Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Handyman

Løv, krafting nedbør, og andre falske måling er det jeg kommer på i farten.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

What-a-watt

Har du noen gang fått meldingen "Dårlig vær" med påfølgende reduksjon av funksjoner? Det har jeg. Flere ganger... Mest i litt tåke. Radar har ikke problemer med det.

Løv på radar har jeg aldri opplevd, og jeg har hatt radar på alle mine biler fra begynnelsen på 2000-tallet.

Handyman

Joda jeg får "dårlig vær" av og til, men kun med redusert hastighet som konsekvens. Trykker da litt på wattpedalen til det forsvinner, ofte etter noen sekunder. Har ikke opplevd at TACC eller AP kutter ut ved slike forhold, som de straks gjør med tildekket RADAR.
Løv har jeg bare opplevd et par tre ganger. Slaps og våt snø... MANGE ganger. Ingen ting av dette med Vision.

What-a-watt

Men som jeg har sagt, så utelukker det ene ikke det andre. Vi må ha flere sensorer som kan samarbeide, og dette samarbeidet må styres av kunstig intelligens. Det er jeg overbevist om at Tesla har skjønt med sin AI- satsing, og pågående implementering av nye sensorer.

Avslutter nå, men radar er best....😜

daktari

Sitat fra: Handyman på søndag 19. januar 2025, klokken 14:00
Sitat fra: What-a-watt på søndag 19. januar 2025, klokken 13:34Snakker ikke om at noe skal erstattes,
Ikke jeg heller. Økt kompleksitet gir flere kilder til feil. Systemet må ta ta stilling til hva det skal gjøre når sensorene ikke viser det samme. Hvem har rett? Hvis en sensor ikke skal lyttes til, hvorfor skal man da ha den? (veldig forenklet fremstilling)

Du nærmest siterer argumentet til Musk med denne påstanden.

Den er dessverre helt feil. Nettopp hele poenget med flere sensorer (helst 3 typer og mange av dem) er at disse sjekker hverandre og sørger at feiltolkning ikke skjer. De kompenserer for hverandres svakheter.

Kameraer er gode til å tolke omgivelsene, nyttig i planlegging og kjøringen. Lidar lager gode kart over fysiske hindringer og deres avstand. Radarer er gode på å registrere objekters fart, avstand og retning. De fleste får til å lage software som får til dette.

Problemet med sensor fusion er konstruert av Elon ca 5 år siden.  At Tesla da brukte en enkel radar fra Bosch fra ca 2012 var pinlig - det var det egentlige problemet.

Pseudoargumentet til Musk om sensor fusion kan også brukes på en annen måte. Eks. kan man se for seg at kamera 1 "ser" en bil som egentlig er en skygge på veien, mens kamera 2 ikke ser skyggen. Hvilket kamera skal bilen tro på? Mao. bare sprøyt.

Nå, 8,5 år etter FSD-lanseringen har Tesla enda ikke lagt til en skikkelig pakke sensorer. Alle vet hvorfor - Elon vil bli avslørt i løgn.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Handyman

Du later i alle fall til selv å tro på ulike påstander du kommer med. Det må føles godt.

Counterpointer

Apologetisk tolkning av Musk sine uttalelser/lovnader/faktisk prestasjon av nåværende soft og hardware er imponerende. Det er som å høre om det forgjettede land.

Omvendt så er det ikke dommedagsprofetier som kommer fra andre siden. Det høres for meg ut som fornuftige innvendinger, selv om det jo har endel pessimisme i seg det har jo snart gått ett tiår.....

Handyman

Uttalelsene mine gjalt egne erfaringer, og i dette tilfellet om at systemet fungerte dårligere med RADAR, enn uten, og at jeg derfor ikke ønsker at den aktiveres igjen. Deretter utviklet det seg til en mer generell diskusjon om svakheter til ulike sensorer mm. Jeg har ikke noe i mot flere sensorer så lenge de løser flere problemer enn de skaper.

daktari

Sitat fra: Handyman på mandag 20. januar 2025, klokken 20:42Uttalelsene mine gjalt egne erfaringer, og i dette tilfellet om at systemet fungerte dårligere med RADAR, enn uten, og at jeg derfor ikke ønsker at den aktiveres igjen. Deretter utviklet det seg til en mer generell diskusjon om svakheter til ulike sensorer mm. Jeg har ikke noe i mot flere sensorer så lenge de løser flere problemer enn de skaper.
n=1 som godt kan skyldes helt andre forbedringer i software enn bortfall av radar.
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Handyman

Sitat fra: daktari på tirsdag 21. januar 2025, klokken 08:34
Sitat fra: Handyman på mandag 20. januar 2025, klokken 20:42Uttalelsene mine gjalt egne erfaringer, og i dette tilfellet om at systemet fungerte dårligere med RADAR, enn uten, og at jeg derfor ikke ønsker at den aktiveres igjen. Deretter utviklet det seg til en mer generell diskusjon om svakheter til ulike sensorer mm. Jeg har ikke noe i mot flere sensorer så lenge de løser flere problemer enn de skaper.
n=1 som godt kan skyldes helt andre forbedringer i software enn bortfall av radar.
Mener du virkelig at når systemet ikke lenger settes ut av spill av slaps og andre blokkeringer foran RADARen så skyldes dette andre SW-endringer, og ikke at RADARen er deaktivert?
Gode Daktari, vi vet alle at du er negativ til Tesla sine biler.
Men siden vi andre har noen punkt vi gjerne vil drøfte i denne tråden,  og du ikke vil bidra med noe nyttig i den samtalen.
Så hadde det vært til stor hjelp for oss andre om du lot være å komme med disse, for oss andre, kjente synspunktene.

Har du noen synspunkt / opplysninger som faktisk bidrar, så er du selvfølgelig velkommen.
Men vær litt selvkritisk med hensyn til det du skriver.

daktari

Sitat fra: Handyman på tirsdag 21. januar 2025, klokken 09:09
Sitat fra: daktari på tirsdag 21. januar 2025, klokken 08:34
Mener du virkelig at når systemet ikke lenger settes ut av spill av slaps og andre blokkeringer foran RADARen så skyldes dette andre SW-endringer, og ikke at RADARen er deaktivert?
Gode Daktari, vi vet alle at du er negativ til Tesla sine biler.
Men siden vi andre har noen punkt vi gjerne vil drøfte i denne tråden,  og du ikke vil bidra med noe nyttig i den samtalen.
Så hadde det vært til stor hjelp for oss andre om du lot være å komme med disse, for oss andre, kjente synspunktene.

Har du noen synspunkt / opplysninger som faktisk bidrar, så er du selvfølgelig velkommen.
Men vær litt selvkritisk med hensyn til det du skriver.
Problemet er at det du skriver om at AP nå fungerer perfekt i snø og sludd ikke er troverdig, når bl.a. Elbilforeningens egne journalister sier den strever med  sommerlige og bare småveier med god sikt.
Så blir responsen sikkert "de brukte en gammel versjon" slik det automatiske forsvaret av Tesla alltid er.

Handyman

Sitat fra: daktari på tirsdag 21. januar 2025, klokken 09:51Problemet er at det du skriver om at AP nå fungerer perfekt i snø og sludd ikke er troverdig,
Vis meg hvor jeg har skrevet dette! Du ser igjen ut til å tillegge meg meninger jeg ikke har.

JorEl

Enig. Like godt uten radar.
Jeg kunne også tenkt meg flere sensorer og hjelpemidler.

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Handyman

Sitat fra: Handyman på tirsdag 21. januar 2025, klokken 10:00
Sitat fra: daktari på tirsdag 21. januar 2025, klokken 09:51Problemet er at det du skriver om at AP nå fungerer perfekt i snø og sludd ikke er troverdig,
Vis meg hvor jeg har skrevet dette! Du ser igjen ut til å tillegge meg meninger jeg ikke har.
Du ser ikke ut å ville vise hvor jeg har skrevet "at AP nå fungerer perfekt i snø og sludd". Det er altså en løgn fra din side.

daktari

Sitat fra: Handyman på torsdag 23. januar 2025, klokken 19:24
Sitat fra: Handyman på tirsdag 21. januar 2025, klokken 10:00
Du ser ikke ut å ville vise hvor jeg har skrevet "at AP nå fungerer perfekt i snø og sludd". Det er altså en løgn fra din side.
Bra du minnet meg på dette. Starter i nyere tid, og blar oss bakover i fortiden, med de begrensninger søk på forumet har.

Sitat fra: Handyman på mandag 20. januar 2025, klokken 11:18Joda jeg får "dårlig vær" av og til, men kun med redusert hastighet som konsekvens. Trykker da litt på wattpedalen til det forsvinner, ofte etter noen sekunder. Har ikke opplevd at TACC eller AP kutter ut ved slike forhold, som de straks gjør med tildekket RADAR.
Løv har jeg bare opplevd et par tre ganger. Slaps og våt snø... MANGE ganger. Ingen ting av dette med Vision.

Sitat fra: Handyman på mandag 20. januar 2025, klokken 08:49Da RADARen var i drift rakk den som beskrevet 160m. Den fungerte som kjent ikke særlig bra. Da de fjernet den fjernet de også flere problemer. Jeg håper ikke en evt. ny RADAR gjeninnfører noen av disse.

Sitat fra: Handyman på søndag 19. januar 2025, klokken 11:35Det håper jeg virkelig ikke! Fungerer mye bedre uten, spesielt om vinteren.

Sitat fra: Handyman på søndag 01. oktober 2023, klokken 20:07Ikke når man bruker et L2 system slik det er designet. Min erfaring er at AP alltid bremser ned for stillestående biler foran meg. Kjører såpass ofte i tett trafikk/kø at jeg ofte tar igjen stillestående biler i bla lyskryss. Jeg har enda tilgode å oppleve at jeg må ta over.
Jeg er fult klar over at det er flere tilfeller der biler ikke har bremset, men å bruke disse som argument for en påstand om at bilene ikke bremser for stillestående bilene blir rett og slett latterlig.
Det bli som å påstå kategorisk at fallskjermer ikke åpner seg, fordi det hender at de ikke gjør det.

Sitat fra: Handyman på fredag 27. desember 2024, klokken 12:25Godt poeng, og det tok jo sin tid. Heldigvis fungerer det nå vesentlig bedre enn før de sluttet med ULS.

Sitat fra: Handyman på lørdag 30. september 2023, klokken 23:51Joda, det gjør i alle fall min bil stadig. Den bremser helt fint ned bak stillestående biler. Hvor har du det fra at den ikke gjør det?

Sitat fra: Handyman på onsdag 05. april 2023, klokken 20:56Jeg er i alle fall strålende fornøyd med at RADARen ble deaktivert. Nå funker nemlig AP under værforhold hvor den tidligere var sjanseløs. Hvis det samme skjer med ULS så er det i alle fall ingenting å bekymre seg for på forhånd.

Sitat fra: Handyman på søndag 20. desember 2020, klokken 22:21Jeg er ikke enig i at AP er lik som for snaut 2 års siden. Min TM3 kjører bedre, og kan gjøre ting den ikke kunne før. Men jeg er enig i at utviklingen gjerne kunne gått fortere. Det hadde også vært fint å kunne flytte AP over til neste bil, men det ville Tesla tjent mindre på, så det tror jeg garantert ikke kommer til å skje. Hvor lenge du skal ha bilen,  kan ha vesentlig betydning hva du får igjen. Skal du ha den lenge, øker sannsynligheten for at du får mer igjen for pengene, enn om du bare skal ha bilen kort tid.

Disse to er litt off topic, men var interessante nå omtrent 5 år etterpå.
Sitat fra: Handyman på søndag 19. januar 2020, klokken 02:14Shadow mode er nok feil uttrykk, tror det var Ghost mode. Tesla kan velge ut biler eller flåter av biler til å kjøre AP/FSD parallellt selv om sjåføren ikke bruker AP for å se om AP vurderer situasjoner på samme måte som sjåførene. Disse dataene bruker de for å gjøre AP så menneskelig som mulig. Lan

Sitat fra: Handyman på lørdag 18. januar 2020, klokken 14:47Sikkerhet! De må vite at det fungerer ved lansering.
Å lansere dette med flere påfølgende "uheldige hendelser" tror jeg vil være katastrofalt for Tesla.
Tesla har tydelig sagt at AP kjører i "Shadow mode" og det kan godt hende at systemet er mye mer kapabelt en hva brukerene merker.
Tankeeksperiment: når de ser at systemet kjører godt over snittet sikrere enn "human pilot" kan de bare slippe en ny versjon hvor funksjonene er aktive. Veikantutstyr tror jeg ikke på.

Og jeg skal ikke holde mot deg at du skifter mening:
Sitat fra: Handyman på tirsdag 14. mai 2019, klokken 18:46Ikke bare misforstår du hva NN er og hvordan det brukes, og "bevisene" du ber om har lite (eller ingenting) med NN å gjøre. Det virker også som du tillegger radar flere egenskaper enn den har. Radar er en avstandsmåler og brukes utelukkende til å måle avstand til objektene som AP identifiserer. Å bruke kameraene til avstandsberegning vil bruke unødig prosessorkraft, og det er bedre å benytte en avstandsmåler (radar) til dette.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA