Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ioniq 5 nærmer seg

Startet av EspenM3, tirsdag 17. november 2020, klokken 12:43

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Edison på torsdag 03. desember 2020, klokken 16:49
Det hadde vore synd. Høres jo litt rart ut, for sjølv om det blir ein god bil trur eg ikkje betalingsviljen for ein Hyundai er høgare enn for tilsvarande Tesla og det som blir konkurrentane frå VW og Audi. Model Y kjem vel sannsynligvis til å gå ned igjen til rundt 500 000 før dei kjem til landet, og omtrent der ser det vel ut til at ID4 kjem til å ligge, godt utstyrt med 4WD. Får håpa litt konkurranse sikrar gode prisar på alle!
Er i og for seg enig med deg. Men høres ut som de vil legge nord for 600 for topputstyrt. Mye kan dog skje før lansering, som regel havner like produkter ganske nær hverandre i pris

Jan Treur

#16
Under informasjonen fra den tyske Autoshop Ludego:

Pris: rundt € 45.000
Effekt: 100 kW / 136 PS 250 kW / 340 PS
Motor: foran og allhjul
Batterikapasitet: 58-73 kWh
Forbruk: 16-17 kWh / 100 km
Rekkevidde (min / gjennomsnitt / WLTP):

  • 58 kWh: 370 km / 400 km / 450 km
  • 73 kWh: 470 km / 500 km / 550 km
Toppfart: 160-170 km / t
Akselerasjon (0-100 km / t): 7,6-5 s
Seter: 5
Tilhengerkobling: planlagt
L / B / H (mm) 4630/1890/1600 (verdier fra Kona EV 4180/1800/1570)
Akselavstand (mm) 3000
Dekk: R19
Ladealternativer:

  • Standard tilkoblinger: Type 2 3-faset 11 kW
  • opptil CCS 200 kW med 800 V
Faser: 3
Ladetid i timer ved 58 (73) kWh:

  • Schuko 2,3 kW: 25 (32) t
  • Wall-Box 3,7 kW: 16 (20) t
  • Wall-Box 4,6 kW: 16 (20) t
  • Wall-Box 7,2 kW: 16 (20) t
  • 11 kW ladestasjon: 6 (7) t
  • 22 kW ladestasjon: 6 (7) h
Rask lader mulig: Ja

  • Hurtiglading ved 50 kW (80%): 50 min
  • Hurtiglading ved 100 kW (80%): 30 min
  • Hurtiglading ved 200 kW (80%): 15 min

https://www.ludego.com/hyundai-45/
Bestilte Ioniq 5 Project 45 Gravity Gold Matte.
Fra 1. oktober 2019: 2020 Hyundai Ioniq Electric 38,3 kWh
Forrige: 2016 Hyundai Ioniq Electric

RJK

Dette var skremmende tall.

Ved ca 7,4 kW effekt, lades mitt 64 kWh batteri på litt over 9 timer, mens med 11 kW lader, klarer Kona'er som støtter det, samme øvelsen på rundt 7 timer.

Hvorfor skal det da ta 16/20 ved hhv 58/73 kWh-batteri, forøvrig akkurat det samme tallet ved 4,6 kW effekt...

Er det en liten skriveleif ute og går?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Jan Treur

#18
Ja, jeg trodde også det var en feil på det nettstedet. Nåværende Ioniq kan også allerede lade på 7,2 kW. Derfor forventes det at Ioniq 5 også kan gjøre det. Så for Ioniq 5 er tallene for 7,2 kW omtrent 8 timer og 10 timer for 58 kWh og 73 kWh batteri:
16 * 3,7 / 7,2 = 8
20 * 3,7 / 7,2 = 10
Bestilte Ioniq 5 Project 45 Gravity Gold Matte.
Fra 1. oktober 2019: 2020 Hyundai Ioniq Electric 38,3 kWh
Forrige: 2016 Hyundai Ioniq Electric

RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

M45S

Kan ikke fatte at bilen skal være 4,63 m lang. Akselavstand skal være 3 m, og den har korte overheng. Jeg synes den ser mye kortere ut, heller rundt 4,2-4,3 m slik som ID3.

Stikkkontakt

Sitat fra: M45S på fredag 04. desember 2020, klokken 20:59
Kan ikke fatte at bilen skal være 4,63 m lang. Akselavstand skal være 3 m, og den har korte overheng. Jeg synes den ser mye kortere ut, heller rundt 4,2-4,3 m slik som ID3.

Ytre mål og akselavstand er vel så og si identisk med I-Pace.

EspenM3

#22
Sitat fra: M45S på fredag 04. desember 2020, klokken 20:59
Kan ikke fatte at bilen skal være 4,63 m lang. Akselavstand skal være 3 m, og den har korte overheng. Jeg synes den ser mye kortere ut, heller rundt 4,2-4,3 m slik som ID3.

Vel, til sammenligning: hvor langt tror du det er fra framaksling til fremste punkt, og bakaksling til bakerste punkt på Kona electric da? (Kona har akselavstand på 260cm og total lengde på 418 om dere lurte på det :))



EspenM3

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 03. desember 2020, klokken 16:05
Spørsmålet blir vel om den kommer til å bli dyrere en Model Y ?

Snakket med en som hadde inside info fra Huyndai og han syntes det hørtes ut som den ble mye høyere prisnivå enn de har ligget på før.

Pris er det nok ingen som vet noe om enda, men Hyundai har vel aldri hatt en slik bil før, så vanskelig å sammenligne med noen av deres andre modeller..

jornhd

Sitat fra: RJK på fredag 04. desember 2020, klokken 16:54
Dette var skremmende tall.

Ved ca 7,4 kW effekt, lades mitt 64 kWh batteri på litt over 9 timer, mens med 11 kW lader, klarer Kona'er som støtter det, samme øvelsen på rundt 7 timer.

Hvorfor skal det da ta 16/20 ved hhv 58/73 kWh-batteri, forøvrig akkurat det samme tallet ved 4,6 kW effekt...

Er det en liten skriveleif ute og går?

Leser av dette at Ioniq 5 støtter max 16A, så for 3-fas blir dette 11kW, mens for 1-fas 3,7kW. Kjedelig når jeg har 32A 1-fas lader. :(
Noen som vet om det finnes en lader som kan konvertere 1-fas 32A til 3-fas 10,7A?

jornhd

Sitat fra: EspenM3 på lørdag 05. desember 2020, klokken 13:51
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 03. desember 2020, klokken 16:05
Spørsmålet blir vel om den kommer til å bli dyrere en Model Y ?

Snakket med en som hadde inside info fra Huyndai og han syntes det hørtes ut som den ble mye høyere prisnivå enn de har ligget på før.

Pris er det nok ingen som vet noe om enda, men Hyundai har vel aldri hatt en slik bil før, så vanskelig å sammenligne med noen av deres andre modeller..

Når en ser på størrelsen burde dette være en direkte konkurrent til ID.4 og Enyaq, så blir den noe særlig dyrere enn disse, tror jeg den blir tung å selge.

Jan Treur

Bestilte Ioniq 5 Project 45 Gravity Gold Matte.
Fra 1. oktober 2019: 2020 Hyundai Ioniq Electric 38,3 kWh
Forrige: 2016 Hyundai Ioniq Electric

Moas

2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Edison

Ladetid på 18 minutt frå 10 til 80% er bra! Håpar berre dei innser at dei ikkje kan ta mykje ekstra betalt for dette, når Tesla er omtrent like gode og mykje billigare på lading. Men heller sjå på det som eit konkurransefortrinn mot andre konkurrentar som gjerne treng dobbelt så lang tid. Så kjem det vel an på om målet er å ta opp kampen mot Tesla, eller om dei er nøgd med å ta ein mykje mindre del av marknaden. Tesla kjem jo ganske sikkert til å setje ned prisen slik at den harmonerer med Model 3-pris og USA-pris, så rundt ein halv million for godt utstyrt bil burde vera lov å håpa på. Det trur eg er ei magisk grense for mange, og der mange av konkurrentane kjem til å ligge. Veldig spent, for eg synest bilen ser nydelig ut basert på konseptet!

EspenM3

Sitat fra: Edison på fredag 11. desember 2020, klokken 08:49
Ladetid på 18 minutt frå 10 til 80% er bra! Håpar berre dei innser at dei ikkje kan ta mykje ekstra betalt for dette, når Tesla er omtrent like gode og mykje billigare på lading. Men heller sjå på det som eit konkurransefortrinn mot andre konkurrentar som gjerne treng dobbelt så lang tid. Så kjem det vel an på om målet er å ta opp kampen mot Tesla, eller om dei er nøgd med å ta ein mykje mindre del av marknaden. Tesla kjem jo ganske sikkert til å setje ned prisen slik at den harmonerer med Model 3-pris og USA-pris, så rundt ein halv million for godt utstyrt bil burde vera lov å håpa på. Det trur eg er ei magisk grense for mange, og der mange av konkurrentane kjem til å ligge. Veldig spent, for eg synest bilen ser nydelig ut basert på konseptet!

Hvilke modeller med 500km rekkevidde, 4WD og tilsvarende størrelse (463cm lang, 189cm bred) kommer til å ligge på en halv million med godt utstyrsspec?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA