Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

BMW iX1 (2022)

Startet av JorgenM, mandag 09. november 2020, klokken 08:32

« forrige - neste »

Chimp

Sitat fra: 02jan på tirsdag 10. mai 2022, klokken 19:16
Synes Enyaqen har akseptabel størrelse på bagasjeplass i forhold til hva jeg forventer,men mulig andre biler er bedre.

Noen av grunnspørsmålene jeg ville hatt svar på før sjekk av detaljer er:
Hvilket land produseres bilen i ?
Hvilke oppsett på driverk, fwd eller rwd bias ?

Regensburg, Tyskland
Oppsett på driverk vet jeg ikke, men den kommer med AWD og da pleier det være RWD som blir AWD ved behov.

Leser også at 4 % storkunderabatt er reellt på bmw fra juni av, men at det ikke blir rabatt på ix1, denne får fastpris. Noe som kan tale for at de skreller prisen så lavt de kan ved lansering

02jan

Høres lovende ut at de velger å produser denne i Europa (da dette er en bil for dette marked). Hvis størrelsen havner på type 460cm så treffer den nok mange i familebilsegmentet.



Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

geear

Er iX1 kun fra Regensburg bekreftet informasjon? X1 produseres flere steder enn Regensburg, også ved samme fabrikk i Kina som iX3. Er vel sannsynlig at det av skattemessige årsaker vil være tyske eller nederlandske iX1-er som leveres i EU iallfall, og da havner vi vel på samme lasset. Men så var det ganske overraskende at iX3 kom kun fra Kina..

Chimp

Sitat fra: geear på onsdag 11. mai 2022, klokken 06:58
Er iX1 kun fra Regensburg bekreftet informasjon? X1 produseres flere steder enn Regensburg, også ved samme fabrikk i Kina som iX3. Er vel sannsynlig at det av skattemessige årsaker vil være tyske eller nederlandske iX1-er som leveres i EU iallfall, og da havner vi vel på samme lasset. Men så var det ganske overraskende at iX3 kom kun fra Kina..

Er det som står "overalt", men står ingenting på bmw sine sider om det.

https://www.lydogbilde.no/nyheter/biler/bmw-ix1-naermer-seg/

Protonic Blue

Sitat fra: geear på onsdag 11. mai 2022, klokken 06:58
Er iX1 kun fra Regensburg bekreftet informasjon? X1 produseres flere steder enn Regensburg, også ved samme fabrikk i Kina som iX3. Er vel sannsynlig at det av skattemessige årsaker vil være tyske eller nederlandske iX1-er som leveres i EU iallfall, og da havner vi vel på samme lasset. Men så var det ganske overraskende at iX3 kom kun fra Kina..

iX1 skal åpenbart bygges i Leipzig sammen med søstermodell Mini Countryman. Det er jo der BMW bygget sin i3.

Der iX1 soll ab 2023 im BMW-Werk Leipzig gebaut werden. Dort wird auch das Schwestermodell Mini Countryman in seiner dritten Generation vom Band laufen. Beide Modelle werden sich wohl die Technik weitgehend teilen, weshalb die Reichweiten-Daten des Mini nicht weit von den hier genannten Werten abweichen dürften.

https://www.electrive.net/2022/03/21/bmw-nennt-erste-daten-zum-ix1/
Protonic Blue i3 siden 09/2016


geear

Så iX1 får større bagasjerom enn iX med sine 500 liter, som er en mye større bil?

Vel er iX veldig liten bak i forhold til størrelsen, men høres merkelig ut allikevel.

Chimp

Enig, det vil være 30l mer enn ix3 som har 510l.
Har sett x1 vs ix3 mot hverandre i butikk flere ganger og x1 er overraskende bra. Men det er ingen tvil om at ox3 er litt større. Jeg ser for meg at de har strukket bilen litt og fått inn ytterligere cm i dybden. Ix3 vil fortsatt være høyere siden man aldri måler helt opp til taket

JorgenM

Bakhjulsstyringa på iX tar litt plass kanskje? Og større batteri. Har ikke sett noen av disse på nært hold så aner ikke.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Chimp

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 31. mai 2022, klokken 11:03
Bakhjulsstyringa på iX tar litt plass kanskje? Og større batteri. Har ikke sett noen av disse på nært hold så aner ikke.
Problemet, og fordelen, med ix er at den har romslig kupé. Designerne brydde seg ikke like mye om lagringsplass. X1 har dårlig plass i baksetet og jeg forventer at det blir trangt her også, men bedre enn i den forrige versjonen.

daktari

Setene og dashboard ser jo flott ut. Bagsjerommet også - firkantet og romslig.
Men jeg er veldig veldig bekymret for netto 64 kWh batteri. Denne trenger 80 kWh. Blir det også kardang-tunnel mon tro?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

chargedup

Sitat fra: daktari på tirsdag 31. mai 2022, klokken 15:08
Blir det også kardang-tunnel mon tro?
Mercedes bruker jo det på nye EQE og sier det er for å forsterke platene så jeg blir ikke forundret hvis BMW bruker samme argumentasjon.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Chimp

Sitat fra: daktari på tirsdag 31. mai 2022, klokken 15:08
Setene og dashboard ser jo flott ut. Bagsjerommet også - firkantet og romslig.
Men jeg er veldig veldig bekymret for netto 64 kWh batteri. Denne trenger 80 kWh. Blir det også kardang-tunnel mon tro?

Hyundai kona, skoda 60 osv har jo samme størrelse og det funker.

Kardangtunnel skal jeg garantere. Det er jo en fossilbil også

bmw2002

Synd den ikke har større batteri, raskere lading og flere hestekrefter.

Chimp

Sitat fra: bmw2002 på tirsdag 31. mai 2022, klokken 21:34
Synd den ikke har større batteri, raskere lading og flere hestekrefter.

Ja takk, men da snakker vi vel en annen prisklasse. Dette blir vel en kjærkommen AWD-familiebil med grei plass med prislapp rundt 500. Står det mellom Ioniq5 og bmw ix1 tror jeg mange velger bmw pga navn og mer følelse av luksus. Selvom batteriet burde vært større og du får høy ladehastighet i Ioniq5.

130kw lading kan være bra det, hvis kurven er bra. Er ganske uinteressant at biler har 250kw lading hvis det bare er fra 0-10% og den deretter faller drastisk. Jeg synes ladehastighet fra 20-80 er mest interessant, siden jeg lader når jeg kan og ikke når jeg må. Dvs jeg ønsker ikke kjøre ned til 10% for å finne ut at ladestasjon er defekt eller det er kø.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA