil
Jeg her en sprayboks men Tectyl for hulrom stående i garasjen. En lite spray på en fyrstikk er nok til å legge en dråpe i skaden. Så kan man legge i lakk når været og temp er mer egnet. Lakkstift får man i bilrekvisita butikker. Bruk ikke penselen i stiften men en tannpriker til å fylle opp skaden og ikke mer. Husk å avfette med White spirit og alkohol før du legger lakken. Rekvisita forretninger har og Tektyl og liknende.
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 20. desember 2020, klokken 19:25
Jeg her en sprayboks men Tectyl for hulrom stående i garasjen. En lite spray på en fyrstikk er nok til å legge en dråpe i skaden. Så kan man legge i lakk når været og temp er mer egnet. Lakkstift får man i bilrekvisita butikker. Bruk ikke penselen i stiften men en tannpriker til å fylle opp skaden og ikke mer. Husk å avfette med White spirit og alkohol før du legger lakken. Her får du og Tektyl og liknende.
Takker :+1:
Denne tråden ble veldig lang, men hva ble det til egentlig.
1. Anbefales det å montere Funderud sine TM3 beskyttere?
2. Hvis ja på 1, vil dette bortfalle Tesla sin rustgaranti?
3. Kommer du til å gjøre det eller tror du at det ikke er så farlig og at Tesla sin garanti er god nok?
Jeg har tenkt å beholde TM3 i >10 år, så jeg skal behandle min den 12/1.
Arne
Sitat fra: arv på fredag 25. desember 2020, klokken 15:45
Jeg har tenkt å beholde TM3 i >10 år, så jeg skal behandle min den 12/1.
Arne
Hvilken behandling tar du da? Hvor og hva evt koster det?
Sitat fra: jasken på fredag 25. desember 2020, klokken 15:07
Denne tråden ble veldig lang, men hva ble det til egentlig.
1. Anbefales det å montere Funderud sine TM3 beskyttere?
2. Hvis ja på 1, vil dette bortfalle Tesla sin rustgaranti?
3. Kommer du til å gjøre det eller tror du at det ikke er så farlig og at Tesla sin garanti er god nok?
1. Ja.
2. Den er ikke verdt papiret den er skrevet på, i grunn bare ment hvis bilen ruster fra innsiden, noe som aldri vil skje. Bilen vil ruste pga ytre påvirkning og da gjelder den ikke...
3. Ja, men kun den enkle med masse plastdeksler og fluidfilm bak dekslene. Koster vel totalt 4 lapper for hele jobben.
Sitat fra: arv på fredag 25. desember 2020, klokken 15:52
Hos Funderud, ca12000 med plast
7900 med deksler
+ 10% rabatt til medlemmer av TOCN
Snakket med Funderud tidligere i uka.
Jeg har sveiset rust i 35 år, så jeg skal behandle bilen.
Jeg fikk over telefon 6000+3000-TOCN rabatt
Men jeg skal prute. Samme pris til alle.
ARV
Fikk levert eske med Funderud anti-rust kit for hjulbuer i dag. Komplett med både clips-verktøy og pennsel.
Ser bra ut og relativt enkelt å montere. Må dessverre vente på litt varmere vær først....
https://www.elbil24.no/nyttig/stemmer-det-at-tesla-model-3-er-en-rustfelle-vi-tok-en-grundig-sjekk/75368819
Har sett den videoen, men er jeg fornøyd (og er det så langt) så ønsker jeg å beholde den 6-8 år. Da anbefales det rustbeskyttelse også av naf.
Selger du etter 3-4 er det sikkert ikke noe poeng.
Jeg tror også rustbeskyttelse er lurt - og kommer nok til å ta det på vår etter 4-5 år (orker ikke å krangle med Tesla om bortfall av garanti).
Lanolin hvert 2-3 år fremstår som en god investering.
Takk for denne videoen, det var betryggende.
Har selv behandlet min bil en gang.
Stort sett alle "rustgarantier" på biler i dag er verdiløse. På bla tesla må det komme fra innsiden.
Har sett gamle biler med og uten rustbeskyttelse fra bilen var ny og forskjellen er vesentlig. I oslo-salt blir bilen opprustet ganske fort.
Sitat fra: filtvet på onsdag 13. april 2022, klokken 07:32
Stort sett alle "rustgarantier" på biler i dag er verdiløse. På bla tesla må det komme fra innsiden.
Har sett gamle biler med og uten rustbeskyttelse fra bilen var ny og forskjellen er vesentlig. I oslo-salt blir bilen opprustet ganske fort.
Hva mener du med «ganske fort». Bor i Oslo, har kjørt min bil i 2 vintersesonger nå og eneste antydning til «rust» er litt overflaterust på senterboltene.
Skremselspropaganda for å få folk til å handle antirust produkt virker disse «rust trådene» som for meg. Eller så vasker kanskje ikke folk bilene sine gjennom sesongen? Jeg synes de fleste Teslaer ser relativt rene ut i Oslo området gjennom vinteren så folk flest tar vare på bilene sine.
Om folk faktisk har et rust problem så fint om det kommer fram, men ikke sett en flekk rust på min ihvertfall, så at Tesla er noe dårligere enn annet (heller motsatt) tviler jeg på.
Bilen kan se fin ut utvendig men være råtten under, bra ruster bremserør, skjold, etc fort opp uten rustbeskyttelse. Og det gjelder alle biler, tesla er nok ikke noe dårligere enn andre.
En bil bør kunne vare minst 15 år med beskyttelse. Har også en prius fra 2010 nå og den er perfekt i lakken, og ok under.
Alle biler jeg har hatt med rustbehandling, har vært i uendelig mye bedre stand enn de uten behandling.
Derfor kjøpte vi nå nye biler (2020 og 2021), og fikke de behandlet av en lokal flink fyr, så slipper jeg all ekstra jobben dette medfører om 5-7års tid.
2020modellen er dønn strøken, 30k km senere. Ikke en rusten bolt eller korrodert jordingspunkt noe sted👌sistnevnte er ganske essensielt på en moderne bil.
Joda, man kan behandle bilen opp og ned i mente, men hvem her tror at disse bilene er verdt noe særlig om 10-12 år uansett? Jeg tipper at om man driter i 3'ern så går den fint 12 år. Om jeg ikke får vesentlig bedre igjen for den i bruktmarkedet så er det nestemanns problem. Bilen må sikkert gis bort den gangen uansett. Jeg sparer heller alle rustbehandlingspengene og setter de i fond, så får heller bilen gå som vrak på 12. året. Da sparer jeg meg bryet med alle som skal kjøpe bruktbil også.
Sitat fra: Wisd0m på torsdag 14. april 2022, klokken 17:29
Joda, man kan behandle bilen opp og ned i mente, men hvem her tror at disse bilene er verdt noe særlig om 10-12 år uansett? Jeg tipper at om man driter i 3'ern så går den fint 12 år. Om jeg ikke får vesentlig bedre igjen for den i bruktmarkedet så er det nestemanns problem. Bilen må sikkert gis bort den gangen uansett. Jeg sparer heller alle rustbehandlingspengene og setter de i fond, så får heller bilen gå som vrak på 12. året. Da sparer jeg meg bryet med alle som skal kjøpe bruktbil også.
Ikke mye miljøvennlig tankesett dette - godt ikke alle Tesla eiere er som deg...
Jeg skal ikke kommentere andres standpunkt, men det er lønnsomt på sikt å behandle for å unngå rust-arbeid... Selv for meg som fikser ting selv.
Finnes ikke dyrere reparasjoner enn rust-arbeid, og disse sveisede subframe konstruksjone i 3 og Y vil råtne fort i norsk saltlake, særlig siden de er kapslet inn i plast.
Men dette betinger selvsagt at man har biler litt lenger enn 2 år.
Jeg vil påstå at renhold er minst like viktig som rustbeskyttelsesprogrammer.
Også hvordan bilen oppbevares i hvilket miljø er også ekstremt viktig.
Kombinasjonen av faktorer gir resultat for den enkelte bil.
Så en rustbeskyttet bil på Vestlandet, med lite vask og varm garasje vil kunne være mer rustskadet enn samme bil i kald garasje med nøye renhold i innlandet. Men selvfølgelig vil bilen på Vestlandet ha godt utbytte av ekstra beskyttelse faktisk mye mer enn bilen i innlandet.
Om man skal gi litt for miljøet kunne det jo være en tanke at feks Tesla rustbeskytter biler som selges utenfor Caliafornia. Mazda hadde feks dette i Norge. De varte mye lengre enn andre merker.
Men miljøet skal tydeligvis reddes med forbruk i dag. Ny iphone hvert 2. år og ny tesla hver femte.
Og med den nye saltblandingen som skal binde bedre for ikke og havne i veikanten ruster alle biler i rekordfart, tviler på at tesla er noe dårligere her. Så dog naf plukket ned en 2019 m3 som hadde gått her på østlandet, ingen tegn til rust etter 80k hvor eier ga lite/ingen vedlikehold. Regelmessig spyling er tingen, og da i skjermer og under bilen. De aller fleste tenker på utseende og dropper den biten.
Sitat fra: filtvet på torsdag 14. april 2022, klokken 20:15
Men miljøet skal tydeligvis reddes med forbruk i dag. Ny iphone hvert 2. år og ny tesla hver femte.
Her er du inne på et veldig viktig punkt. Industrialiserte land har alt for høyt forbruk og produkter varer generelt alt for kort og kastes ved minste feil eller på grunn av ny modell.
Tror uansett at en Tesla varer generelt lengre enn 5 år, kanskje både to og tre ganger så lenge. En ser fremdeles orginale Model S fra 2012 ute i trafikken. De har jo ikke rustet bort på 10 år i hvertfall.
Model S er laget i aluminium...
Sitat fra: Radial på torsdag 14. april 2022, klokken 19:19
Jeg skal ikke kommentere andres standpunkt, men det er lønnsomt på sikt å behandle for å unngå rust-arbeid... Selv for meg som fikser ting selv.
Det betinger at du beholder bilen selv lenge. Så lenge ikke andrehåndsmarkedet verdsetter godt holdte biler så spiller det ingen rolle. Skulle gjerne sett at det var en god del titusener differanse mellom tectylbehandlet og ikke, men ser ut som den store massen ikke bryr seg. Og deretter blir prisene.
Edit: Og for de som sier at det er godt at ikke alle Tesla-eiere tenker som meg. Hvor stor prosentandel 3'ere tror dere er rustbehandlet? Det viser akkurat hva de tenker. Dermed tenker faktisk de fleste 3'er eiere akkurat som meg. Hva 0,1 prosent tenker er ikke spesielt interessant.
Sitat fra: Contango på torsdag 14. april 2022, klokken 21:21
Model S er laget i aluminium...
Det er aluminium på Model 3 også (dog vesentlig mindre enn S). Men det som er viktigere er at det er flere ting på biler som både ruster og korroderer.
Hovedpoenget var at Tesla ikke er noe dårligere enn snittet på rust.
Er vel typisk i dag, "alle" tenker på miljø men ingen gidder å gjøre noe med det.
Nytt, kjøkken, bad, bil, iphone må byttes ut ofte for å "henge" med.
Vi som henger her på forumet er nok outlinere. De fleste som skriver her har nok god råd.
Jeg vasker min 2021 tm3 sr+ jevnlig igjennom vinteren og ekstra når det blir varmere mens det brukes salt.
Inn i børstemaskin med dekk og underspyling. Satser på at det holder.