Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge

Startet av oivindg, lørdag 24. oktober 2020, klokken 16:15

« forrige - neste »

RJK

Hvor mye tror du dedekksensorene koster i produksjon? 10-15-20 korner per stykk? Eller tar jeg i nå?

Synes 500 kroner for et sett er dyrt. Og så må man jo uansett ha dobbelt opp pga at man må ha til begge dekksettene.Da er vi oppe i tusenlappen. Nei, tipper de hadde tjent godt på de, selv om de tok 50-lappen per stykk.


Bare fordi man har råd til noe, betyr det ikke at ting ikke er dyre eller "så ille". Og begynner man å stille spørsmål om slikt, så er det fort gjort å bli stemplet som gjerrig og gnien, og så kommer dette våset med at vi tjener så bra at vi knapt merker det, og så sammenligner vi på inntekten vår.


Men hva koster disse sensorene i Tyskland f.eks. eller i USA? Hvor stor er prisforskjellen? Ser på Ebay så for man slike fra ca 100 kroner inkludert frakt for et sett på 4, fra amerikanske selgere så er prisen varierende fra 200,- og oppover for sett på 4.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Egil Haugli

Sitat fra: oivindg på torsdag 05. november 2020, klokken 16:52
Bladde litt i manualen for bilen på nett i dag og så at det sto at maksimal ladeeffekt er 140kW. Altså 10kW lavere enn Polestar 2.
Interessant (og litt skuffende) - men det kan jo være at de nå har satt det til 140kW ettersom det viser seg at faktisk ingen klarer å oppnå 150kW på PS2.

oivindg

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 05. november 2020, klokken 16:53
Synes ikke 500 per hjul er så ille for å ha full kontroll på trykket jeg. Får jo gjerne opp temperatur i tillegg. Ganske interessant å se hvordan trykket stiger betraktelig fra en parkert bil i 0 grader, til oppvarmede dekk på motorvei etter en stund.
Trykksensorer virker raskere og mer presise også. Og holdbarhet har jeg ikke noe å utsette på. Ingen feil siste 8 år. Men trykkfall basert på omkrets er absolutt bedre enn ingenting.
500 pr. hjul for Volvokompatible sensorer er jo en bra pris! Jeg har hørt om en del folk som har problemer med aktive sensorer, så for min del synes jeg ikke jeg får noe igjen for å bruke penger på det. Bare flere ting som kan lage bry.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

oivindg

Sitat fra: Egil Haugli på torsdag 05. november 2020, klokken 17:26
Sitat fra: oivindg på torsdag 05. november 2020, klokken 16:52
Bladde litt i manualen for bilen på nett i dag og så at det sto at maksimal ladeeffekt er 140kW. Altså 10kW lavere enn Polestar 2.
Interessant (og litt skuffende) - men det kan jo være at de nå har satt det til 140kW ettersom det viser seg at faktisk ingen klarer å oppnå 150kW på PS2.
De vil jo fortsatt klare 0-80% på 40 minutter siden gjennomssnittseffekten typisk ligger rundt 85kW. Ladekurven på Polestar 2 er jo utrolig dårlig. Man klarer vel å komme opp i 135kW, men det varer bare noen få minutter.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

oivindg

Nå blir ventetida enda lenger. For en bil!

Fikk låne en demobil noen timer i dag. Opplevelsen var at bilen er enda bedre å kjøre enn jeg forventet! Kjøreopplevelsen er som i en større bil. Den har noe av samme flyt over ujevnheter som jeg har opplevd i BMW X5. Den er mer komfortabel enn vår BMW X3, selv om X3'en har adaptiv fjæring. Styrefølelsen er litt mer nummen enn i BMW'en, men det er fortsatt bra med tilbakemeldinger gjennom rattet. Jeg provoserte fram hjulslipp i noen skarpe svinger og hadde god kontroll gjennom styringa. Til tross for storbilfølelsen er bilen morsom å kjøre. Jeg synes også at den oppleves som overraskende dynamisk i svinger.

Firehjulstrekken imponerer! Jeg fikk ikke prøvd fremkommelighet i bratte kneiker, men fikk kjørt en del på vanlig vei med glatt dekke. Det skal mye til at bilen spinner. Den virker veldig balansert når du provoserer den i svinger. Og den har utrolig aksellerasjon rett fram på glatt vei. For det første fordeler den kreftene så godt til alle fire hjul at det skal mye til for å få hjulspinn. Når det først skjer er den likevel veldig stabil. Den begynner ikke å svinse med hekken eller annen moro, den trekker bare rett fram med maks fremdrift på hvert hjul. Her har Volvo gjort en veldig god jobb med programmering av stabilitetsprogram og antispinn.

Sittestillingen er veldig god. Det stemmer faktisk at plassen i kupeen er akkurat som i ICE-utgavene (med unntak av en liten skråflate i framkant av førersetet som ikke har noen praktisk betydning). Dette gjør at jeg som er 193cm høy har mange centimeter klaring til taket, selv om bilen har panoramatak.

Eneste skuffelsen for meg er at 4.9 sekunder fra 0 til 100 ikke oppleves som veldig raskt. X3'en vi har nå aksellererer på 5.6 sekunder, og den subjektive opplevelsen er at den er raskere. Helt objektivt er den selvsagt ikke det, men i BMW'en har vi motorlyd og rykk fra girkassa, i Volvoen har vi stillhet og null giring. Bare et helt jevnt skyv til du er langt over fartsgrensa. Eneste måten å se hvor rask Volvoen er, er å aksellerere inn på en vei eller i et lyskryss der det er andre biler. Da ser du at den faktisk er lynkjapp.

Jeg prøvde såvidt å lade på en 16A type 2 lader. Dette var helt uproblematisk. Bare å plugge i kabelen, så startet ladinga. Trykke på låseknappen i ladeluka, så stoppet ladinga og kontakten kunne plugges ut.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

sims

#20
Hvor langt kjørte du og hva ble snittforbruket? Edit - så du svarte i annen tråd.

oivindg

#21
En annen ting som er verdt å nevne fra prøveturen er One Pedal Driving. Denne er enten av eller på i XC40.

Når den er av bremser ikke bilen "på gira" i det hele tatt. Det er litt uvant i forhold til en ICE-bil som har mer eller mindre motorbrems. På XC40 fortsetter det å rulle nesten uten å redusere farta, så bremsepedalen må brukes litt mer aktivt enn forventet.

Når One Pedal Driving er på, er bremseeffekten mye kraftigere når gassen slippes opp. Vanlig kjøring kan fint gjøres uten å røre bremsepedalen i det hele tatt. Kun når det dukker opp noe uforutsett, så det er behov for å bremse brått, er det bruk for bremsepedalen. Effekten er veldig fint justert, så det tar ikke lange tida å venne seg til. Den er også laget sånn at hvis du slipper opp gassen brått, så kommer bremseeffekten litt etterhvert. Det var heller ikke antydning til hjulslipp på glatta.

Om man velger å ha One Pedal Driving av eller på vil trolig ikke ha mye å si for forbruket, siden det er regenerering som brukes som bremseeffekt også når man tråkker på bremsepedalen. Inntil et visst punkt. Ved hard bremsing bruker den skivebremsene i tillegg. Bremsene er forøvrig utrolig bra. Over to tonn med bil stoppes utrolig raskt når det trengs.

Må også nevne at bilen ikke hadde internettforbindelse som fungerte. Dette er visst et problem på en del av XC40'ene som er levert ut, så det er noe Volvo jobber med. Medfører blant annet at Google Maps ikke virker.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Gauss

Sitat fra: oivindg på onsdag 02. desember 2020, klokken 08:08
Må også nevne at bilen ikke hadde internettforbindelse som fungerte. Dette er visst et problem på en del av XC40'ene som er levert ut, så det er noe Volvo jobber med. Medfører blant annet at Google Maps ikke virker.
Internett og Google systemene fungerer helt fint på min bil.

oivindg

Sitat fra: Gauss på onsdag 02. desember 2020, klokken 14:52
Sitat fra: oivindg på onsdag 02. desember 2020, klokken 08:08
Må også nevne at bilen ikke hadde internettforbindelse som fungerte. Dette er visst et problem på en del av XC40'ene som er levert ut, så det er noe Volvo jobber med. Medfører blant annet at Google Maps ikke virker.
Internett og Google systemene fungerer helt fint på min bil.
Du har ikke tilfeldigvis installert YouTube Music? Det er appen jeg bruker på iPhone, så jeg er litt spent på funksjonaliteten ombord i XC40'en.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Gauss

Sitat fra: oivindg på onsdag 02. desember 2020, klokken 16:09
Sitat fra: Gauss på onsdag 02. desember 2020, klokken 14:52
Sitat fra: oivindg på onsdag 02. desember 2020, klokken 08:08
Må også nevne at bilen ikke hadde internettforbindelse som fungerte. Dette er visst et problem på en del av XC40'ene som er levert ut, så det er noe Volvo jobber med. Medfører blant annet at Google Maps ikke virker.
Internett og Google systemene fungerer helt fint på min bil.
Du har ikke tilfeldigvis installert YouTube Music? Det er appen jeg bruker på iPhone, så jeg er litt spent på funksjonaliteten ombord i XC40'en.
Kun installert Spotify, men ikke testet enda.

oivindg

Det er mye snakk om at XC40 P8 er for dyr. Der er jeg enig, rent objektivt sett. Grunnen til at vi betaler 600 000 for denne bilen er rett og slett at den er akkurat passe for oss. Ser vi på hva man får eller ikke får, er det alltid andre, rimeligere, elbiler som gir mer for pengene.

Tenkte jeg skulle liste opp noen ting som det er greit å være klar over at man ikke får på XC40 P8, selv om man krysser av for alt utstyr:
- Head-up display (men et ganske ok display foran føreren)
- Matrix LED-lys (XC40 har LED-lys som svinger og blender ned automatisk)
- Superkomfortable seter (gode seter i XC40, men ikke supergode seter som Volvo har i andre modeller)
- Parkeringsassistent/automatikk (kun 360-kamera)
- Rullegardin over lasterommet (kun en hattehylle som kan tas løs)
- Store koppholdere (koppholderne er bare middels store)
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

mroek

Sitat fra: oivindg på tirsdag 08. desember 2020, klokken 16:12
Tenkte jeg skulle liste opp noen ting som det er greit å være klar over at man ikke får på XC40 P8, selv om man krysser av for alt utstyr:
- Matrix LED-lys (XC40 har LED-lys som svinger og blender ned automatisk)

Interessant. Jeg hadde jo trodd at den fikk tilsvarende lys som Polestar 2 (som er helt fantastiske!), men det gjør den altså ikke. Det er litt synd, må jeg si.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

oivindg

Sitat fra: mroek på onsdag 09. desember 2020, klokken 08:50
Sitat fra: oivindg på tirsdag 08. desember 2020, klokken 16:12
Tenkte jeg skulle liste opp noen ting som det er greit å være klar over at man ikke får på XC40 P8, selv om man krysser av for alt utstyr:
- Matrix LED-lys (XC40 har LED-lys som svinger og blender ned automatisk)

Interessant. Jeg hadde jo trodd at den fikk tilsvarende lys som Polestar 2 (som er helt fantastiske!), men det gjør den altså ikke. Det er litt synd, må jeg si.
Håper jeg tar feil, men jeg tror demobilen jeg lånte hadde de mest avanserte LED-lysene. Gode lys, men ikke i samme klasse som Polestar 2.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Oddaa

Sitat fra: oivindg på onsdag 09. desember 2020, klokken 11:27
Sitat fra: mroek på onsdag 09. desember 2020, klokken 08:50
Interessant. Jeg hadde jo trodd at den fikk tilsvarende lys som Polestar 2 (som er helt fantastiske!), men det gjør den altså ikke. Det er litt synd, må jeg si.
Håper jeg tar feil, men jeg tror demobilen jeg lånte hadde de mest avanserte LED-lysene. Gode lys, men ikke i samme klasse som Polestar 2.
XC40 har dessverre ikke LED-matrix nei. Er vant med dette fra XC90 og XC60, men kommer neppe til å savne det på denne bilen da den sjeldent kommer til å kjøres langs uopplyste veier.

HUD er jeg også vant til og skulle gjerne hatt.

Parkeringsassistent kjørte jeg med i fire år på XC90 uten å bruke en eneste gang, så det ville jeg ikke betalt for.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Durango64

Fint at oivindg deler sine tanker rundt sin første elbil. Denne bilen blir min første elbil også og er årsaken til at jeg er blitt med i forumet. Mange meninger om rekkevidde vs pris ser jeg i andre tråder. I bunn og grunn så var ikke dette mitt utgangspunkt for valg av ny bil. "Fossil" bil med SUV m/AWD var utgangspunktet i fjor vår da jeg måtte planlegge utskiftning av diesel bil jeg leaser. En kollega hadde kjøpt en diesel XC40 som jeg prøvesatt og den falt i smak. Da var det kort vei til Frydenbø Bergen, Minde og siden jeg hadde vært "svanger" med P8 før dette besøket ble valget lett. Dårlig med nært forestående el SUV i markedet var det også på den tiden. Jeg er noe teknofreak men samtidig litt gammeldags også når det kommer til førermiljø og jeg likte XC40 sitt.

Jeg har valgt mye av det samme tilleggsutstyret som nevnes innledningsvis (jeg ser for øvrig at konfiguratoren er endret noe på 8 mnd). Det som ser ut til å være forskjell og mine valg er:
Onyx Black Metallic
Lava interiør teppe
Loungepakken uten panoramatak
20" 5-Double Spoke men kun på sommer
Trådløs lading mobil
Ikke lastpakke
☞ Volvo XC40 P8 AWD Recharge
14 bensin og diesel biler før denne

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA