Batterivarme

Startet av ThomasEL, onsdag 21. oktober 2020, klokken 09:33

« forrige - neste »

Orbit

To sjekkpunkt:
  • Er bilen startet opp ("Ready") før du kobler opp app?
  • Har du valgt "Connection profile" som "Audi eTron 55" under "Settings"på startskjermen i app? Du kan ha forskjellige biler under "My Cars", og tilkoblingsprofilen under "Settings" endres for den bilen som er valgt.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

turfsurf

Takk for hjelp, tror jeg jeg har gjort som du sier ja. Er nok adapteret som er dårlig. Virker med ABRP dog.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ThomasEL

@Orbit:

Rakk du å teste ut den nye parameteren «Battery inlet temperature» i Car Scanner ved lynlading i kulda?

Fungerer den? Altså at den stiger når bilen kobles til lynlader og temp i batteriet er lav (under 10 grader)?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

Jeg har brukt OBD11 ved lading i vinter for å kunne forvarme batteriet på kjøreturen frem til lader (og ikke giddet å koble om til CarScanner når jeg er fremme). Men det byr seg nok snart en anledning hvor jeg kan gjøre byttet for å få tall, evt også droppe forvarming siden utetemperaturen uansett blir noe over null fremover (og godt under 10). Fortsettelse følger...
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Orbit

Sitat fra: ThomasEL på mandag 04. mars 2024, klokken 18:14Rakk du å teste ut den nye parameteren «Battery inlet temperature» i Car Scanner ved lynlading i kulda?

Fungerer den? Altså at den stiger når bilen kobles til lynlader og temp i batteriet er lav (under 10 grader)?
Det ble en kjapp test i dag. Utetemperatur +1, batteri mellom +9 og +11. Inlet lå på +6C under kjøring, outlet +4C (tipper ingen sirkulasjon av kjølevæske i batteriet). Umiddelbart etter start av lading gikk inlet opp til +30C. Jeg fulgte ikke med mer enn et par minutter da jeg skulle et ærend. Men 6-7 min senere da batteriet var kommet opp på 12-15 grader, var inlet falt ned til +10, samme som outlet.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

Takk for testing, @Orbit👍👍

Dette viser jo at den nye avlesningen «Battery inlet» i Car Scanner faktisk viser riktig sensorverdi👍

Men det er jo i tillegg en sterk indikasjon på at forvarmingen faktisk starter under lynlading, selv om batteriet holdt flere plussgrader.

Summen av observasjonene fra både deg og b.l.a. @Elektro gir vel grunn til å fastholde følgende teori:

• Så sant batteriet holder lavere temperatur enn +10 ved tilkobling lynlader, så vil batterivarme aktiveres

• Batterivarme slår seg alltid av når baateriet passerer +10 grader.

Det eneste som ikke helt harmonerer med dette, er den erfaringen enkelte brukere (her på forum og på Facebook) har hatt, der bilen i kalde temperaturer har blitt liggende med en nærmest flat ladekurve på godt under 100kW gjennom hele ladeøkta...
Ved +10 i batteriet, skal det vel egentlig bikke over 100kW ladeeffekt.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

Orbit

Min lading startet med 94 kW (laveste batteritemepratur +9C) og steg jevnt opp til 127 kW (laveste batteritemperatur +12C) før jeg dro videre.

Dette var med kupévarme avslått, mulig det kan påvirke hvor mye batteriet varmes. Det er nok effekt i PTC til å varme batteri+kupé, men kjølevæsken må være over 40 grader i varmeregisteret for å gi skikkelig kupévarme. Temperaturstyringen ikke ser ut til å slippe mer enn ca 30 grader inn på batteriet (ref også tidligere tester med forhåndsvarming styrt med OBD11). Når både kupé og batteri skal varmes, har Audi lagt opp kretsløpet slik at kjølevæsken gå først til batteriet (bummer). I mitt tilfelle var batteri outlet på +9 da batteriet ble varmet, dvs batteriet hadde tatt all tilgjengelig varme (samme temperatur i batteri som kjølevæske outlet). Hadde batteriet vært skikkelig kaldt, hadde outlet hatt enda lavere temperatur. Å sende det videre i til varmeregisteret gir knapt lunk i kupé.

Jeg tipper det er tre scenarier for batterivarme under lading:
  • Tenning/klimaanlegg avslått: All varme går til batteriet, og en får oppvaming på linje med det jeg fikk.
  • Tenning/klimaanlegg på: Batteriet varmes, og klimaanlegget får det lille som måtte være av restvarme. Dette oppleves som at det "blåser kaldt" inni bilen, men det er en liten lunk. Batterivarmen vil gå marginalt langsommere enn #1, siden kjølevæskeretur til PTC er enda kaldere enn battery outlet etter en tur innom varmeregisteret (gitt lav utetemperatur). Med 2x PTC er nok dette ikke noen begrensning, men det blir uansett ikke høy temperatur i varmeregisteret (siden batteriet sitter først i sløyfen, og begrenser hvor mye PTC kan heve temperaturen).
  • Parkeringsklimatisering påslått: Kupé får normal oppvarming, og batteriet er koblet ut av kjølevæskesløyfen. Batteriet varmes kun på ladetap.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

@Orbit:

Punkt 3 er svært interessant...
Hvis den hypotesen er riktig (noe jeg faktisk tror den er), så kan kanskje det forklare hvorfor enkelte sliter så med at ladehastighet ikke øker i løpet av ladeøkten, mens andre alltid opplever en klart stigende kurve etter noen minutter.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

Orbit

Ref #2: En kjapp test på AC-lader (22 kW, 11 kW lader i bil, batteri null grader) viser at det er ingen bruk av PTC ved tenning+klima påslått under AC-lading, hverken til kupé eller batteri. Det var heller ingen varming av batteri om jeg hadde klima av, også med avreisetidspunkt satt en halvtime frem i tid. PTC ble kun aktivert med parkeringsvarmeren, men tar da (i starten) det meste av effekten fra AC-laderen, synkende ned til ca 1 kW etter snaut ti minutter når kjølevæsken hadde stabilisert seg på +60 (mens inlet/outlet på batteri fremdeles lå på null).

Jeg skal teste det samme i kombinasjon med DC-lading over helgen, jeg har uansett noe ladekreditt fra Fortum som utløper 17/3.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Orbit

Da har jeg fått sjekket:
  • Det er ikke batterivarming når en bruker parkeringsklimatisering samtidig med lading.
  • Batteriet varmes både når når tenningen er på (uavhengig av om klimaanlegget er påslått i vanlig modus eller avslått), og om tenning er avslått under lading.
  • Varming stopper når laveste battericelle har kommet opp på +10 C.

I grafene under er skalert slik at tidslinjene stemmer overens. Mine teststeg i forhold til klokketid på nederste graf:
  • 17:20: Kommer frem til lader og setter på parkeringsklimatisering. Kjølevæsken er da på 60-70 grader etter kjøring. Kupé varmes på denne restvarmen, men kjølevæsketemperatur synker fort (blå linjer)
  • 17:22: Starter lading, og lader bruker ca ett minutt på autentisering og å rampe opp til 68 kW. Batteri er da mellom 2-4 grader (grønne linjer). Batteri inlet/outlet (lilla linjer) ligger ennå på samme sted som under kjøring, dvs ingen sirkulasjon av kjølevæske.
  • 17:25: Slår av parkeringsklimatisering, og går over til tenning på med vanlig ventlilasjon. Kjølevæsken (ca 40 grader da) rutes til batteriet, og battery inlet stiger brått opp til 30 grader. Kjølevæskeretur til PTC faller til 12-14 grader etter å ha vært gjennom det kalde batteriet. PTC starter opp (rød linje nederst, viser riktignok bare strøm i PTC #2, mest sannsynlig er #1 mer eller mindre kontrinuerling på).
  • 17:28: Slår av tenning/klimaanlegg. Det fortsetter med batterivarming, men duty-cycle på strømmen er noe høyere så mulig det varmes med enda mer effekt her.
  • 17:31: Slår på parkeringsklimatisering, og batterivarming stopper. Kjølevæsken varmes til høyere temperatur for å varme kupé (med PTC #1 hvor strømmen ikke kan leses ut)
  • 17:33: Slår av parkeringsklimatisering. Batterivarme starter ikke opp, da laveste batteritemperatur er kommet opp på 10 grader.
  • 17:34: avslutter lading
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

Har omsider fått testet litt selv også.
Slo meg at dette kanskje var siste dagen med kulde her sør, så kjørte ned til nærmeste lynlader ens ærende for å teste.

Det jeg observerte, sammenfaller egentlig med det Orbit rapporterer.

* Både batteri og battery inlet hadde temperatur på +1 grad da jeg koblet til lader
* Battery inlet steg raskt til 16 grader. Jobbet seg derfra langsom oppover mot 22 grader i løpet av de minuttene jeg ladet
* PTC heater viste rundt 2-3A hele tiden. Kempowerladeren viste 6-7kW mer enn bilen viste at batteriet tok i mot

Jeg fikk noe lavere temperatur på battery inlet enn Orbit. Men jeg antar det skyldes at jeg bare kjørte ca 3 minutter før jeg kom til lader, og at kjølevæsken dermed ikke hadde kommet opp i noe høy verdi. (Kan også være at jeg ikke fikk med den første peaken. Ser i grafen at Orbits battery inlet også sank ned igjen mot 15-16 grader ganske fort, før den langsom krabbet oppover igjen)

Stusset også litt på en noe lav delta mellom inlet og outlet, da inlet var på 22 grader hadde outlet steget til ca 17-18 grader

Så selv om det i visse papirer fra Audi står at batteriet kun varmes ved kaldere enn - 10 grader, så tror jeg vi kan slå helt sikkert fast at det varmes opp til +10 grader. Muligens en fortegnsfeil i den manualen.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

Orbit

@ThomasEL: Siden du ser PTC kontinuerlig på, har du bil med enkel eller dobbel PTC? 2-3A er ~1kW, så ikke så høy effekt.

Jeg hadde kjørt i fire timer* før jeg koblet til lader, så systemet var så gjennomvarmt som det kunne bli. Jeg hadde også navigert til lynladeren, selv om dette (som forventet) ikke ga noe utslag i oppførsel til temperaturstyringen.

*) I praksis tre timer kjøring, og en time i kø midtveis pga ulykke. En annen e-tron som hadde blitt sklitaklet sideveis av en buss (eller omvendt).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

@Orbit:

Har dobbel PTC.

Var nok noe upresis i hva jeg skrev, den viste nok ikke helt kontinuerlig. Hadde nok noen helt kortvarige dropp. Dog kun sekunder.

Mulig PTC2 var mer innkoblet hos meg enn hos deg siden rørsystem/kjølevæske neppe hadde rukket å bli varmt da jeg koblet til laderen.

Antar PTC1 var aktiv mer eller mindre kontinuerlig, siden lader viste 6-7kW mer enn batteriet tok i mot. (Litt kan være ladetap, men neppe mye siden lader viser effekt etter AC-DC omforming.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

Orbit

ABRP har nå fått støtte for å koble app direkte mot OBD-adapter for å få sanntidsdata fra bilen. (De har tidligere måtte gå via tredjepartsløsninger, som ikke har vært mest stabilt siden det også avhenger av Audi sine servere.) Jeg vet ikke hvor mye sanntidsdata vil forbedre ruteplanleggingen i ABRP, men til min overrraskelse dukket nå også batteritemperatur opp der! Effekten som vises er momentanforbruket, her 0.7 kW ved stillestående med varmeapparat og lys påslått.

Jeg prøvde først med et Konnwei-adapter som har fungert fint med CarScanner, men det klarte ikke å koble opp med ABRP. Jeg prøvde også et Vgate-adapter som jeg hadde liggende, og det koblet opp umiddelbart. (Begge er med Bluetooth 4.0)

Så dette viser batteritemperaturen, men jeg har ikke noe håp om å finne en aktivteringsfunksjon for battervarme i ABRP.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

janbanan

Sitat fra: Orbit på lørdag 13. april 2024, klokken 00:35Jeg prøvde også et Vgate-adapter som jeg hadde liggende, og det koblet opp umiddelbart. (Begge er med Bluetooth 4.0)
Spennende med batteritempi ABRP!

Har du link til eller nærmere beskrivelse Vgate adapteret?
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA