Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: BMW iX1 (2022)  (Lest 581 ganger)

JorgenM

• Gold Member
    • Vis profil
    • LinkedIn
BMW iX1 (2022)
« på: Mandag 09. November 2020, klokken 08:32 »
Lager like så godt en egen tråd for denne.

Skal komme i 2022.
Minst 2 varianter.
- en med 1 motor og kun RWD
- en med 2 motorer og 4WD

Siste bildene (med kamuflasje):
https://bmwi.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1772861

i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - 2x BMW i3 (1 solgt)

1317142119

• Hero Member
    • Vis profil
Sv: BMW iX1 (2022)
« Svar #1 på: Mandag 09. November 2020, klokken 09:08 »
Spennende! Virker nesten som de gjør det samme med iX3 og iX1: baserer de på dagens fossilversjon. Basert på bildene, ser det ut til at også denne får de gamle nyrene. Heldigvis, tør jeg påstå.

Stikkkontakt

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #2 på: Mandag 09. November 2020, klokken 09:19 »
Spennende! Virker nesten som de gjør det samme med iX3 og iX1: baserer de på dagens fossilversjon.

Ja, BMW har vel ikke noen dedikert elbilplattform enn så lenge.
Men jeg sliter litt med å forstå enkeltes aversjon mot delte plattformer.
Mange av de gjerrigste elbilene er jo basert på fossilplattformer. eNiro, Kona EV, Ioniq, e-Golf osv.

1317142119

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #3 på: Mandag 09. November 2020, klokken 10:21 »
Det gjør ikke meg noe. iX3 har foreløpig klatret til topps på kjøpslisten min og jeg jobber med å overbevise finansministeren om å bytte ut familiebilen vi har i dag med den. Det var mer en kommentar om at det er en interessant vending. De lanserer noen nye biler med passe store nyrer, mens andre lanseres med neseborene til Pumba. 

Men at det er utfordringer er det ingen tvil om. Ikke bare fordi man ikke utnytter plassen i kupeen optimalt (tenk innvendig plass i i3 kontra en like kort fossilbil), men fordi BMW ikke utnytter plassen utenfor kupeen heller. F.eks. under panseret på iX3 er det ingen ting. Med unntak av noen småting og ledninger, så er det ganske tomt der. Der kunne de ha designet en kjempediger brønn til bagasje. Er nok 100-150 liter uutnyttet bagasjeplass (enda mer hvis de hadde pakket det som allerede er der litt smartere).

RJK

• Gold Member
  • Hyundai Kona -19 Dark Knight, Soltak
    • Vis profil
« Svar #4 på: Mandag 09. November 2020, klokken 22:28 »
Spennende! Virker nesten som de gjør det samme med iX3 og iX1: baserer de på dagens fossilversjon.

Ja, BMW har vel ikke noen dedikert elbilplattform enn så lenge.
Men jeg sliter litt med å forstå enkeltes aversjon mot delte plattformer.
Mange av de gjerrigste elbilene er jo basert på fossilplattformer. eNiro, Kona EV, Ioniq, e-Golf osv.

Rimelig sikker på at dette ikke skyldes at det er basert på ice-variantene, men fordi enkelte produsenter har lagt pengene på utviklingen i en effektiv drivlinje. Og at de har hatt et litt anderledes fokus en jalla-blingbling som enkelte andre.

Blir ihvertfall veldig spennende å se dems versjoner av elbiler på ren elbilplattform.

Og Tesla med varmepumpe vil nok rykke litt fra resten på rekkevidde, når tapet blir mindre enn det er nå.Håper de rekker å få en 2021-modell med vinterpumpe med på vintertesten, og gjerne og en SR+ selv om den ikke har dette, men fordi Kina-versjonen har et helt annet batteri.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo