FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Motorwatt

De kan ikke bruke "tillatelse fra myndighetene" som unnskyldning så lenge de ikke engang har søkt.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Mange grunner til å kjøpe FSD. Bl.a en forsikring for å få forbedret FSD hardware hvis det kommer. Eller at man bare synes det er moro å teste software, og liker funksjonaliteten man får.

Synes ikke det er værre enn å betale 70k for oppgradert stereo, 50k for oppgraderte led lys, eller 10k for noen krystall knapper.

Selv ville jeg ikke kjøpt FSD med dagens priser, spesielt hvis man ikke tenker å ha bilen noen år.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Oppgradert stereo, krystall, og LED lys får man faktisk levert med bilen, hvis man vil, og de kan brukes som beskrevet. I USA betaler man 12.000.- USD (i EU ca. 60.000.- NOK*) for bare troen/håpet/drømmen om at det kanskje vil fungere en gang i fremtiden.

* Hvorfor koster den bare halvparten i EU? Er det fordi de forventer at det vil ta dobbelt så lang tid å kunne ha noe klart for dette markedet?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorEl

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 19. mars 2022, klokken 09:35
De kan ikke bruke "tillatelse fra myndighetene" som unnskyldning så lenge de ikke engang har søkt.
:+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

JorEl

Sitat fra: turfsurf på lørdag 19. mars 2022, klokken 09:37
Mange grunner til å kjøpe FSD. Bl.a en forsikring for å få forbedret FSD hardware hvis det kommer. Eller at man bare synes det er moro å teste software, og liker funksjonaliteten man får.

Synes ikke det er værre enn å betale 70k for oppgradert stereo, 50k for oppgraderte led lys, eller 10k for noen krystall knapper.

Selv ville jeg ikke kjøpt FSD med dagens priser, spesielt hvis man ikke tenker å ha bilen noen år.
...en forsikring for å få forbedret FSD hardware hvis det kommer.... Har Tesla lovet dette? finnes det en formulering?.

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Motorwatt

For de som kjøpte FSD etter medio mars 2019 er nok håpet ute. Da ble funksjonene omskrevet. Hva som skjer med oss som kjøpte tidligere er det helt uvisst. Ryktene om HW4 og 13 kameraer er blitt kraftig forsterket i det siste, og da har Tesla etter min mening bare to muligheter. Oppgradere HW eller økonomisk erstatte kjøperne. Tror det siste alternativet er mest nærliggende fordi en ombygging vil være en alt for stor kostnad. Begge alternativene vil være et nederlag for Tesla fordi de da må innrømme at det som ble beskrevet før mars 2019 var en stor bløff. ("Bløff" kan sikkert erstattes med et mildere uttrykk avhengig av graden entusiasme...).

Jeg ser heller ikke bort fra at dagens galmannspriser på FSD skal bidra til å forminske tapet
på mitt siste alternativ.
Tesla S75D - 09/2018

Handyman

Sitat fra: IbizaMan på fredag 18. mars 2022, klokken 20:15
Sitat fra: Handyman på fredag 18. mars 2022, klokken 09:54
Sitat fra: IbizaMan på fredag 18. mars 2022, klokken 09:36
Sitat fra: Speeder på fredag 18. mars 2022, klokken 08:17
Sitat fra: IbizaMan på torsdag 17. mars 2022, klokken 09:35
Sitat fra: emurof på onsdag 16. mars 2022, klokken 17:53

Vet ikke helt hvorfor du diskuterer aksjen her, da dette ikke er aksjetråden, og dessuten er ikke FSD priset inn engang.
For noe tull, selvfølgelig er FSD priset inn. En aksje gjenspeiler alltid markedets prising basert på antatt fremtidig verdi.
Men du mener kanskje at investorer ikke har noe tro på FSD og derfor prises fremtidig verdi til null?
I Morgan Stanleys siste rapport sier de ekplisitt at Selvkjøring IKKE er tatt med i beregningen, vvor mange andre analytikere og investorer det gjelder er ikke godt å si.
Jeg henviser ikke til selvkjøring men til FSD (eller FSD Beta om du vil, eller hva det nå enn er......)
Kan det tenkes at de aller fleste forstår at selvkjøring og FSD er det samme? Det ligger liksom i navnet:FSD= Full SELF DRIVING? Mener du seriøst at selvkjøring og FSD ikke er det samme når man snakker om Tesla og TSLA?
Når det gjelder forskjellen på FSD og FSD-beta:
FSD-beta: Level 2-system for utvikling, uttesting og verifisering av funksjoner som til slutt vil danne FSD
FSD: Autonomi (selvkjøring) minimum SAE Level 4
Nå må du slutte med dette tullet ditt. Det går en grense for hvor mange ganger du skal gjenta det samme.

FSD og FSD Beta er akkurat det samme produktet dersom en skal tillegge "Beta" normal betydning i en SW sammenheng. Og det skal vi vel, eller? Forskjellen er at FSD Beta ikke er ferdig utviklet og testet enda i forhold til hva FSD er ment å være men spec'en og målet er klin likt (ellers ville man ikke kalt det Beta). Nå vet ikke jeg hvilken bakgrunn du har men en SW utvikler forstår dette slik det er ment. Du må  gjerne lese deg opp på f.eks. denne siden: https://en.wikipedia.org/wiki/Software_release_life_cycle

Dersom du eller Musk mener at FSD Beta skal være et annet produkt så kall det heller FSD Light, FSD Medium, FSD NotExactly eller noe i den dur. Men så lenge man slenger på Beta så er det samme produktet.

MEN, hva FSD egentlig er for noe det vet jeg faktisk ikke...... :)
Helt konkret... er du uenig i følgende:
FSD = selvkjøring
FSD-beta: Level 2-system for utvikling, uttesting og verifisering av FSD-funksjonalitet.
FSD: Autonomi minimum SAE Level 4

Det er jo åpenbart at Tesla ikke bruker beta-begrepet på samme måte som i SW sammenheng. De bruker Beta for begrense ansvar og å beskrive at produktet ikke er ferdigutviklet. De bruker jo Beta-begrepet lenge før det "feature complete" (ferdigutviklet). Det er ikke bare snakk om å finne bugs. Programvaren mangler jo helt sental funksjonalitet. En SW-beta skal inneholde alle funksjonene. Det gjør jo ikke Teslas Betaer i det hele tatt.
Og ja, jeg er enig i at beta er et misvisende navn i SW-sammenheng.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 19. mars 2022, klokken 10:07
Oppgradert stereo, krystall, og LED lys får man faktisk levert med bilen, hvis man vil, og de kan brukes som beskrevet. I USA betaler man 12.000.- USD (i EU ca. 60.000.- NOK*) for bare troen/håpet/drømmen om at det kanskje vil fungere en gang i fremtiden.

* Hvorfor koster den bare halvparten i EU? Er det fordi de forventer at det vil ta dobbelt så lang tid å kunne ha noe klart for dette markedet?
Du mener vel ikke oppriktig at de som betaler for FSD ikke får noe for pengene?
Pr nå får man jo "Trafikklys og stoppskiltkontroll" for den nette sum av 59 600,- ;-)

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Electric cars in Norway

Motorwatt :+1: jeg tenker at Tesla kommer til å oppgradere HW.

Counterpointer

Jeg kjøpte EAP i 2019, det var mest for summon. Summon virket helt ok i 2019 men etter en oppdatering ca et år senere ble den ustabil og fungerer nesten ikke.

Personlig føler jeg meg lurt, men orker ikke prøve å gjøre noe med saken og tipper den er «innenfor Tesla spec»

Handyman

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 19. mars 2022, klokken 12:30
Jeg kjøpte EAP i 2019, det var mest for summon. Summon virket helt ok i 2019 men etter en oppdatering ca et år senere ble den ustabil og fungerer nesten ikke.

Personlig føler jeg meg lurt, men orker ikke prøve å gjøre noe med saken og tipper den er «innenfor Tesla spec»
Samme opplevelse her. Det var en periode helt umulig å få det til å fungere. På Yen fungerer det nå bra igjen.

Counterpointer

Sitat fra: Handyman på lørdag 19. mars 2022, klokken 12:32

Samme opplevelse her. Det var en periode helt umulig å få det til å fungere. På Yen fungerer det nå bra igjen.
Det er ikke akkurat tillitsvekkende at en må kjøpe ny bil.
Min er tre år gammel og kostet 600 k, synes den burde kunne ha funksjonalitet den ble levert med

JorEl

Har brukt endel tid med summon, ja ::) SmartSummon ble jo som å vente på toget i HGSD ;)
Synes også den funket best, før.

Counterpointer

Sitat fra: JorEl på lørdag 19. mars 2022, klokken 12:50

Har brukt endel tid med summon, ja ::) SmartSummon ble jo som å vente på toget i HGSD ;)
Synes også den funket best, før.
Dette er et sidespor i forhold til FSD, men vi snakker jo om deler av samme SW

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA