Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ioniq 5 nærmer seg

Startet av EspenM3, tirsdag 17. november 2020, klokken 12:43

« forrige - neste »

elektro

Sitat fra: RJK på lørdag 20. februar 2021, klokken 01:24
Sitat fra: elektro på lørdag 20. februar 2021, klokken 00:28
Sitat fra: HelectriC på torsdag 18. februar 2021, klokken 18:20
Sitat fra: OleBrummen på torsdag 18. februar 2021, klokken 18:13
Virker som dette blir en bra bil, mulig det blir neste familiebil for oss. Eneste jeg blir bekymret over: taket og solceller. Lest at Hyundai arbeidet med å utvikle gjennomsiktige solcellepanel på tak. Jeg har ønsket gjennomsiktig panoramaglasstak a la Tesla. Er redd solcelletak på 1st edition gjør at taket ikke får panoramaglass, og at taklast kan bli vanskeligere. Er vel ingen som vet, men tror ikke Hyundai klarer å levere noe som blir like bra, eller da i grunn bedre, enn det Tesla kan hva gjelder takdesign.

Nei, de der solcellene kan de spare til land i syden. Jeg vil kunne ha ski på taket!

Samme her. Trenger ikke engang panorama glasstak eller enda mindre takluke, bare gi meg gode fester for takstativ.

Tenker motsatt. Jeg har ofte bilen stående mange dager i strekk, før jeg reiser noen sted. Og reiser jeg, så er det en lengre tur. Ski bruker jeg ikke, men tenker det er de færreste som lar skiene ligge på taket i tide og utide, om man ikke har de i en skiboiks på taket. Men det er jo kun vinterstid.

Jeg ser absolutt fordelen med at bilen sakte lader seg opp, fremfor å tømme seg på "vampire drain", selv om jeg ikke har lagt merke til slikt fra min. Kan hende en bil mad app fort har langt større andel av dette, så om solcellene dekker det eksta strømbruket og kanskje lit til, så er det fort verdt det.

Har og fått denne mailen fra min forhandler. Ikke at jeg hadde vurdert bytte av bil nå, og om så hadde jeg siklet mere på en TMY eller Opel Zafira E-Life. Men samtidig fristet det å vurdere denne. Om den har minst 80 kg på taket (eller helst 100 kg) og er stor nok innvendig, så har den vel alt den trenger for å dekke behov jeg ikke får dekket med Kona. Ja, jeg ser den mulige feiltolkningen, men er skilt så burde vel kjøpt en TMX, for å ha 2 X'er... Den ene kan jeg jo trives med...  :angel:

He he.. ;D Misforstå meg rett, ser absolutt verdien av solceller på taket. Og panorama glasstak er også stilig, så lenge det ikke fører til mer støy, kald trekk eller høyere vekt. Men ingen av delene er et must. Det er takstativ.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: daktari på lørdag 20. februar 2021, klokken 13:52
Litt rart at en journalist bare to 3 bilder av bilen? Ikke ladefart, ikke undersiden, ikke hjulstørrelse, ikke interiør...

Tror dette er private bilder, men godt de tester den i skitvær og saltschmutzfest.

Disse felgene er vel nye, der bedre ut enn de andre vi har sett synes jeg. De andre er 20-tommer med 255 bak og 235 foran, om jeg ikke tar helt feil. Vist i en av de koreanske videoene.. tipper dette er 20 også. Sikkert mulig å få 19 på vinter.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Electric cars in Norway

#257
Elektro :+1: ja takstativ blir nok mer aktuelt for de fleste. Men tøft at det er flere muligheter.

" He he.. ;D Misforstå meg rett, ser absolutt verdien av solceller på taket. Og panorama glasstak er også stilig, så lenge det ikke fører til mer støy, kald trekk eller høyere vekt. Men ingen av delene er et must. Det er takstativ."

RJK

Sitat fra: elektro på lørdag 20. februar 2021, klokken 19:11
Sitat fra: RJK på lørdag 20. februar 2021, klokken 01:24
Sitat fra: elektro på lørdag 20. februar 2021, klokken 00:28
Sitat fra: HelectriC på torsdag 18. februar 2021, klokken 18:20
Sitat fra: OleBrummen på torsdag 18. februar 2021, klokken 18:13
Virker som dette blir en bra bil, mulig det blir neste familiebil for oss. Eneste jeg blir bekymret over: taket og solceller. Lest at Hyundai arbeidet med å utvikle gjennomsiktige solcellepanel på tak. Jeg har ønsket gjennomsiktig panoramaglasstak a la Tesla. Er redd solcelletak på 1st edition gjør at taket ikke får panoramaglass, og at taklast kan bli vanskeligere. Er vel ingen som vet, men tror ikke Hyundai klarer å levere noe som blir like bra, eller da i grunn bedre, enn det Tesla kan hva gjelder takdesign.

Nei, de der solcellene kan de spare til land i syden. Jeg vil kunne ha ski på taket!

Samme her. Trenger ikke engang panorama glasstak eller enda mindre takluke, bare gi meg gode fester for takstativ.

Tenker motsatt. Jeg har ofte bilen stående mange dager i strekk, før jeg reiser noen sted. Og reiser jeg, så er det en lengre tur. Ski bruker jeg ikke, men tenker det er de færreste som lar skiene ligge på taket i tide og utide, om man ikke har de i en skiboiks på taket. Men det er jo kun vinterstid.

Jeg ser absolutt fordelen med at bilen sakte lader seg opp, fremfor å tømme seg på "vampire drain", selv om jeg ikke har lagt merke til slikt fra min. Kan hende en bil mad app fort har langt større andel av dette, så om solcellene dekker det eksta strømbruket og kanskje lit til, så er det fort verdt det.

Har og fått denne mailen fra min forhandler. Ikke at jeg hadde vurdert bytte av bil nå, og om så hadde jeg siklet mere på en TMY eller Opel Zafira E-Life. Men samtidig fristet det å vurdere denne. Om den har minst 80 kg på taket (eller helst 100 kg) og er stor nok innvendig, så har den vel alt den trenger for å dekke behov jeg ikke får dekket med Kona. Ja, jeg ser den mulige feiltolkningen, men er skilt så burde vel kjøpt en TMX, for å ha 2 X'er... Den ene kan jeg jo trives med...  :angel:

He he.. ;D Misforstå meg rett, ser absolutt verdien av solceller på taket. Og panorama glasstak er også stilig, så lenge det ikke fører til mer støy, kald trekk eller høyere vekt. Men ingen av delene er et must. Det er takstativ.


Neida, det er selvsagt ikke et must. Men det en en fin "add-on"-feature, som kan være hjelp i f.eks. slik jeg skrev. Og om ikke annet, blir man stående strømtom trenger man ikke ringe Viking, Falken, NAF eller KNA. Det er bare å stå ettpar dager, så har du nok til å nå neste ladestasjon... ;) Ja, gitt at det ikke blir for kaldt da... :D


Og takstativ lover de jo at kommer. Det som ikke var sagt, er hvor mange kg den støtter. Men Kona støtter 80 kg, og Kia E-Niro og Kia E-Soul støtter 100 kg, så jeg må ærlig talt si jeg blir skuffet om det er mindre enn hva Kona leveres med.


Ser ut som den kommer med to batterier, hvorav ene er 73 kWh, og gir en rekkevidde på 550 km, samt at frontsetene skal kunne legges ned flatt. Om de da kan legges flatt med bakseter og bagasjerommet på rommelige 600 liter  :o  så har man god plass til å ligge flatt med camper mode, eller "utility mode" som de kaller det.


"Last month, a dealer product presentation of the Hyundai Ioniq 5 leaked online, giving us new information on the car. The Ioniq 5 will come in a rear-wheel drive variant as well, most likely with one motor. Key interior features include fully reclining seats, mobile console, 44-inch AR head-up display, Level II autonomous driving system, and 12.3-inch digital instrument cluster. The new electric SUV will offer a boot space of up to 600 litres, almost double that of the Hyundai Kona EV (332 litres)."


https://electricvehicleweb.in/hyundais-pony-inspired-45-ev-spotted-charging/


Og Hyundai er kanskje ikke langt unna med en konkurrent til EQV og firlingene fra Opel, Peugeot, Citroên og Toyota, men den elektrisk varebil/MPV av H1:


https://electricvehicleweb.in/next-gen-hyundai-h1-mpv-electric/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Bjoris

Irriterende at de må bruke PayPal, ingen av kortene mine blir bekreftet av banken min. Bruk av saldo på konto tar 2-3 dager å få over. Ganske merkelig system at ikke gyldige kort kan bekreftes, får ringe SBanken i morgen å se om de kan gjøre noe.

Andre som sliter med det samme?

Chimp

Sitat fra: Bjoris på søndag 21. februar 2021, klokken 22:53
Irriterende at de må bruke PayPal, ingen av kortene mine blir bekreftet av banken min. Bruk av saldo på konto tar 2-3 dager å få over. Ganske merkelig system at ikke gyldige kort kan bekreftes, får ringe SBanken i morgen å se om de kan gjøre noe.

Andre som sliter med det samme?

Ja, får absolutt ikke til på AMEX lenger. Tror det har noe å gjøre med endringen som ble gjort pr nyttår med at alle kjøp skal gå via BankID eller liknende.
Prøv ihvertfall å gå inn i banken og åpne for netthandel fra alle regioner.

HelectriC

Sitat fra: Bjoris på søndag 21. februar 2021, klokken 22:53
Irriterende at de må bruke PayPal, ingen av kortene mine blir bekreftet av banken min. Bruk av saldo på konto tar 2-3 dager å få over. Ganske merkelig system at ikke gyldige kort kan bekreftes, får ringe SBanken i morgen å se om de kan gjøre noe.

Andre som sliter med det samme?

jeg tror de bruker Paypal fordi Paypal kan håndtere mange som samtidig som prøver å betale. Mange andre siter som går helt i svart når noe lignende skal skje. Bare se på ID.3, det ble jo helt Texas når alle ønsket å reservere samtidig.
ioniq 5

Barfot

Er det sagt noe om reservasjonsgebyr på Ioniq 5 ?

Har kun sett at du må bruke en paypal konto, kanskje og fordi det er 5 forskjellige land som samtidig skal reservere mot  de samme 3.000 bilene ?

telcontar

#263
Sitat fra: Barfot på mandag 22. februar 2021, klokken 12:13
Er det sagt noe om reservasjonsgebyr på Ioniq 5 ?

Har kun sett at du må bruke en paypal konto, kanskje og fordi det er 5 forskjellige land som samtidig skal reservere mot  de samme 3.000 bilene ?

Det er 10000kr depositum som er full refunderbart.

anorway

Er det noen som har lest eller sett noe mer angående "HUD" i taket.... ?

Hva slags løsning er dette?

telcontar

Sitat fra: anorway på mandag 22. februar 2021, klokken 15:22
Er det noen som har lest eller sett noe mer angående "HUD" i taket.... ?

Hva slags løsning er dette?

Ser veldig konsept ut, har heller ikke sett det noen andre steder ifb med Ioniq 5

RJK

Sitat fra: anorway på mandag 22. februar 2021, klokken 15:22
Er det noen som har lest eller sett noe mer angående "HUD" i taket.... ?

Hva slags løsning er dette?

Det der så virkelig ut som et "HEAD UP-display"... Er jo så man får kink i nakken bare av å tenke på det.

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Tviler denne er på prod versjonen.

Phuc

SitatVelg eksteriørfarge (Velg mellom: Svart, hvit, mørkgrå eller Matt sølvgrå – fargene kan avvike noe ved lansering)
Velg interiørfarge (Mørkt eller Lyst)

Litt skuffet over fargeutvalget på eksteriørfarge...
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [120000 km @ 20.02.2021]
Kia EV6 GT Line AWD Yacht Blue (i bestilling)
Vurderer: VW ID4 GTX, Ioniq 5 AWD, Tesla Model 3/Y

telcontar

Sitat fra: Phuc på mandag 22. februar 2021, klokken 19:48
SitatVelg eksteriørfarge (Velg mellom: Svart, hvit, mørkgrå eller Matt sølvgrå – fargene kan avvike noe ved lansering)
Velg interiørfarge (Mørkt eller Lyst)

Litt skuffet over fargeutvalget på eksteriørfarge...

Går nok for matt grå, resten høres veldig kjedelig ut

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA