Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vinterdekk - felg/dekk pakke

Startet av Bjoris, fredag 09. oktober 2020, klokken 09:29

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: TM på onsdag 14. oktober 2020, klokken 18:00
Er ikke denne diskusjonen helt på jordet nå ? 😏.

Hvor er referansen til vinterdekk til id.4 ?
Noen ville kjøpe uoriginal mindre og smalere dekk med høyere profil. Spot on fortsatt!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Sitat fra: nosi1202 på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 13:26
Vinterdekk er jo generelt dårlig på aktiv kjøring. Derfor har ikke litt redusert bredde så mye å si. Men redusert bredde har noe for seg når det gjelder fremkommelighet i snø. Min erfaring er at det pakker seg mer på brede dekk. Det er også forståelig at man går ned en dimensjon eller to for å spare penger. All den tid vinterfelger bør være stygge (les liten åpning som slipper inn snø), så er det ett fett om det er 18" eller 20" etter mitt skjønn. Det er ikke på vinteren man skal flashe felger

Ja, vinterdekk er generelt dårlig på det føret de fleste kjører desidert mest på. Det er paradokset her. Jeg har erfart at man kan gjøre dem litt mindre dårlige ved å velge samme dimensjoner som på sommerhjulene.

Ift. fremkommelighet er det vel ikke udelt positivt med smale hjul, men det gir jo mindre fare for vannplaning hvis det er overvann på asfalten og mindre fare for at man man flyter oppå sørpe ol. Her spiller også bilens vekt en rolle, samt at moderne biler hjelper deg å finne grepet og gjenvinne kontrollen. Fysikkens lover gjelder i høyeste grad fremdeles, men en 1990 modell Golf som veier 1200 kg uten hverken ESC eller ABS oppfører seg annerledes enn en ID.4 som veier dobbelt så mye, og krever også litt større hjul enn man kanskje er vant til.

På asfalt som ikke har overvann, på fast snø eller is vil bredere dekk en større kontaktflate gi mer friksjon og bedre grep. Det er ingen fasit på hva slags dekk som er det beste for alle. Det blir alltid et kompromiss, det er derfor racerbiler tar en pitstop og bytter hjul når været endrer seg. :) Hadde jeg bodd på Røros eller nordpå, hadde jeg kanskje valgt mindre dimensjoner og pigger.

Det er forstålig at folk ønsker å spare penger på felger, at det er andre egenskaper man ser etter ift. snø og salt, og at folk generelt unngår de største felgene året rundt også pga. komfort og forbruk. Men at man ønsker mindre dimensjoner enn det minste produsenten anbefaler fordi dekkene er billigere, er jeg skeptisk til. Da er det bedre å kjøpe en billigere bil.

At det er det samme hvordan bilen ser ut halve året er jo også litt trist, da.. ::) Selvfølgelig setter man de fineste felgene på sommerhjulene, hvis man har ulike, men det går an å gjøre det beste ut av situasjonen. På e-Golfen og på Teslaen hadde jeg like felger, med forskjellige dekk, til hver sesong. Holdt på å kjøpe like sommerfelgene til Audien forrige dagen også, men er usikker på vinteregenskapene ift. korrosjon ol. Og om jeg kanskje skal velge noen lettere felger mht. forbruk.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

02jan

For min del er det ikke snakk om å få «billigere hjul» hvor får du det fra?

Eksemplet med å bruke land cruiser ,som er en ramme bygd 2.8 tonn kjøretøy konstruert på 90 tallet for å forklare at smale dekk er farlig er noe søkt.

Min passat har 245 brede dekk oppsatt fra fabrikk både sommer og vinter . Med så brede dekk får jeg ekstra hjulstøy, sporing, hardere komfort og må hele tiden Passe på å ikke komme bort i kanter eller ujevnheter i veibanen.

Ved å gå ned til 225 i bredde får jeg også noe høyere profil, og oppnår forbedringer på alle overnevnte punkter.

På norske veier spesielt vinterføre der hvir jeg stort sett ferdes, kan overhode ikke samenlignes med infrastruktur og topografi de har i europa sør for kjøbenhavn. Forstår veldig godt at det er kjekt med «reserbildekk» på familebil som skal kjøre timesvis i 140-160 kmt på flotte motorveier.

Jeg er lært opp til å kjøre etter forholdene, og obs på å holde ekstra avstand ved vått/glatt føre. At bremselengden på snøføre blir lengre med 225 vs 245, skulle likt at feks naf-motor kunne ta slik test for norske forhold.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Jonny Hanger Humstad

Kjøpte meg id.4 i går woop!
Kjøpte lanseringspakke med 20" sorte vinterdekk.
Har vinterdekka og sommerdekka samme profil? Tenkte å få satt de sorte felgene på sommerdekka.
----------------

Kia Soul Exclusive 2016

turfsurf

Sitat fra: 02jan på torsdag 15. oktober 2020, klokken 10:37

Ved å gå ned til 225 i bredde får jeg også noe høyere profil, og oppnår forbedringer på alle overnevnte punkter.
Du får jo ikke høyere sidevegger selv om profilen går opp og bredden ned. Skal du oppnå det må du gå ned i felgstørrelse. Da blir sideveggene høyere og man får mere fjæring i dekket.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: elektro på torsdag 15. oktober 2020, klokken 09:30
På asfalt som ikke har overvann, på fast snø eller is vil bredere dekk en større kontaktflate gi mer friksjon og bedre grep.
Dette er en vanlig misforståelse. Bredere dekk gir ikke en større kontaktflate, men bredere og kortere.

Kontaktflaten er bestemt av formelen trykk=areal x vekt. Med samme lufttrykk og samme bil vil da og kontaktflaten være lik. Gitt samme type dekk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Topsy

Sitat fra: Jonny Hanger Humstad på lørdag 17. oktober 2020, klokken 12:11
Kjøpte meg id.4 i går woop!
Kjøpte lanseringspakke med 20" sorte vinterdekk.
Har vinterdekka og sommerdekka samme profil? Tenkte å få satt de sorte felgene på sommerdekka.

Jeg har fått tilbud på id4 jeg vurderer. Da spurte jeg ang felgene, og fikk til svar at man får sorte felger på begge sett om man velger sprte felger.

02jan

Ja , ved å gå ned i bredde , fra feks 255 20 tommer , ville jeg gått ned til 235 19, for så oppnå noe økt dekkside. Tilsvarende fra 245 19» til 225 18».

* dere som snakker med forhandler om hjul, hvilke konkrete dekk og felstørrelser er det id.4 vil kunne leveres med ? Ville tenkt at det var viktigere en hvilken farge det var de hadde tenkt å ha på dekk og felg.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Stikkkontakt

235/55r19 er standard på basisutgaven i Tyskland.

Olemann

Dette er gode nyheter, men har du en link/info om 17 og 18' biggern?

Sitat fra: Olemann på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 21:43
Sikker på det, har du noen link/dok. på mulighet for 17-18'?

Jeg skulle gjerne kjørt bilen på 18' i alle fall, både pga komfort, støy og ikke minst priser på dekk.  VW opplyste meg at sommer er 20' og ikke mulig å få mindre fra dem, vinter kan man velge 19'.  De antydet også ulik bredde bak/foran, noe som også er plunder og heft både ift. pris på pakker, samt at bytte fram/bak for å jevne ut slitasje ikke lar seg gjøre.

Sitat fra: biggern på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 20:13
Det skal se fett ut, det er det eneste. Bilene kan fint kjøre på både 17 og 18". Det er bare manglende info fra produsent.

Jonny Hanger Humstad

Sitat fra: Topsy på lørdag 17. oktober 2020, klokken 17:01
Sitat fra: Jonny Hanger Humstad på lørdag 17. oktober 2020, klokken 12:11
Kjøpte meg id.4 i går woop!
Kjøpte lanseringspakke med 20" sorte vinterdekk.
Har vinterdekka og sommerdekka samme profil? Tenkte å få satt de sorte felgene på sommerdekka.

Jeg har fått tilbud på id4 jeg vurderer. Da spurte jeg ang felgene, og fikk til svar at man får sorte felger på begge sett om man velger sprte felger.

Hmm, så rart. Har snakket med både Møller og en annen forhandler om om å bytte felger men ingen av de har nevnt det.
----------------

Kia Soul Exclusive 2016

elektro

Sitat fra: turfsurf på lørdag 17. oktober 2020, klokken 12:25
Sitat fra: elektro på torsdag 15. oktober 2020, klokken 09:30
På asfalt som ikke har overvann, på fast snø eller is vil bredere dekk en større kontaktflate gi mer friksjon og bedre grep.
Dette er en vanlig misforståelse. Bredere dekk gir ikke en større kontaktflate, men bredere og kortere.

Kontaktflaten er bestemt av formelen trykk=areal x vekt. Med samme lufttrykk og samme bil vil da og kontaktflaten være lik. Gitt samme type dekk.

Ok, det kan nok stemme ut fra fysikkens lover. Men dekket må matche bilens vekt og bremseevne. Begge deler har utviklet seg mye de siste årene. Utover det får man ikke kortere bremselengde ved å øke dekkbredden, man får kanskje bedre sidegrep, men ellers bare ulemper. For å få bedre grep, må man bruke mykere gummi, som normalt krever bredere dekk.

Og så er det jo mange variabler her, vær og føreforhold, ikke minst at vi snakker like mye om felgenes diameter og dekksidene her. Noen ønsker tydeligvis en utpreget båtfølelse, andre ikke.

NB! Jeg advokerer ikke for ekstreme dimensjoner her. Jeg går som sagt selv alltid for minste, eller gjerne mellomste dekkbredde sommerstid, hvis det tre alternativer produsenten anbefaler. Stiller bare spørsmålstegn ved å gå mye lavere enn dette. Spesielt på vinterdekkene, som allerede byr på økt komfort.

(Jeg opplever også at jeg får lavere forbruk med piggfrie vinterdekk enn med samme dimensjon på sommer. Dette skal jeg faktisk teste på e-Golfen til uka, når jeg skal bytte. Den har identiske felger.)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Sitat fra: elektro på søndag 18. oktober 2020, klokken 10:19
(Jeg opplever også at jeg får lavere forbruk med piggfrie vinterdekk enn med samme dimensjon på sommer. Dette skal jeg faktisk teste på e-Golfen til uka, når jeg skal bytte. Den har identiske felger.)
Når man bytter fra sommerdekk til vinterdekk (og motsatt) så er gjerne temperaturen så lav at sommerdekkene er utenfor sitt optimale arbeidsområde.

Så sammenligning mellom vinterdekk og sommerdekk burde vært testet både når det er kaldt og varmt i været.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

02jan

Vi er bok enige om at bilen bør være skodd med best mulig hjulsett, for maksimal sikkerhet, kjørekomfort og totaløkonomi.

Men , som testen i innlegget over ser jeg dette er med en tysk registrert bil, i tillegg er det for sommerføre. Akkurat dekktester for tyske/kontinentale forhold er jeg skeptisk til å overføre til norske forhold.

I samme artikkel , er det også en interresant lenke om dekkdimensjoner for nordiske forhold : https://www.klikk.no/motor/bil/velge-smale-vinterdekk-6961018

* hadde vært interesant om elbilforening, motor e.l kunne teste de større elbilene med forskjellig alt. Hjuloppsett med nordiske vinterdekk på vått og snødekt føre etter norske forhold.

* siden jeg skal ha bil med 4x4 ,får jeg nok sjangsen til å teste ut i4/enyaq 2wd, før jeg velger type vinterhjul.

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA