FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Counterpointer på fredag 24. januar 2025, klokken 20:51Handyman oppfatter jeg som veldig positiv til Tesla og ekstremt negativ til Daktari.

Daktari er veldig negativ til Tesla og ganske negativ til Handyman.

Jeg er kritisk til Tesla og også litt kritisk til de som er for positive. Samt at jeg synes Daktari får alt for mye tyn, selv om han stiller seg lagelig for hugg noen ganger.
Handyman kan ta tilbakemeldinger men de må være utrolig spesifikke, det er også greit.

Synes begge bidrar 👍🏼
Takk for tilbakemelding!
Jeg er sikker på at mange oppfatter meg som mer pro Tesla enn jeg i realiteten er. Grunnen er nok at jeg liker å fokusere på fremgang fremfor ting som fungerer dårlig. Det er dog betryggende å vite at venner og kolleger som vurderer å kjøpe Tesla spør meg om råd fordi de sier at jeg også forteller om de tingene som ikke fungerer bra. Noen vil jo simpelthen ikke være fornøyd med en Tesla.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Sitat fra: Handyman på fredag 24. januar 2025, klokken 22:37
Sitat fra: Counterpointer på fredag 24. januar 2025, klokken 20:51Handyman oppfatter jeg som veldig positiv til Tesla og ekstremt negativ til Daktari.

Jeg er kritisk til Tesla og også litt kritisk til de som er for positive. Samt at jeg synes Daktari får alt for mye tyn, selv om han stiller seg lagelig for hugg noen ganger.
Handyman kan ta tilbakemeldinger men de må være utrolig spesifikke, det er også greit.

Synes begge bidrar 👍🏼
Takk for tilbakemelding!
Jeg er sikker på at mange oppfatter meg som mer pro Tesla enn jeg i realiteten er. Grunnen er nok at jeg liker å fokusere på fremgang fremfor ting som fungerer dårlig. Det er dog betryggende å vite at venner og kolleger som vurderer å kjøpe Tesla spør meg om råd fordi de sier at jeg også forteller om de tingene som ikke fungerer bra. Noen vil jo simpelthen ikke være fornøyd med en Tesla.
Så hvilken karakter fra 1-6 gir du AP med nyeste sw i snøføre da?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

daktari

Synes begge bidrar 👍🏼
Jeg er i grunn ikke så negativ til Tesla sine biler. Jeg er bare så veldig lei av den opphypingen, og Musks løgner, som konsekvent foregår overalt, når bilene ofte er helt på det jevne.

Når en stakkars eier har kritikk så skal det bagatelliseres og bortfoklares umiddelbart. Så får jeg enormt med pepper, fordi jeg argumenterer imot og blir værende der de fleste ikke orker harselleringen og stikker.

Det er ganske edrueliggjørende å kikke 5 år tilbake i en del Tesla hype-diskusjoner, anbefales.
Mine I-Pace videoer

Handyman

Sitat fra: daktari på fredag 24. januar 2025, klokken 22:48
Sitat fra: Handyman på fredag 24. januar 2025, klokken 22:37

Synes begge bidrar 👍🏼
Takk for tilbakemelding!
Så hvilken karakter fra 1-6 gir du AP med nyeste sw i snøføre da?
Selv om jeg i denne sammenhengen ikke har antydet hvordan AP fungerer på snøføre så skal jeg forsøke å svare. Det er dog ikke mulig å gi en enkelt karakter på spørsmålet ditt uten forutsetninger om føreforhold mm. Jeg må derfor dele det opp.

Siden AP og TACC ikke lenger deaktiveres av våt snø/sludd på fronten (altså det saken handlet om) , så blir det full score på at dette konkrete problemet nå er borte.

Men når det gjelder AP på snøføre (snødekt veg uten synlig veimerking) så er det jo en helt annen sak. AP kan jo ikke brukes under slike forhold. Det blir derfor en soleklar 1.... eller stryk.

Når det gjelder vått snøvær/sludd så er det helt avhengig om veimerkingen er synlig eller ikke.
Ved synlig veimerking fungerer AP som normalt selv om sludd eller snø legger seg på fronten. Kanskje karakter 4. Kommer an på kriteriene man måler opp mot. Vi snakker jo ikke om FSD.

Ved usynlig veimerking blir det stryk igjen, siden AP ikke kan aktiveres da. Men så et lite "Easter egg": dersom AP aktiveres i en tunnel med synlig merking så kjører bilen selv når veien og merkingen er helt dekket av snø. Dog noe nervøst. Kanskje karakter 2 på dette særtilfellet.

Slik kan man jo holde på med ulike forutsetninger.

daktari

1,2 og 4. Det er jo langt fra perfekt, så da vil jeg beklage at jeg har feiltolket dine tidligere innlegg.
Mine I-Pace videoer

CorsoDante

Sitat fra: Handyman på lørdag 25. januar 2025, klokken 00:19Siden AP og TACC ikke lenger deaktiveres av våt snø/sludd på fronten (altså det saken handlet om) , så blir det full score på at dette konkrete problemet nå er borte.

Men når det gjelder AP på snøføre (snødekt veg uten synlig veimerking) så er det jo en helt annen sak. AP kan jo ikke brukes under slike forhold. Det blir derfor en soleklar 1.... eller stryk.

Når det gjelder vått snøvær/sludd så er det helt avhengig om veimerkingen er synlig eller ikke.
Ved synlig veimerking fungerer AP som normalt selv om sludd eller snø legger seg på fronten. Kanskje karakter 4. Kommer an på kriteriene man måler opp mot. Vi snakker jo ikke om FSD.

Ved usynlig veimerking blir det stryk igjen, siden AP ikke kan aktiveres da. Men så et lite "Easter egg": dersom AP aktiveres i en tunnel med synlig merking så kjører bilen selv når veien og merkingen er helt dekket av snø. Dog noe nervøst. Kanskje karakter 2 på dette særtilfellet.

Jeg er forbauset over hvor ivrig AP er til å la seg aktivere under temmelig dårlige forhold vinterstid, med delvis tildekket veimerking, og hvor mye som skal til før den deaktiveres. Spesielt med ledebil. Men man bør følge ekstra godt med, all den tid dette er et L2-system.

Gir gjerne karakterer jeg også, på
1: Evne til å ikke la seg affisere av snø på fronten
2: Evne til å aktiveres/holde seg aktiv ved en del snø på veien (noe veimerking) og i luften, og kjøre sikkert og komfortabelt
3: Evne til å aktiveres/holde seg aktiv ved mye snø på veien (ingen veimerking) og i luften, og kjøre sikkert og komfortabelt

Men før jeg gir karakter, hvilke kriterier gir 3 og 6? Er karakter 6 på linje med L5 (som ingen er i nærheten av), eller state of the art hva gjelder L2-systemer, målt opp mot konkurrentene, vinterstid? Eller noe midt i mellom, eksempelvis kapabiliteten til state of the art L2-systemer sommerstid?

Og hvilken karakter fortjener denne turen? (viser seg at de har vinter i USA også gitt, inklusive salting).

TMYP HW4 / TM3P Atom

Handyman

Vurdering av systemer må etter min mening gjøres ut fra hva systemet er designet for.
AP bør derfor ikke vurderes mot hva FSD, eller L5 skal klare uten at det i såfall tydelig fremgår av hvordan vurderingene er gjort. 

daktari

Karaketr 1 er stryk, funker ikke.
3 er gjennomsnittlig. 5 er veldig bra, og 6er nær perfekt.
Mine I-Pace videoer

Counterpointer

Tror det hadde gjort seg med en mer nyansert skala.
Har en følelse av at fremganger er i området 0,xxx noen ganger.

Handyman

Enig. Noen forbedringer kan være tydelige og godt merkbare, men absolutt ikke nok til å øke en hel karakter.

What-a-watt

Hva menes med ledebil? Hvis det menes at den tilpasser seg hastigheten til foranliggende bil (ACC) er vel dette noe 99% av alle nyere biler har.

CorsoDante

Sitat fra: Handyman på søndag 26. januar 2025, klokken 13:05Vurdering av systemer må etter min mening gjøres ut fra hva systemet er designet for.
AP bør derfor ikke vurderes mot hva FSD, eller L5 skal klare uten at det i såfall tydelig fremgår av hvordan vurderingene er gjort. 

OK. Systemet er designet for å følge en oppmerket vei, og tilpasse farten.

"Autopilot
Trafikkoppmerksom cruisekontroll: Tilpasser hastigheten på bilen din til trafikken rundt deg
Autostyring: Assisterer i styring i et tydelig merket filsystem og bruker trafikkoppmerksom cruisekontroll"

Vanskelig å forholde seg til "perfekt", så jeg gir karakter ut fra hva som må anses for å være et klasseledende L2-system under slike vinterforhold, og antar dette er FSD(S), som i min bok mottar en soleklar 6er. Åpen for at andre er bedre, imøteser i så fall YT-video.

AP på 2024.45.32.2 får da følgende karakter:

A: Evne til å ikke la seg affisere av snø på fronten / snø i lufta. Karakter: 5.

B: Evne til å aktiveres/holde seg aktiv ved en del snø på veien (noe veimerking) og i luften, og kjøre sikkert og komfortabelt. Karakter: 4. Trekk for pågående fantombremsing, hvor tidligere SW-vesjoner har vært bedre. Snuser på 5 hvis man klarer å luke ut jojo-kjøringen.

C: Evne til å aktiveres/holde seg aktiv ved mye snø på veien (ingen veimerking) og i luften, og kjøre sikkert og komfortabelt. Karakter: NA, dette er godt utenfor det AP er og skal være.

Kan slenge inn karakter for 2019 Leaf II og 2020 PS2 (tidlig SW-versjon), som jeg har hatt tilstrekkelig erfaringer med vinterstid til å kunne gi karakter; Stryk over hele fjøla, elendige assistanse-systemer, fullstendig ubrukelig vinterstid. Til disse sitt forsvar er de selvsagt ikke designet for å kunne assistere på norske vinterveier, noe AP strengt tatt heller ikke er...
TMYP HW4 / TM3P Atom

JorEl

Karakter til noe som ikke har et definert bunn- eller topp-nivå, er ikke lett.
Heller ikke lett å gi karakter på SW som skifte karrakter kontinuerlig :police:

Men å love at det er ferdig i neste måned, samt og ta 6-titusener for varen, det er mye enklere.
Kanskje for enkelt, vil noen FSDkunder si  ;)  ::)

Hvor lenge kan Tesla leve med FSD-lureriet sitt? Tenker på det å selge skinnet før bjørnen er skutt/født. For Elon Musk virker det jo å være en selvfølge, men for Tesla som kanskje vil opptre seriøst, så lukter det litt fisk og fanteri.

Heil Musk ;)

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Counterpointer

Sitat fra: JorEl på mandag 27. januar 2025, klokken 16:54Karakter til noe som ikke har et definert bunn- eller topp-nivå, er ikke lett.
Heller ikke lett å gi karakter på SW som skifte karrakter kontinuerlig :police:

Men å love at det er ferdig i neste måned, samt og ta 6-titusener for varen, det er mye enklere.
Kanskje for enkelt, vil noen FSDkunder si  ;)  ::)

Hvor lenge kan Tesla leve med FSD-lureriet sitt? Tenker på det å selge skinnet før bjørnen er skutt/født. For Elon Musk virker det jo å være en selvfølge, men for Tesla som kanskje vil opptre seriøst, så lukter det litt fisk og fanteri.

Heil Musk ;)

Hvis du tar det nylig publiserte maleriet av Trump og Musk, så kan du bytte ansiktet på Trump med Musk og Musk kan få ansiktet til faren til supermann. Det blir vel en grei illustrasjon på hvordan du føler det?

SurSnasen

Sitat fra: JorEl på mandag 27. januar 2025, klokken 16:54Hvor lenge kan Tesla leve med FSD-lureriet sitt? Tenker på det å selge skinnet før bjørnen er skutt/født. For Elon Musk virker det jo å være en selvfølge, men for Tesla som kanskje vil opptre seriøst, så lukter det litt fisk og fanteri.

Men nå skal jo Musk heldigvis narre herr Trump til å tro at det er lurt å fjerne rapporteringskrav på selvkjøring, og å lempe på kvalifiseringskravene, slik at FSD Unsupervised endelig blir en realitet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA