Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: filtvet på torsdag 16. november 2023, klokken 22:08Det mest tåpelige er at teslaer selges på finn med EAP/FSD. Hva er vitsen. De kommer aldri til å fungere i Norge. Kanskje en fergetur til usa de har i tankene for ny kjøper?
Som bruktselger, hva slags ansvar tar man for FSD egentlig? Kan en kjøper kreve avslag eller heving innen en viss tid?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Mobileum

"While the update looks significant based on the release notes, it's still not v12, which is going to include neural net-based vehicle controls, nor the true full self-driving that CEO Elon Musk said would happen by the end of the year."
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

daktari

Forstår ikke hvorfor de gir ut nye versjoner på gammel arkitektur når de har ny arkitektur på gang.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Sitat fra: daktari på lørdag 18. november 2023, klokken 20:24Forstår ikke hvorfor de gir ut nye versjoner på gammel arkitektur når de har ny arkitektur på gang.
FSD tease.....

CorsoDante

Sitat fra: filtvet på torsdag 16. november 2023, klokken 22:08Det mest tåpelige er at teslaer selges på finn med EAP/FSD. Hva er vitsen. De kommer aldri til å fungere i Norge. Kanskje en fergetur til usa de har i tankene for ny kjøper?


EAP på en rekke bruktbiler har omtrent samme funksjonalitet i Norge som i USA.

Og hva gjelder FSD så ligger Canada langt nærmere mht. en fergetur... Er det dagens FSDβ du tenker aldri kommer til å fungere i Norge? Som Level 2-system? Tenker du da på reguleringen, klimatiske forhold, høyre-regelen eller andre forhold?
TMYP HW4 / TM3P Atom

CorsoDante

#2871
Sitat fra: daktari på torsdag 16. november 2023, klokken 22:20
Sitat fra: filtvet på torsdag 16. november 2023, klokken 22:08Det mest tåpelige er at teslaer selges på finn med EAP/FSD. Hva er vitsen. De kommer aldri til å fungere i Norge. Kanskje en fergetur til usa de har i tankene for ny kjøper?
Som bruktselger, hva slags ansvar tar man for FSD egentlig? Kan en kjøper kreve avslag eller heving innen en viss tid?

Dette er faktisk et godt poeng. Minner meg om da man fant Tesla Model S Perf. med «700 hk», lenge etter at katta var ute av sekken. Viktig å holde seg unna Musk-sjargong når man skal selge noe, tenker jeg.

Utgangspunktet er selvsagt samme ansvar som (private/profesjonelle) bruktbilselgere for øvrig. Når jeg skal selge min bil tenker jeg å henvise til brukermanualen, som beskriver greit hva dette er (og ikke er). P.t. er det ingenting over Autopilot, men ser ingen grunn til at Norge ikke kan få FSD Beta når reguleringen tillater dette. Samt understreke at det er HW3, som aldri vil oppnå Level 5, men i det minste innebærer et knakende bra Level 2-system under de fleste forhold. Til-og-fra-jobben med minst mulig stress. Tviler på at noen kommer til å selge inn robotaxi med det første...

https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/no_no/GUID-2CB60804-9CEA-4F4B-8B04-09B991368DC5.html
TMYP HW4 / TM3P Atom

Mobileum

Ford:

Hva med selvkjøring i Norge?

Ford opplyser til Elbil24 at de nå jobber med å få godkjent BlueCruise-soner i Norge. Her er det ikke nødvendigvis teknologien som er utfordringen, men reglementet i Norge.

Ford har plukket seg ut flere strekninger som i første omgang vil være aktuelle for selvkjøringsteknologien her i Norge. Oslo - Drammen, Oslo - Hamar, Oslo - Svinesund og Vestfold - Sørlandet er blant disse. Også Kristiansand - Stavanger er en mulighet Ford undersøker.

Foreløpig er det som nevnt kun Ford Mustang Mach-E som kan ta i bruk den nye teknologien, og da 2023-modeller. Teknologien er avhengig av infrarødt-kamera på rattstammen for å fungere. 70 prosent av 2021- og 2022-utgavene av Mustang Mach i Norge har et slikt kamera - og kan derfor ta i bruk teknologien på sikt. Ford jobber dessuten med å tilgjengeliggjøre teknologien også for eldre modeller.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Otkristo

Sitat fra: Mobileum på fredag 01. desember 2023, klokken 21:02Ford:

Hva med selvkjøring i Norge?

Ford opplyser til Elbil24 at de nå jobber med å få godkjent BlueCruise-soner i Norge. Her er det ikke nødvendigvis teknologien som er utfordringen, men reglementet i Norge.

Ford har plukket seg ut flere strekninger som i første omgang vil være aktuelle for selvkjøringsteknologien her i Norge. Oslo - Drammen, Oslo - Hamar, Oslo - Svinesund og Vestfold - Sørlandet er blant disse. Også Kristiansand - Stavanger er en mulighet Ford undersøker.

Foreløpig er det som nevnt kun Ford Mustang Mach-E som kan ta i bruk den nye teknologien, og da 2023-modeller. Teknologien er avhengig av infrarødt-kamera på rattstammen for å fungere. 70 prosent av 2021- og 2022-utgavene av Mustang Mach i Norge har et slikt kamera - og kan derfor ta i bruk teknologien på sikt. Ford jobber dessuten med å tilgjengeliggjøre teknologien også for eldre modeller.

Slår seg av i tunneler?!
Uansett, Ford må også forholde seg til UNECE begrensningene for Level 2.
som betyr at BlueCruise vil slå seg av ved skarpe svinger.


CorsoDante

Sitat fra: Otkristo på lørdag 02. desember 2023, klokken 12:07
Sitat fra: Mobileum på fredag 01. desember 2023, klokken 21:02Ford:

Hva med selvkjøring i Norge?

Ford opplyser til Elbil24 at de nå jobber med å få godkjent BlueCruise-soner i Norge. Her er det ikke nødvendigvis teknologien som er utfordringen, men reglementet i Norge.

Ford har plukket seg ut flere strekninger som i første omgang vil være aktuelle for selvkjøringsteknologien her i Norge. Oslo - Drammen, Oslo - Hamar, Oslo - Svinesund og Vestfold - Sørlandet er blant disse. Også Kristiansand - Stavanger er en mulighet Ford undersøker.

Foreløpig er det som nevnt kun Ford Mustang Mach-E som kan ta i bruk den nye teknologien, og da 2023-modeller. Teknologien er avhengig av infrarødt-kamera på rattstammen for å fungere. 70 prosent av 2021- og 2022-utgavene av Mustang Mach i Norge har et slikt kamera - og kan derfor ta i bruk teknologien på sikt. Ford jobber dessuten med å tilgjengeliggjøre teknologien også for eldre modeller.

Slår seg av i tunneler?!
Uansett, Ford må også forholde seg til UNECE begrensningene for Level 2.
som betyr at BlueCruise vil slå seg av ved skarpe svinger.



BMW er straks i gang med level 3 her i Europa; https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0438214EN/level-3-highly-automated-driving-available-in-the-new-bmw-7-series-from-next-spring

«The BMW Personal Pilot L3 for Level 3 highly automated driving in the BMW 7 Series gives drivers the option of concentrating on secondary in-vehicle activities away from what is happening on the road. In a BMW 7 Series with the BMW Personal Pilot L3 activated, customers will be able to edit e-mails, for example, or engage more deeply in telephone calls while travelling at up to 60 km/h (37 mph). They can also use digital services for e.g. streaming videos from various providers on the central display during a journey. This makes the new BMW Personal Pilot L3 the ideal solution for making good use of time spent in slow-moving traffic or tailbacks during daily motorway commutes.»

Kommer til våren. Ligner veldig det Mercedes lanserer ca. samtidig i USA. Bmw tar 6.000 Euro i engangsbeløp for herligheten, inkl. (tysk) mva. MB tar USD 2.500 årlig.
TMYP HW4 / TM3P Atom

filtvet

Er vel ingenting av "EAP" som fungerer i Norge?

turfsurf

NoA / Auto Lane Change fungerer vel. Summon og Autopark og.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Otkristo

Sitat fra: CorsoDante på onsdag 06. desember 2023, klokken 18:46
Sitat fra: Otkristo på lørdag 02. desember 2023, klokken 12:07
Sitat fra: Mobileum på fredag 01. desember 2023, klokken 21:02Ford:

Hva med selvkjøring i Norge?

Ford opplyser til Elbil24 at de nå jobber med å få godkjent BlueCruise-soner i Norge. Her er det ikke nødvendigvis teknologien som er utfordringen, men reglementet i Norge.

Ford har plukket seg ut flere strekninger som i første omgang vil være aktuelle for selvkjøringsteknologien her i Norge. Oslo - Drammen, Oslo - Hamar, Oslo - Svinesund og Vestfold - Sørlandet er blant disse. Også Kristiansand - Stavanger er en mulighet Ford undersøker.

Foreløpig er det som nevnt kun Ford Mustang Mach-E som kan ta i bruk den nye teknologien, og da 2023-modeller. Teknologien er avhengig av infrarødt-kamera på rattstammen for å fungere. 70 prosent av 2021- og 2022-utgavene av Mustang Mach i Norge har et slikt kamera - og kan derfor ta i bruk teknologien på sikt. Ford jobber dessuten med å tilgjengeliggjøre teknologien også for eldre modeller.

Slår seg av i tunneler?!
Uansett, Ford må også forholde seg til UNECE begrensningene for Level 2.
som betyr at BlueCruise vil slå seg av ved skarpe svinger.



BMW er straks i gang med level 3 her i Europa; https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0438214EN/level-3-highly-automated-driving-available-in-the-new-bmw-7-series-from-next-spring

«The BMW Personal Pilot L3 for Level 3 highly automated driving in the BMW 7 Series gives drivers the option of concentrating on secondary in-vehicle activities away from what is happening on the road. In a BMW 7 Series with the BMW Personal Pilot L3 activated, customers will be able to edit e-mails, for example, or engage more deeply in telephone calls while travelling at up to 60 km/h (37 mph). They can also use digital services for e.g. streaming videos from various providers on the central display during a journey. This makes the new BMW Personal Pilot L3 the ideal solution for making good use of time spent in slow-moving traffic or tailbacks during daily motorway commutes.»

Kommer til våren. Ligner veldig det Mercedes lanserer ca. samtidig i USA. Bmw tar 6.000 Euro i engangsbeløp for herligheten, inkl. (tysk) mva. MB tar USD 2.500 årlig.
Hva er den egentlige fordelen/merverdien en får med Level 3 fra BMW?

1. Kjøp en BMW 7 serie til 2 mill
2. Kjøp deretter en pakke til 65000kr
 —>
Kan brukes på motorvei så lenge farten er under 60kmt. Du må til enhver tid være klar til å ta over når bilen får «panikk» eller hvis køen løses opp og farten er over 60kmt. For når bilen gir beskjed har du fullstendig ansvar som level 2.

Klassisk level 2 fungerer vel bra nok i køkjøring for de fleste merker?!

RJK

Kan vel bare svare for meg selv, men vil ikke si det frister veldig mye å bruke masse penger på abonnement på Bluecruise eller BMW eller MB sin løsning, når den er så begrenset at man ikke kan holde lovlig hastighet og stadig må avbryte om farta blir for høy, annen trafikk blir for høy og "overraskelser" som tunneler begrenser så heftig.

Var heller ikke veldig imponerende at BMW'en kjørte seg fast pga en hindring i veibanen, når det utvilsomt burde klare å finne plass i den andre filen ved å tilpasse seg fart og annen trafikk, og derved komme seg fint forbi, til liten og ingen fare for egen eller andres sikkerhet.

Men det viser jo igjen at det er langt frem for de fleste, før vi er der at man kan gjennomføre en reise temmelig sømløst, sikkert og komfortabelt, og uten unødvendige avbrudd, på temmelig lang tid.

Nei, jeg ville heller ikke kastet egne penger på Tesla sin løsning, på en god stund, om ikke noe revolusjonerende hadde dukket opp, og myndighetene i stor grad åpnet opp for FSD eller noen av de andre løsningene i nær fremtid.
Sitat fra: Otkristo på onsdag 06. desember 2023, klokken 21:00
Sitat fra: CorsoDante på onsdag 06. desember 2023, klokken 18:46
Sitat fra: Otkristo på lørdag 02. desember 2023, klokken 12:07
Sitat fra: Mobileum på fredag 01. desember 2023, klokken 21:02Ford:

Hva med selvkjøring i Norge?

Ford opplyser til Elbil24 at de nå jobber med å få godkjent BlueCruise-soner i Norge. Her er det ikke nødvendigvis teknologien som er utfordringen, men reglementet i Norge.

Ford har plukket seg ut flere strekninger som i første omgang vil være aktuelle for selvkjøringsteknologien her i Norge. Oslo - Drammen, Oslo - Hamar, Oslo - Svinesund og Vestfold - Sørlandet er blant disse. Også Kristiansand - Stavanger er en mulighet Ford undersøker.

Foreløpig er det som nevnt kun Ford Mustang Mach-E som kan ta i bruk den nye teknologien, og da 2023-modeller. Teknologien er avhengig av infrarødt-kamera på rattstammen for å fungere. 70 prosent av 2021- og 2022-utgavene av Mustang Mach i Norge har et slikt kamera - og kan derfor ta i bruk teknologien på sikt. Ford jobber dessuten med å tilgjengeliggjøre teknologien også for eldre modeller.

Slår seg av i tunneler?!
Uansett, Ford må også forholde seg til UNECE begrensningene for Level 2.
som betyr at BlueCruise vil slå seg av ved skarpe svinger.



BMW er straks i gang med level 3 her i Europa; https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0438214EN/level-3-highly-automated-driving-available-in-the-new-bmw-7-series-from-next-spring

«The BMW Personal Pilot L3 for Level 3 highly automated driving in the BMW 7 Series gives drivers the option of concentrating on secondary in-vehicle activities away from what is happening on the road. In a BMW 7 Series with the BMW Personal Pilot L3 activated, customers will be able to edit e-mails, for example, or engage more deeply in telephone calls while travelling at up to 60 km/h (37 mph). They can also use digital services for e.g. streaming videos from various providers on the central display during a journey. This makes the new BMW Personal Pilot L3 the ideal solution for making good use of time spent in slow-moving traffic or tailbacks during daily motorway commutes.»

Kommer til våren. Ligner veldig det Mercedes lanserer ca. samtidig i USA. Bmw tar 6.000 Euro i engangsbeløp for herligheten, inkl. (tysk) mva. MB tar USD 2.500 årlig.
Hva er den egentlige fordelen/merverdien en får med Level 3 fra BMW?

1. Kjøp en BMW 7 serie til 2 mill
2. Kjøp deretter en pakke til 65000kr
 —>
Kan brukes på motorvei så lenge farten er under 60kmt. Du må til enhver tid være klar til å ta over når bilen får «panikk» eller hvis køen løses opp og farten er over 60kmt. For når bilen gir beskjed har du fullstendig ansvar som level 2.

Klassisk level 2 fungerer vel bra nok i køkjøring for de fleste merker?!

Stiller akkurat det samme spørsmålet! ;)  8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

#2879
Sitat fra: Otkristo på onsdag 06. desember 2023, klokken 21:00
Sitat fra: CorsoDante på onsdag 06. desember 2023, klokken 18:46BMW er straks i gang med level 3 her i Europa; https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0438214EN/level-3-highly-automated-driving-available-in-the-new-bmw-7-series-from-next-spring

«The BMW Personal Pilot L3 for Level 3 highly automated driving in the BMW 7 Series gives drivers the option of concentrating on secondary in-vehicle activities away from what is happening on the road. In a BMW 7 Series with the BMW Personal Pilot L3 activated, customers will be able to edit e-mails, for example, or engage more deeply in telephone calls while travelling at up to 60 km/h (37 mph). They can also use digital services for e.g. streaming videos from various providers on the central display during a journey. This makes the new BMW Personal Pilot L3 the ideal solution for making good use of time spent in slow-moving traffic or tailbacks during daily motorway commutes.»

Kommer til våren. Ligner veldig det Mercedes lanserer ca. samtidig i USA. Bmw tar 6.000 Euro i engangsbeløp for herligheten, inkl. (tysk) mva. MB tar USD 2.500 årlig.
Hva er den egentlige fordelen/merverdien en får med Level 3 fra BMW?

1. Kjøp en BMW 7 serie til 2 mill
2. Kjøp deretter en pakke til 65000kr
 —>
Kan brukes på motorvei så lenge farten er under 60kmt. Du må til enhver tid være klar til å ta over når bilen får «panikk» eller hvis køen løses opp og farten er over 60kmt. For når bilen gir beskjed har du fullstendig ansvar som level 2.

Klassisk level 2 fungerer vel bra nok i køkjøring for de fleste merker?!

Hvis man står en time i kø på E18 inn/ut av Oslo 2x hver dag, hele året, så kan man kanskje få igjen 14 timer arbeidstid hver uke. Massiv forskjell på level 3 og level 2 der, den ene kan man sitte med bok eller pc, den andre kjører man selv med støtte.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA