Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

77 kWh batteri eller 82kWh batteri på nye Model 3 2021?

Startet av Havvo, torsdag 03. desember 2020, klokken 11:34

« forrige - neste »

andrvas


Kim-

Aldri hørt eller lest om 74D.. vet ikke hva de referer til. Skal være E3D eller E5D. Se på litt tester av teslabjørn med Long range og performance så ser du at LG batteriet slettes ikke er SÅ dårlig. Ja, det lader litt tregere på sommeren, men på vinteren rammes Panasonic av at bilen suger varmen ut av batteriet. Folk rapporterer om powerlimit og lite regen. Jeg var meget skeptisk til å ta ut bilen pga LG batteriet, men etter å ha hatt bilen i 2 mnd er jeg veldig fornøyd med LG.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

ladov

Sitat fra: andrvas på torsdag 18. februar 2021, klokken 18:52
Hva er galt med LG-batteriet?
Noen mener at LG-batteriet er dårligere enn Panasonic-batteriet i kulde(lader saktere).

Samtidig så er det velkjent at enkelte -21 modeller har hatt problemer med sensorene til klimaanlegget, samtidig som de har klønet litt med programmeringen av varmepumpe+octovalve. Blant annet flyttes varme fra batteri til kupe når batteriet *egentlig* burde varmes opp som forberedelse til superlading.

Jeg mener det er fare for at LG/Panasonic problematikken ikke er reell men et resultat av dårlig programmering av temperaturstyringen i bilen.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Kim-

LG batteriet lader kjappere når begge batteripakkene er kald-ish. Flere har rapportert her om lav hastighet ved superlading med Panasonic batteriet.

Samme gjelder output, Panasonic kan gå i "limp" mode når batteriet er kaldt og man får en lav soc (<10), klarer så vidt å holde 90 opp en bakke på motorveien (15% og 63kW powerlimit) refererer til Teslabjørn sin 90-10% aks test, selv om det er en performance.

Det kan ordnes med SW update, men spørs hva Tesla gjør..

På sommeren er det nok ingen problem, da temperaturen er der.. og da er det muligens bedre med Panasonic batteriet.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

turfsurf

Sitat fra: ladov på torsdag 18. februar 2021, klokken 19:29
Noen mener at LG-batteriet er dårligere enn Panasonic-batteriet i kulde(lader saktere).
For meg handler det mest om rekkevidde og ladefart opp til maks. 5-6kWh ekstra er fort tre mil det.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

bertonex19

Har det kommet noe mer info/erfaringer angående panasonic og LG ? Ladehastighet? degenerering? Hvordan se om det er 77 eller 82 kWh?

Kikker litt på 2021 Model 3 Performance, men vanskelig å vite om man bør kjøpe bil levert mars, juni eller september.
Juni biler har penere interiør med trelist på fører dør, samme som september. Men september biler ser ut til å være produsert i Kina og har vel da LG batteri. Mars og juni kan vel ha 77 og 82 kWh panasonic?

Hva er den mest optimale Model 3 Performance? Usa eller kina? panasonic 77, 82 eller LG?
2017 Bmw i3 94 ah

jlan

I følge dette ble M3P levert med Panasonic 82 kWh batteriet et stykke ut i 2022.

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

bertonex19

Skjønner :+1:

Da er det kanskje det på Kina biler levert september også da.
2017 Bmw i3 94 ah

jlan

Ja, det står jo 82 MIC. Jeg tror de sendte batterier fra USA til P bilene en periode.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA