Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: emurof på fredag 15. september 2023, klokken 17:56
Sitat fra: Counterpointer på fredag 01. september 2023, klokken 22:48Den mest naturlige konklusjonen er vel så enkel at han ikke KAN vise definitivt hvor Tesla er fordi det ville vist at de ikke er der at det er ett ukjent stykke tid til de kommer dit, hvertfall ikke i år.
Hva mener du? Nærmest hvem som helst i USA kan ta i bruk FSD, og selv se hvordan det fungerer. Å påstå at Tesla ikke vil vise frem FSD må være noe av det rareste jeg har lest her i dag.
Lurer på om du egentlig kan lese og forstå? FSD kan kjøpes både i USA og i Norge. Det er to forskjellige versjoner hvor de i USA kan få beta versjonen. MEN ingen av dem er selvkjøring. Sjåfør er ansvarlig, selvkjøring er det først når bilen/selskapet tar over ansvaret slik som Cruise og Waymo rent faktisk gjør (selv om til og med de har sterke begrensninger).

Så selvkjøring har ikke Tesla som du veldig godt vet, selv om du later som noe annet. 🤪

daktari

Sitat fra: Mobileum på fredag 15. september 2023, klokken 19:07
Sitat fra: emurof på fredag 15. september 2023, klokken 17:55
Sitat fra: Mobileum på fredag 01. september 2023, klokken 17:54
SitatMen faktum er at det eksisterer som beta og er i bruk av kunder, og det fungerer beviselig, med unntak av bugs.

Det er ikke noe som heter "fungerer beviselig, med unntak av bugs" når det snakkes om full selvkjøring!

Om 4 måneder skal FSD Beta transformeres til V12, gå ut av Beta, selvsagt være bugfri, og godkjent av myndighetene.

Musk: Tesla FSD Might Reach Level 4 Or Level 5 Autonomy This Year

Slikt synes jeg er både usaklig og uredelig.
Så en betaversjon av nye Windows er ikke en beta av Windows? Det er ikke en uferdig versjon av Windows?

Og så bør du sjekke definisjonen på ordet "might". Du kan ta Musk på mye, men her uttaler han seg faktisk ikke skråsikkert.

Du skjønner vel at det er en viss forskjell på å kjøre Windows Beta og FSD Beta. Ingen kan bli drept av å kjøre Windows Beta.
Og at Windows beta ikke selges som en ferdig versjon, men tilbys gratis til enkelte testere. Når produktet er ferdig så selges det. Ikke 7 år før det  finnes noe som svakt ligner på det solgte.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Mobileum

Sitat fra: emurof på fredag 15. september 2023, klokken 17:55Og så bør du sjekke definisjonen på ordet "might". Du kan ta Musk på mye, men her uttaler han seg faktisk ikke skråsikkert.
Dette var det Musk sa:

"This is only speculation, but I think we'll achieve full self-driving, maybe what you would call four or five, I think later this year," the billionaire added, referring to two of the most advanced levels of autonomous driving technology.

Han brukte faktisk ikke engang "might". (Det sitatet var hentet fra Teslarati som har for vane å tilpasse seg i Musks favør).

"I think" er vel heller ikke nok for deg. Har egentlig Musk noen gang lovet noe?
Tesla S75D - sen 2018 - FSD

ProsjektX

Så lenge Tesla ikke engang har adaptiv cruise som fungerer rimelig pålitelig, så er FSD så langt unna at ingen bør forvente at FSD når "endelig" utgivelse. Nevner bare med ACC at bilen til stadighet får panikk når biler kommer imot, følger for tett, bremser i hytt og pine uten tilsynelatende logiske hendelser (ikke noe med feil lesing av skilt), kjører som en kenguru med stop and go i kø, osv... Når ikke noe så grunnleggende fungerer vil det aldri komme FSD i levetiden på de bilene som er solgt per i dag, det har jeg null tiltro til, uten å ta hensyn til kompleksiteten til FSD.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Mobileum

Grei oppsummering av denne tråden. De aller fleste tror jeg etterhvert stort sett er ening i denne. Om/når/hvis er gjennomgangstema, og kan for egen regning føye til "hva hvis ikke"....

Contango

Kunde fikk erstatning i UK for manglende FSD leveranse.
https://electrek.co/2023/11/07/tesla-owner-wins-10k-settlement-over-teslas-full-self-driving-claims/
Ganske spesifikk henvisning til hjemmesidene da vedkommende kjøpte så ikke helt generelt, men det er en liten sprekk i demningen. Det er store FSD beløp nå som Tesla aldri har levert på.

Mobileum

Det er det flere her i Norge som også har fått, men de må undertegne en NDA som hindrer dem i å gå ut med det.

Rocklobster

Sitat fra: Mobileum på onsdag 08. november 2023, klokken 12:01Det er det flere her i Norge som også har fått, men de må undertegne en NDA som hindrer dem i å gå ut med det.
Det er litt teit å gå med på en NDA. Det var jo akkurat det han i England nektet på og det er jo nyheten her. Håper fremgangsmåten kan automatiseres og eller publiseres så det blir litt mer press på Tesla

Mobileum

Skjønner dem godt. Tesla haler ut tiden, og skaper masser av ekstra arbeid og mye møtetid. En av dem fikk tilbakebetalt først etter 14 måneder fordi Tesla aldri besvarte på henvendelsene. Heller ikke på rekommanderte brev. Andre har opplevd at Tesla ikke "gidder" å møte til rettsforhandlinger.

alex503

Nå er det 1 år siden jeg fikk levert bilen min. Kjøpte med Autopark og Autosummon, men det har aldri vært tilgjengelig i denne bilen.

Gjennomsnittlig levetid på en vanlig bil er 15-18 år, da er faktisk 1 år ganske mye av den levetiden. Hvor lenge kan vi godta at et produkt er "midlertidig utligjengelig"?

Det er sikkert mange som kommer til å svare at autopark og autosummon ikke fungerer skikkelig uansett, men det er vel strengt tatt ikke poenget akkurat nå.

Contango

Disse funksjonene tror jeg forsvant sammen med parkeringssensorene og avhenger vel derfor av at kamerafunksjonaliteten klarer å erstatte disse sensorene. Bak ser det ut til at de har kommet ganske langt, men det forutsetter ren kameralinse. Foran er det bare tull fremdeles. Mange av oss trodde de ville introdusere kamera helt foran på de nye bilene for å dekke dødsonen vinduskameraet har. Det gjorde de ikke. Ergo er det helt i det blå om det noen gang blir en slik funksjonalitet tilgjengelig og hvilken hardware det i så fall vil kreve.
Jeg vil tro at du har en ganske god sak ift å be om at du får refundert det du har betalt, enten det var for FSD eller EAP. Men om du når frem mister du da resten av den funksjonaliteten du evt vil ha. Å få en erstatning for delvis tap av funksjonalitet høres komplisert ut. Men ja, selv om de mirakuløst gjenoppretter funksjonene var de ikke spesielt pålitelige med sensorene den gang heller og de færreste har vel særlig tillit lenger til Teslas evne til å levere disse funksjonalitetene - med eller uten sensorer.

Dank

Sitat fra: alex503 på mandag 13. november 2023, klokken 11:31Nå er det 1 år siden jeg fikk levert bilen min. Kjøpte med Autopark og Autosummon, men det har aldri vært tilgjengelig i denne bilen.

Gjennomsnittlig levetid på en vanlig bil er 15-18 år, da er faktisk 1 år ganske mye av den levetiden. Hvor lenge kan vi godta at et produkt er "midlertidig utligjengelig"?

Det er sikkert mange som kommer til å svare at autopark og autosummon ikke fungerer skikkelig uansett, men det er vel strengt tatt ikke poenget akkurat nå.

Jeg har EAP på min palladium model S. Autopark var ofte tilgjengelig i 2023.32.X (fungerte ikke perfekt, men funksjonen var der), men så forsvant den eller ikke sett noe til etter oppdatering til 2023.38 for noen dager siden.
2023 Model S Plaid
2014 Model S 85 (solgt)

filtvet

FSD kommer aldri på eksisterende modeller er min tro. Heller ikke på "Highland" som i tillegg har tatt bort spakene. Idiotisk.

Nihon

Sitat fra: filtvet på tirsdag 14. november 2023, klokken 08:28FSD kommer aldri på eksisterende modeller er min tro. Heller ikke på "Highland" som i tillegg har tatt bort spakene. Idiotisk.

Spaken på høyre side er sjeldent i bruk så den klarer jeg meg lett uten. Er bare for å endre "gir", noe som like lett kan gjøres på skjermen.

Spaken på venstre side er ofte i bruk, men jeg ble fort vant til å bruke knappene på rattet etter en time og hadde null problemer i rundkjøringer på slutten av prøvekjøringen. Det å ha viskere på rattet fungerer også veldig bra.
Det eneste er at det tar litt lengre tid å blende ned siden man må trykke og holde knappen inne litt før den gjør det istedenfor å bare raskt dytte spaken bakover.

Tviler på at jeg kommer til å savne spakene når jeg får min om et par uker.
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - reservert
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat (uten varmepumpe)

filtvet

Men de har også fjernet uss også. Har nok spart et par småbulker på 2 år.

Og uten blinkerspak i alle rundkjøringer blir håpløst.

© 2023, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA