Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Storg på fredag 18. mars 2022, klokken 12:37
Kun på de norske sidene F=Fremtidig. På US sidene er F=Full.
Sant nok, men budskapet av at det ikke er et ferdig produkt, og at det er noe som kommer en gang i fremtiden er den samme.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

#1006
Sitat fra: Handyman på fredag 18. mars 2022, klokken 12:44
Sitat fra: Storg på fredag 18. mars 2022, klokken 12:37
Kun på de norske sidene F=Fremtidig. På US sidene er F=Full.
Sant nok, men budskapet av at det ikke er et ferdig produkt, og at det er noe som kommer en gang i fremtiden er den samme.
Dette har jeg kjøpt og betalt for. Endre navnet fordi de ikke klarer å levere er faktisk til de grader useriøst!
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på fredag 18. mars 2022, klokken 12:47
Sitat fra: Handyman på fredag 18. mars 2022, klokken 12:44
Sitat fra: Storg på fredag 18. mars 2022, klokken 12:37
Kun på de norske sidene F=Fremtidig. På US sidene er F=Full.
Sant nok, men budskapet av at det ikke er et ferdig produkt, og at det er noe som kommer en gang i fremtiden er den samme.
Dette har jeg kjøpt og betalt for. Endre navnet fordi de ikke klarer å levere er faktisk til de grader useriøst!
Ja, du har betalt for FDS, men du har ikke fått det levert. Det er det ingen som har. Du har altså betalt for et produkt før det leveres. Det er vel selveste definisjonene på et "forhåndssalg"?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Radial

- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

hELgenen


Motorwatt

#1010
SitatDu har altså betalt for et produkt før det leveres. Det er vel selveste definisjonene på et "forhåndssalg"?

Nei, det er definisjonen på noe helt annet, og mye mer alvorlig! Jeg kjøpte for 3 1/2 år siden.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på fredag 18. mars 2022, klokken 13:16
Kjøper folk fortsatt FSD?
Det er en slags menighetsskatt for de som tenker at siden Musk har lovet dette siden 2016 så blir det mer og mer sannsynlig !

Er jo i praksis en crowdfunding av et milliardkonsern og en av verdens rikeste menn for at de skal utvikle et produkt de kan bli uendelig mye rikere av.

JorEl

Sitat fra: Handyman på fredag 18. mars 2022, klokken 12:44
Sitat fra: Storg på fredag 18. mars 2022, klokken 12:37
Kun på de norske sidene F=Fremtidig. På US sidene er F=Full.
Sant nok, men budskapet av at det ikke er et ferdig produkt, og at det er noe som kommer en gang i fremtiden er den samme.
Mente at Tesla kalte det også for Fullstendig Selvkjørende? Helt sant, hadde de også med.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Handyman

Sitat fra: JorEl på fredag 18. mars 2022, klokken 14:32
Sitat fra: Handyman på fredag 18. mars 2022, klokken 12:44
Sitat fra: Storg på fredag 18. mars 2022, klokken 12:37
Kun på de norske sidene F=Fremtidig. På US sidene er F=Full.
Sant nok, men budskapet av at det ikke er et ferdig produkt, og at det er noe som kommer en gang i fremtiden er den samme.
Mente at Tesla kalte det også for Fullstendig Selvkjørende? Helt sant, hadde de også med.
Lurer på om ikke det var FULLVERDIG...?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Speeder

Sitat fra: IbizaMan på fredag 18. mars 2022, klokken 09:39
Sitat fra: Speeder på fredag 18. mars 2022, klokken 08:20
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 17. mars 2022, klokken 21:49
Sandy Munro som veldig ofte skryter av Tesla og er stor fan av Musk er ikke nådig mot FSD «crap» er utrykket han bruker og det er basert på teknologi.


https://youtu.be/jPxQxgnlV1o
Problemet så langt har jo ikke vært at kameraene ser for lite/dårlig, det er jo hvordan informasjonen skal tolkes og hvordan bilen skal reagere som de foreløpig sliter med.

Men om du ikke ser godt nok kan det være vanskelig å tolke det man "ser".......
Selvsagt, men foreløpig har i allefall ikke jeg sett mye som tyder på at problemet er at de "ser" for dårlig. Det er tolkningen av signalet/omgivelsene som er utfordringen.
Det hjelper da lite å fylle på med enda en sensor man også skal tolke.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Speeder

Sitat fra: IbizaMan på fredag 18. mars 2022, klokken 09:36
Sitat fra: Speeder på fredag 18. mars 2022, klokken 08:17
Sitat fra: IbizaMan på torsdag 17. mars 2022, klokken 09:35
Sitat fra: emurof på onsdag 16. mars 2022, klokken 17:53

Vet ikke helt hvorfor du diskuterer aksjen her, da dette ikke er aksjetråden, og dessuten er ikke FSD priset inn engang.


For noe tull, selvfølgelig er FSD priset inn. En aksje gjenspeiler alltid markedets prising basert på antatt fremtidig verdi.

Men du mener kanskje at investorer ikke har noe tro på FSD og derfor prises fremtidig verdi til null?
I Morgan Stanleys siste rapport sier de ekplisitt at Selvkjøring IKKE er tatt med i beregningen, vvor mange andre analytikere og investorer det gjelder er ikke godt å si.

Jeg henviser ikke til selvkjøring men til FSD (eller FSD Beta om du vil, eller hva det nå enn er......)

OK. Dagens funksjonalitet av FSD er nok priset inn (som summon og filskifte??), jeg trodde du snakket om at også eventuell fremtidig selvskjøring(som FSD er planlagt skal klare) var priset inn.  Men dette passer bedre i TSLA tråden.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

JorEl

#1016
Sitat fra: Handyman på fredag 18. mars 2022, klokken 15:06
Sitat fra: JorEl på fredag 18. mars 2022, klokken 14:32
Sitat fra: Handyman på fredag 18. mars 2022, klokken 12:44
Sitat fra: Storg på fredag 18. mars 2022, klokken 12:37
Kun på de norske sidene F=Fremtidig. På US sidene er F=Full.
Sant nok, men budskapet av at det ikke er et ferdig produkt, og at det er noe som kommer en gang i fremtiden er den samme.
Mente at Tesla kalte det også for Fullstendig Selvkjørende? Helt sant, hadde de også med.
Lurer på om ikke det var FULLVERDIG...?
Enig, det tror jeg også. Men så slakket Tesla litt ned på lovnaden, med en annen ordlyd. Rundt den tiden jeg betalte for FSD. Så jeg vet jo egentlig ikke helt hva Tesla har lovet meg ::) ;)
Edit: på min Teslakonto: Fullverdige selvkjørende egenskaper
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

IbizaMan

Sitat fra: Handyman på fredag 18. mars 2022, klokken 09:54
Sitat fra: IbizaMan på fredag 18. mars 2022, klokken 09:36
Sitat fra: Speeder på fredag 18. mars 2022, klokken 08:17
Sitat fra: IbizaMan på torsdag 17. mars 2022, klokken 09:35
Sitat fra: emurof på onsdag 16. mars 2022, klokken 17:53

Vet ikke helt hvorfor du diskuterer aksjen her, da dette ikke er aksjetråden, og dessuten er ikke FSD priset inn engang.
For noe tull, selvfølgelig er FSD priset inn. En aksje gjenspeiler alltid markedets prising basert på antatt fremtidig verdi.
Men du mener kanskje at investorer ikke har noe tro på FSD og derfor prises fremtidig verdi til null?
I Morgan Stanleys siste rapport sier de ekplisitt at Selvkjøring IKKE er tatt med i beregningen, vvor mange andre analytikere og investorer det gjelder er ikke godt å si.
Jeg henviser ikke til selvkjøring men til FSD (eller FSD Beta om du vil, eller hva det nå enn er......)
Kan det tenkes at de aller fleste forstår at selvkjøring og FSD er det samme? Det ligger liksom i navnet:FSD= Full SELF DRIVING? Mener du seriøst at selvkjøring og FSD ikke er det samme når man snakker om Tesla og TSLA?
Når det gjelder forskjellen på FSD og FSD-beta:
FSD-beta: Level 2-system for utvikling, uttesting og verifisering av funksjoner som til slutt vil danne FSD
FSD: Autonomi (selvkjøring) minimum SAE Level 4

Nå må du slutte med dette tullet ditt. Det går en grense for hvor mange ganger du skal gjenta det samme.

FSD og FSD Beta er akkurat det samme produktet dersom en skal tillegge "Beta" normal betydning i en SW sammenheng. Og det skal vi vel, eller? Forskjellen er at FSD Beta ikke er ferdig utviklet og testet enda i forhold til hva FSD er ment å være men spec'en og målet er klin likt (ellers ville man ikke kalt det Beta). Nå vet ikke jeg hvilken bakgrunn du har men en SW utvikler forstår dette slik det er ment. Du må  gjerne lese deg opp på f.eks. denne siden: https://en.wikipedia.org/wiki/Software_release_life_cycle

Dersom du eller Musk mener at FSD Beta skal være et annet produkt så kall det heller FSD Light, FSD Medium, FSD NotExactly eller noe i den dur. Men så lenge man slenger på Beta så er det samme produktet.

MEN, hva FSD egentlig er for noe det vet jeg faktisk ikke...... :)


geear

Sitat fra: JorEl på fredag 18. mars 2022, klokken 15:54
Sitat fra: Handyman på fredag 18. mars 2022, klokken 15:06
Sitat fra: JorEl på fredag 18. mars 2022, klokken 14:32
Sitat fra: Handyman på fredag 18. mars 2022, klokken 12:44
Sitat fra: Storg på fredag 18. mars 2022, klokken 12:37
Kun på de norske sidene F=Fremtidig. På US sidene er F=Full.
Sant nok, men budskapet av at det ikke er et ferdig produkt, og at det er noe som kommer en gang i fremtiden er den samme.
Mente at Tesla kalte det også for Fullstendig Selvkjørende? Helt sant, hadde de også med.
Lurer på om ikke det var FULLVERDIG...?
Enig, det tror jeg også. Men så slakket Tesla litt ned på lovnaden, med en annen ordlyd. Rundt den tiden jeg betalte for FSD. Så jeg vet jo egentlig ikke helt hva Tesla har lovet meg ::) ;)
Edit: på min Teslakonto: Fullverdige selvkjørende egenskaper
Sikkert omtrent dette.. her er iallfall fra da jeg kjøpte (pluss oppgradert autopilot til 41 200,-).

Du kan ikke vise dette vedlegget.

JorEl

#1019
Takk geear :+1:

Når jeg bestilte, så var det snakk om rett rundt hjørne.
Synes at Tesla sine lovnader skal telle mer og mer for hver gang de lover.
Det ville ikke være rett om Tesla kan begynne å tøyse det bort. Eks love 1000ganger til, så det går inflasjon i lovnaden, og dermed burde kundene forstå...
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA