FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søn 01. nov 2020, kl. 10:52

« forrige - neste »

What-a-watt

Sitat fra: Handyman på man 15. des 2025, kl. 14:45
Sitat fra: What-a-watt på man 15. des 2025, kl. 14:41ps.
SitatDen varslet derimot om kommende sving, som ikke er der, men som var tidligere.
Sjelden at svinger bare forsvinner  :D
Absolutt ikke sjelden. Når veier bygges om, fjernes veldig ofte mange svinger.
Vi har 96.000 kilometer offentlig vei i Norge, hvorav de aller fleste av de kilometrene inneholder svinger. Opprettholder min påstand om "sjelden"  :D

Handyman

Sitat fra: What-a-watt på man 15. des 2025, kl. 15:05
Sitat fra: Handyman på man 15. des 2025, kl. 14:45
Sitat fra: What-a-watt på man 15. des 2025, kl. 14:41ps.
SitatDen varslet derimot om kommende sving, som ikke er der, men som var tidligere.
Sjelden at svinger bare forsvinner  :D
Absolutt ikke sjelden. Når veier bygges om, fjernes veldig ofte mange svinger.
Vi har 96.000 kilometer offentlig vei i Norge, hvorav de aller fleste av de kilometrene inneholder svinger. Opprettholder min påstand om "sjelden"  :D
Det står du selvfølgelig fritt til å mene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: SurSnasen på man 15. des 2025, kl. 14:56
Sitat fra: Handyman på man 15. des 2025, kl. 14:24Hadde en ID3 som leiebil nettopp, og ble overrasket over at den bremset på de samme stedene som Model Y. Den varslet derimot om kommende sving, som ikke er der, men som var tidligere. De aktuele bremsingene er derfor mest sannsynligvis koblet til utdatert kartunderlag. Både i Tesla og VW.

På VW kan du skru av fartsgrensetilpasningen. Det kan du ikke på Tesla. Så når Tesla'n mener at fartsgrensen er 60 km/t i 80-sona, så får du ikke satt autopiloten på 80+ km/t. Da må du holde deg til 60 km/t pluss opptil 10km/t ekstra. Så maks 70 i 80-sona.

Fartsgrensetilpasning var det første jeg slo av på alle mine tyskere. Og null problemer da med fantombremsinger, feil fartsgrenser etc. På Y'en er jeg påtvunget deres kvasiløsning og dårlige kartdata.
Slutter den da også å tilpasse farten mot svinger? Det er nemlig ikke fartsgrensen, men en "gammel sving" som er årsaken i tilfellet jeg beskrev.
Eller snakker du bare om feil fartsgrensene? .... og hvorfor skru det av på VW når det påstås at disse leser fartsgrensene riktig?

What-a-watt

Jeg skrur iallfall av AP når jeg kommer til en sving. Måten Tesla tar svinger på (hvis den da ikke piper, og gir opp) er ubehagelig. Den "hakker" seg igjennom svingen ikke ulikt min sønns første kjøretime. Men han gav da iallfall ikke opp mitt i svingen slik Teslaen kan gjøre.

Funksjonen"Curvant Assistant" trenger vel ikke ytterligere kommentarer. Annet et "ett merkelig påfunn"..

Handyman

Åpenbart at noen modeller er dårligere enn andre. Det er også slutt på at min bil gir opp i svinger slik den gjorde i enkelte svinger før. ID3 som jeg hadde kjørte disse svingene med LAVERE fart en min Y, som jeg synes kjører dem noe langsomt.

daktari

Sitat fra: Handyman på man 15. des 2025, kl. 15:18
Sitat fra: SurSnasen på man 15. des 2025, kl. 14:56
Sitat fra: Handyman på man 15. des 2025, kl. 14:24Hadde en ID3 som leiebil nettopp, og ble overrasket over at den bremset på de samme stedene som Model Y. Den varslet derimot om kommende sving, som ikke er der, men som var tidligere. De aktuele bremsingene er derfor mest sannsynligvis koblet til utdatert kartunderlag. Både i Tesla og VW.

På VW kan du skru av fartsgrensetilpasningen. Det kan du ikke på Tesla. Så når Tesla'n mener at fartsgrensen er 60 km/t i 80-sona, så får du ikke satt autopiloten på 80+ km/t. Da må du holde deg til 60 km/t pluss opptil 10km/t ekstra. Så maks 70 i 80-sona.

Fartsgrensetilpasning var det første jeg slo av på alle mine tyskere. Og null problemer da med fantombremsinger, feil fartsgrenser etc. På Y'en er jeg påtvunget deres kvasiløsning og dårlige kartdata.
Slutter den da også å tilpasse farten mot svinger? Det er nemlig ikke fartsgrensen, men en "gammel sving" som er årsaken i tilfellet jeg beskrev.
Eller snakker du bare om feil fartsgrensene? .... og hvorfor skru det av på VW når det påstås at disse leser fartsgrensene riktig?
VW og BMW har fartsgrense og svinger/kryss i to forskjellige innstillinger, så du kan slå av fart men beholde svinger og kryss. Eller slå av begge.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

turfsurf

Sitat fra: SurSnasen på man 15. des 2025, kl. 14:56På VW kan du skru av fartsgrensetilpasningen. Det kan du ikke på Tesla. Så når Tesla'n mener at fartsgrensen er 60 km/t i 80-sona, så får du ikke satt autopiloten på 80+ km/t. Da må du holde deg til 60 km/t pluss opptil 10km/t ekstra. Så maks 70 i 80-sona.

Bruker du TACC og ikke AP så kan du justere farten slik du vil. Da justerer heller ikke bilen farten etter fartsgrensene. Så på lengre turer ender jeg ofte med å bytte til TACC. Det eneste den gamle Yen er bedre på, enkelt å bytte mell TACC og AP. På Juniper må man stoppe for å aktivere AP etter å ha brukt TACC.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: What-a-watt på man 15. des 2025, kl. 14:41Tesla begynner oppbremsingen i det øyeblikk man kommer inn i sonen, hvilket i nedoverbakke med kaldt batteri, og lite regen, fort kan bli 100+ meter før farten er riktig.
Hm, dette virker å være litt annerledes på vår Juniper. Den bremser ikke like tidlig og kontant som BMWen, men den begynner nå å bremse litt før skiltene. Sånn typisk ett lite sekund før. Kan jo være unøyaktighet i kartdata, men jeg har reagert på det flere ganger nå.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: turfsurf på man 15. des 2025, kl. 17:09På Juniper må man stoppe for å aktivere AP etter å ha brukt TACC.
Jeg ser mange sier at du kan lage to "like" førerprofiler hvor den ene kun aktiverer TACC når man trykker på knappen. Har du testet?

turfsurf

Sitat fra: Handyman på man 15. des 2025, kl. 19:58
Sitat fra: turfsurf på man 15. des 2025, kl. 17:09På Juniper må man stoppe for å aktivere AP etter å ha brukt TACC.
Jeg ser mange sier at du kan lage to "like" førerprofiler hvor den ene kun aktiverer TACC når man trykker på knappen. Har du testet?
Hm, nei. Frister ikke veldig å ha to profiler. Men skal teste, er jo en workaround.

Ellemelle

Sitat fra: turfsurf på tir 16. des 2025, kl. 06:11
Sitat fra: Handyman på man 15. des 2025, kl. 19:58
Hm, nei. Frister ikke veldig å ha to profiler. Men skal teste, er jo en workaround.
Det eneste du må gjøre er å lagre under annet navn og så endre den ene settingen for TACC. Det er så enkelt at jeg til og med har gjort det på enkelttur-basis.
Bonus: Hvis du på en eller annen måte klarer å ødelegge den opprinnelige profilen din (for eksempel noen andre klusser den til), så har du en backup-profil.

Handyman

Prøvde dette på min -21 Y men kan ikke ha to Tesla-profiler tilknyttet min bruker. Den ene må være bare lokal i bilen. Stemmer dette?

SurSnasen

Sitat fra: Handyman på man 15. des 2025, kl. 15:18Eller snakker du bare om feil fartsgrensene? .... og hvorfor skru det av på VW når det påstås at disse leser fartsgrensene riktig?

Hvem har påstått at VW, og andre, leser fartsgrenser riktig?

SurSnasen

Sitat fra: turfsurf på man 15. des 2025, kl. 17:09Bruker du TACC og ikke AP så kan du justere farten slik du vil. Da justerer heller ikke bilen farten etter fartsgrensene. Så på lengre turer ender jeg ofte med å bytte til TACC. Det eneste den gamle Yen er bedre på, enkelt å bytte mell TACC og AP. På Juniper må man stoppe for å aktivere AP etter å ha brukt TACC.

Men jeg er ikke interessert i TACC. Jeg vil ha en bil som styrer selv.

Handyman

Sitat fra: SurSnasen på tir 16. des 2025, kl. 09:56
Sitat fra: Handyman på man 15. des 2025, kl. 15:18Eller snakker du bare om feil fartsgrensene? .... og hvorfor skru det av på VW når det påstås at disse leser fartsgrensene riktig?
Hvem har påstått at VW, og andre, leser fartsgrenser riktig?
Sikkert bare noe jeg har antatt. Enkelte her inne klager svært mye over at Tesla ikke har løst det, og gir inntrykk av at andre bilmerker har løst dette. Da forstår jeg at det ikke er noe bedre med VW utenom at elendigheten kan deaktiveres.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA