En av Norges mest solgte biler er en rustfelle

Startet av BMW850, man 14. des 2020, kl. 20:24

« forrige - neste »

Wisd0m

Joda, man kan behandle bilen opp og ned i mente, men hvem her tror at disse bilene er verdt noe særlig om 10-12 år uansett? Jeg tipper at om man driter i 3'ern så går den fint 12 år. Om jeg ikke får vesentlig bedre igjen for den i bruktmarkedet så er det nestemanns problem. Bilen må sikkert gis bort den gangen uansett. Jeg sparer heller alle rustbehandlingspengene og setter de i fond, så får heller bilen gå som vrak på 12. året. Da sparer jeg meg bryet med alle som skal kjøpe bruktbil også.

Ingeniøren

Sitat fra: Wisd0m på tor 14. apr 2022, kl. 17:29
Joda, man kan behandle bilen opp og ned i mente, men hvem her tror at disse bilene er verdt noe særlig om 10-12 år uansett? Jeg tipper at om man driter i 3'ern så går den fint 12 år. Om jeg ikke får vesentlig bedre igjen for den i bruktmarkedet så er det nestemanns problem. Bilen må sikkert gis bort den gangen uansett. Jeg sparer heller alle rustbehandlingspengene og setter de i fond, så får heller bilen gå som vrak på 12. året. Da sparer jeg meg bryet med alle som skal kjøpe bruktbil også.

Ikke mye miljøvennlig tankesett dette - godt ikke alle Tesla eiere er som deg...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

Radial

Jeg skal ikke kommentere andres standpunkt, men det er lønnsomt på sikt å behandle for å unngå rust-arbeid... Selv for meg som fikser ting selv.
Finnes ikke dyrere reparasjoner enn rust-arbeid, og disse sveisede subframe konstruksjone i 3 og Y vil råtne fort i norsk saltlake, særlig siden de er kapslet inn i plast.

Men dette betinger selvsagt at man har biler litt lenger enn 2 år.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Counterpointer

Jeg vil påstå at renhold er minst like viktig som rustbeskyttelsesprogrammer.
Også hvordan bilen oppbevares i hvilket miljø er også ekstremt viktig.

Kombinasjonen av faktorer gir resultat for den enkelte bil.

Så en rustbeskyttet bil på Vestlandet, med lite vask og varm garasje vil kunne være mer rustskadet enn samme bil i kald garasje med nøye renhold i innlandet. Men selvfølgelig vil bilen på Vestlandet ha godt utbytte av ekstra beskyttelse faktisk mye mer enn bilen i innlandet.

filtvet

Om man skal gi litt for miljøet kunne det jo være en tanke at feks Tesla rustbeskytter biler som selges utenfor Caliafornia. Mazda hadde feks dette i Norge. De varte mye lengre enn andre merker.

Men miljøet skal tydeligvis reddes med forbruk i dag. Ny iphone hvert 2. år og ny tesla hver femte.

Bensinkanna

Og med den nye saltblandingen som skal binde bedre for ikke og havne i veikanten ruster alle biler i rekordfart, tviler på at tesla er noe dårligere her. Så dog naf plukket ned en 2019 m3 som hadde gått her på østlandet, ingen tegn til rust etter 80k hvor eier ga lite/ingen vedlikehold. Regelmessig spyling er tingen, og da i skjermer og under bilen. De aller fleste tenker på utseende og dropper den biten.

Counterpointer

Sitat fra: filtvet på tor 14. apr 2022, kl. 20:15
Men miljøet skal tydeligvis reddes med forbruk i dag. Ny iphone hvert 2. år og ny tesla hver femte.
Her er du inne på et veldig viktig punkt. Industrialiserte land har alt for høyt forbruk og produkter varer generelt alt for kort og kastes ved minste feil eller på grunn av ny modell.

Tror uansett at en Tesla varer generelt lengre enn 5 år, kanskje både to og tre ganger så lenge. En ser fremdeles orginale Model S fra 2012 ute i trafikken. De har jo ikke rustet bort på 10 år i hvertfall.

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Wisd0m

Sitat fra: Radial på tor 14. apr 2022, kl. 19:19
Jeg skal ikke kommentere andres standpunkt, men det er lønnsomt på sikt å behandle for å unngå rust-arbeid... Selv for meg som fikser ting selv.
Det betinger at du beholder bilen selv lenge. Så lenge ikke andrehåndsmarkedet verdsetter godt holdte biler så spiller det ingen rolle. Skulle gjerne sett at det var en god del titusener differanse mellom tectylbehandlet og ikke, men ser ut som den store massen ikke bryr seg. Og deretter blir prisene. 

Edit: Og for de som sier at det er godt at ikke alle Tesla-eiere tenker som meg. Hvor stor prosentandel 3'ere tror dere er rustbehandlet? Det viser akkurat hva de tenker. Dermed tenker faktisk de fleste 3'er eiere akkurat som meg.  Hva 0,1 prosent tenker er ikke spesielt interessant.

Counterpointer

Sitat fra: Contango på tor 14. apr 2022, kl. 21:21
Model S er laget i aluminium...
Det er aluminium på Model 3 også (dog vesentlig mindre enn S). Men det som er viktigere er at det er flere ting på biler som både ruster og korroderer.

Hovedpoenget var at Tesla ikke er noe dårligere enn snittet på rust.

filtvet

Er vel typisk i dag, "alle" tenker på miljø men ingen gidder å gjøre noe med det.

Nytt, kjøkken, bad, bil, iphone må byttes ut ofte for å "henge" med.

Vi som henger her på forumet er nok outlinere. De fleste som skriver her har nok god råd.

Burger

Jeg vasker min 2021 tm3 sr+ jevnlig igjennom vinteren og ekstra når det blir varmere mens det brukes salt.

Inn i børstemaskin med dekk og underspyling. Satser på at det holder.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Svk

Dere som har kjøpt Y/3. har dere kjøpt ekstra rustbeskyttelse?

Eller stoler dere på at fabrikkstandarden er god nok?

OlaM

Sitat fra: Svk på fre 13. sep 2024, kl. 10:19Dere som har kjøpt Y/3. har dere kjøpt ekstra rustbeskyttelse?

Jeg har ikke kjøpt ekstra rustbeskyttelse. Men jeg tar det verste ved å ha skvettlapper samt folie under skvettlappen der den ligger an mot lakken. I tillegg er jeg obs på ansamlinger av løv, sand, div bak skvettlappen som kan snike seg inn bak hjulbuedekselet.

Skulle jeg gjort noe mer mens bilen var ny så ville det første vært folie på "hoftene", utbreddingen foran bakre hjulbue. Der har steinsprut gjort litt skade.

Jeg droppet det dels fordi jeg så at biler med noen vintere på baken var lite påvirket i de områdene Funderud advarte mot. Og dels fordi jeg vil ha mitt på det tørre garantimessig med Tesla. Det er slitedelene i opphenget som virker å ruste mest (bortsett fra skadde områder på kanalen), de kan man få byttet på garanti. Jeg regner med å fortsette å eie bilen når garantien går ut, da kan det hende jeg sper på med mer antirust-greier.
'21 3LR

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Svk på fre 13. sep 2024, kl. 10:19Dere som har kjøpt Y/3. har dere kjøpt ekstra rustbeskyttelse?

Det er ikke som på en bensinbil hvor det er 100 ting som ruster. Er mye som er beskyttet av plater under en Model 3/Y.

https://youtu.be/QDPEBEqH8C8?si=AyZ-8mJLqlBjvLv9
Tesla Model Y                         2021-

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA