Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

77 kWh batteri eller 82kWh batteri på nye Model 3 2021?

Startet av Havvo, torsdag 03. desember 2020, klokken 11:34

« forrige - neste »

Kim-

Sitat fra: nightking på søndag 06. desember 2020, klokken 20:37
Jeg får 11kW med 230IT nett med 32A på min nye 2021 model 3. Den lader da med 28A. Så den lader vel max fortsatt 11kW

EDIT: Hvor kan jeg se hvilket type batteri? Har heiset opp bilen på bukk, men fant ingen lapp på batteriet. Og folk her har også tatt ut frunk uten å se noe..

Folk er usikre og spekulerer i om tesla fjerner klistrelappen under klargjøring. Du kan sjekke tilgjengelig kapasitet via ScanMyTesla.

Jeg så i dag at jeg har options code MT315 noe som indikerer Long Range RWD. Mulig LG batterier er det som brukes i kina på Long Range RWD modellene. Da burde de vel hatt nok informasjon om hvordan batterier presterer. 
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Havvo

Jeg snakket nå med min selger og han klarte å grave frem fra ulike systemer at det er 2170 celler fra Panasonic i min Model 3 Perfomance som kommer på siste båten i desember. Men jeg tror det avhenger helt hvem man snakker med om de vil utgi denne informasjonen.

Sitrob

Hvilke type batterier er det man vil ha og ikke vil ha? Ser det nevnes 82kwh, 77kwh, LG, Panasonic. Blir litt forvirret her ::)

Spolet meg igjennom en del av TB sin livestream, hvor ladehastigheten faller fortere enn 2019 utgaven av Model 3. Kan ikke det dreie seg like mye om software mon tro? 


Ser også det skrives om SR+ batteri som ikke "tåler" kulde så godt. Er det en 3. type batteri som brukes der? Eller er det samme som leveres til Model 3 LR?


Kim-

77 kwh er LG, med batterikode: E5D
82 kwh er panasonic med batterikode: E3D

82kwh batteriet henger godt sammen med den økningen som er sagt på 5%.

Disse SR+ batteriene får vi ikke.

Jeg ville hatt 82 kwh batteriet, men til syvende og sist, tror jeg ikke det har så mye å si, med mindre tesla åpner opp toppbufferen som ligger der kontra 77 kwh batteriet og gir 30-40 km ekstra med en oppdatering.

Det skal og sies at ingen faktisk vet hvordan disse batteriene presterer over tid og ved lading. Ting kan bli bedre etter oppdateringer.

Det er bekreftet at 77kwh batteriet er LG.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Speeder

Sitat fra: Kim- på mandag 07. desember 2020, klokken 10:23
77 kwh er LG, med batterikode: E5D
82 kwh er panasonic med batterikode: E3D

82kwh batteriet henger godt sammen med den økningen som er sagt på 5%.

Disse SR+ batteriene får vi ikke.

Jeg ville hatt 82 kwh batteriet, men til syvende og sist, tror jeg ikke det har så mye å si, med mindre tesla åpner opp toppbufferen som ligger der kontra 77 kwh batteriet og gir 30-40 km ekstra med en oppdatering.

Det skal og sies at ingen faktisk vet hvordan disse batteriene presterer over tid og ved lading. Ting kan bli bedre etter oppdateringer.

Det er bekreftet at 77kwh batteriet er LG.
'

Kilde?
Er ikke 77kWh det som hele tiden er levert på Model 3?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Thomas Longva

#95
Det blir spekulert i at den lave ladehastigheten på LG batteri skyldes at Tesla overbeskytter de i starten og øker hastigheten nå de har fått mere data. Slik har det vært på flere nye batterier

Kim-

2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Haavis


daktari

Noen historiske fakta: LG chem fikk kontrakt i 2019 på å levere battericeller til kinesiske 3ere, satt sammen til batteripakker på Giga Shanghai. Første biler levert des 2019.
Nå nylig vant LG chem kontrakten om å levere celler til kina-Y også. Produksjon ikke startet.

Det som er nytt og ikke offentliggjort er
1) om amerikanskproduserte 3ere (de vi får levert) får kina-batteri, eller
2) om bilene med kinabatteri er kina-produsert. Altså at EU får kinesiske 3ere. Er det egentlig sannsynlig at Tesla gjør denne endringen uten at det kommer frem mye tidligere i media?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D


Speeder

Sitat fra: daktari på mandag 07. desember 2020, klokken 12:17
Noen historiske fakta: LG chem fikk kontrakt i 2019 på å levere battericeller til kinesiske 3ere, satt sammen til batteripakker på Giga Shanghai. Første biler levert des 2019.
Nå nylig vant LG chem kontrakten om å levere celler til kina-Y også. Produksjon ikke startet.

Det som er nytt og ikke offentliggjort er
1) om amerikanskproduserte 3ere (de vi får levert) får kina-batteri, eller
2) om bilene med kinabatteri er kina-produsert. Altså at EU får kinesiske 3ere. Er det egentlig sannsynlig at Tesla gjør denne endringen uten at det kommer frem mye tidligere i media?

Det er slik jeg også husker diverse artikler. Jeg klarer ikke se hvordan LG batterier skal ha funnet veien inn i Long Range biler levert i Europa? Finnes det noen kilder som henviser til at disse kommer fra Kina? (for det er vel ikke slik at LG sender batterier fra Kina til USA??)
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

OleJA

Sitat fra: Speeder på mandag 07. desember 2020, klokken 12:32
Sitat fra: daktari på mandag 07. desember 2020, klokken 12:17
Noen historiske fakta: LG chem fikk kontrakt i 2019 på å levere battericeller til kinesiske 3ere, satt sammen til batteripakker på Giga Shanghai. Første biler levert des 2019.
Nå nylig vant LG chem kontrakten om å levere celler til kina-Y også. Produksjon ikke startet.

Det som er nytt og ikke offentliggjort er
1) om amerikanskproduserte 3ere (de vi får levert) får kina-batteri, eller
2) om bilene med kinabatteri er kina-produsert. Altså at EU får kinesiske 3ere. Er det egentlig sannsynlig at Tesla gjør denne endringen uten at det kommer frem mye tidligere i media?

Det er slik jeg også husker diverse artikler. Jeg klarer ikke se hvordan LG batterier skal ha funnet veien inn i Long Range biler levert i Europa? Finnes det noen kilder som henviser til at disse kommer fra Kina? (for det er vel ikke slik at LG sender batterier fra Kina til USA??)
Det skal fremgå av VIN nummeret hvor bilen er produsert, Siffer 11, 'F' -> Fremont (California)

jorgenask

Sitat fra: OleJA på mandag 07. desember 2020, klokken 12:57
Sitat fra: Speeder på mandag 07. desember 2020, klokken 12:32
Sitat fra: daktari på mandag 07. desember 2020, klokken 12:17
Noen historiske fakta: LG chem fikk kontrakt i 2019 på å levere battericeller til kinesiske 3ere, satt sammen til batteripakker på Giga Shanghai. Første biler levert des 2019.
Nå nylig vant LG chem kontrakten om å levere celler til kina-Y også. Produksjon ikke startet.

Det som er nytt og ikke offentliggjort er
1) om amerikanskproduserte 3ere (de vi får levert) får kina-batteri, eller
2) om bilene med kinabatteri er kina-produsert. Altså at EU får kinesiske 3ere. Er det egentlig sannsynlig at Tesla gjør denne endringen uten at det kommer frem mye tidligere i media?

Det er slik jeg også husker diverse artikler. Jeg klarer ikke se hvordan LG batterier skal ha funnet veien inn i Long Range biler levert i Europa? Finnes det noen kilder som henviser til at disse kommer fra Kina? (for det er vel ikke slik at LG sender batterier fra Kina til USA??)
Det skal fremgå av VIN nummeret hvor bilen er produsert, Siffer 11, 'F' -> Fremont (California)

Det sier jo bare noe om hvor bilen er skrudd sammen, ikke hvor batteriene er produsert

el-sprell

Sitat fra: Havvo på mandag 07. desember 2020, klokken 10:01
Jeg snakket nå med min selger og han klarte å grave frem fra ulike systemer at det er 2170 celler fra Panasonic i min Model 3 Perfomance som kommer på siste båten i desember. Men jeg tror det avhenger helt hvem man snakker med om de vil utgi denne informasjonen.

Kan jeg spørre hvilket VIN-nummer du har blitt tildelt?
X - Audi E-tron 55 Exclusive (2019)
X - Tesla Model 3 SR+ (2020)
X - Tesla Model 3 Performance (2021)
X - Tesla Model Y Performance (2022)
Porsche Taycan GTS Sport Turismo (2022)
Tesla Model S Plaid (2023)
Tesla Model X Plaid (2023)

OleJA

Sitat fra: jorgenask på mandag 07. desember 2020, klokken 13:02
Sitat fra: OleJA på mandag 07. desember 2020, klokken 12:57
Sitat fra: Speeder på mandag 07. desember 2020, klokken 12:32
Sitat fra: daktari på mandag 07. desember 2020, klokken 12:17
Noen historiske fakta: LG chem fikk kontrakt i 2019 på å levere battericeller til kinesiske 3ere, satt sammen til batteripakker på Giga Shanghai. Første biler levert des 2019.
Nå nylig vant LG chem kontrakten om å levere celler til kina-Y også. Produksjon ikke startet.

Det som er nytt og ikke offentliggjort er
1) om amerikanskproduserte 3ere (de vi får levert) får kina-batteri, eller
2) om bilene med kinabatteri er kina-produsert. Altså at EU får kinesiske 3ere. Er det egentlig sannsynlig at Tesla gjør denne endringen uten at det kommer frem mye tidligere i media?

Det er slik jeg også husker diverse artikler. Jeg klarer ikke se hvordan LG batterier skal ha funnet veien inn i Long Range biler levert i Europa? Finnes det noen kilder som henviser til at disse kommer fra Kina? (for det er vel ikke slik at LG sender batterier fra Kina til USA??)
Det skal fremgå av VIN nummeret hvor bilen er produsert, Siffer 11, 'F' -> Fremont (California)

Det sier jo bare noe om hvor bilen er skrudd sammen, ikke hvor batteriene er produsert
Ja nettopp, bør evt kunne bekrefte eller avkrefte hypotese 2) over: 'om bilene med kinabatteri er kina-produsert'

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA