Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Nihon

USS har vært borte i noen år nå så det er ikke noe nytt, men jeg er enig i at det og radar var veldig dumt at de fjernet og jeg kommer til å savne USS når jeg får Highland.

I Highland så har de også fjernet telefoto kameraet så det er bare to kameraer som peker fremover og ikke tre som i de andre bilene. Muligens det samme har også blitt gjort i S, X og Y med HW 4.

Som sagt så hadde jeg ingen problemer med blinklys i rundkjøringene, men det varierer selvfølgelig fra person til person hvor vandt til det man blir.
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

Handyman

Sitat fra: Nihon på tirsdag 14. november 2023, klokken 10:45jeg er enig i at det og radar var veldig dumt at de fjernet
RADAR er jeg veldig glad at ble deaktivert/fjernet. Uten RADAR kan man fint bruke AP når det er bløt snø/slaps.
Sitat fra: Nihon på tirsdag 14. november 2023, klokken 10:45I Highland så har de også fjernet telefoto kameraet så det er bare to kameraer som peker fremover og ikke tre som i de andre bilene. Muligens det samme har også blitt gjort i S, X og Y med HW 4.
Høyere oppløsning og bedre optikk på kameraene gjør antakelig at de ikke trenger et ekstra kamera med teleobjektiv.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Nihon

Sitat fra: Handyman på tirsdag 14. november 2023, klokken 10:59
Sitat fra: Nihon på tirsdag 14. november 2023, klokken 10:45jeg er enig i at det og radar var veldig dumt at de fjernet
RADAR er jeg veldig glad at ble deaktivert/fjernet. Uten RADAR kan man fint bruke AP når det er bløt snø/slaps.

Det er sant, men fungerer mye dårligere i tåke og på veldig mørke veier.
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

Handyman

Sitat fra: Nihon på tirsdag 14. november 2023, klokken 11:03
Sitat fra: Handyman på tirsdag 14. november 2023, klokken 10:59
Sitat fra: Nihon på tirsdag 14. november 2023, klokken 10:45jeg er enig i at det og radar var veldig dumt at de fjernet
RADAR er jeg veldig glad at ble deaktivert/fjernet. Uten RADAR kan man fint bruke AP når det er bløt snø/slaps.
Det er sant, men fungerer mye dårligere i tåke og på veldig mørke veier.
Det er ikke min erfaring. Jeg har ikke merket slike forverringer. Kjører mye på svært mørke veier til og fra hytta.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Nihon

Sitat fra: Handyman på tirsdag 14. november 2023, klokken 12:01
Sitat fra: Nihon på tirsdag 14. november 2023, klokken 11:03
Sitat fra: Handyman på tirsdag 14. november 2023, klokken 10:59
Sitat fra: Nihon på tirsdag 14. november 2023, klokken 10:45jeg er enig i at det og radar var veldig dumt at de fjernet
RADAR er jeg veldig glad at ble deaktivert/fjernet. Uten RADAR kan man fint bruke AP når det er bløt snø/slaps.
Det er sant, men fungerer mye dårligere i tåke og på veldig mørke veier.
Det er ikke min erfaring. Jeg har ikke merket slike forverringer. Kjører mye på svært mørke veier til og fra hytta.

Jeg har hatt flere situasjoner hvor den ikke har klart å se eller oppdage idioter som kjører uten lys bak på mørke veier eller i tåke.
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

Mobileum

SitatUSS har vært borte i noen år nå så det er ikke noe nytt

Forsvant for ganske nøyaktig ett år siden (oktober 2022)  ;)
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

filtvet

Tesla 3 er på noen punkter en veldig bra bil, men synd at de er så sta at de ikke kan lage en bedre vidunsvisker-automatikk. Det som fungerte i 2006 fungerer ennå.

Håper på at noen konkurrenter kommer på banen innen vi skal/har råd til å bytte.

JRF

Sitat fra: daktari på onsdag 30. august 2023, klokken 21:36
Sitat fra: RJK på onsdag 30. august 2023, klokken 06:22
Sitat fra: daktari på tirsdag 29. august 2023, klokken 18:13
Sitat fra: RJK på tirsdag 29. august 2023, klokken 16:40Er mange som kverulerer på at den ikke finnes, som om den var non-excisting, fordi mange i enkelthet skriver fsd om betaversjonen. Og som hardnakket påstår at det er svindel fordi produktet ikke er lansert.

Jeg anser det som kverulering, og for enkelte skjer dette på et høyt plan, fordi man legger ondviljen til og ikke vil skjønne at det enn så lenge er betaen man snakker om.

Som jeg har sagt før, det er "mange veier til Rom", og den ruta Tesla har valgt er den som er defintivt vanskeligst. Frem til denne er god nok til å bli godkjent, vil den forbli i beta. Men det betyr jo ikke at man må ignorere alle resultater som det vises til.

Også Waymo og Cruise er under utvikling, selv om de er godkjent til et visst nivå, i svært begrensede områder, og med større begrensninger enn hva som en sjåfør har, som maks fartsgrense lavere enn veiens fartsgrense. Jeg vil definitivt ikke kalle det et ferdig produkt, og det gjør vel heller ikke Waymo og Cruise.

Men jeg tror at den dagen Tesla får FSD Beta så god at de sender den inn til godkjenning, da er plutselig disse systemene ferdig, om de ikke får et "ferdig" produkt som fungerer world wide uten slike kunstige begrensninger.

Selvsagt kan det komme andre inn og forbigå både Tesla, Waymo, Cruise og flere av de andre man kjenner til som er under utvikling.
Her var det flere faktafeil.

Waymo, Cruise og noen i Kina har ferdig selvkjøring i produksjon, full kommersiell drift. Forbedringer vil skje og testing nye steder. Teknologien er allikevel ferdig og fungerende.

Myten om at Waymo bare kjører i et lite område er feil. De er i full drift i Phoenix i et område større enn hele Oslo kommune (med marka) og ca 4x bebygget areal i Oslo. 225 square miles.

Alle de mange som tester selvkjøring går rett på level 4. Ingen går stegvis fra ADAS; de lager selvkjøring og tester, forbedrer etc. År etter år har de i USA rapportert stadig lengre kjøring mellom hver intervensjon frem til de kunne droppe sikkerhetsjåfør.

Tesla har ikke startet med dette enda. Hvis v12 er så fantastisk gjennombrudd som Musk hevder så bør de meget raskt komme igang med autonom testing og rapportering på denne versjonen.

Håpet er lysegrønt; at Tesla plutselig skal slippe en fullt selvkjørende system world wide - et mirakel vil jeg si. Fakta er at de siden betaen ble sluppet knapt har gjort fremskritt mot sjåførløs kjøring.
Waymo/Cruise er ikke ferdig slik det ligger i dag. Det er "ferdig" for de områdene de opererer i, men nye områder må mappes og læres opp helt spesifikt. Og de har store begrensninger for de områdene de opererer i, ved at de f.eks. ikke kan brukes på motorveier per nå.

De kan ikke bare sette biler i et nytt område sånn helt uten videre, med bare å laste inn kart for område. Det er på dette området Tesla sin FSD som nå bare er i beta, skiller seg ut.

Områdene de operer i nå, er kanskje ikke små i norsk sammenheng, men i amerikansk målestokk så er det definitivt små områder. Og som antydet over, det er ikke bare å utvide området for alt må læres inn. Og om veiene legges om, så må dette læres om igjen. Dette er altså fakta per i dag.
Jeg mener du tar feil. Waymo bruker stadig kortere tid på å gjøre klar for selvkjøring i en ny by. Ja de mapper opp før oppstart, men bilen kan kjøre selv i ny by fra dag 1. De slipper ikke til kunder før etter mappingen.

Vi får se; nå tester de i LA og Austin, hvor mange måneder de bruker før de starter kommersiell drift. Jeg regner med at tiden vil synke by etter by. De skal også bygge opp base, service, lading, call-senter osv.

Det er greit å minne om at de første Waymo startet testing i Phoenix 2017, året etter at Musk lanserte FSD. 2023 og Tesla sin status er fortsatt 0 km autonom kjøring. Noen dro ifra.

2017 var også året da Musl twitret "3 months maybe, 6 months definetly" når første fsd-funksjonalitet skulle komme.

Jeg synes forøvrig det er sabla imponerende at hele Oslo+hele marka er et areal man kan ferdes i en taxi uten sjåfør 24/7. Det er ikke lite i noen sammenhenger.

Waymo og Cruise har begge etter hva jeg har fått med meg ansatte vaktpersonell som tar over og fjernstyrer bilen når bilene blir forvirra og bare stopper rundt om kring. Slik som de jo også har gjort flere ganger. Så et klipp hvor jeg tror det var 5 av disse bilene som alle stod stille i et kryss og ikke visste hva de skulle gjøre... Så de har et stykke igjen de også.

Mobileum

SitatJeg synes forøvrig det er sabla imponerende at hele Oslo+hele marka er et areal man kan ferdes i en taxi uten sjåfør 24/7. Det er ikke lite i noen sammenhenger.

Fakta: Oslo-marka er på 1700 km²., og har 1.503 boenheter som befolkes av 1.615 innbyggere. Bilkjøring kun med spesialtillatelse. (Oslo 454 km², Phoenix 1.344 km²) 😀
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

daktari

Sitat fra: Mobileum på onsdag 15. november 2023, klokken 08:52
SitatJeg synes forøvrig det er sabla imponerende at hele Oslo+hele marka er et areal man kan ferdes i en taxi uten sjåfør 24/7. Det er ikke lite i noen sammenhenger.

Fakta: Oslo-marka er på 1700 km²., og har 1.503 boenheter som befolkes av 1.615 innbyggere. Bilkjøring kun med spesialtillatelse. (Oslo 454 km², Phoenix 1.344 km²) 😀
Jeg måtte regne på nytt nå. Oslo bebyggelse pluss Oslo kommune samler areal er 454 km², og Oslos andel av marka er 310 km² ifølge wiki. Tok altså ikke med den delen av marka som tilhører andre kommuner. Subjektiv stemmer dette med ca 30x10 km, eller 10x10 km bebygget areal.

Waymo dekker 225 square miles i Phoenix, som ifølge flere konvertere blir 583 km². Men Phoenix er endel større enn det Waymo dekker.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: JRF på onsdag 15. november 2023, klokken 07:44
Sitat fra: daktari på onsdag 30. august 2023, klokken 21:36Waymo/Cruise er ikke ferdig slik det ligger i dag. Det er "ferdig" for de områdene de opererer i, men nye områder må mappes og læres opp helt spesifikt. Og de har store begrensninger for de områdene de opererer i, ved at de f.eks. ikke kan brukes på motorveier per nå.

De kan ikke bare sette biler i et nytt område sånn helt uten videre, med bare å laste inn kart for område. Det er på dette området Tesla sin FSD som nå bare er i beta, skiller seg ut.

Områdene de operer i nå, er kanskje ikke små i norsk sammenheng, men i amerikansk målestokk så er det definitivt små områder. Og som antydet over, det er ikke bare å utvide området for alt må læres inn. Og om veiene legges om, så må dette læres om igjen. Dette er altså fakta per i dag.
Jeg mener du tar feil. Waymo bruker stadig kortere tid på å gjøre klar for selvkjøring i en ny by. Ja de mapper opp før oppstart, men bilen kan kjøre selv i ny by fra dag 1. De slipper ikke til kunder før etter mappingen.

Vi får se; nå tester de i LA og Austin, hvor mange måneder de bruker før de starter kommersiell drift. Jeg regner med at tiden vil synke by etter by. De skal også bygge opp base, service, lading, call-senter osv.

Det er greit å minne om at de første Waymo startet testing i Phoenix 2017, året etter at Musk lanserte FSD. 2023 og Tesla sin status er fortsatt 0 km autonom kjøring. Noen dro ifra.

2017 var også året da Musl twitret "3 months maybe, 6 months definetly" når første fsd-funksjonalitet skulle komme.

Jeg synes forøvrig det er sabla imponerende at hele Oslo+hele marka er et areal man kan ferdes i en taxi uten sjåfør 24/7. Det er ikke lite i noen sammenhenger.

Waymo og Cruise har begge etter hva jeg har fått med meg ansatte vaktpersonell som tar over og fjernstyrer bilen når bilene blir forvirra og bare stopper rundt om kring. Slik som de jo også har gjort flere ganger. Så et klipp hvor jeg tror det var 5 av disse bilene som alle stod stille i et kryss og ikke visste hva de skulle gjøre... Så de har et stykke igjen de også.
[/quote]Helt presist så kan de gi kommandoer til bilene, men ikke fjernstyre som en droneoperatør eller RC.

Ellers hører det til at Cruise mistet tillatelsene sine etter en dødsulykke der en dame ble påkjørt slik at hun ble kastet foran  en Cruise som kjørte med den uheldig under/hengende etter bilen mens den stoppet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Speeder

Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW


daktari

Sitat fra: Speeder på torsdag 16. november 2023, klokken 08:32Døde damen som ble påkjørt?

Ja, men ble altså påkjørt av en annen bil, kastet bort til Cruisern som kjørte over henne og nødstoppet. Så startet Cruise igjen og kjørte noen meter for å finne en safe spot, men med damen hengende under!

Det er flere problemer her, antagelig vil første kollisjon være umulig for cruise å unngå, men å kjøre med en person hengende under er jo krise. Videre forsøkte Cruise å disse dette end og ville opprinnelig ikke dele videoer med myndighetene. Både teknologien og ledelsen sviktet.

På toppen av dette har dukket opp interne rapporter som viser at Cruise har hatt problemer i simulasjoner å håndtere "toddlers", altså barnehagebarn, trygt. I tillegg var kollisjonen med brannbilen, og endel forgjengere de ikke stoppet for, godt dokumentert i aug/sept/okt.

Så Cruise har nå store problemer.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

filtvet

Det mest tåpelige er at teslaer selges på finn med EAP/FSD. Hva er vitsen. De kommer aldri til å fungere i Norge. Kanskje en fergetur til usa de har i tankene for ny kjøper?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA