Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: JorEl på lørdag 17. april 2021, klokken 19:46Maskinen skal bli intuitivt som et menneske...vet ikke helt om jeg stoler på "konseptet".

Ikke som et menneske. Bedre enn et menneske. Det er jo det de trener opp systemet til å gjøre nå.

Husk at dette systemet vil være "allvitende" - alle bilene vil kunne vite om f.eks. veiarbeid så lenge en av bilene har sett det. Med mennesker så er man begrenset til det man får med seg selv og hva man eventuelt kan høre på radio, sjekke ulike steder, osv.

SitatEdit2: Og når man skal lure seg ut i et kryss, så har bilen.....nei søren bilen har jo ikke kamera fremme ved pansert en plass. Kanskje Tesla burde få inn et kamera ved blinklysene slik at man virkelig kan "se rundt hjørne"? (Elon call me!)

FSD-betaen ser da ut til å takle kryss ganske greit.

emurof

Sitat fra: Rocklobster på torsdag 29. april 2021, klokken 20:12url=https://www.fastcompany.com/90630440/tesla-admits-it-may-never-achieve-full-self-driving-cars?fbclid=IwAR2mhRnGQ2LKoTvpKcYEZ5eyZ_3CpAqR7-ieknjeTT-5Vn5pvF61Az-ysOE]https://www.fastcompany.com/90630440/tesla-admits-it-may-never-achieve-full-self-driving-cars?fbclid=IwAR2mhRnGQ2LKoTvpKcYEZ5eyZ_3CpAqR7-ieknjeTT-5Vn5pvF61Az-ysOE[/url]
Tja, hva skal man si?

Vanlig FUD. Det er helt vanlig at selskaper tar med alle mulige verst tenkelige scenarier i 10-Q-rapporten.

Som vanlig blåser media opp noe irrelevant til å bli noe enormt. Og folk biter på. Hver. Jævla. Gang.

Burde ikke folk ha lært etter hvert at sensasjonsjaget i media ikke er veldig pålitelig?

emurof

Sitat fra: daktari på torsdag 29. april 2021, klokken 22:47Ja, det var fortsatt tungt, men hvis vi sletter litt: Det er ingen garanti for at noen trinnvise endringer i det spesifikke utstyret vi distribuerer i kjøretøyene våre over tid ikke vil resultere i innledende funksjonelle forskjeller fra tidligere iterasjoner eller vil fungere som forventet i den tidsrammen vi forventer, eller i det hele tatt. "

Den setningen er kanskje god grunn til å ikke kjøpe FSD, og samtidig ta en alvorsprat med Tesla hvis du har kjøpt og tenker selge bilen...

Hvorfor krysser du ut "utstyret vårt", som er helt sentralt her? Det kan virke som de snakker mer om dagens hardware enn om de vil klare å nå FSD-målet generelt.

JorEl

Sitat fra: emurof på lørdag 01. mai 2021, klokken 12:54
Sitat fra: JorEl på lørdag 17. april 2021, klokken 19:46Maskinen skal bli intuitivt som et menneske...vet ikke helt om jeg stoler på "konseptet".

Ikke som et menneske. Bedre enn et menneske. Det er jo det de trener opp systemet til å gjøre nå.

Husk at dette systemet vil være "allvitende" - alle bilene vil kunne vite om f.eks. veiarbeid så lenge en av bilene har sett det. Med mennesker så er man begrenset til det man får med seg selv og hva man eventuelt kan høre på radio, sjekke ulike steder, osv.
Håper du har rett her. Jeg har ventet og forventet, at Tesla skulle klare og få til fartskilter med at hver Tesla sender info til "the MotherShip".
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

daktari

Sitat fra: emurof på lørdag 01. mai 2021, klokken 12:54
Husk at dette systemet vil være "allvitende" - alle bilene vil kunne vite om f.eks. veiarbeid så lenge en av bilene har sett det. Med mennesker så er man begrenset til det man får med seg selv og hva man eventuelt kan høre på radio, sjekke ulike steder, osv.
Dette var nytt og spennende.  Vehicle to vehicle kommunikasjon har ikke vært mye fokus på. Her må du bla frem en kilde på at Tesla faktisk jobber med dette. Ingen har snakket om dette i FSD-beta-sammenheng så langt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Vaduz

Egentlig ikke noe nytt. De fleste som har kjørt tesla siste årene vet at det ikke har vært noen vesentlig bedring på lenge, og jeg tipper det tar i alle fall 10 år før vi kan sove i baksetet (gitt et ordentlig gjennombrudd snart, med denne farten er det mer 20-30 år:p)

Banna

#442
Det er litt synd å si det, fordi min 2019 model S er fortsatt en fornøyelse å kjøre. Men det eneste Tesla nå har for seg etter min mening er drivelinje/kjørelengde og ladenettverket. Det er eneste grunnen til at jeg vurderer Tesla igjen om ett år eller to. Det har skjedd lite til ingenting på min bil siden jeg fikk den ift software og relevante funksjoner. Fantombremsing har blitt noe bedre men er fortsatt plaget med det på TAAC, i tillegg til mye feil på fartsgrenser så er det ganske artig at de ikke innser at mange andre produsenter er i ferd med å ta dem igjen på ting de burde ha forbedret for lenge siden. Håper de åpner opp ladenettverket sitt snart, så blir det nok noe annet så sant dem ikke skjerper deg.

turfsurf

Sitat fra: Banna på lørdag 08. mai 2021, klokken 20:03
Det er litt synd å si det, fordi min 2019 model S er fortsatt en fornøyelse å kjøre. Men det eneste Tesla nå har for seg etter min mening er drivelinje/kjørelengde og ladenettverket.
Enig at lading/ladenettverk er svært viktige faktorer for Tesla, men jeg er ikke enig i at det er det eneste.

De har også en mye mer sømløs brukeropplevelse. Man trenger ikke ha med nøkkel. Ingen start / stopp prosedyre. Spotify er integrert. Stort og oversiktlig ryggekamera. Parkeringssensorer som er supernøyaktige. Innebygd dashcam. Enpedal kjøring (om du vil). App som bare virker. Støtter alt av hjemmelading. Rett og slett en veldig friksjonsfri brukeropplevelse. I tillegg så har de klasseledende ytelse, og kjører bra.

Jeg har prøvd å forsvare merprisen på vår I-Pace mot vår TM3, og har kommet til at det eneste den egentlig gjør bedre er mere praktisk innlasting i bagasjerommet, og luftfjæring som gjør framkommelighet bedre.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

#444
Nå har jeg svært lite til overs for i-Pace, syns ikke noe om designet engang, men at Model 3 matcher på alt utenom luftfjæring og innlasting syns jeg var drøyt. Innvendig støy og kvalitetsfølelse på interiør, dører, etc er i en annen klasse. En sofa til 7000,- gjør vel som regel også samme jobben som en sofa til  40000,-. Kvaliteten er det ofte heller ikke forskjell på, men opplevelsen av å se på og ta på er en annen. For å ikke glemme "verdien" i å fortelle at det er fra Boconcept eller whatnot i stedet for IKEA, om man er opptatt av det. Og det betaler man for. Hvis du ikke er opptatt av slikt er det bomkjøp å handle Jaguar...

Uansett, statusen på FSD vet alle vi som har Tesla med FSD, og har fulgt løpet noen år. Det er kun nyanseforskjeller i dag kontra for fire år siden. Dette skrytet er Tesla og Musken i særklasse på.

Banna

Sitat fra: turfsurf på søndag 09. mai 2021, klokken 09:14
Sitat fra: Banna på lørdag 08. mai 2021, klokken 20:03
Det er litt synd å si det, fordi min 2019 model S er fortsatt en fornøyelse å kjøre. Men det eneste Tesla nå har for seg etter min mening er drivelinje/kjørelengde og ladenettverket.
Enig at lading/ladenettverk er svært viktige faktorer for Tesla, men jeg er ikke enig i at det er det eneste.

De har også en mye mer sømløs brukeropplevelse. Man trenger ikke ha med nøkkel. Ingen start / stopp prosedyre. Spotify er integrert. Stort og oversiktlig ryggekamera. Parkeringssensorer som er supernøyaktige. Innebygd dashcam. Enpedal kjøring (om du vil). App som bare virker. Støtter alt av hjemmelading. Rett og slett en veldig friksjonsfri brukeropplevelse. I tillegg så har de klasseledende ytelse, og kjører bra.

Jeg har prøvd å forsvare merprisen på vår I-Pace mot vår TM3, og har kommet til at det eneste den egentlig gjør bedre er mere praktisk innlasting i bagasjerommet, og luftfjæring som gjør framkommelighet bedre.

Hva slags behov man har i en bil er vel ganske forskjellig men det er noen grunnleggende funksjoner som jeg forventer er til stede og bare fungerer, spesielt mtp sikkerhet. Jeg kan ikke bry meg mindre om Spotify appen på bilen er der (som uansett ikke funker særlig bra fordi LTE i min bil har vært veldig ustabil) eller at man kan se Netflix når bilen står stille. Jeg har telefon som gjør de samme tingene mye bedre. Ett år etter at bilen var kjøpt var uansett hardware egentlig utdatert allerede, den så jeg absolutt ikke komme og var en ny skuffelse. Nå kan jeg betale meg til ny hardware som kanskje gjør den bedre.

Men det er helt klart morsomme og komfortable biler å kjøre, det er veldig mye kjøreglede. Men det holder ikke når man legge bort stoltheten over å ha brukt altfor mye penger på gøy bil og sammenligner med billigere konkurrente. Mitt behov tilsier at jeg bør ha Tesla Model S nå og jeg sikler etter den nye Model S i håp om bedre sammenskrudd bil og stabile funksjoner, men når man legger bort nerden i seg som ønsker ny tech så innser man at det vil gå flere modeller før ting blir bedre. Da skal det mye til at jeg kjører rundt i en selvbremsende bil med alltid for våte vinduer og ingen LTE. Men det er meg 🙂

turfsurf

Sitat fra: geear på søndag 09. mai 2021, klokken 11:06
Nå har jeg svært lite til overs for i-Pace, syns ikke noe om designet engang, men at Model 3 matcher på alt utenom luftfjæring og innlasting syns jeg var drøyt. Innvendig støy og kvalitetsfølelse på interiør, dører, etc er i en annen klasse. En sofa til 7000,- gjør vel som regel også samme jobben som en sofa til  40000,-. Kvaliteten er det ofte heller ikke forskjell på, men opplevelsen av å se på og ta på er en annen.

Uansett, statusen på FSD vet alle vi som har Tesla med FSD, og har fulgt løpet noen år. Det er kun nyanseforskjeller i dag kontra for fire år siden. Dette skrytet er Tesla og Musken i særklasse på.
Nå fremhevet jeg det som er vesentlig forskjellig. Altså så mye bedre at det har betydning. Alt det andre er mindre forskjeller, som er fint det, men det vipper ikke valget av bil.

Nå kan jeg stort sett velge en av de når jeg skal ut å kjøre, og så lenge bagasjeromsåpningen ikke har noe å si, og jeg ikke skal uanmeldt på hytta midtvinters så velger jeg Teslaen. Rett og slett fordi det er en morsommere bil å kjøre, og en bil jeg trives mere i.

Jeg kjøpte Tesla med FSD i 2017, hovedsaklig for å sikre oppgradering til HW3, og TMS med Autopilot i 2015, og ja, der har de virkelig overpromised og underdelivered. Allikevel har de det førerstøttesystemet som desidert kjører best av samtlige.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hemi

Kjøpt fler biler med FSD, neste (Y) er bestilt uten FSD.

100% svindel og 0 value er min konklusjon, ikke engang summon har virket noen gang, har trossalt 2mm kant ut av garasjen.

Mulig det blir bra en gang, men det er virkelig ikke bra nå.

Selv basic AP er jo ræva nå kontra tidlig 2019 på 3'ern.  (ja blalbal eu blablabla ditt blablalba datt) men det ER dårligere.

Eneste virkelige argument for tesla om dagen er fortsatt ladenettverk.

eeeerik

Sitat fra: Vaduz på lørdag 08. mai 2021, klokken 19:48
Egentlig ikke noe nytt. De fleste som har kjørt tesla siste årene vet at det ikke har vært noen vesentlig bedring på lenge, og jeg tipper det tar i alle fall 10 år før vi kan sove i baksetet (gitt et ordentlig gjennombrudd snart, med denne farten er det mer 20-30 år:p)
To be fair, de har vel i stort sett ikke lagt noen ressurser de siste par årene utover minimalt vedlikehold for å forbedre i den versjon vi har i dag. Slik jeg forstår det har de jobbet med en rewrite der vi ikke enda fått ta del av noen av forbedringene. Hvor bra den faktisk er i norske forhold vet vi lite om.

Sent from my Pixel 3 using Tapatalk


Lapskaus

Det er naturlig at vi ikke ser noe særlig bedring i nåværende versjon når de holder på med å utvikle en helt ny. Når rewrite ruller ut blir det nok et kraftig byks.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA