En av Norges mest solgte biler er en rustfelle

Startet av BMW850, mandag 14. desember 2020, klokken 20:24

« forrige - neste »

Radial

"beskyttet" av plater betyr egentlig bare at masse korrosjon/rust forblir uoppdaget.

Y vil nok bli belemret med betydelig rust-problematikk med årene for de som ikke beskytter, da blandingen av alu og stål, selv i bærende konstruksjoner, har ekstreme potensialer for utstrakt galvanisk korrosjon i salt-suppa som de fleste y'er går i.

Men veldig synd at Tesla er så striks på garantien sin. Det er mange som er vettskremt mot å beskytte de nye bilene sine, pga Tesla sin rykte-holding mot antirust-produkter.
En mer riktig tilnærming ville vært å hatt en åpen men streng beskrivelse for hvordan en behandling skal utføres, og hva som vil påvirke garantier.

Er egene kurs for EV behandling via Antirust-kjeder, men du aner jo ikke om din behandler faktisk har tatt kurset engang...det er opp til deg å finne ut av😬
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Radial på søndag 15. september 2024, klokken 15:43"beskyttet" av plater betyr egentlig bare at masse korrosjon/rust forblir uoppdaget.

Y vil nok bli belemret med betydelig rust-problematikk med årene for de som ikke beskytter, da blandingen av alu og stål, selv i bærende konstruksjoner, har ekstreme potensialer for utstrakt galvanisk korrosjon i salt-suppa som de fleste y'er går i.

Men veldig synd at Tesla er så striks på garantien sin. Det er mange som er vettskremt mot å beskytte de nye bilene sine, pga Tesla sin rykte-holding mot antirust-produkter.
En mer riktig tilnærming ville vært å hatt en åpen men streng beskrivelse for hvordan en behandling skal utføres, og hva som vil påvirke garantier.

Er egene kurs for EV behandling via Antirust-kjeder, men du aner jo ikke om din behandler faktisk har tatt kurset engang...det er opp til deg å finne ut av😬

Mener du at saltet går gjennom batteripakken?
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 15. september 2024, klokken 17:28
Sitat fra: Radial på søndag 15. september 2024, klokken 15:43"beskyttet" av plater betyr egentlig bare at masse korrosjon/rust forblir uoppdaget.

Saltet som saltlake kommer ihvertfall inn på batteriene/i batterikassene på Buddy.bilene. Stadig gjentagende problem, så de sliter med at det etterhveet er i ferd med å få tak i brukte kasser som kan repareres.

Tenker de ikke er eneste produsenten som sliter med det. F.eks. er/var det endel problemer med noen Tesla-batterier som fikk vann/saltlake inn med noe dårlige pakker og ved dårlig resealede batteripakker som har vært åpna. Og er vel flere andre produsenter som og sliter med fuktinntrengning, og endel av den fukten, er gjerne saltlake, tipper jeg.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Radial

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 15. september 2024, klokken 17:28

Saltlaken rundt byene trenger inn over alt, og det er jo ikke slik at hjulbuen der laken genereres er særlig tett heller, så det slynges inn over alt.

Problemet med alle disse dekslene er at det i tillegg til å bli fuktig, ikke får tørket opp heller, altså ett dobbelt så stort problem.

Jeg ser både sand og salt langt oppunder baksetene på våre Y'er, og på RWD'n ser jeg masse salt/sjiit liggende på all kablingen i forkant av batterikassa (lett å se når det ikke er en drive-unit der under hjulskift)

Der aluminium og stål møtes blir det problemer, særlig når man tilfører saltvann.
Model Y med Megacast vil være en stor forbedring rundt dette, og Model 3 som i stor grad er bare er laget av stål i bærende konstruksjoner, er i bunn og grunn bedre rustet mot vårt klima enn dagens Y.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Electric cars in Norway

Sitat fra: Radial på søndag 15. september 2024, klokken 21:13Saltlaken rundt byene trenger inn over alt, og det er jo ikke slik at hjulbuen der laken genereres er særlig tett heller, så det slynges inn over alt.

Problemet med alle disse dekslene er at det i tillegg til å bli fuktig, ikke får tørket opp heller, altså ett dobbelt så stort problem.

Jeg ser både sand og salt langt oppunder baksetene på våre Y'er, og på RWD'n ser jeg masse salt/sjiit liggende på all kablingen i forkant av batterikassa (lett å se når det ikke er en drive-unit der under hjulskift)

Der aluminium og stål møtes blir det problemer, særlig når man tilfører saltvann.
Model Y med Megacast vil være en stor forbedring rundt dette, og Model 3 som i stor grad er bare er laget av stål i bærende konstruksjoner, er i bunn og grunn bedre rustet mot vårt klima enn dagens Y.
Ja det gir mening det du sier. Takk for god info :+1:

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 16. september 2024, klokken 06:18
Sitat fra: Radial på søndag 15. september 2024, klokken 21:13Saltlaken rundt byene trenger inn over alt, og det er jo ikke slik at hjulbuen der laken genereres er særlig tett heller, så det slynges inn over alt.

Ja det gir mening det du sier. Takk for god info :+1:

Det blir selvsagt interessant å se hvordan alt utvikler seg etter hvert som bilen begynner å bli gammel. Jeg føler ikke det ville vært veldig lurt å kjørt rundt uten deksler. De beskytter nok ganske mye, i tillegg til å gjøre bilen veldig mye mer aerodynamisk. Jeg kjøper ikke helt at dekslene fører til MER rust. Det er jo svært god lufting på siden av dekslene (der armene til hjulene er). Så det vil aldri bli kaldere inni det rommet enn utendørs, særlig siden motorene avgir varme.

Hovedpoenget mitt er at en vanlig bil, hvor du har eksosanlegg og bremserør osv liggende fritt under bilen vil hele tiden bli utsatt for "sand/vann-blåsing" og salt, slik at tectyl-behandling gir mening. Dersom en skal tectylbehandle en Model Y så vil jeg anta at du må være veldig forsiktig med hvor du påfører guffen, så den ikke kommer i ledd, på varme deler (som motoren) osv. I tillegg er det utrolig mange plasser som bare er en stor glatt flate (batteri, og plastdeksel foran og plastdeksel bak). I tillegg er jo mange av disse armene slitedeler. Ønsker du egentlig å dekke til armene med guffe, så du ikke kan se om det kommer sprekker osv.

Så litt kult ut med oppgraderte plater som muligens kan dempe støy:
https://www.rpmtesla.com/products/model-y-road-noise-axle-protecting-skid-plates?variant=39807061327926

Fra videoen over: (øverste bilde er frontplaten, og nederste bilde er bakplaten, når de har tatt de av)

Radial

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 16. september 2024, klokken 08:56Det blir selvsagt interessant å se hvordan alt utvikler seg etter hvert som bilen begynner å bli gammel. Jeg føler ikke det ville vært veldig lurt å kjørt rundt uten deksler. De beskytter nok ganske mye, i tillegg til å gjøre bilen veldig mye mer aerodynamisk. Jeg kjøper ikke helt at dekslene fører til MER rust. Det er jo svært god lufting på siden av dekslene (der armene til hjulene er). Så det vil aldri bli kaldere inni det rommet enn utendørs, særlig siden motorene avgir varme.

Det er bare å se på alt av nyere biler, det ruster så det griner.

Ikke en direkte nøytral kilde, men jeg er 100% enig med det som blir sagt.
https://www.tv2.no/broom/bilene-ruster-mer-enn-noen-gang/10709158/

Alt av 4-7 år gamle bruktbiler jeg har sett på de siste årene, ser generelt sett ser ut som en 20-30år gammel bil under, og værst der det er deksler.
Derfor kjøpte vi nye biler isteden, og full behandling med en gang før første vinter.

Men selv med behandling, så korroderer Y enkelte plasser like vel.
Feks der indre dør-pakning i dørkarmen treffer døra, for da gnisser det veldig lett hull på lakken i døra, som saltet så får tak i, og det blir korrosjon... Dette er mer ett Tesla Design-problem, men det er nok mer som vil komme med årene.
Nedre fals i dørene med noe som ligner veldig på korrosjons-bobler, har det vært postet bilder av på FB....glad det ligger olje/voks (Mercasol) i den falsen hos meg🙈
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

RJK

Sitat fra: Radial på mandag 16. september 2024, klokken 09:56
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 16. september 2024, klokken 08:56Det blir selvsagt interessant å se hvordan alt utvikler seg etter hvert som bilen begynner å bli gammel. Jeg føler ikke det ville vært veldig lurt å kjørt rundt uten deksler. De beskytter nok ganske mye, i tillegg til å gjøre bilen veldig mye mer aerodynamisk. Jeg kjøper ikke helt at dekslene fører til MER rust. Det er jo svært god lufting på siden av dekslene (der armene til hjulene er). Så det vil aldri bli kaldere inni det rommet enn utendørs, særlig siden motorene avgir varme.

Det er bare å se på alt av nyere biler, det ruster så det griner.

Ikke en direkte nøytral kilde, men jeg er 100% enig med det som blir sagt.
https://www.tv2.no/broom/bilene-ruster-mer-enn-noen-gang/10709158/

Alt av 4-7 år gamle bruktbiler jeg har sett på de siste årene, ser generelt sett ser ut som en 20-30år gammel bil under, og værst der det er deksler.
Derfor kjøpte vi nye biler isteden, og full behandling med en gang før første vinter.

Men selv med behandling, så korroderer Y enkelte plasser like vel.
Feks der indre dør-pakning i dørkarmen treffer døra, for da gnisser det veldig lett hull på lakken i døra, som saltet så får tak i, og det blir korrosjon... Dette er mer ett Tesla Design-problem, men det er nok mer som vil komme med årene.
Nedre fals i dørene med noe som ligner veldig på korrosjons-bobler, har det vært postet bilder av på FB....glad det ligger olje/voks (Mercasol) i den falsen hos meg🙈
Dette har vel og mye med at det saltes betraktelig mer nå enn det gjordes for 10-20-30 år tilbake.

Så er det jo og et faktum at der saltvann får ligge over tid, selv oppå et plastdeksel, så vil varme føre til at det damper opp og på metall, og dermed føre til økt korrodering/rust, der saltvannet ellers ville falt til bakken. Altså det at det får virke og når veiene er tørre og bare, ikke bare på eller rett etter de våte dagene.

Men det er selvsagt alltid at man må velge mellom løsninger, de plastdekslene har jo selvsagt en misjon og beskytter jo mot slag og støt som ellers ville truffet metallet. Og plasten er langt billigere å erstatte, selv om det kan være den må byttes 2-3 ganger for man ville byttet noe under ellers. Og så gir altså plastdekslene en forholdsvis glatt overflate som vinden passerer lettere forbi.

Men helt enig at Tesla kunne vært mer på kundenes side, og tillatt understellsbehandling etter skjema, for godkjente "remedier". Det er dyrt å erstatte en bil fordi korrosjon/rust får gjøre mer skade enn nødvendig, gitt at disse midlene virker som de skal!
Bosted Oslo

JRF

Sitat fra: RJK på mandag 16. september 2024, klokken 12:06Så er det jo og et faktum at der saltvann får ligge over tid, selv oppå et plastdeksel, så vil varme føre til at det damper opp og på metall, og dermed føre til økt korrodering/rust, der saltvannet ellers ville falt til bakken. Altså det at det får virke og når veiene er tørre og bare, ikke bare på eller rett etter de våte dagene.
Det var jo et merkelig "faktum". At salt skal fordampe sammen med vann...
Hørt om destillasjons apparater for å lage ferskvann av saltvann?

Handyman

Salttåke og salt sjøluft er kjente fenomener for de som bor langs kysten. Destillasjon er en avsporing her.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på tirsdag 17. september 2024, klokken 14:24Salttåke og salt sjøluft er kjente fenomener for de som bor langs kysten. Destillasjon er en avsporing her.

Blir det salttåke av at det ligger litt salt oppå plastdeksel? Blir det mer salt enn ved at undersiden konstant blir sprayet med salttåke fra veien?

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 17. september 2024, klokken 15:36
Sitat fra: Handyman på tirsdag 17. september 2024, klokken 14:24Salttåke og salt sjøluft er kjente fenomener for de som bor langs kysten. Destillasjon er en avsporing her.

Blir det salttåke av at det ligger litt salt oppå plastdeksel? Blir det mer salt enn ved at undersiden konstant blir sprayet med salttåke fra veien?
Det blir liggende saltholdig vann lengre, som ved bevegelser og let fordampning holder det fuktig, fremfor at det tørker opp innimellom. Innestengt saltvann som ikke slipper ut, er et stort problem når det får jobbe over tid!
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 17. september 2024, klokken 15:36
Det skal jeg ikke påstå noe om, men poenget var at salt lett flytter på seg og det blir nødvendigvis ikke bare liggende på dekslene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Problemet på videoene av Tesla er at de ikke har fuget skjøtene godt nok. Man kan se det på falsen på innsiden av dørene på egen bil, og verre under.

Fukt inni de sprekkene tørker dårlig. Hvordan minimere fukt der? Et deksel kan (kanskje) forhindre sprut og dermed problemet enkelte steder. Et deksel med luft rundt vil ikke hindre opptørking nødvendigvis. Sola skinner uansett ikke under der.  Tykke lag maling kan hjelpe, og slitebelegg.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på tirsdag 17. september 2024, klokken 20:06Problemet på videoene av Tesla er at de ikke har fuget skjøtene godt nok. Man kan se det på falsen på innsiden av dørene på egen bil, og verre under.

Fukt inni de sprekkene tørker dårlig. Hvordan minimere fukt der? Et deksel kan (kanskje) forhindre sprut og dermed problemet enkelte steder. Et deksel med luft rundt vil ikke hindre opptørking nødvendigvis. Sola skinner uansett ikke under der.  Tykke lag maling kan hjelpe, og slitebelegg.
Hmmmm ja det der er ikke bra

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA