Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 13. april 2021, klokken 16:42
SitatJeg anbefaler Brandon på YT som dessverre nå ikke har lagt ut videoer på en stund. Han viste både gode og dårlige sider ved FSD city streets. Merk at han på en liten runde ofte må koble ut en 5-10 ganger. Samt at det ser direkte ukomfortabelt å sitte på til tider. https://www.youtube.com/user/bmw511

Konspirasjonsteori: Kanskje han ikke er tester lenger? Lurer på hvordan NDAen til testerne ser ut.

Hva er poenget med slike tullete kommentarer? På Twitter-kontoen hans ser man at han fortsatt er beta-tester, og han venter på versjon 9.

JorEl

#421
Sitat fra: emurof på lørdag 17. april 2021, klokken 14:39
Sitat fra: Lygren på mandag 12. april 2021, klokken 00:39
Sitat fra: emurof på søndag 11. april 2021, klokken 23:05
Sitat fra: Lygren på søndag 11. april 2021, klokken 01:51Største utfordringen ligger i banale ting som at kameraet ikke fungerer mot sollys i visse vinkler, at kameraet ikke klarer å lese trafikklys eller annen kritisk info som befinner seg i for krapp vinkel og den type ting. Selve FSD softwaren tror jeg faktisk de er på god track til å fikse. Spørsmålet er om vi FSD eiere får ny kamerapakke installert gratis når eller om det blir noe som funker tilstrekkelig tilgjengelig, hvilket jeg personlig anser som rett og rimelig...

Kameraene fungerer jo bedre i direkte sollys enn øynene våre. Det er også flere kameraer som peker forover.

Hvilke trafikklys klarer den ikke å lese?

Joa, men vi har jo evnen til å flytte blikket, dra på noen fancy solbriller og ellers intuitivt klare å følge veien. Teslaen på sin side går i full alert og har ingen 'plan b', og før de løser noe så enkelt som dette vil jo aldri bilen kunne kjøre for egen regning.

Tesla bruker flere kameraer, og fungerer også i motlys.

Hvorfor skulle ikke FSD klare å inuitivt følge veien hvis et menneske klarer det?

Hvordan vet du i hvilke situasjoner Tesla går i full alert?

SitatNår det gjelder trafikklys er det jo enkelt å teste selv, prøv å kjøre litt nærme, så ser du at ikonet forsvinner. Mens vi kan bøye hodet og se litt opp for å fremdeles få med oss det som skjer, klarer jo ikke kameraet å lese utenfor det optikken begrenser og igjen står teslaen på stedet hvil.

Ok, så du baserer deg altså på dagens Autopilot og ikke på FSD-betaen? Du er klar over at det er flere forovervendte kameraer, blant annet et vidvinkelkamera, ikke sant?
emurof: ...Hvorfor skulle ikke FSD klare å inuitivt følge veien hvis et menneske klarer det?...

Det var et godt spørsmål.  8)
Maskinen skal bli intuitivt som et menneske...vet ikke helt om jeg stoler på "konseptet".
Liker ikke alltid kategoriseringer og avgrensninger, så derfor bryr jeg meg ikke om L12345-selvkjøring eller FDS :o Men en bil som kjører 100% perfekt til den gir beskjed at nå er den usikker, eller, helt sikker på at den er usikker, for så å gi meg ansvaret tilbake. Gjerne noen sekunder før.
Det neste er kanskje at bilen skal begynne å kjenne etter i batteri-regionen/mage-regionen og ta en sjangs basert på følelser og erfaring?...
...som igjen kanskje er som oss mennesker :D
Edit: Tesla har en fordel...nemlig at når sjåføren nærmer seg en bakketopp, og skal intuitivt gjette hvordan veien er på andre siden...så er øynene i øyehøyde( ::)) men kameraøyet er helt oppe i frontruta. Da ser bilen farene først. :)
Edit2: Og når man skal lure seg ut i et kryss, så har bilen.....nei søren bilen har jo ikke kamera fremme ved pansert en plass. Kanskje Tesla burde få inn et kamera ved blinklysene slik at man virkelig kan "se rundt hjørne"? (Elon call me!)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Øyvind.h

Jeg har sett mye imponerende innen maskinlæring/AI, blant annet fra IBM`s Watson. Men foreløpig opplever jeg at FSD er langt unna å kjøre 100% perfekt, uten å trekke inn erfaringsbaserte justeringer.
Selv når den kjører 100% perfekt på veien, følger regler perfekt, håndterer alt den ser perfekt og gjør akselerasjon/brems perfekt iht passasjerens preferanser gjenstår det fortsatt å korrigere plassering i veibanen utfra aktuelle forhold, lys fra møtende biler rundt sving, erfaring med veibanen (eks utsatte svinger osv).
Refleksjon i karosseriet på parkerte biler kan eksempelvis avsløre om det kommer biler fra kryssende veier, lys vi ser på veien/i landskapet forteller oss om møtende biler, kunnskap om kryss hvor biler ofte ikke overholder vikeplikt påvirker fartstilpasninger.
Enklere ting som å se bremselys titalls/hundretalls meter frem (enten direkte, gjennom refleksjon eller gjennom biler foran) er et annet eksempel på at mennesker kan oppfatte og reagere på situasjoner basert på erfaring.
Et annet eksempel er at vi mennesker kan forutse om biler i et annet felt kommer til å gjøre filskift relativt tett på oss utfra hvordan de kjører i sitt felt (små sideveis variasjoner kan indikere at de kikker i speil/blindsone), hvor nære de er bilen foran, hvilken hastighet de har holdt frem til de tok igjen bilen foran mm.

Kort oppsummert - fra FSD forventer jeg i første omgang at den kjører 100% perfekt basert på hva den ser, uten å trekke inn alt som utgjør en erfaren sjåfør. Det er FSD veldig langt unna fortsatt, basert på det jeg har sett av FSD videoer. Skal en begynne å legge til alt annet som gjør en sjåfør god må en legge til enorme mengder læring og data ut over bare det å kjøre bra på veien.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

kodax

@Øyvind.h Jeg vil påstå at (uavhengig av hvor bra FSD er/kommer til å å bli) er jo mange (alle?) av de tingene du ramser opp nettopp det AI vil være overlegent på. Når AI har lært seg disse tilfellene, vil det fungere hver gang, til forskjell fra hver eneste ny sjåfør på veien som må lære og huske disse tingene. Det vil alltid være et cornercase som AI ikke har lært, men antallet vil hele tiden krympe, mens menneskehetens begrensning er relativt konstant.
Poenget ditt er vel at du tror det er lenge til FSD kommer dit, og at de egentlig ikke har begynt på denne «metaforståelsen» av trafikken. Jeg vil synes det er veldig rart hvis de ikke allerede er godt i gang med også dette, men det blir jo bare gjetting:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Øyvind.h

Det finnes mye FSD teoretisk kan gjøre bedre enn selv den beste sjåfør. Eksempelvis ved datadeling mellom biler (tilsvarende car-to-X) hvor biler kan varsle hverandre om lokale føreforhold, hull i veien, dyr i/ved veibanen, ulykker osv.
Bilen har også med sin regnekraft og nettverkstilknytning mulighet til å behandle mye mer data og reagere mer konsekvent enn selv gode sjåfører.

Det kan godt være de er kommet langt med dette allerede. Jeg blir bare ikke helt betrygget når jeg ser fsd videoene, som er veldig langt fra å kjøre perfekt selv med relativt moderate forhold.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Det masser av AI i alle biler i dag innen persepsjon. Det er foreløpig få, hvis noen, som bruker AI på kjørelogikk. MobilEye hadde kamerbasert nødbrems basert på AI tilbake til 2010. Deres etterfølgende chip ble brukt av Tesla i AP1.
https://www.mobileye.com/our-technology/evolution-eyeq-chip/
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D


daktari

Det var en tung setning. Hva er det egentlig de skriver?
Sitat"We are developing self-driving and driver assist technologies to rely on vision-based sensors, unlike alternative technologies in development that additionally require other redundant sensors. There is no guarantee that any incremental changes in the specific equipment we deploy in our vehicles over time will not result in initial functional disparities from prior iterations or will perform as expected in the timeframe we anticipate, or at all."
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Motorwatt

Jeg er brukbar i engelsk, men selv etter oversetting til norsk er jeg i tvil om hva som menes...  :D

Vi utvikler selvkjørende og førerhjelpteknologier for å stole på visjonsbaserte sensorer, i motsetning til alternative teknologier under utvikling som i tillegg krever andre overflødige sensorer. Det er ingen garanti for at noen trinnvise endringer i det spesifikke utstyret vi distribuerer i kjøretøyene våre over tid ikke vil resultere i innledende funksjonelle forskjeller fra tidligere iterasjoner eller vil fungere som forventet i den tidsrammen vi forventer, eller i det hele tatt. "
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

#429
Ja, det var fortsatt tungt, men hvis vi sletter litt: Det er ingen garanti for at noen trinnvise endringer i det spesifikke utstyret vi distribuerer i kjøretøyene våre over tid ikke vil resultere i innledende funksjonelle forskjeller fra tidligere iterasjoner eller vil fungere som forventet i den tidsrammen vi forventer, eller i det hele tatt. "

Den setningen er kanskje god grunn til å ikke kjøpe FSD, og samtidig ta en alvorsprat med Tesla hvis du har kjøpt og tenker selge bilen...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

kodax

Det står "Det er ingen garanti...". Selvfølgelig er det ingen garanti, de er jo ikke i mål ennå, og ingen kan garantere noe som ikke har skjedd ennå. Dette er advokatspråk, og det er ikke ment å love noe som helst, og dermed sier det heller ikke noe som helst, annet enn å skrive noe som ingen noensinne kan ta dem på.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

turfsurf

Synes ikke det var så vanskelig. Det sier bare at de ikke kan garantere at de greier å utvikle FSD. Eller at forskjellig hardware i bilene vil gi forskjellig funksjonalitet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Og ifølge andre som har lest finansielle varsler om temaet fra Tesla så er den måten å ordlegge seg på ny nå. Smart antagelig.

Men Musk fikk akkurat behov for å twittre litt i natt om FSD. Tilfeldig? Uansett verdt å merke seg den hvor han omtaler dagens FSD på highway pre v9 (som er lik EAP) som superhuman.  Det synes ikke jeg den er.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RuneW

Enig. Men er du sikker på at han ikke mente V9 på motorvei? Jeg husker sitatet i hodet...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

daktari

#434
https://twitter.com/adamcarter/status/1387891622927642630?s=20

SitatTrue. Anyone paying attention to the rate of improvement will realize that Tesla Autopilot/FSD is already superhuman for highway driving & swiftly getting there for city streets.; Elon Musk (@elonmusk) April 29, 2021

Men vi ser jo fra videoene at på motorvei så går visning tilbake til  vanlig AP, den gjengse oppfatning er at FSD beta bruker eksisterende ap-kode for highway men ny "city streets"-kode for bykjøring.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA