Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En av Norges mest solgte biler er en rustfelle

Startet av BMW850, mandag 14. desember 2020, klokken 20:24

« forrige - neste »

arv

Jeg fikk over telefon 6000+3000-TOCN rabatt
Men jeg skal prute. Samme pris til alle.
ARV
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

filtvet

Fikk levert eske med Funderud anti-rust kit for hjulbuer i dag. Komplett med både clips-verktøy og pennsel.

Ser bra ut og relativt enkelt å montere. Må dessverre vente på litt varmere vær først....

Thomas Parsli

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

filtvet

Har sett den videoen, men er jeg fornøyd (og er det så langt) så ønsker jeg å beholde den 6-8 år. Da anbefales det rustbeskyttelse også av naf.

Selger du etter 3-4 er det sikkert ikke noe poeng.

Thomas Parsli

Jeg tror også rustbeskyttelse er lurt - og kommer nok til å ta det på vår etter 4-5 år (orker ikke å krangle med Tesla om bortfall av garanti).
Lanolin hvert 2-3 år fremstår som en god investering.

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Dag_Erik

Takk for denne videoen, det var betryggende.
Har selv behandlet min bil en gang.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2018 Nissan Leaf 40Kwh

filtvet

Stort sett alle "rustgarantier" på biler i dag er verdiløse. På bla tesla må det komme  fra innsiden.

Har sett gamle biler med og uten rustbeskyttelse fra bilen var ny og forskjellen er vesentlig. I oslo-salt blir bilen opprustet ganske fort.

model3pw

Sitat fra: filtvet på onsdag 13. april 2022, klokken 07:32
Stort sett alle "rustgarantier" på biler i dag er verdiløse. På bla tesla må det komme  fra innsiden.

Har sett gamle biler med og uten rustbeskyttelse fra bilen var ny og forskjellen er vesentlig. I oslo-salt blir bilen opprustet ganske fort.


Hva mener du med «ganske fort». Bor i Oslo, har kjørt min bil i 2 vintersesonger nå og eneste antydning til «rust» er litt overflaterust på senterboltene.

Skremselspropaganda for å få folk til å handle antirust produkt virker disse «rust trådene» som for meg. Eller så vasker kanskje ikke folk bilene sine gjennom sesongen? Jeg synes de fleste Teslaer ser relativt rene ut i Oslo området gjennom vinteren så folk flest tar vare på bilene sine.

Om folk faktisk har et rust problem så fint om det kommer fram, men ikke sett en flekk rust på min ihvertfall, så at Tesla er noe dårligere enn annet (heller motsatt) tviler jeg på.

filtvet

Bilen kan se fin ut utvendig men være råtten under, bra ruster bremserør, skjold, etc fort opp uten rustbeskyttelse. Og det gjelder alle biler, tesla er nok ikke noe dårligere enn andre.

En bil bør kunne vare minst 15 år med beskyttelse. Har også en prius fra 2010 nå og den er perfekt i lakken, og ok under.

Radial

Alle biler jeg har hatt med rustbehandling, har vært i uendelig mye bedre stand enn de uten behandling.

Derfor kjøpte vi nå nye biler (2020 og 2021), og fikke de behandlet av en lokal flink fyr, så slipper jeg all ekstra jobben dette medfører om 5-7års tid.
2020modellen er dønn strøken, 30k km senere. Ikke en rusten bolt eller korrodert jordingspunkt noe sted👌sistnevnte er ganske essensielt på en moderne bil.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Wisd0m

#130
Joda, man kan behandle bilen opp og ned i mente, men hvem her tror at disse bilene er verdt noe særlig om 10-12 år uansett? Jeg tipper at om man driter i 3'ern så går den fint 12 år. Om jeg ikke får vesentlig bedre igjen for den i bruktmarkedet så er det nestemanns problem. Bilen må sikkert gis bort den gangen uansett. Jeg sparer heller alle rustbehandlingspengene og setter de i fond, så får heller bilen gå som vrak på 12. året. Da sparer jeg meg bryet med alle som skal kjøpe bruktbil også.

Ingeniøren

Sitat fra: Wisd0m på torsdag 14. april 2022, klokken 17:29
Joda, man kan behandle bilen opp og ned i mente, men hvem her tror at disse bilene er verdt noe særlig om 10-12 år uansett? Jeg tipper at om man driter i 3'ern så går den fint 12 år. Om jeg ikke får vesentlig bedre igjen for den i bruktmarkedet så er det nestemanns problem. Bilen må sikkert gis bort den gangen uansett. Jeg sparer heller alle rustbehandlingspengene og setter de i fond, så får heller bilen gå som vrak på 12. året. Da sparer jeg meg bryet med alle som skal kjøpe bruktbil også.

Ikke mye miljøvennlig tankesett dette - godt ikke alle Tesla eiere er som deg...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Radial

#132
Jeg skal ikke kommentere andres standpunkt, men det er lønnsomt på sikt å behandle for å unngå rust-arbeid... Selv for meg som fikser ting selv.
Finnes ikke dyrere reparasjoner enn rust-arbeid, og disse sveisede subframe konstruksjone i 3 og Y vil råtne fort i norsk saltlake, særlig siden de er kapslet inn i plast.

Men dette betinger selvsagt at man har biler litt lenger enn 2 år.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Counterpointer

Jeg vil påstå at renhold er minst like viktig som rustbeskyttelsesprogrammer.
Også hvordan bilen oppbevares i hvilket miljø er også ekstremt viktig.

Kombinasjonen av faktorer gir resultat for den enkelte bil.

Så en rustbeskyttet bil på Vestlandet, med lite vask og varm garasje vil kunne være mer rustskadet enn samme bil i kald garasje med nøye renhold i innlandet. Men selvfølgelig vil bilen på Vestlandet ha godt utbytte av ekstra beskyttelse faktisk mye mer enn bilen i innlandet.

filtvet

Om man skal gi litt for miljøet kunne det jo være en tanke at feks Tesla rustbeskytter biler som selges utenfor Caliafornia. Mazda hadde feks dette i Norge. De varte mye lengre enn andre merker.

Men miljøet skal tydeligvis reddes med forbruk i dag. Ny iphone hvert 2. år og ny tesla hver femte.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA