Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

What-a-watt

Sitat fra: Speeder på lørdag 06. juli 2024, klokken 18:07
Sitat fra: What-a-watt på lørdag 06. juli 2024, klokken 14:54Vi er kanskje enig, men mine innlegg refererer seg til innlegget under:

Sitat fra: Speeder på lørdag 06. juli 2024, klokken 12:17Jeg forsvarer ingenting. Jeg vil bare ha bevis for din påstand om at de fleste merker øker kraftig.

Mulig bevis var feil ord å bruke men når det påstås noe skråsikkert regner jeg med det ikke er noe man bare tenker at det kanskje kan være slik . .  Det holder i massevis med en link til en artikkel eller statistikk som peker i den retningen. Kall det kilde eller informasjon eller da som jeg mulig feil kalte det bevis for en påstand. 
Avklart.  :)

Speeder

Sitat fra: daktari på lørdag 06. juli 2024, klokken 18:17
Sitat fra: Speeder på lørdag 06. juli 2024, klokken 18:07
Sitat fra: What-a-watt på lørdag 06. juli 2024, klokken 14:54Vi er kanskje enig, men mine innlegg refererer seg til innlegget under:

Sitat fra: Speeder på lørdag 06. juli 2024, klokken 12:17Jeg forsvarer ingenting. Jeg vil bare ha bevis for din påstand om at de fleste merker øker kraftig.

Mulig bevis var feil ord å bruke men når det påstås noe skråsikkert regner jeg med det ikke er noe man bare tenker at det kanskje kan være slik . .  Det holder i massevis med en link til en artikkel eller statistikk som peker i den retningen. Kall det kilde eller informasjon eller da som jeg mulig feil kalte det bevis for en påstand. 
Jeg har skrevet at alle tallene er tatt fra Electrek.co. Jeg har kopiert de viktigste resultatene. Gå inn og les selv!

Hvis ikke du gidder så får du holde tett. Men ser heller at du gjør forsøk på å argumentere basert på et seriøst resonnement eller andre tall.
Jeg gidder. Men tallene du snakker om for enkeltmodeller for noen få merker er jo urelevant for din påstand om at "de fleste merker har markant økning".
Jeg leser alle artikler på Electrek, mulig jeg er dårlig til å lese men jeg klarer ikke å finne noe informasjon om at de fleste merker øker...
Jeg argumenterer ikke, fordi jeg heller ikke har kommet med en påstand om salgstallene. Det er du som kommer med en påstand du ikke klarer å underbygge.
Om det faktisk er slik du påstår bør det vel være mulig å komme med en link til informasjonen?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

daktari

Sukk, la oss prøve:
BYD, Hyundai, Ford og GM er nevnt. Rivian gikk i 0.

Toyota
Toyota plug-ins: 17,589 (up 91%) and 3.3% share
BEVs: 7,571 (up 286%) and 1.4% share
PHEVs: 10,018 (up 39%) and 1.9% share
Lexus plug-ins: 6,677 (up 194%) and 7.5% share
BEVs: 4,036 (up 333%) and 4.5% share
PHEVs: 2,641 (up 97%) and 3% share
Kilde insideevs.com

Da har vi 5 merker og ca 20 modeller.

Kia:
The data consists of 2,171 Kia EV6s, up 49% year-over-year; 1,905 Kia EV9s (a new model), as well as 1,662 Niro EVs, up 52% year-over-year.
Kilde insideevs.com

6 merker... 2 modeller til.

Volvo 8% opp globalt for alle modeller, men
Meanwhile, in June, Volvo's plug-in electric car sales increased by 41% year-over-year to a new record of 34,382. Rechargeable cars represented nearly half (48.1%) of the brand's total volume.
Kilde insideevs.com

7 merker, enda 2 modeller til..

BMW
In Q2, BMW's EV sales in the U.S. amounted to 14,081, 24% more than a year ago.

8 merker, 4 modeller
Kilde insideevs.com

Så da mangler vi Merce, VAG, Renault-Nissan og Stellantis. Opp til Tesla-folket å finne tall, men "de fleste" står seg, og "kraftig vekst" står seg også.

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Speeder

Volvo er eneste merke du viser til med vekst. Tallene jeg finner sier 15%. Men 8 stemmer sikkert. ( https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/corporate/sales-volumes )

Det andre er jo bare småtall på enkeltmodeller, sier minimalt om et merke har kraftig vekst.
Ca 35k toyota nevnt som øker. Det er vel noe slikt som 0,6% av salget til Toyota på et halvt år?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

daktari

Sitat fra: Speeder på lørdag 06. juli 2024, klokken 20:46Volvo er eneste merke du viser til med vekst. Tallene jeg finner sier 15%. Men 8 stemmer sikkert.

Det andre er jo bare småtall på enkeltmodeller, sier minimalt om et merke har kraftig vekst.
Ca 35k toyota nevnt som øker. Det er vel noe slikt som 0,6% av salget til Toyota på et halvt år?
Vekst er vekst. Kraftig vekst (>10%) er kraftig vekst.

Ikke latterliggjør deg selv ed forsøk på avsporinger, min påstand handlet om vekst.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Det er jo bare å se på snittet av vekst for å se på om bransjen generelt har økt vs Tesla. Om enkeltprodusenter har økt eller minsket sier fint lite.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

CorsoDante

Sitat fra: Lynet på lørdag 06. juli 2024, klokken 17:47Er det mulig å komme inn på det tråden skal handle om?

Er ikke dette en litt tendensiøs og dels useriøs tråd i utgangspunktet da? Synes raljeringen er godt på innsiden i så fall, selv om det sikkert finnes en aksjetråd som passer bedre for hvordan kvartalstall påvirker markedsverdien i Teslas tilfelle.

Håper mange her sitter på signifikante (short)posisjoner i TSLA, mht. innsatsen og engasjementet som legges inn.
TM3P "FSD"

Counterpointer

Jeg beklager aksje innspillet. Trodde faktisk jeg var i aksje tråden🙈
Når innlegget var skrevet kan det like gjerne stå, siden det er mye forskjellig i denne tråden.

Venter fremdeles spent på at FSD supervised/beta kommer til Norge, slik at vi kan få en reell diskusjon hvordan det fungerer i Norge med saltslaps og vinter, ikke bare fra fanboys i «sunny California»

Det blir vel veldig snart tenker jeg 😏

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på søndag 07. juli 2024, klokken 08:46Jeg beklager aksje innspillet. Trodde faktisk jeg var i aksje tråden🙈

Counter... :+1: Ja det forklarer jo saken

Counterpointer

Counterpointer

Blir det med Robottaxi som med FSD stadige lovnader, som utsettes og utsettes?

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på fredag 12. juli 2024, klokken 09:54Blir det med Robottaxi som med FSD stadige lovnader, som utsettes og utsettes?
Næææ ikke utsettelse....bare Elon time ;D

Counterpointer

En ting som har vært diskutert endel i denne tråden er div influensere og deres videoer av FSD som ikke blir avbrutt av intervensjoner.

Kilder i Tesla sier nå at det gjøres særbehandling av Elon Musk og ett par hundre influensere med FSD. De «prepper» rutene Elon og disse utvalgte kjører, noe som forklarer forskjellen mellom disse og alle de andre vanlige brukerne.

https://electrek.co/2024/07/09/tesla-insiders-say-elon-optimized-full-self-driving-routes-for-himself-influencers/

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på mandag 15. juli 2024, klokken 15:43En ting som har vært diskutert endel i denne tråden er div influensere og deres videoer av FSD som ikke blir avbrutt av intervensjoner.

Kilder i Tesla sier nå at det gjøres særbehandling av Elon Musk og ett par hundre influensere med FSD. De «prepper» rutene Elon og disse utvalgte kjører, noe som forklarer forskjellen mellom disse og alle de andre vanlige brukerne.

https://electrek.co/2024/07/09/tesla-insiders-say-elon-optimized-full-self-driving-routes-for-himself-influencers/

Uff uff uff uff er det nå man kan si fake news? ;D

Counterpointer

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 15. juli 2024, klokken 16:51
Sitat fra: Counterpointer på mandag 15. juli 2024, klokken 15:43En ting som har vært diskutert endel i denne tråden er div influensere og deres videoer av FSD som ikke blir avbrutt av intervensjoner.

Uff uff uff uff er det nå man kan si fake news? ;D
Går ut fra det er Tesla du tenker på?
Det er ikke fake, det er en redigert versjon av noe som faktisk skjer.
Så lenge de ikke opplyser om dette så er det en slags svindel, vil jeg si.
De gjør jo omtrent akkurat det de sier Waymo og andre holder på med som ikke er måten å gjøre det på. Det er jo i praksis geofensing av spesifikke ruter.

Spørsmålet er om de «stanger i taket» med FSD med versjon 12 og må bruke «alternative» måter å få til fremdrift?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA