Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En av Norges mest solgte biler er en rustfelle

Startet av BMW850, mandag 14. desember 2020, klokken 20:24

« forrige - neste »

Vegard_br

Litt på siden; er det noen steder man bør spyle eller definitivt ikke spyle for å skylle av bilen for den verste saltlaken?

Regen

Som ny elbilist (og ikke veldig glad i bilpleie) lurer jeg også om lettvinte løsninger for å hindre mest mulig rustdannelse
TM3 2021 LR hvit

Bmwi3

Sitat fra: Regen på lørdag 19. desember 2020, klokken 14:48
Som ny elbilist (og ikke veldig glad i bilpleie) lurer jeg også om lettvinte løsninger for å hindre mest mulig rustdannelse

Jeg gikk for dette, koster 4 lapper ink montering og så fluidfilm som de legger på bak dekslene. http://www.bilkontroll.no/rustdekselsett.html
TM3(Kansellert), BMWi3(solgt) Polestar2. TM3P.

thebadger

Sitat fra: Regen på lørdag 19. desember 2020, klokken 14:48
Som ny elbilist (og ikke veldig glad i bilpleie) lurer jeg også om lettvinte løsninger for å hindre mest mulig rustdannelse
Spør ditt nærmeste Tesla servicecenter, ikke et forum fult av raringer. Medregnet med selv.

Ferry

Sitat fra: Steffinho på fredag 18. desember 2020, klokken 17:52
Når de 12 åra har gått så ville jeg også ha rustbehandlet den selvfølgelig.

Du vil vente i 12 år før du rustbehandler?!  :o Da er det nok helst rustbehandling i betydningen reparasjon vi snakker om. Det finnes masse biler som har rustproblemer ved 12 års alder, og lenge før det også. Om du mener rustbehandling har noe for seg, så få det gjort så tidlig som mulig. I motsatt fall kan man jo bare la være. Alt skal tilbake til gjenvinning før eller siden.

Ferry

Sitat fra: thebadger på fredag 18. desember 2020, klokken 19:14
Si ifra hvis jeg kan hjelpe med noe mer

Ja, hva tenker du å gjøre under bilen? Og alle andre steder som ikke håndvaskes? I hindre at bilen ruster midt på store flater som panser, dører og tak er den enkleste ting i verden.

thebadger

Sitat fra: Ferry på lørdag 19. desember 2020, klokken 17:31
Sitat fra: thebadger på fredag 18. desember 2020, klokken 19:14
Si ifra hvis jeg kan hjelpe med noe mer

Ja, hva tenker du å gjøre under bilen? Og alle andre steder som ikke håndvaskes? I hindre at bilen ruster midt på store flater som panser, dører og tak er den enkleste ting i verden.
Dyse med vinkel, oppkjøringsramper, jekk, saksejekk, grop, høy fortauskant, 4 bolere som digger markløft.

Ferry

Sitat fra: thebadger på lørdag 19. desember 2020, klokken 18:19
Dyse med vinkel,

Er det så enkelt å hindre rust der håndvask ikke kommer til? Da er det ingen sak. Antirust-bransjen kan bare pakke sammen.

trykkertor

Sitat fra: Steffinho på fredag 18. desember 2020, klokken 17:52
– Som bilprodusent har Tesla et ansvar for å sørge for at bilene våre fungerer som de skal i den forventede levetiden. Teslas rustgaranti dekker gjennomrusting av karosseriplater fra innsiden og ut som følge av material- og produksjonsfeil i 12 år, og med ubegrenset kjørelengde. Denne garantien kan bortfalle ved understellsbehandling av bilen hos tredjepart, fordi slike produkter kan forårsake skader og følgefeil, sier Sandvold Roland.

Kjør på! Regner med du har lest dette? Jeg velger å høre på de som skal kunne dette, ihvertfall i teorien. Denne personen som har uttalt seg om mulig rustpotensiale på Model 3 er inhabil som bare det.

Når de 12 åra har gått så ville jeg også ha rustbehandlet den selvfølgelig. Min første bil var en Toyota Celica som var 14 år da jeg kjøpte den i 2012, og den fikk jeg rustbehandlet fordi rusten begynte å komme. Den bilen kjører fortsatt på norske veier ser jeg :)

Husk at Tesla sin rustgaranti nok inneholder spor av:

- Rustgarantien på understellet dekker uansett ikke rustskader før det er gjennomrusting.
- Om det er gjennomrusting, dekkes bare rustskaden dersom det har rustet fra innsida og ut!
- Garantien dekker bare material- og fabrikasjonsfeil.

thebadger

Sitat fra: Ferry på lørdag 19. desember 2020, klokken 18:37
Sitat fra: thebadger på lørdag 19. desember 2020, klokken 18:19
Dyse med vinkel,

Er det så enkelt å hindre rust der håndvask ikke kommer til? Da er det ingen sak. Antirust-bransjen kan bare pakke sammen.
Du har tydeligvis aldri prøvd hvis du synes det høres enkelt ut.
Anti-rust bransjen finnes fordi folk ikke orker å gjøre de tingene.

Contango

Plager det deg personlig at noen av oss rustbehandler? Vi forholder oss til egne biler og vurderinger og har ikke tenkt å påtvinge deg noe som helst.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Vegard_br

På de siste 5-6 bilene har jeg ikke hatt noe understellsbehandling, og har nok spart en 40-60k på det. Aldri fått en eneste tilbakemelding ang. rust fra forhandlere eller private som har overtatt bilene. Tenker jeg fortsetter med denne strategien til det evt. skjærer seg :)

Tore Kjernmoen

Rust er gjerne ikke noe problem de første årene.  Litt lakkrust på en noen år gammel bil blir stort sett godtatt som "normalt" og "ufarlig".  Ikke får en noe ekstra ved innbytte om bilen er behandlet heller.  Dermed behøver ikke de første par eierne bry seg.  De som eier bilen når den begynner å bil 10 år og eldre ville dog vært glad for behandling fra ny.  Men uten incentiver ingen aksjon...

Min får FluidFilm behandling selv om det skulle vise seg å være unødvendig.
2023 Tesla Model Y Long Range, Midnight Cherry Red / Sort
2021 Tesla Model 3 Long Range, Sort / Sort, 3M 1080 Black Rose
99 RR 4.6HSE, 07 RR TDV8, 05 A2 TDi 90, 01 A2 TDi 3L, 04 A6 2.5 TDi

Ferry

Sitat fra: thebadger på lørdag 19. desember 2020, klokken 19:18
Du har tydeligvis aldri prøvd hvis du synes det høres enkelt ut.
Anti-rust bransjen finnes fordi folk ikke orker å gjøre de tingene.

Var ikke premisset her å betale noen for å håndvaske bilen? Å spyle under med dyse høres ganske enkelt ut. Jeg vasker kun for hånd selv. Ganske ofte også. Til tross for dette rustet den forrige bilen under skiltlysene på bakluka. Og der har jeg vasket ofte og mye! Polert flere ganger i året. Galvanisert karosseri var det også. Å holde undersida rustfri med kun spyling når jeg ikke engang klarte det der det er lett å komme til, mener jeg er helt urealistisk. Og slik så det også ut på undersida da jeg solgte bilen etter 7 år.
Strategien min med den bilen var å IKKE bruke penger og tid på understellsbehandling, og selge den ved ca. 5 års alder. Så det ble egentlig aldri mitt problem. Solgte den usett, til elendig pris. Bilen så helt smashing ut den.

thebadger

Sitat fra: Contango på lørdag 19. desember 2020, klokken 19:24
Plager det deg personlig at noen av oss rustbehandler? Vi forholder oss til egne biler og vurderinger og har ikke tenkt å påtvinge deg noe som helst.
Det plager meg ikke i det hele tatt hva DU gjør med bilen DIN, men denne tråden har mer enn et par innlegg der alle blir anbefalt og prøvd skremt til å rustbehandling bilen sin, selv om det potensielt kan føre til problemer med garanti.
Jeg hadde en 22 år gammel Fiat UNO 80 uten rust, hadde gått mange hundre tusen kilometer. Anekdotisk bevisføring er vel det denne tråden handler om?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA