Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: BMW iX1 (2022)  (Lest 8788 ganger)

Chimp

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 996
    • Vis profil
Sv: BMW iX1 (2022)
« Svar #45 på: Tirsdag 10. Mai 2022, klokken 19:37 »
Synes Enyaqen har akseptabel størrelse på bagasjeplass i forhold til hva jeg forventer,men mulig andre biler er bedre.

Noen av grunnspørsmålene jeg ville hatt svar på før sjekk av detaljer er:
Hvilket land produseres bilen i ?
Hvilke oppsett på driverk, fwd eller rwd bias ?

Regensburg, Tyskland
Oppsett på driverk vet jeg ikke, men den kommer med AWD og da pleier det være RWD som blir AWD ved behov.

Leser også at 4 % storkunderabatt er reellt på bmw fra juni av, men at det ikke blir rabatt på ix1, denne får fastpris. Noe som kan tale for at de skreller prisen så lavt de kan ved lansering

02jan

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1061
    • Vis profil
Sv: BMW iX1 (2022)
« Svar #46 på: Tirsdag 10. Mai 2022, klokken 20:28 »
Høres lovende ut at de velger å produser denne i Europa (da dette er en bil for dette marked). Hvis størrelsen havner på type 460cm så treffer den nok mange i familebilsegmentet.



2022 - Skoda Enyaq IV 80X

2019-2022 VW Passat Alltrack B8
2014-2019 BMW i3
2008-2010 BMW Z3 2.8 Coupe E36/8
2000-2019 Audi A6 2.6 Avant  quattro C4
1996-2000 Audi Coupe GT 5E 2.2 Type85
1995 VW Passat CC 1.5 Diesel B2
1991-1994 BMW 320 E21
1990 -1991 VW Golf S mk 1.

geear

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11384
    • Vis profil
Sv: BMW iX1 (2022)
« Svar #47 på: Onsdag 11. Mai 2022, klokken 06:58 »
Er iX1 kun fra Regensburg bekreftet informasjon? X1 produseres flere steder enn Regensburg, også ved samme fabrikk i Kina som iX3. Er vel sannsynlig at det av skattemessige årsaker vil være tyske eller nederlandske iX1-er som leveres i EU iallfall, og da havner vi vel på samme lasset. Men så var det ganske overraskende at iX3 kom kun fra Kina..

Chimp

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 996
    • Vis profil
Sv: BMW iX1 (2022)
« Svar #48 på: Onsdag 11. Mai 2022, klokken 19:28 »
Er iX1 kun fra Regensburg bekreftet informasjon? X1 produseres flere steder enn Regensburg, også ved samme fabrikk i Kina som iX3. Er vel sannsynlig at det av skattemessige årsaker vil være tyske eller nederlandske iX1-er som leveres i EU iallfall, og da havner vi vel på samme lasset. Men så var det ganske overraskende at iX3 kom kun fra Kina..

Er det som står "overalt", men står ingenting på bmw sine sider om det.

https://www.lydogbilde.no/nyheter/biler/bmw-ix1-naermer-seg/

Protonic Blue

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 29
    • Vis profil
Sv: BMW iX1 (2022)
« Svar #49 på: Tirsdag 17. Mai 2022, klokken 21:54 »
Er iX1 kun fra Regensburg bekreftet informasjon? X1 produseres flere steder enn Regensburg, også ved samme fabrikk i Kina som iX3. Er vel sannsynlig at det av skattemessige årsaker vil være tyske eller nederlandske iX1-er som leveres i EU iallfall, og da havner vi vel på samme lasset. Men så var det ganske overraskende at iX3 kom kun fra Kina..

iX1 skal åpenbart bygges i Leipzig sammen med søstermodell Mini Countryman. Det er jo der BMW bygget sin i3.

Der iX1 soll ab 2023 im BMW-Werk Leipzig gebaut werden. Dort wird auch das Schwestermodell Mini Countryman in seiner dritten Generation vom Band laufen. Beide Modelle werden sich wohl die Technik weitgehend teilen, weshalb die Reichweiten-Daten des Mini nicht weit von den hier genannten Werten abweichen dürften.

https://www.electrive.net/2022/03/21/bmw-nennt-erste-daten-zum-ix1/
Protonic Blue i3 siden 09/2016

Chimp

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 996
    • Vis profil
Sv: BMW iX1 (2022)
« Svar #50 på: Tirsdag 31. Mai 2022, klokken 07:48 »

geear

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11384
    • Vis profil
Sv: BMW iX1 (2022)
« Svar #51 på: Tirsdag 31. Mai 2022, klokken 09:16 »
Så iX1 får større bagasjerom enn iX med sine 500 liter, som er en mye større bil?

Vel er iX veldig liten bak i forhold til størrelsen, men høres merkelig ut allikevel.

Chimp

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 996
    • Vis profil
Sv: BMW iX1 (2022)
« Svar #52 på: Tirsdag 31. Mai 2022, klokken 09:52 »
Enig, det vil være 30l mer enn ix3 som har 510l.
Har sett x1 vs ix3 mot hverandre i butikk flere ganger og x1 er overraskende bra. Men det er ingen tvil om at ox3 er litt større. Jeg ser for meg at de har strukket bilen litt og fått inn ytterligere cm i dybden. Ix3 vil fortsatt være høyere siden man aldri måler helt opp til taket

JorgenM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2961
    • Vis profil
    • LinkedIn
Sv: BMW iX1 (2022)
« Svar #53 på: Tirsdag 31. Mai 2022, klokken 11:03 »
Bakhjulsstyringa på iX tar litt plass kanskje? Og større batteri. Har ikke sett noen av disse på nært hold så aner ikke.
Kia EV6 levert 10.22 - i-Pace levert 07.19 (solgt) - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - 2x BMW i3 (1 solgt)

Chimp

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 996
    • Vis profil
Sv: BMW iX1 (2022)
« Svar #54 på: Tirsdag 31. Mai 2022, klokken 12:31 »
Bakhjulsstyringa på iX tar litt plass kanskje? Og større batteri. Har ikke sett noen av disse på nært hold så aner ikke.
Problemet, og fordelen, med ix er at den har romslig kupé. Designerne brydde seg ikke like mye om lagringsplass. X1 har dårlig plass i baksetet og jeg forventer at det blir trangt her også, men bedre enn i den forrige versjonen.

daktari

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6802
    • Vis profil
Sv: BMW iX1 (2022)
« Svar #55 på: Tirsdag 31. Mai 2022, klokken 15:08 »
Setene og dashboard ser jo flott ut. Bagsjerommet også - firkantet og romslig.
Men jeg er veldig veldig bekymret for netto 64 kWh batteri. Denne trenger 80 kWh. Blir det også kardang-tunnel mon tro?
Mine videoer av autopilot 2 på YouTube
Mine I-Pace videoer
2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE
  2017 S90D

chargedup

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 687
    • Vis profil
Sv: BMW iX1 (2022)
« Svar #56 på: Tirsdag 31. Mai 2022, klokken 16:04 »
Blir det også kardang-tunnel mon tro?
Mercedes bruker jo det på nye EQE og sier det er for å forsterke platene så jeg blir ikke forundret hvis BMW bruker samme argumentasjon.
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y - I-pace FE

Chimp

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 996
    • Vis profil
Sv: BMW iX1 (2022)
« Svar #57 på: Tirsdag 31. Mai 2022, klokken 16:11 »
Setene og dashboard ser jo flott ut. Bagsjerommet også - firkantet og romslig.
Men jeg er veldig veldig bekymret for netto 64 kWh batteri. Denne trenger 80 kWh. Blir det også kardang-tunnel mon tro?

Hyundai kona, skoda 60 osv har jo samme størrelse og det funker.

Kardangtunnel skal jeg garantere. Det er jo en fossilbil også

bmw2002

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1164
    • Vis profil
Sv: BMW iX1 (2022)
« Svar #58 på: Tirsdag 31. Mai 2022, klokken 21:34 »
Synd den ikke har større batteri, raskere lading og flere hestekrefter.

Chimp

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 996
    • Vis profil
Sv: BMW iX1 (2022)
« Svar #59 på: Tirsdag 31. Mai 2022, klokken 21:48 »
Synd den ikke har større batteri, raskere lading og flere hestekrefter.

Ja takk, men da snakker vi vel en annen prisklasse. Dette blir vel en kjærkommen AWD-familiebil med grei plass med prislapp rundt 500. Står det mellom Ioniq5 og bmw ix1 tror jeg mange velger bmw pga navn og mer følelse av luksus. Selvom batteriet burde vært større og du får høy ladehastighet i Ioniq5.

130kw lading kan være bra det, hvis kurven er bra. Er ganske uinteressant at biler har 250kw lading hvis det bare er fra 0-10% og den deretter faller drastisk. Jeg synes ladehastighet fra 20-80 er mest interessant, siden jeg lader når jeg kan og ikke når jeg må. Dvs jeg ønsker ikke kjøre ned til 10% for å finne ut at ladestasjon er defekt eller det er kø.